wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:16

Ik vind het interessant dat veel mensen zo'n tegenstand ondervinden aan het hebben van een draver. Ik heb dat gevoel veel minder tegenwoordig. De da vind haar 'zo mooi' en de hoefsmid en tandarts een goed opgevoed paard. De fysio is dol op haar en alle andere dravers. Mijn stalgenootjes vinden het gewoon een lief paard. Enige rare momenten die ik gehad heb waren op de grote pensionstal van mensen die denken dat dressuurrijden hossen en trekken is. Of de instructie die zonder haar gezien te hebben adviseerde een echt paard te kopen.
Maar zeker de laatste tijd verdwijnen de vooroordelen meer heb ik het gevoel.

En dan snap ik ook niet zo goed wt annelieadj fout doet, want ze heeft inmiddels behoorlijk onderbouwt uitleg gegeven en ik ben het best met haar eens.
Pas als je echt kitisch naar de punten van je paard of het ras kan kijken kan je pas gericht trainen en adviseren.

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:17

Ik heb een draver van 32 en die heeft tot zijn 10 e gekoerst en stond boven in de top 10 meest gestarte paarden en is nog heel :D Heeft nog super droge benen en heeft tot zijn 29 altijd zijn best voor ons gedaan <3 Hij kan nu nog steeds een sprintje trekken en gaat dan altijd in galop. Dus dat kapot rijden vind ik ook zo'n dooddoener!!
Laatst bijgewerkt door tjoekie op 19-11-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:19

rox_en_wilvy schreef:
@anneliesdj: sommige mensen zijn ongeschikt voor het hebben/rijden van en draver( neem bijv. Jezelf )! Als je als mens durft toe tegeven dat je zelf soms het probleem bent, dan kun je een geweldige klik en band hebben met een draver! Omdat ze je idd spiegelen, en daar moet je mee om kunnen gaan! Het zijn geweldige dieren die voor je door het vuur gaan, wat boeit die misschien mindere gallop dan! Ik hoop dat de TS een leuk paard vindt ongeacht of het een draver is!

Ik heb toch niet gezegd dat ik geen klik had met die paarden? Dat ze geen fijn karakter hadden?
Zowieso moet je je aanpassen aan het karakter van het paard als je ze op een fijne manier zadelmak wilt krijgen, je hebt nml vertrouwen nodig ;)
Maar als je toch wat wilt horen daarover; ik kan beter met een wat heter paard dus het karakter staat mij wel aan.

Jammer dat je zo gefrustreerd wordt terwijl je zelf ook al aangeeft dat ik gelijk heb wbt die galop :(:)

RianneH schreef:
Of de instructie die zonder haar gezien te hebben adviseerde een echt paard te kopen.

Zegt meer over de instructrice dan over de draver of specifiek die van jou.
Heb je haar het tegendeel nog bewezen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:35

RianneH schreef:
Ik vind het interessant dat veel mensen zo'n tegenstand ondervinden aan het hebben van een draver. Ik heb dat gevoel veel minder tegenwoordig. De da vind haar 'zo mooi' en de hoefsmid en tandarts een goed opgevoed paard. De fysio is dol op haar en alle andere dravers.

Bij mij op stal heb ik dat probleem ook niet zo, sta ook een een recreatiestal. Mijn staleigenaar vind het ideale paarden, lekker makkelijk in de omgang. Mijn hoefsmid zou het liefste de hele dag door van die makkelijk paarden doen, Da idem.

Maar bij het oprichten en mijn tijd bij Dravers.nl ben ik heel veel mensen tegengekomen die veel voortdurend geconfronteerd werden met negatieve dingen.
Mensne zijn trots op hun paardje en willen niet continu van Jan en alleman horen wat het paard allemaal niet zou kunenn en dat het eigenlijk een derderangs dier is.

