vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:58

ik vind dit zeer wijze woorden van Detour... kan er niet meer over zeggen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 06:52

ik sluit me er bij aan!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:32

oei,oei,play-co.....die foto's in je profiel.....precies zoals het NIET hoort.....hoe krijg je slijtage....
juist..... ook door verkeerd te rijden.....maar dat is het juist...... ,fout is fout en daar hebben we het over !!!
Dat geld met iedere sport, als het ten koste gaat van de paarden......maar ja...paarden kunnen niet een weer-
woord geven......dus .......
En ja in alle sporten heb ik het idee dat het al erger wordt, weinig paarden meer die worden goedgekeurd......
artrose,oude blessures,verknoeide hoeven, verkeerd opgevoed/beleerd/gelopen/getraind .....en inderdaad in
2 weken moet het gepiept zijn is ook zo'n moment wat voor veel paarden funest kan zijn.....is dan nét zo erg!!!
Zolang er niet op toegezien wordt zal het alléén maar erger worden, ik vind dat de da hier mede schuld aan hebben !!!
Zij zien het echt wel maar mogen/kunnen niks, omdat ze hiertoe niet bevoegd zijn.....zij gaan doodleuk iedere keer weer
naar datzelfde paard....inspuiten,pijnstillers even rust en .....tot ze er weer bij geroepen worden....och ja het is hun ver-
dienste....niet meer en niet minder......óok zij hebben hier moeite mee, maar de eigenaar heeft altijd het laatste woord,
tenzij het paard in beslag wordt genomen.....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:41

Tsjonge jonge... wordt jij nooit moe van jezelf en je bekrompen gedachten? :z :Z :O

Mensen die topsport bedrijven met hun paarden zijn over het algemeen professionals die weten waar ze het over hebben en waar ze mee bezig zijn. De DA speelt in dit geheel een begeleidende rol, mn bij het voorkomen van blessures. DA-en zijn zeer zeker wel bevoegd om hun mond open te trekken als iets hen niet zint en de goeien zullen dit ook zeker doen, omdat het uiteindelijke ten goede komt van het paard en daarmee dus de sportprestaties.

Maar waarom probeer ik eigenlijk nog iets uit te leggen aan jou? Je leest niet wat iemand schrijft, je wilt je nergens in verdiepen en hebt alleen maar ongefundeerde vooroordelen klaar om hier te spuien.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:55

jullie hebben het over die superpaarden die nog gevormd moeten worden en ik over de paarden die kapot zijn gemaakt....waar jullie niet meer naar omkijken.....die als superdressuurpaarden aangeboden worden.....DAT IS HET VERSCHIL !!!
Karakterpaarden die doorgaan tot ze niet meer kunnen.....en als wrak gedumpt.... een zadel op .....verkocht aan mensen die net zo weinig kijk op dressuur hebben als jullie !!!
Topsport ? Laat me niet lachen....Geld....geld....geld

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:06

broadway schreef:
jullie hebben het over die superpaarden die nog gevormd moeten worden en ik over de paarden die kapot zijn gemaakt....waar jullie niet meer naar omkijken.....die als superdressuurpaarden aangeboden worden.....DAT IS HET VERSCHIL !!!
Karakterpaarden die doorgaan tot ze niet meer kunnen.....en als wrak gedumpt.... een zadel op .....verkocht aan mensen die net zo weinig kijk op dressuur hebben als jullie !!!
Topsport ? Laat me niet lachen....Geld....geld....geld

1: Er is in deze sport geen geld meer te verdienen! (is ok al minstens 10x gezegd, maar ja, dat zie je niet als je met oogkleppen op leeft)

2: Een enkeling wordt aangeboden als dressuurpaard na hun carriere, maar de meesten worden gewoon aangeboden als recreatiepaard, waar ze uitermate geschikt vopor zijn en waar ze nog jaren in mee kunnen, omdat ze na hun sportcarriere niet stuk hoeven te zijn

3: De paarden worden niet gedumpt! Er wordt met zorg een goed nieuw plekje voor ze gezocht waar ze het goed krijgen.

