Ruitje, ik ben al sinds je topic over Graasje een stille meelezer van je topics. Geweldig hoe je ons meeneemt in de drafsport en de omscholing van dravers tot rijpaarden. Het is dat ik al voorzien ben van mijn eigen door mijzelf opgeleide jonkie (Anne die Fanatic bij jullie vandaan heeft is nu mijn bijrijder), ik sluit niet uit dat ik anders een draver bij jullie vandaan zou hebben aangeschaft. Onwijs gefeliciteerd met de winst van Kliko, die blik als hij over de finish gaat is legendarisch! En die korte baan is echt kippenvel inderdaad.
Je legt het echt heel goed uit waardoor er bij mij veel interesse wordt opgewekt. Ontzettend leuk om Kliko een beetje te volgen! Gefeliciteerd met de winst van Kliko!
De korte baan is toch ook eigenlijk dat waar de draverij uit ontstaan is? Die waren vaak te vinden op de jaarmarkten etc.
brittxrobin
Geplaatst: 28-10-18 18:00
Stille meelezer hier! Ten eerste vind ik dit een leuk topic ruitje. Aangezien hier al een tijdje niet op gereageerd is vroeg ik me af hoe het nu gaat met kliko
Zo dat kortebaan ziet er heftig uit zeg! Gaat het wel eens mis met niet op tijd remmen? Volgens mij niet een hele lange remweg ( ) en er staan daarachter ook paarden. Ze gaan met nogal een vaart namelijk
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 23:43
Soms wel, dat is dan vooral met paarden die te druk worden en niet goed meer te remmen zijn. Die zijn dan eigenlijk ook niet geschikt voor de kortebaan . Maarja, daar kom je soms pas achter als je daar bent.
Kliko ontwikkeld zich erg goed! Na zijn winst in Emmeloord hebben we Kliko ingeschreven in Joure. Dat is een hele kleine ronde baan. De bochten lagen Kliko daar niet zo, hij starte in 2e band( dus 25 meter achter de 1e paarden) en kon dat wel inlopen maar niet daarvoor bij. Dus wel in het geld gelopen en tevreden, maar geleerd dat hij daar nu nog niet de coördinatie voor heeft.
Daarna is hij nog een keer 3e geweest met mijn vader op de grasbaan van Duindigt.
En vandaag als test, voor het eerst op de zandbaan. Die koersen gaan veel harder. Zeker gezien dit koersen zijn voor Nederlandse paarden waren we erg tevreden.
Hij had geen geld maar kwam nog goed af. Hij mist ' speed ' , dus waar de rest nog een eindversnelling heeft is hij de diesel op hetzelfde tempo . Maar het feit dat hij zo netjes in het veld binnen kwam op een grote zandbaan en daarnaast een goede tijd liep.
Hadden we nooit verwacht .
We gaan nu nog eenmaal kijken of Wolvega hem ligt, daar zijn koersen speciaal voor Franse Dravers waar hij misschien beter tot zijn recht komt. Als we dat na 1 koers niets vinden gaat hij op rust en wachten we weer tot het voorjaar.
Zal nog even wat filmpjes bij het verhaal zoeken : D
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 23:55
Hierboven de koers dat Kliko 3 werd met mijn vader. Blauw rode buis, ligt 2e paard vanaf de start.
Je ziet dat Kliko veel meer kan en wil vechten. Ook het laatste stuk kan mijn vader er aan rijden, d.w.z. dat je hem kan aantikken zonder dat hij meteen wegspringt. Ik weet nog dat ik op de eerste pagina aangaf dat we daar aan werkte, toen was hij eigenlijk meteen weg in galop zodra je dat deed. Nu tikt mijn vader hem 5 keer aan met de zweep en nog een aantal keer met de lijnen en daar reageert hij goed op, door te versnellen in draf. Erg blij mee dus!
Kliko wil ook nog wel eens een beetje makkelijk worden op het laatste, het is bij hem erg zoeken tussen hem leren dat hij zich wel moet gaan inzetten maar niet meer de schrikreactie krijgen van in het begin. De koers waar hij won, met zijn oren naar voren over de finish is natuurlijk leuk, maar hij moet ook wel blijven doorzetten tot het laatst .
Wel zie je hier al dat hij niet heeft wat de andere paarden hebben, nog een stuk speed op het einde. Als hij dat niet krijgt wordt dat wel lastig, dan moet je hele andere koersen gaan rijden waarbij je snel aan de kop bent en dan het tempo onderweg erg hoog houd zodat je de speed er af rijd bij je tegenstanders.
