op wat voor leeftijd inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: op wat voor leeftijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:20

Je kan wel over andere sporten gaan praten maar paarden zijn paarden. Daarop zijn gewoon absoluut geen uitzonderingen, niet kwa ras en ook niet kwa sport. Eerder rijp zijn vind ik de grootste onzin, het gaat niet om de paarden en het is niet beter voor ze, waarom zijn ze anders zo jong al op? Het gaat alleen maar om het geld en het winnen. Dat is waar de hele wereld de laatste jaren alleen maar om draait en ik vind het verkeerd dat zelfs dieren daar de dupe van zijn. Paarden moeten de 1e drie jaar gewoon lekker rondlopen en lol maken, daarna komt het werk pas.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-06 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:23

Miss_Montana schreef:
Het gaat
jullie
alleen maar om het geld en het winnen.

zozo...

nee, dan idd maar niet over westernrijden gaan hebben...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:26

Miss_Montana schreef:
Eerder rijp zijn vind ik je reinstje onzin, het gaat niet om de paarden en het is niet beter voor ze. Het gaat jullie alleen maar om het geld en het winnen. Dat is waar de hele wereld de laatste jaren alleen maar om draait en ik vind dat verkeerd.

Nou, nou, zoveel oordelen in zo'n klein stukje.... ach, ja, is ook een prestatie

Zoals eerder ook al gezegd, als je geld wil verdienen, moet je niet bij deze sport zijn, want die kost alleen maar geld. Het prijzengeld heeft een dieptepunt bereikt en kan niet opboksen tegen de almaat stijgende stallings- en trainingskosten.

Iedereen over 1 kam scheren is niet zo aardig he? En vooroordelen hebben zonder er ook maar een greintje verstand van te hebben, komt eigenlijk een beetje dom over

En jawel, vroeg en gecontroleerd aan het werk is wel beter voor een paard, voor de ontwikkeling van zijn beenwerk, pezen en banden. Dat duurt namelijk jaren! Spieren train je er in een paar maanden aan, maar de rest duurt gewoon veel langer. Als je daar vroeg mee begint en goed oplet wat het paard aangeeft, dan kan het geen kwaad en dit durf ik ook met mijn diergeneeskunde studie te bevestigen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:27

Jullie bedoel ik te fanatieke wedstrijdruiters mee maar heb het al aangepast omdat ik wist dat dit zou gebeuren. Western rijd ik trouwens alleen maar voor de lol. Ben dan ook een groot tegenstander van te vroeg inrijden wat in de western idd veel gebeurt, gelukkig heb ik daar een standpunt in genomen. Maakt me niet uit of je western, dressuur of rensport doet ik ben tegen vroeg inrijden.

Edit: geen verstand zou ik niet zeggen, een heel goede vriendin van mij werkt met renpaarden dus ik weet er genoeg van om te kunnen oordelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-06 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:30

Nou, ik ben het wel eens dat het veel mensen alleen om winnen gaat. En het rare is idd dat er niet eens veel geld mee te verdienen valt. Het zal de (twijfelachtige) eer dan wel zijn....

Je kan moeilijk zeggen dat de ene tak van sport vriendelijker of onvriendelijker is dan de andere sport. Ze hebben nl allemaal een overeenkomstige factor, en dat is 'de mens'. En daar zitten nu eenmaal heel rare exemplaren bij.

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:31

Miss_Montana schreef:
Jullie bedoel ik te fanatieke wedstrijdruiters mee maar heb het al aangepast omdat ik wist dat dit zou gebeuren. Western rijd ik trouwens alleen maar voor de lol. Ben dan ook een groot tegenstander van te vroeg inrijden, maakt me niet uit of je western dressuur of rensport doet.

