Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
In_Black schreef:Nee geeft ook niet, Ping, verstand krijg je van zaken door er naar te vragen. Wie weet krijg je zo ook nog eens verstand van de rensporten besef je dat ook renpaarden niet verrot worden geslagen, en verder net gewone paarden zijn, en ook zo worden behandeld. En dat ze net als gewone paarden ook ziek kunnen worden, of geblesseerd kunnen raken. Ieder paard kan ook in de wei of op stal een been breken of sterven door een ongeluk. Een koets met gewone menpaarden kan te water raken, paarden verdrinken. Een meisje met een pony kan tegen een auto aanklappen. Zo kun je een heel rijtje maken.
Het enige wat je er tegen kunt proberen te doen, is nooit meer te rijden of te mennen met een paard, en een paard helemaal alleen in een gestoffeerd hok zetten met matrassen tegen de muren..................
Gelukkig komt er de laatste tijd vanuit vooral Frankrijk animo voor de drafsport in ons land. Ik heb laatst op Victoriapark echt fantastische adembenemende koersen gezien met Franse paarden. Nu maar hopen dat die lijn zich voortzet want het was een van de topavonden die ik daar heb meegemaakt.
vuurneon schreef:Heb nu al zin in een nieuw seizoen draverij; krijg kippenvel als die dieren voorbij draven; heerlijk dat geluid!
En het enige ongeluk dat daar in jaren was gebeurd; vrouw die een vingertopje miste omdat de hond aan de lijn trok![]()
1 paard liep de laatste keurs niet zuiver, maar die werd ook gelijk van de baan gehaald bij het warmdraaien. Dus geen gekke dingen. Want aan een half paard heb je niets, dus bij risico stoppen ze liever. En ja, keurige diskwalificaties bij overmatig zweepgebruik (1 a 2 keer), te dicht op de voorganger met de voorhand en natuurlijk de galop.
Renkoers is zeker alleen in Duindigt?
_Summerly_ schreef:geerke schreef:Ik denk dat er maar weinig sporten zijn waar je zulke mentaal harde dieren tegenkomt als in de rensport. Een paar maanden geleden vond ik een artikel met de meest "verschrikkelijke" volbloeden ooit en wat daarin stond was niet "pretty", maar met deze dieren is wel gewoon gewerkt omdat hun prestaties op de baan blijkbaar zwaarder wogen dan hun verdorven karakter. Google voor de grap maar eens op Spinning World, dat dier is gemuilkorfd en de geleider loopt er zelfs nog met een eind hout naast.een paard wat niet wil heeft een duidelijke eigen mening,dat probeer ik uit te leggen.
Die paarden kun je niet veel mee in de sport,ook al springen ze hoog,draven ze hard en rennen ze hard.
Een paard moet redelijk kneedbaar zijn....of murf,(gebroken)zo kun je het ook noemen.Of het wenselijk is dat dergelijke dieren zich voortplanten, is uiteraard een tweede.
Angeliquee18 schreef:Soms vind ik het wel is zielig ja, bijvoorbeeld iemand die haar paard 5 dagen op stal laat staan, en volpropt met haver, en daarna het paardje te veel trapt en slaat omdat die niet harder wilt..
Maar goed, weetje die paarden zijn zo opgefokt en onder de adrealine, dat ze het zelf zowat niet door hebben volgens mij..
Maar ik ben wel van mening, een goed renpaard, die hoef je niet te slaan om harder te rennen..
papagroom schreef:De meeste drafpaarden zijn uitermate geschikt om ....na enige opleiding....als recreatie paard gebruikt te worden.....
papagroom schreef:Ik zeg ook met nadruk....na enige opleiding....Ik ken verschillende dravers waar bij dit prima gelukt is.....echter beginners paarden zijn dit niet....wel prima [b]goedkope paarden [/b]voor de ietwat gevorderde recreatieve ruiter.
pingvinii schreef:vuurneon schreef:Er zitten hele strenge regels aan verbonden, sla je te vaak wordt je eruit gezet en krijg je een boete!
Rensport ben ik zelf nog niet geweest, drafsport wel. Was volledig onder de indruk van de regels en de striktheid van het naleven :J Kijk er met hele andere ogen tegen aan nu! Want pfoe, wat vinden die dieren het leuk!
wie zegt dat die dieren het leuk vinden?