4: 'Verkocht aan mensen die net zo weinig kijk hebben op dressuur als jullie" !? Waar slaat dit uberhaupt op? Mensen uit de drafpsort hebben kijk op drafport. Waarom zouden die kijk op dressuur moeten hebben? Alsof dressuur alles is!?

5: Deze paarden worden niet kapot getraind, maar worden gewoon getraind om te presteren. Daarbij slijten ze ja, zoals elk ander topsportpaard zal slijten, want sporten brengt nou eenmaal een bepaalde mate van slijtage met zich mee, waarbij dan elke tak van sport weer z'n eigen vormen van slijtage laat zien. Een bepaalde mate van slijtage hoeft geen belemmering te zijn voor een paard en een carriere als recreatiepaard niet in de weg te staan. Een beetje slijtage maakt ze nog niet kapot en hoeft zelfs lang niet altijd aanwezig te zijn

6: Topsport: Ja, zeker!

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:26

broadway schreef:
oei,oei,play-co.....die foto's in je profiel.....precies zoals het NIET hoort.....hoe krijg je slijtage....
juist..... ook door verkeerd te rijden.....maar dat is het juist...... ,fout is fout en daar hebben we het over !!!
Dat geld met iedere sport, als het ten koste gaat van de paarden......maar ja...paarden kunnen niet een weer-
woord geven......dus .......
En ja in alle sporten heb ik het idee dat het al erger wordt, weinig paarden meer die worden goedgekeurd......
artrose,oude blessures,verknoeide hoeven, verkeerd opgevoed/beleerd/gelopen/getraind .....en inderdaad in
2 weken moet het gepiept zijn is ook zo'n moment wat voor veel paarden funest kan zijn.....is dan nét zo erg!!!
Zolang er niet op toegezien wordt zal het alléén maar erger worden, ik vind dat de da hier mede schuld aan hebben !!!
Zij zien het echt wel maar mogen/kunnen niks, omdat ze hiertoe niet bevoegd zijn.....zij gaan doodleuk iedere keer weer
naar datzelfde paard....inspuiten,pijnstillers even rust en .....tot ze er weer bij geroepen worden....och ja het is hun ver-
dienste....niet meer en niet minder......óok zij hebben hier moeite mee, maar de eigenaar heeft altijd het laatste woord,
tenzij het paard in beslag wordt genomen.....

Over welk paard heb je het dame?
Die kleine bruine die ze in koers rijdt misschien?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:51

Misschien dat het wel al gezegd is hoor maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom ze zo vroeg worden ingereden. Ik weet eigenlijk niet of ik het slechter vind. ik snap het alleen nog steeds niet helemaal. Is het gewoon traditie of heeft het ook nog nut?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:53

liedje89 schreef:
Misschien dat het wel al gezegd is hoor maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom ze zo vroeg worden ingereden. Ik weet eigenlijk niet of ik het slechter vind. ik snap het alleen nog steeds niet helemaal. Is het gewoon traditie of heeft het ook nog nut?

In mijn ogen heeft het echt nut, omdat de benen op jonge leeftijd nog vormbaar zijn en dus ook verbeterbaar door training. Later niet meer. Uitgebalanceerde training geeft harde benen en dus harde paarden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:21

Het punt van Broadway snap ik niet helemaal. Sommige dieren worden gefokt voor een specifiek doel, in dit geval dus paarden voor de draverij/renpaarden. Wanneer ze niet goed genoeg mee kunnen komen, gaan ze door naar dressuur ruiters, of recreatie ruiters.

Wat is dan je opinie over paarden die voor springen gefokt zijn en niet goed genoeg meekomen. Of tuigpaarden die het niet goed doen voor een wagen, of dressuurpaarden die niet goed zijn in hun ding. Als het een niet werkt voor een paard, is het paard nog niet ten dode opgeschreven. Zo'n dier beland gewoon bij een ruiter met andere ambities (en die ambities hoeven niet 'laag' te zijn)
Hierin vind ik draf/rensport niet per definitie slechter dan andere paardensporten.