Edit: geen verstand zou ik niet zeggen, een heel goede vriendin van mij werkt met renpaarden dus ik weet er genoeg van om te kunnen oordelen.

ik vind het niet echt een verbetering, zie mijn vorige post. Het draait niet om het geld

Oja... een vriend van een kennis van een oom van een nichtje van een vriendin van mijn zusje rijdt western..... heb ik er nu ook genoeg verstand van om er een oordeel over te vellen, of beter nog om het te veroordelen?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:32

Mackie schreef:
Oja... een vriend van een kennis van een oom van een nichtje van een vriendin van mijn zusje rijdt western..... heb ik er nu ook genoeg verstand van om er een oordeel over te vellen, of beter nog om het te veroordelen?

Flauw

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:33

Daarin ben ik het helemaal met je eens Cer!

Maar kwa geld verdienen ligt het eraan wie je bent natuurlijk, vaak verdienen de gewone mensen normaal of weinig. De mensen die boven alles staan en de leiding hebben zullen altijd profijt hebben van dit soort dingen.

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:34

Cer schreef:
Nou, ik ben het wel eens dat het veel mensen alleen om winnen gaat. En het rare is idd dat er niet eens veel geld mee te verdienen valt. Het zal de (twijfelachtige) eer dan wel zijn....

Tuurlijk wil je winnen als je meerijdt in een koers, anders doe je niet mee. Maar het winnen hoeft niet ten koste van alles te gaan en als een paard dan een goede koers loopt, z'n best heeft gedaan en 2, 3, 4 of iets anders wordt, dan ben je ook tevreden

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:34

Ik weetniet hoe dat met renpaarden gaat
maar ik rijd ze in met 3 jaar soms wat eerder soms later ligt aan het type paard wannee rhij er klaar voor is
bij renpaarden kan dat maar zo met 1 jaar zijn ik dnek dat die mensen daar wel verstand van hebben en dat op de juiste manier doen anders komen ze ook niet zover met die paarden lijkt me toch...

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:35

Miss_Montana schreef:
Daarin ben ik het helemaal met je eens Cer!

Maar kwa geld verdienen ligt het eraan wie je bent natuurlijk, vaak verdienen de gewone mensen normaal of weinig. De mensen die boven alles staan en de leiding hebben zullen altijd profijt hebben van dit soort dingen.

Alleen in de topkoersen is nog veel te verdienen. Ook een goede trainer verdient in een gewone koers maar een kwart van amper 500 euro. Dit werk is vor de trainers geen vetpot. Voor eigenaren ook niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:36

Mackie schreef:

Ik ben heel geinteresseerd in alle sporten die met paarden te maken hebben en heb bijna nooit vooroordelen. Als ik iets stom vind en ergens een hekel aan heb is om te gaan oordelen terwijl je ergens absoluut niets van weet. Anders zou ik echt niet in dit topic meepraten hoor. Geloof mij maar
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-06 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:36

Mackie schreef:
Tuurlijk wil je winnen als je meerijdt in een koers, anders doe je niet mee.
Maar het winnen hoeft niet ten koste van alles te gaan

en als een paard dan een goede koers loopt, z'n best heeft gedaan en 2, 3, 4 of iets anders wordt, dan ben je ook tevreden

Over dat soort mensen gaat het niet. Er zijn helaas ook mensen die dat anders zien.... die niet tevreden zijn en die meer willen. Die ook niet rustig aan kunnen doen met een jong paard, maar meer en harder willen....
Zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.... en die mensen zitten in iedere tak van de sport. Eén tak heilig verklaren geloof ik niet in...

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:37

Cer schreef:
Mackie schreef:

Flauw

Tuurlijk flauw, weet ik wel.... net zo flauw als Miss Montana's post over haar vriendin

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:39

@Mackie: Waarom moet je alles uit eerste hand hebben? Ik weet ook van trainingsmethodes (onder zadel) via vriendinnen. Zou dat betekenen dat ik daar niks mee mag doen?

