Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:27

prijzengeld in nederland is echt schrikbarend laag in vergelijking met de kosten (en ja, er gaat aardig wat eten in zo'n topper! :D ). Dus ze gaan echt wel goed om met de paarden, want het is geen vetpot! Ze doen het met veel liefde. Het zijn geen rennende geldmachines :n

Anoniem

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:28

Hier in NL idd niet, in buurtlanden wel, maar daar loopt ook alleen het beste van het beste.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:30

Dat klopt! Beetje jammer dat de draverij (en rensport helemaal) het ondergesneeuwde kindje is hier... want het is een prachtige sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:31

vuurneon schreef:
Dat klopt! Beetje jammer dat de draverij (en rensport helemaal) het ondergesneeuwde kindje is hier... want het is een prachtige sport.

Ja dat is idd zonde want er zijn zoveel trainers. Maar die zoeken het allemaal in het buitenland.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:32

Nee geeft ook niet, Ping, verstand krijg je van zaken door er naar te vragen. Wie weet krijg je zo ook nog eens verstand van de rensport ;) en besef je dat ook renpaarden niet verrot worden geslagen, en verder net gewone paarden zijn, en ook zo worden behandeld. En dat ze net als gewone paarden ook ziek kunnen worden, of geblesseerd kunnen raken. Ieder paard kan ook in de wei of op stal een been breken of sterven door een ongeluk. Een koets met gewone menpaarden kan te water raken, paarden verdrinken. Een meisje met een pony kan tegen een auto aanklappen. Zo kun je een heel rijtje maken.
Het enige wat je er tegen kunt proberen te doen, is nooit meer te rijden of te mennen met een paard, en een paard helemaal alleen in een gestoffeerd hok zetten met matrassen tegen de muren..................

Gelukkig komt er de laatste tijd vanuit vooral Frankrijk animo voor de drafsport in ons land. Ik heb laatst op Victoriapark echt fantastische adembenemende koersen gezien met Franse paarden. Nu maar hopen dat die lijn zich voortzet want het was een van de topavonden die ik daar heb meegemaakt.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:36

In_Black schreef:
Nee geeft ook niet, Ping, verstand krijg je van zaken door er naar te vragen. Wie weet krijg je zo ook nog eens verstand van de rensport ;) en besef je dat ook renpaarden niet verrot worden geslagen, en verder net gewone paarden zijn, en ook zo worden behandeld. En dat ze net als gewone paarden ook ziek kunnen worden, of geblesseerd kunnen raken. Ieder paard kan ook in de wei of op stal een been breken of sterven door een ongeluk. Een koets met gewone menpaarden kan te water raken, paarden verdrinken. Een meisje met een pony kan tegen een auto aanklappen. Zo kun je een heel rijtje maken.
Het enige wat je er tegen kunt proberen te doen, is nooit meer te rijden of te mennen met een paard, en een paard helemaal alleen in een gestoffeerd hok zetten met matrassen tegen de muren..................

Gelukkig komt er de laatste tijd vanuit vooral Frankrijk animo voor de drafsport in ons land. Ik heb laatst op Victoriapark echt fantastische adembenemende koersen gezien met Franse paarden. Nu maar hopen dat die lijn zich voortzet want het was een van de topavonden die ik daar heb meegemaakt.

ik begrijp het meer, maar ik snap zelf ook nog wel dat ze net als 'gewone paarden' ziek kunnen worden en geblesseert kunnen raken hoor;p

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:36

Heb nu al zin in een nieuw seizoen draverij; krijg kippenvel als die dieren voorbij draven; heerlijk dat geluid!
En het enige ongeluk dat daar in jaren was gebeurd; vrouw die een vingertopje miste omdat de hond aan de lijn trok :=
1 paard liep de laatste keurs niet zuiver, maar die werd ook gelijk van de baan gehaald bij het warmdraaien. Dus geen gekke dingen. Want aan een half paard heb je niets, dus bij risico stoppen ze liever. En ja, keurige diskwalificaties bij overmatig zweepgebruik (1 a 2 keer), te dicht op de voorganger met de voorhand en natuurlijk de galop.