Grootste bedreiging van de draver als rijpaard is de lage aanschafprijs. Daardoor wordt het paard vaak te makkelijk aangeschaft door mensen met onvoldoende kennis en inzicht en daardoor dus niet correct omgeschoold. Daarbij hebben een aantal van dei mensen dan ook onvoldoende financieele middelen voor een juiste begeleiding, goed tuig etc. Hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor andere paarden in die prijsklasse.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:39

anneliesdj schreef:
rox_en_wilvy schreef:
@anneliesdj: sommige mensen zijn ongeschikt voor het hebben/rijden van en draver( neem bijv. Jezelf )! Als je als mens durft toe tegeven dat je zelf soms het probleem bent, dan kun je een geweldige klik en band hebben met een draver! Omdat ze je idd spiegelen, en daar moet je mee om kunnen gaan! Het zijn geweldige dieren die voor je door het vuur gaan, wat boeit die misschien mindere gallop dan! Ik hoop dat de TS een leuk paard vindt ongeacht of het een draver is!

Ik heb toch niet gezegd dat ik geen klik had met die paarden? Dat ze geen fijn karakter hadden?
Zowieso moet je je aanpassen aan het karakter van het paard als je ze op een fijne manier zadelmak wilt krijgen, je hebt nml vertrouwen nodig ;)
Maar als je toch wat wilt horen daarover; ik kan beter met een wat heter paard dus het karakter staat mij wel aan.

Jammer dat je zo gefrustreerd wordt terwijl je zelf ook al aangeeft dat ik gelijk heb wbt die galop :(:)

Haha ben niet gefrustreerd hoor :') en ik geef je geen gelijk wat betreft de gallop, heb zelf een draver met een goede gallop! Zal niet zeggen dat elke draver goed gallopeerd, maar rijtechnisch kun je er veel aan verbeteren, alleen kunnen de meeste ruiters dat zelf niet! En ja dan is het makkelijk om de paard(draver) daar de schuld van te geven!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:11

fransje23 schreef:
Bij mij op stal heb ik dat probleem ook niet zo, sta ook een een recreatiestal. Mijn staleigenaar vind het ideale paarden, lekker makkelijk in de omgang. Mijn hoefsmid zou het liefste de hele dag door van die makkelijk paarden doen, Da idem.

Maar bij het oprichten en mijn tijd bij Dravers.nl ben ik heel veel mensen tegengekomen die veel voortdurend geconfronteerd werden met negatieve dingen.
Mensne zijn trots op hun paardje en willen niet continu van Jan en alleman horen wat het paard allemaal niet zou kunenn en dat het eigenlijk een derderangs dier is.

Grootste bedreiging van de draver als rijpaard is de lage aanschafprijs. Daardoor wordt het paard vaak te makkelijk aangeschaft door mensen met onvoldoende kennis en inzicht en daardoor dus niet correct omgeschoold. Daarbij hebben een aantal van dei mensen dan ook onvoldoende financieele middelen voor een juiste begeleiding, goed tuig etc. Hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor andere paarden in die prijsklasse.

Die laatste bedreiging is zeker de ernstigste... koop ze niet omdat het goedkope paarden zijn in aanschaf, als je de startprijs van een ander paard ook niet kunt betalen moet je geen paard kopen, het zijn uiteindelijk ook paarden die naar de hoefsmid, tandarts e.d. moeten. Dus goedkoop blijven ze niet.
Momenteel hoef je het ook voor de prijs niet te laten om een ander paard te kopen, je moet een draver kopen omdat je het karakter fijn vindt, het dier mooi vindt of er andere redenen voor hebt ipv de prijs die je er voor hoeft te betalen.

Verder wordt de sfeer er hier niet heel fijn op, ik geloof dat iedereen het er wel mee eens is dat dravers wel kunnen galopperen, wel om te scholen zijn en wel goed en fijn te rijden zijn, mits je hier tijd en aandacht in kunt steken, verstand van hebt en niet gelijk de allerbeste dressuurknopjes er op wilt hebben... toch?
Maar eerlijk gezegd denk ik ook dat TS niet aan een draver zou denken als ze GrandPrix wil rijden...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:34

anneliesdj schreef:
WendyBZ schreef:
Over het fokken met oudere merries: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... merrie.pdf