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:42

Cer schreef:
Over dat soort mensen gaat het niet. Er zijn helaas ook mensen die dat anders zien.... die niet tevreden zijn en die meer willen. Die ook niet rustig aan kunnen doen met een jong paard, maar meer en harder willen....
Zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.... en die mensen zitten in iedere tak van de sport. Eén tak heilig verklaren geloof ik niet in...

Ben ik het mee eens, die rotte appels zitten overal. Ik zeg ook niet dat er alleen maar heilige boontjes rondlopen in deze sport, maar ik vind wel dat het merendeel geen rotte appel is.

Weet je, het is net een beetje als autochtonen en allochtonen:

Als een allochtoon iets uitvreet (een drafsportmens die z'n paard verknald) dan zegt iedereen: "heb je die allochtonen weer" Maw... het is 1 pot nat

Als een autochtoon iets uitvreet (bv iemand die dressuurrijdt) hoor je er niemand over, of hooguit hoor je dan dat het een uitzondering is.

Dit is natuurlijk bij de allochtonen (drafsportmensen) ook zo, dat zijn ook uitzonderingen, alleen worden die vaak over 1 kam geschoren en dat is waar ik over val

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:43

Cer schreef:
@Mackie: Waarom moet je alles uit eerste hand hebben? Ik weet ook van trainingsmethodes (onder zadel) via vriendinnen. Zou dat betekenen dat ik daar niks mee mag doen?

Tuurlijk wel, maar kan je het ook veroordelen zonder dat je het geprobeerd hebt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:44

Die mensen die tevreden zijn als hun paard goed gelopen heeft zijn geweldig, die zien tenminste nog in dat het een dier is en geen moneymaker.

Het is idd onmogelijk om een tak heilig te verklaren. Je zal de fanatieken in iedere hoek tegenkomen, erg jammer IMO.
Zelfs onschuldige takken als Halteren is ook niet meer veilig. In de US zijn er zelfs mensen die plastische chirurgie bij hun paarden laten doen om te kunnen winnen. Da's toch ook van de gekken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:48

Mackie, ik leg zojuist uit dat ik echt wel meer weet over de rensport dan alleen verhaaltjes. Als je niet wil lezen doe je dat lekker niet. Maar ga straks niet, in dit topic of een ander topic, anderen beschuldigen dat zij niet luisteren naar wat jij te vertellen hebt. Want jij dendert zelf ook net zo hard over andermans mening heen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:51

Mackie schreef:
Als een autochtoon iets uitvreet (bv iemand die dressuurrijdt) hoor je er niemand over, of hooguit hoor je dan dat het een uitzondering is.

Ik denk dat dat meer perceptie is... ik ervaar het nl niet op die manier.

Is het misschien zo dat je je het meer aantrekt als er iets nadeligs over drafsport gezegd wordt, dan wanneer dat over dressuur gebeurt?
Want de drafsport ligt je aan het hart, de dressuur niet.

En ik hoef echt niet alles zelf te proberen voordat ik het kan veroordelen. Ik heb bijv. zelf nog nooit een 2jarige zadelmak gemaakt, en ik ga dat zeker niet proberen Ook heb ik nog nooit zenuw/spiersnedes uit laten voeren, maar dat ga ik ook niet proberen Terwijl ik via kennissen wel weet dat dat soort dingen gebeuren. Dat kan ik dus rustig veroordelen

het ligt er ook aan van wie je iets hoort. Als ik iets op internet lees, zal ik dat niet zo snel serieus nemen als wanneer ik iets hoor van iemand die ik al 20 jaar goed ken. Dat verwacht ik omgekeerd ook trouwens

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:56

Miss_Montana schreef:
Mackie, ik leg zojuist uit dat ik echt wel meer weet over de rensport dan alleen verhaaltjes. Als je niet wil lezen doe je dat lekker niet. Maar ga straks niet, in dit topic of een ander topic, anderen beschuldigen dat zij niet luisteren naar wat jij te vertellen hebt. Want jij dendert zelf ook net zo hard over andermans mening heen.