Renkoers is zeker alleen in Duindigt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:36

Rennen ziijn alleen in duindigt idd. Wij gaan binnenkort weer een keer naar Wolvega, heerlijk!

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:37

vuurneon schreef:
Heb nu al zin in een nieuw seizoen draverij; krijg kippenvel als die dieren voorbij draven; heerlijk dat geluid!
En het enige ongeluk dat daar in jaren was gebeurd; vrouw die een vingertopje miste omdat de hond aan de lijn trok :=
1 paard liep de laatste keurs niet zuiver, maar die werd ook gelijk van de baan gehaald bij het warmdraaien. Dus geen gekke dingen. Want aan een half paard heb je niets, dus bij risico stoppen ze liever. En ja, keurige diskwalificaties bij overmatig zweepgebruik (1 a 2 keer), te dicht op de voorganger met de voorhand en natuurlijk de galop.

Renkoers is zeker alleen in Duindigt?

klinkt goed :D

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:39

Wolvega is sinds september weer open, en draait weer volop.
Het Europees kampioenschap voor de Amatrices laatst, was ook super.

Joolien, doe je me even een bericht wanneer je gaat, van te voren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:40

In_Black schreef:
Wolvega is sinds september weer open, en draait weer volop.
Het Europees kampioenschap voor de Amatrices laatst, was ook super.

Joolien, doe je me even een bericht wanneer je gaat, van te voren?

Doe ik, wanneer is ook alweer die grote koers?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:52

_Summerly_ schreef:
geerke schreef:
een paard wat niet wil heeft een duidelijke eigen mening,dat probeer ik uit te leggen.
Die paarden kun je niet veel mee in de sport,ook al springen ze hoog,draven ze hard en rennen ze hard.
Een paard moet redelijk kneedbaar zijn....of murf,(gebroken)zo kun je het ook noemen.
Ik denk dat er maar weinig sporten zijn waar je zulke mentaal harde dieren tegenkomt als in de rensport. Een paar maanden geleden vond ik een artikel met de meest "verschrikkelijke" volbloeden ooit en wat daarin stond was niet "pretty", maar met deze dieren is wel gewoon gewerkt omdat hun prestaties op de baan blijkbaar zwaarder wogen dan hun verdorven karakter. Google voor de grap maar eens op Spinning World, dat dier is gemuilkorfd en de geleider loopt er zelfs nog met een eind hout naast. := Of het wenselijk is dat dergelijke dieren zich voortplanten, is uiteraard een tweede.

Wij hadden er eentje in Engeland op stal staan waar volwassen mannen bang voor waren.
HEt ene moment fijn dier om mee te werken en volgende moment gin ghij er voor je te vermoorden.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:54

Spinning World is wel een hele goede dekhengst overigens :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:21

Soms vind ik het wel is zielig ja, bijvoorbeeld iemand die haar paard 5 dagen op stal laat staan, en volpropt met haver, en daarna het paardje te veel trapt en slaat omdat die niet harder wilt..

Maar goed, weetje die paarden zijn zo opgefokt en onder de adrealine, dat ze het zelf zowat niet door hebben volgens mij..

Maar ik ben wel van mening, een goed renpaard, die hoef je niet te slaan om harder te rennen..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:17

Angeliquee18 schreef:
Soms vind ik het wel is zielig ja, bijvoorbeeld iemand die haar paard 5 dagen op stal laat staan, en volpropt met haver, en daarna het paardje te veel trapt en slaat omdat die niet harder wilt..

Maar goed, weetje die paarden zijn zo opgefokt en onder de adrealine, dat ze het zelf zowat niet door hebben volgens mij..

Maar ik ben wel van mening, een goed renpaard, die hoef je niet te slaan om harder te rennen..

Wat jij hier omschrijft heeft volgens mij helemaal niks met sport, laat staan rensport te maken...Geen enkel paard gaat van deze methode beter of harder lopen (sterker nog, conditie zal eerder met de dag slechter worden)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:21

Mensen even over die zwepen. Het is een stuk plastic met luchtkussentjes er in, verwerkt in leer. Net alsof je een paard van 800 kilo vooruit kan slaan... Die paarden willen alleen maar rennen, en het meeste wat ze doen is de zweep laten zien. Niet slaan..