Waar met geen woord gesproken wordt over het veulen zelf.
Dat een dracht voor een oudere merrie lichamelijk moeilijker is is nogal logisch.
Maar dit is nogal offtopic, je mag me een pb sturen ;)

het is wetenschappelijk vastgesteld dat de eerste 3 producten van een merrie het beste zijn, waarbij de 2e of de 3e het beste is. daarnaast is het aangetoond dat die merrie dan het liefste ook nog jong moet zijn. of dit voor alle typen paarden geldt, weet ik niet, maar wel voor dravers/volbloeden. Mede door een afnemende kwaliteit van de uterus komt er gewoon een minder goed veulen uit, maar ook de genetische pool van de merrie verouderd

Judith_W

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:37

Om trouwens on-topic te blijven: ik denk dat er heel veel dravers geschikt zijn als recreatiepaard. En met recreatiepaard bedoel ik niet alleen maar een beetje bak hobbelen, maar ze kunnen in vele takken van basissport zeer goed mee en doen daar dan niet onder voor de gemiddelde KWPN-er, die meestal natuurlijk immers ook alleen maar recreatief worden bereden.

Ik denk echter wel dat er maar weinig ruiters geschikt zijn om een draver te rijden. Voor de meeste ruiters zijn ze gewoon te sensitief en te intelligent. Je moet dus heel goed bij jezelf te raden gaan of jíj wel geschikt bent voor een draver

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:42

Ik rij ook al anderhalf jaar een draver. Heb nog nooit een fijner, betrouwbaarder, werkwilliger paard gereden dan Flash. Gluur maar even in mijn profiel.
Een top sport paard zal het waarschijnlijk niet worden, maar genieten kun je er zeker van en mee.
Over de galop, ach. Met een beetje geduld en vertrouwen kom je een heel end. Wij zijn er ook hard mee aan het werk, maar ik ben gek op uitdagingen.
Het verschilt ontzettend per paard, maar de 'mijne' is 1000% bomproof, zadelloos, bitloos, hoofdstelloos naar buiten, geen probleem. Als hij je vertrouwt. :)

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:45

Frummels schreef:
Ik rij ook al anderhalf jaar een draver. Heb nog nooit een fijner, betrouwbaarder, werkwilliger paard gereden dan Flash.

Super schoon paardje!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:48

De discussie over jonge merries als ouder is interessant!
Bij de mens werkt het als volgt, iedere vrouw krijgt bij de geboorte een x aantal eicellen 'mee'. Dit betekend dat een eicel op 30 jaar 'gezonder' is dan een eicel op 50 jaar. Dit omdat het dna dat er in zit minder onderhevig is geweest aan invloeden an buitenaf enz als de oude eicel.
Zou dat bij paarden ook zo werken? En zou dat bij de sporten waar snelheid gevraagd wordt anders zijn dan waar bijvoorbeeld dressuurmatig grote inspanning gevraagd wordt? Deze verschillen zal je natuurlijk alleen zien wanneer er topsport uitgeoefend wordt, dan tonen de uitzonderlijke kwaliteiten.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:10

Frummels schreef:
Een top sport paard zal het waarschijnlijk niet worden, maar genieten kun je er zeker van en mee.

Dat wordt 99,99% van de KWPN-ers ook niet en dat terwijl die ervoor 'gefokt' zijn ;) . Als je tenminste met 'topsport' de dressuur- en springsport bedoeld, want er is natuurlijk meer topsport

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:43

Judith_W schreef:
Frummels schreef:

Dat wordt 99,99% van de KWPN-ers ook niet en dat terwijl die ervoor 'gefokt' zijn ;) . Als je tenminste met 'topsport' de dressuur- en springsport bedoeld, want er is natuurlijk meer topsport

Nee klopt, maar doel er alleen maar op dat je dat er niet van hoeft te verwachten :) Niks mis mee ook, ik wil zelf namelijk ook geen top dressuur/spring ruiter worden, dus dan verwacht ik dat ook niet van mijn paard :o
Edit; en met top bedoelde ik los van sport, dus niet het woord topsport maar een top, sportpaard. En daarmee doelde ik voornamelijk op de dressuur inderdaad. :) Ze zijn daar simpelweg niet voor gemaakt en gebouwd, wat niet weg neemt dat het geweldig fijne paarden zijn om te rijden!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:00