Ik heb het wel gelezen en dender niet over je mening heen, maar probeerd gewoon tegengas te geven

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:01

Cer schreef:

Is het misschien zo dat je je het meer aantrekt als er iets nadeligs over drafsport gezegd wordt, dan wanneer dat over dressuur gebeurt?
Want de drafsport ligt je aan het hart, de dressuur niet.

Ja, waarschijnlijk wel, maar vooral ook omdat ik altijd veel negatiefs hoor over de drafsport van mensen buiten de sport

Cer schreef:

En ik hoef echt niet alles zelf te proberen voordat ik het kan veroordelen. Ik heb bijv. zelf nog nooit een 2jarige zadelmak gemaakt, en ik ga dat zeker niet proberen Ook heb ik nog nooit zenuw/spiersnedes uit laten voeren, maar dat ga ik ook niet proberen Terwijl ik via kennissen wel weet dat dat soort dingen gebeuren. Dat kan ik dus rustig veroordelen .

Oke, heb je gelijk in, maar ik doel eigenlijk op de mensen die met de meute meepraten (ik hoop niet dat Montana zich nu aangesproken voelt ) zonder dat het ergens op gebaseerd is. dat jij geen zenuwsnede laat uitvoeren bij een paard, is omdat je weet wat dat met een paard doet, dus dan ben je daarover voldoende ingelicht.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:03

er zijn 100der manieren op en paard 'aan de teugel' te krijgen, goede en slechte. zo zitten er in de rensport ook 100manieren van omgaan met u paarden, het beleren ervan en het eigenbelang van trainers en eigenaars.

maar daar valt nu eenmaal niet over te discussieren.

ik vind het allen jammer dat we allemaal als boemannen gezien worden die op winstbejag uitzijn en niks geven om onze paarden.

en dat vind ik fout; ik heb al in de meeste takken gezeten van paardensport en ik vind de renwereld een van de meeste zorgame.

je paard MOET zich 100% op en top fit voelen, ook in zn hoofd. en dat kan je alleen door je paard niet te forceren en er naar te luisteren. en dàt is wat ze (het grootste deel!) wel doen in de rensport.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:04

Dat is zo, en tegengas geef je ook
Toch zeg je ondertussen wel dat ik geen mening mag geven omdat ik veel over de rensport heb geleerd van een goede vriendin.

Maargoed, ontopic. Ik vind het iig interessant om iedereen zijn mening hierover te horen. Zeker omdat ik het nu eens van de draf- en rensport-kant hoor. Dan hoor je toch weer heel andere dingen dan de standaart kreten.

Edit: Voel me niet aangesproken hoor! Hahaha!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:05

Hm, ik hoor eigenlijk maar weinig negatiefs over de drafsport.... en ik sta nog wel op een stal waar ook dravers staan tegenwoordig

Wat ik wel vind, is dat ik niet zomaar van mensen aanneem dat iets niet schadelijk is, zonder dat ik daar zelf goed over ingelezen ben.

Ik heb bijv. vroeger het gebruik van bepaalde nare bitjes, en hulpteugels ook keurig staan uitleggen en verdedigen, tegenover mensen die er niet zoveel verstand van hadden. Die namen vervolgens mijn (redelijk plausibele) verklaring over.
De laatste jaren heb ik echter verder gekeken dan mn neus lang is, en trek ik al dat soort vroegere uitspraken in.

Als iemand mij dus staat te verkondigen dat een zus-en-zo-hulpstuk absoluut geen kwaad kan, en daar een mooi verhaal omheen breidt, geloof ik dat niet zomaar. Wat dat betreft wil ik er idd eerst het fijne van weten, en dan bepaal ik zelf wat ik ervan vindt.

Er zijn nog veel te veel mensen die nare dingen/methodes uitdragen en uitvoeren alsof er niks aan de hand is nl.