Dat is echter lastiger koersen dan wanneer je paard wat veelzijdiger is.
Maar we klagen zeker niet, hij groeit enorm!
Ohja, en Kliko heeft een nieuwe vriendin. Een verzorgster van 13 jaar. Vind hij fantastisch, neemt haar echt mee op pad. Goed voor hem, om daar tussendoor zijn hoofd leeg mee te kunnen maken.
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 00:45
Vond nog een helmet cam uit Amerika, mocht je een idee willen hebben van hoe een koers rijden gaat. Koers is vanaf 6 min ongeveer
Als ik wist dat hij hier kwam te draven , woon 3 straten van de drafbaan af dan had ik hem even kunnen aanmoedigen
Mooie filmpjes weer en ook zo leerzaam !
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:19
Hier dan nog de koers op de zandbaan afgelopen zondag.
Van te voren was Kliko echt super heet. Sta niet meer zo prettig langs de kant sinds mijn vader ouder word ( en dat heeft niks met mijn vader te maken, want die kan echt alle paarden aan, maar meer met mij... Misschien moet ik zeggen sinds ik ouder word ) .
Je ziet de aanloop naar de start niet, maar de startauto staat stil en gaat steeds sneller rijden en rijd dan op topspeed weg en klapt zijn vleugels in. De startauto rijd in het begin niet zo snel en toen zag ik mijn vader plat op de kar liggen. Dat wil zeggen dat Kliko dus veel harder wilde dan dat de auto ging. Dat vond ik vooral spannend omdat hij nummer 8 had en dat aan de buitenkant is, je hebt dan wel eens dat een paard denkt: ' Dikke doei, ik ga er langs' en dan zit je dus voor de auto terwijl die nog moet versnellen en dat gaat natuurlijk niet
Al die zorgen waren voor niks want Kliko bleef goed op de vleugel( dat is het ijzeren hek op de auto ) .
Daarna kreeg mijn vader geen positie ( hij had de buitenste plek bij de start en niemand liet hem ertussen, zou ik ook niet doen ) . Dus tot uitkomen van de eerste bocht lag hij driedik. Toen aan de overkant vond ik dat Kliko het super deed want daar was even wat gedrang ondat er een paard sprong en iedereen daar omheen moest en op een kluitje zat.
Geeft aan dat Kliko veel meer zelfvertrouwen heeft en door blijft draven ook als het krap is en er veel gebeurd. Zo trots!
Dan naar de laatste bocht toe en in de laatste bocht zie je dat de kopgroep een versnelling pakt, Kliko blijft als een diesel in hetzelfde tempo stomen ( een aantal anderen zijn echt op en vallen wat stil, dat doet Kliko niet) . Je mist daardoor echter wel de speed om mee te kunnen doen in de eindstrijd.
Zoals gezegd zou of dat moeten verbeteren, dat hij speed krijgt, of je moet onderweg harder met hem kunnen gaan rijden om zo de speed er af te rijden bij een ander.
Als dat niet gaat ontwikkelen kan hij niet heel erg lang koerspaard blijven, want zodra je uit de beginnersklasse komt moet je dat wel hebben.
Vind wel boeiend om zo dus ook aan jullie te laten zien hoe een draver rijpaard kan worden want dat is dus niet omdat hij stuk is, hij mist alleen een aspect om een echt goede draver te worden . Hoop dat dat een beetje inzicht geeft in wanneer een paard wel of niet geschikt is .
Vooopig liep hij vandaag best goed dus hij gaat absoluut niet morgen weg hoor
Voor mij is dit topic ook super leuk, jullie reacties vind ik echt super! Hartstikke leuk om zo wat uit te kunnen leggen! Daarnaast zie ik door dit topic ook zelf hoe hij verbeterd, hij is bijvoorbeeld al veel minder scheef zie ik naarmate de koersen verbeteren
Monte zou kunnen maar daar is eigenlijk zijn winsom om te laag voor, doe koersen worden uitgeschreven voor meer verdienende paarden en daar gaat hij dan niet hard genoeg tegen
Laatst bijgewerkt door ruitje op 30-10-18 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:20
Rebecca schreef:
Als ik wist dat hij hier kwam te draven , woon 3 straten van de drafbaan af dan had ik hem even kunnen aanmoedigen
Mooie filmpjes weer en ook zo leerzaam !