Ieder paard heeft zijn tekortkomingen, maar de mens die hem bezit,traint, rijdt (al dan niet aangespannen) en verzorgt moet dat inzien en beter nog erkennen. Dat dravers niet mega hoog eindigen in de dressuur pf springen is puur om het feit dat ze daar niet voor gefokt zijn. Dat ze leuk mee kunnen is gewoon heel gaaf en fijn.
Vooroordelen en meningen van anderen is altijd lastig, waarom men je met een shet en niet met een tuiger? Waarom een tinker terwijl een belg veel mooier, liever en groter is.. affin zo kan je uren doogaan. Ik heb een welhsje gehad, heerlijk ding , mijn dochter kon ermee lezen en scrijven... ik vond het een zenuwpees. Wel een hele lieve, niks mis mee, maar niet mijn type,geen band,geen wederzijds begrip.. niet erg, ik hoefde er niet veel mee te doen, dat was mijn dochters ding en dat ging heel goed! Ik wilde haar graag voorde wagen beleren, ben ook begonnen, maar niet afgemaakt omdat we elkaar niet verstonden. Dravers zijn in de meeste gevallen (net als alle andere paardjes) hele lieve dieren die na een bepaalde training goed mee kunnen komen. Uiteraard heb je er uitzonderingen bij... zoals degene die er vandoor gaan of die kapot zijn, maar ook dat heb je bij elk ras en ook daar zijn er mensen niet helemaal zo eerlijk om dat te vermelden.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:06

Wat mij altijd opvalt aan Dravers is dat de 1 héél anders is dan de ander, qua bouw, uitstraling etc. Natuurlijk, ook Lusitano's en Tinkers verschillen onderling, maar bij de Draver vind ik dat heel sterk opvallen.

Ik heb zelf 7 maanden een draver gehad. Dit diertje was omgeschoold maar meer dan dat was het niet. Het was heel moeilijk te rijden, het enige wat ik supergaaf vond was het hardraven buiten. Dat is meteen ook heel wat anders dan gewoon draven: je kan dan echt niet meer lichtrijden. Dus verlichte zit en hárd dat ze kunnen!

Daarnaast kon mijn draver tölten, wat ik ook wel vaker heb gehoord van andere dravereigenaren. De tölt wat alleen niet bevestigd, ik heb het er maar een keer op 3 uit kunnen krijgen.

Mijn huidige merrie is een halve draver (x KWPN). Ook zij kan haar rug 'vastzetten' en harddraven, maar ze heeft verder een supergalop en doet dat ook zonder problemen.

Uiteindelijk vind ik dat je gewoon bij het paard moet gaan kijken. Ik heb er in de afgelopen jaren een aantal voorbij zien waarvan ik dacht; nog niet met geld erbij. Maar er zijn er ook zeker voorbij gekomen die heel netjes konden lopen, waarbij ik dacht; is dát een draver??

Gewoon op je gevoel afgaan en niet op het naamplaatje ;)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:21

Ik heb nog steeds geen antwoord van Annelies gehad hoeveel Dravers ze nu heeft gereden :-)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:30

hoe belangrijk is dat? Kom op leven en laten leven. Je kan iets onderbouwen, maar iederen ervaard bepaalde dingen op zijn eigen manier.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:36

Nou op zich is dat toch best belangrijk, want in het begint van dit topic heeft ze Dravers nogal over één kam geschoren; dus ik vraag me dan af hoeveel Dravers iemand dan heeft gereden :-) Pure nieuwsgierigheid :-)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:54

je kan ook wat simpeler denken en bij jezelf zeggen, ach ze heeft t vast niet getroffen zoals wij, of haar ambities zijn anders. Haar ervaringen zijn niet optimaal, die van mij wel. Een paard past bij je of niet, net als een hond. Ik vind bv bordercollies heel gaaf, maar heb ooit een gehad en heb die weer goed herplaatst omdat ik er helemaal hieperdepiep van werdt... toch blijven het gave dieren, maar ik begin er nooit weer aan. T 'is maar net wat je gewend bent en wat je wensen en je kennis is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:04

Waarom moet ze dravers gereden hebben om zicht te hebben op bouw en mogelijkheden? Ik hoef geen koudbloed gereden te hebben om te kunnen zeggen waar dat paard specifiek problemen mee heeft en waar je rijtechnisch tegen aan loopt.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:16

anneliesdj schreef:
Niet met koersen maar heb er een aantal gezien en gereden die uitgekoerst waren en nu als rijpaard verder mochten.
Het gaat mij om het dragen, het gecontroleerd kunnen rijden in galop, dat is met een draver gewoon heel lastig.