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:06

ik wist niet dat er knollen mee deden , 800kg is wel erg veel, een beetje erbij en dan heb je er twee

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:18

Dat rennen valt volgens mij wel mee. Maar ik zie wel vaak foto's dat die jockeys keihard in de mond van een paard trekken.. (ja natuurlijk, ook bij springen en dressuur, maar bij rennen ook veel)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:36

Trekken niet vasthouden wel renpaarden gebruiken de teugels als een soort 5e been.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:52

Over rensport heb ik niet echt een mening gezien ik er te weinig vanaf weet. Met drafsport ben ik wat meer bekend. We hebben een koudbloed-draversmerrie, om de dooie dood niet bang voor de zweep, ijzersterk karakter en de queen in eigen persoon. Lange koersperiode achter de kiezen en je snapt het al... ze is echt niet slecht behandeld (daar zorgt ze zelf wel voor)

Drafsport is hier erg populair. Op zich geen problemen mee.
Het nadeel vindt ik echter de fok en het enorme overschot wat er is ontstaan. Vooral bij de warmbloeddravers. De koudbloeddraverij is minder grootst en de paarden meer gewild voor allerlei andere disciplines, maar met de warmbloeden gooien ze je hier dood.
Ze worden voor een schijntje te koop aangeboden en soms zelfs gratis weggegeven en worden vaak min of meer een weggooi-product. Ze komen veelal in ondeskundige handen, krijgen geen omscholing en wisselen nogal eens om de haverklap van eigenaar omdat ze veelal niet voldoen aan de soms onredelijke eisen. Dierenartskosten worden vaak weinig gemaakt voor het goedkope paard, omdat het allemaal niets mag kosten/het paard het niet waard is en de gevolgen laten zich raden.

Tel daarbij op dat menig draver eenvoudigweg niet erg geschikt is als rijpaard en dat er behoorlijk wordt gefokt met talentvolle paarden met kl** karakter (bv wall street, scroll ff omlaag naar de bruine met de twee begeleiders en muilkorf.. talentvolle en zeer gevreesde draver en dekhengst http://internationalshowjumping.se/?p=1899 ), die dat karakter overerven en waarvan slechts een zeer laag percentage geschikt is om te koersen en dan is het probleem wellicht duidelijk

Een groot deel van deze dravers, die het op de baan niet redden of uitgekoerst zijn, verdwijnt via de achterdeur op een buitenlands slachttransport, omdat dat meer oplevert. Onlangs cijfers van gezien, maar ik ben ze kwijt... maar het loopt in de duizenden die jaarlijks spoorloos verdwijnen (illegaal transport buitenland)

En daarmee heb ik wel een probleem. Nogmaals... geen idee hoe het in de rensport zit. Maar ik vind het een akelig staartje van de drafsport.

Misschien zou het zinvol zijn om bij de keuze van dekhengsten niet alleen prestatie in de draf, maar ook karakter en evt geschiktheid voor rijpaard, als drafcarriére niet haalbaar blijkt mee te laten spelen?
Geen idee hoe jullie erover denken...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:57

De meeste dravers zijn uitermate geschikt om ....na enige opleiding....als recreatie paard gebruikt te worden.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:00

papagroom schreef:
De meeste drafpaarden zijn uitermate geschikt om ....na enige opleiding....als recreatie paard gebruikt te worden.....

Valt tegen. Daar is onderzoek naar geweest.
Ze hebben vaak de bouw niet mee en worden niet zelden gefokt uit hengsten met moeilijk karakter.

Daarnaast is hier een enorm overschot, waardoor ze voor een klein bedrag de deur uit worden gedaan en veelal terecht komen bij mensen die noch de kunde, noch de kennis hebben om de dieren om te scholen en er ook geen geld aan willen besteden

Bij twijfel nodig ik je van harte uit om hier eens met mij de advertenties te bekijken en de paarden ter plekke gaan bekijken. Wordt je niet heel erg vrolijk van.