We zijn daar wel vaak dus tot volgend jaar denk ik
Leuk dat dit topic nog steeds loopt, hij ziet er qua tempo inderdaad heel stabiel uit. Heldere uitleg ook qua de te volgen tactiek, ik had er nooit zo over nagedacht dat er paarden zijn die op het eind nog wel kunnen versnellen en paarden die dat niet kunnen, en dat je dan dus een heel andere aanpak hebt in de koers. Eigenlijk zou het voor Kliko dus het handigste zijn om meteen voorin het veld flink tempo te kunnen maken? Zeg maar het hoogste tempo wat hij aankan, omdat hij daar dan stabiel in blijft? Hoe komt het eigenlijk dat dat per paard verschilt, is dat een verschil in het spierweefsel oid?
Kliek so trui vind ik trouwens nog steeds klinken als zo'n bak waar je je oude kleding in kunt doen, sorry.
Leuke reacties allemaal!! Bedankt, ik vind het zo leuk om te lezen dat mensen mijn onbekende sport zo toch volgen !
Koper: Dat klopt inderdaad. Je hebt eigenlijk best wat verschillende tactieken. Je hebt koplopers, die dus echt een hoger basistempo hebben dan normaal en daarmee eigenlijk ' het restje uit de energietank' van de sprinters eraf proberen te rijden of gewoon zo'n hard basistempo in het begin hebben dat ze te ver weg zijn voor de sprinters om nog bij te lopen.
Daarnaast heb je paarden die 2 keer kunnen sprinten of een heel erg lang stuk. Je hebt er ook die echt maar 300 meter of minder nog fijne speed hebben en die je dus zo lang mogelijk moet ' bewaren ' tot bijna bij de finish.
Het beste paard kan alles, op kop tempo maken, dan een tussentijdse sprint en nog een keer een eindsprint.
In deze koers zie je een aantal verschillende tactieken. Het koppaard gooide er een enorm hoog tempo uit, zo hoog dat er gaten vallen. Dit paard houd dat echter niet lang vol.
Op 3.40 met nog 1000 meter te gaan beginnen de eerste paarden een versnelling te plaatsen, daar zie je er een aantal naar voren schuiven.
De bocht uit gaat nummer 9 pas versnellen, die staat bekend om zijn sterke laatste rechte lijn, die loopt daar het hele veld voorbij.
Welke tactiek handig is hangt ook van de baan af. Duindigt heeft een lange rechte lijn waar altijd ruimte komt om te sprinten. Bij een kleine ronde baan is de kans dat je in de bocht 6 dik om je tegenstanders sprint en geen stap dichterbij komt omdat je in een bocht zit groot. Daar kan je beter op kop liggen.
Maar uiteindelijk is het gewoon simpel : Je moet hard gaan
Wat ik me nou afvraag, moet je als pikeur nou sterke buikspieren hebben want je zit alleen maar op een klein plankje en sommigen hangen heel erg naar achteren. Lijkt me toch best lastig.
pien_2010
Geplaatst: 30-10-18 16:23
Heel leuk weer en ik heb weer een aantal filmpjes gezien. Leuk om de vorderingen van Kliko te volgen. Die webcam dat gaat inderdaad wel loei hard en dichterbij de drafsport zal ik nooit komen en dat vind ik wel prima zo Vraagje, hebben alle jockeys een zelfde zweep als op het filmpje van de webcam. Dit vraag ik want op het filmpje ziet het aantikken er helemaal niet heftig uit, terwijl in het filmpje waar jouw vader derde wordt (staat er vlak voor) vond ik het aantikken wel heftig eruit zien en meer als slaan . Ik vind het leuk Ruitje dat je ons meeneemt in deze onbekende sport. Dravers zijn wel sterke paardjes als je ziet hoe hard ze eigenlijk moeten gaan.
Pandora2
Geplaatst: 30-10-18 16:45
Weer hele leuke en leerzame stukjes Ruitje ! Dit topic roept steeds hele fijne herinneringen op aan de baan in Sterrebeek. Toen daar nog koersen waren. Heel lang geleden helaas Fijn om te lezen dat Kliko mooie vooruitgang boekt en een nieuw vriendinnetje heeft Laat ze hem ook een keertje gaan onder het zadel ?
Waarom begrijp ik de start niet in het filmpje op de grasbaan in Duindigt ? Hoe wordt de startvolgorde daar bepaald ? Lopen ze 2 rijen dik en opeens is het gewoon gaaaaaaan !
Ik had een leuk ritje met de helmet cam...zat heel comfortabel
Wat een ontzettend leuk topic, zie hem nu pas, maar wel even door gelezen. Heb zelf ook een draver, niet geschikt voor de drafsport helaas dus verkocht als rijpaard aan mij, inmiddels al weer 7 jaar in mijn bezit en blijf het een mooi ras vinden