Maar laat eens wat foto's zien dan? Of een filmpje, is nog beter.

Ik zeg zéker niet dat ze ze moet hebben gereden om daar zicht op te hebben. Echter refereer ik naar bovenstaande post; ik ben dan benieuwd hoeveel dat er dan zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:19

Maar wat zegt ze dat niet klopt? Dragen is ontzettend moeilijk voor een paard, laat staan voor een paard die gefokt is om te stuwen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:28

Jemig, niet in deze post maar later laat ze haar mening duidelijk horen; ik wil dan weten hoeveel vergelijk ze heeft kunnen maken.

Maaruh laat maar, ik vind het wel prima allemaal.

Edit (kanhettochnietlaten :') ) : maw is het een hobby- Bob die in de avonduren eens een paard rijdt en 'corrigeert' (want laten we eerlijk zijn, tegenwoordig noemt iedereen die een handvol paarden heeft gereden zich expert ;-) ) of iemand die er echt verstand van heeft en goed kan rijden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:19

pipo schreef:
of haar ambities zijn anders. Haar ervaringen zijn niet optimaal, die van mij wel. Een paard past bij je of niet,

Ik heb al geprobeerd aan te geven dat het bij mij niet ging om passend of ambities. Bij een paard wat ik zadelmak maak of corrigeer pas ik mij aan naar het paard omdat het vertrouwen er moet zijn. Het maakt mij niet uit watvoor ras het is, watvoor kleur, of ie slim is of dom, het paard moet zich gewoon goed voelen anders krijg ik niet voor elkaar wat ik probeer te bereiken. De ambitie is dus heel simpel een paard wat ontspannen is, aan de hulpen, controleerbaar is en zichzelf in zoverre draagt dat je in een normale rijbak goed rond kunt rijden.

Marrit13 schreef:
tegenwoordig noemt iedereen die een handvol paarden heeft gereden zich expert ;-) ) of iemand die er echt verstand van heeft en goed kan rijden?

Ik heb mezelf nergens expert genoemd hoor ;)
En niet vervelend bedoeld, maar ik heb mijn reactie's allemaal onderbouwd en uitgelegd. Van jou heb ik alleen een post gezien waarin je zegt dat het ligt aan je doel en dat Tinkers en Arabieren ook niet kunnen galopperen.
Daarna heb je alleen nog gepost met de vraag hoeveel ervaring ik heb, ik voel me niet echt geroepen daarop in te gaan dan.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 23:06

anneliesdj schreef:
herintreder1 schreef:
Lieve mensen. Bedankt voor alle reacties. Via een pb een aanbod gehad om dravers te bekijken. Ik denk dat ik dat iig ga doen. En voorzover relevant: gaat het me niet om een koopje maar om een paard dat me om een aantal redenen boeit. ik heb veel geleerd uit jullie reacties.

Kijken kan nooit kwaad, moet je zeker doen.
Ben benieuwd wat de redenen zijn waarom een draver je boeit, wil je die delen?

Ik ben gefascineerd door alle paarden. De draver vind ik prachtig om zijn eigenschappen voor de kar. Waar voor mijn gevoel de meeste paarden allang de galop hadden ingezet gaat de draver zijn naam eer aan doen op verzoek van de menner. Wat een wil om te plezieren. Prachtig. En kijk eens wat er gebeurt wanneer je op een forum probeert wat info te achterhalen omtrent deze paarden!!!!! Verder denk ik dat het goed mogelijk is om een draver goed te berijden maar zul je ook dan het paard moeten vinden waarmee het klikt. Vorige week nog op een KWPNer gezeten. Deze wou ik met geld toe nog niet in mijn box hebben. Ik denk dat de kans op het vinden van het juiste paard voor mij niet rasafhankelijk is maar de kans zal bij sommige rassen groter zijn.