Ter illustratie:

speciaal ff voor je de warmbloeddravers uitgeselecteerd. 10000 sek is ong 1000 euro. En in de advertenties zijn ze meestal allemaal braaf en gezond. Maar zoals gezegd... kom maar eens hierheen en ga ze bekijken..
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/allt. ... =7&region=

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:12

Ik zeg ook met nadruk....na enige opleiding....Ik ken verschillende dravers waar bij dit prima gelukt is.....echter beginners paarden zijn dit niet....wel prima goedkope paarden voor de ietwat gevorderde recreatieve ruiter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:56

papagroom schreef:
Ik zeg ook met nadruk....na enige opleiding....Ik ken verschillende dravers waar bij dit prima gelukt is.....echter beginners paarden zijn dit niet....wel prima [b]goedkope paarden [/b]voor de ietwat gevorderde recreatieve ruiter.

Het grote probleem zit hem in het dikgedrukte.

Er is gewoon een enorm overschot. Althans hier. Daar kom je niet omheen. Daarnaast zijn maar zeer weinig mensen geinteresseerd in dravers omdat ze niet per definitie gemakkelijk zijn en daarom minder aantrekkelijk als recreatieve ruiter.
De vraag is dus zeer, zeer beperkt.
Het gevolg is goedkope paarden, die veelal door minder deskundige ruiters worden gekocht of door mensen die geen geld aan deze hobby willen of kunnen besteden, onder het motto dat je voor dat bedrag geen bult kunt vallen.
Het gevolg daarvan is intriest. Een overgroot deel van deze paarden zwerft van de ene eigenaar naar de andere als een soort wisselbeker en wordt onderweg volledig naar zijn grootje geholpen om uiteindelijk vaak veel te jong bij de slager te eindigen
(voor zover de drafstallen de ongeschikte dravers niet regelrecht naar de slacht sturen en je kunt je afvragen wat beter is)

Ik denk dan, in mijn onschuld, dat met een ander beleid dat probleem minder zou spelen.
Misschien onnozel gedacht, maar als men selectiever zou zijn met de fok mbt karakters van dekhengsten (gezien uiteindelijk slechts een minimaal percentage daadwerkelijk pa's prestaties evenaren) en er in samenwerking met de drafstallen stallen zouden komen waar dravers per definitie eerst heen gaan voor omscholing om vervolgens als geschikt en beleerd rijpaard te worden verkocht, denk ik dat je de kansen van een draver verbeterd en een stuk slechte naam van de drafsport elimineert.

Toegegeven, dan komt er een einde aan de mogelijkheid om voor een paar honderd euro een rijpaard te kopen, maar je kunt je afvragen of je daar dan rouwig om moet zijn. Ik denk van niet. Mensen zijn nu eenmaal meer geneigd om meer zorg te geven /meer geld te besteden aan het welzijn van een duur dier. Alleen al omdat de overweging tot aanschaffing in de eerste plaats dan meer voeten in de aarde heeft gehad (en meer geld gekost)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:04

pingvinii schreef:
vuurneon schreef:
Er zitten hele strenge regels aan verbonden, sla je te vaak wordt je eruit gezet en krijg je een boete!

Rensport ben ik zelf nog niet geweest, drafsport wel. Was volledig onder de indruk van de regels en de striktheid van het naleven :J Kijk er met hele andere ogen tegen aan nu! Want pfoe, wat vinden die dieren het leuk!

wie zegt dat die dieren het leuk vinden?

Omdat die paarden geboren zijn om te rennen. Dat zit in hun bloed. Renpaarden, vooral in Engeland en Amerika waar de sport meer leeft dan in bv NL, worden optimaal verzorgd. Ze rennen een paar jaar en gaan dan met pensioen, om dan ingezet te worden als fokpaard of als gewoon rijpaard.
Ik vind het niet zielig. Vind de basispaardensport vaak veel zieliger. Kinderen die ruw met hun pony omgaan, maar ook volwassenen die niet weten wat ze doen.