Medelijden heb ik met de paarden die verknoeit worden, zij het door toedoen van een 'professional' die alleen maar uit is op centen, of een recreatie ruiter die niet weet hoe die met het paard om moet gaan.
'Slechte' mensen zijn overal. Goede mensen met gevoel voor dieren, die wel weten wat ze aan het doen zijn, gelukkig ook :)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:26

Telpeva, deze paarden worden bewust van het achterbeen af gehouden, wel lengte-spieren maar géén balans ,juist doordat ze niet mogen gaan zitten !
Wat deze paarden moeten (manier van lopen) is het tegenovergesteld als wat je met dressuur wilt.....dan moeten ze zitten om je te kunnen dragen ! Kijk eens hoe de jockeys op de paarden rijden......kijk goed naar de benen van de paarden, stand, lengte,van het lichaam af .....,hoofd,halshouding,rug,knieen enz.
Weet je nog dat reclame-stukje van "even Apeldoorn Bellen" verkeerde paard (dressuur) afgeleverd op de drafbaan...klaar voor de start....
precies, zo groot is het verschil......bewust niet trainen,zodat ze dat niet gaan doen (galop) en na hun 6e is het paard zo gevormd, gaat door,gaat weg of is kapot...DE VERVORMING VAN DE SPIEREN IS HET PROBLEEM...., lange hals....anders neerzetten van de benen vanuit de knie(het liefst naast de voorbenen klauwend)...., buiging rug/lendenen......4 lange stelten.... allemaal op snelheid gevormd ! Rechtuit, voorwaarts !
Hoe langer dit paard zo werd getraind, des te moeilijker is het om hem op het achterbeen te krijgen, dragend, rustig en geconcentreerd, buiging in het lichaam te krijgen van hals tot staart.....netjes 4kant staan.....rust in lichaam krijgen.....
Ook de verandering in voer/presteren eist zijn tol ......

Natuurlijk gaan de kneusjes naar de recreatie-ruiters....die nog goed zijn moeten duur betaald worden en ja die kunnen dressuur !!!
Ze weten niet wat ze deze paarden aandoen.....1 creeren, 9 creperen !!!
De 1e groep willen ze zien en de 9 van de 2e groep......who cares (wat kan hun dat schelen !)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:31

Broadway ga alsjeblieft ergens anders je onzin spuien. :r

Je kan niet verwachten dat alle paarden er hetzelfde uitzien als ze twee compleet verschillende sporten doen. net als dat je een sprinter geen marathon kan laten lopen. TUURLIJk is dat een kwestie van training. Duh.

Maar bah, ik word hier gewoon moe van. Selectief lezen. :r

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:38

@ broadway
ik denk dat dit bovenstaande best wel alle mensen uit draverij en rensport over een kam geschoren is.

Kijk een volbloed of draver word voor een bepaald doel gefokt en ook getraind. En er zijn zeker wel mensen die ze verkeerd trainen waardoor ze later moeilijk te vormen zijn naar dressuur paard.
Maar andersom.... hoeveel dressuur paarden worden er niet verkeerd gereden.

Ik heb zelf voornamlijk mijn kennis gebied in de dressuur sport liggen. En heb al zo veel paarden gezien die in de krul getrokken worden, niet op eigen benen kunnen lopen, ook op proffesionele stallen... terwijl ik ook een stage heb gedaan tussen de ren paarden, met gemengde gevoelens aan begonnen, want ja 'de verhalen' (oa grof bitgebruik, slaan met de zweep e.d) maar waar ik stage heb gelopen werd er met veel respect getraind, en per paard gekeken wat nodig was, was een paard een dagje niet lekker, dan werd daar goed naar gekeken, én heb daar verschillende paarden gereden die ondanks hun carriere op de renbaan wel op het achterbeen konden komen en zeer goed in balans waren. Ik denk zelf dat als een ren paard een slecht balans heeft hij nooit zo hard zou kunnen gaan ;) probeer maar eens heel hard te gaan rennen als je 20 rondjes hebt gedraait dan ben je niet echt in balans en ga je niet zo hard hoor :)

Ik vind jou reacties heel erg negatief en vraag me ook af of je zelf ervaringen hebt in de draf / ren sport waarop je dit baseerd

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:47

Mackie.....eerlijke antwoorden, bevestigd mijn verhaal.....als jij weet wat dressuur inhoud, zou je dus ook weten waarom er zoveel paarden kapot gaan in jullie sport.....weet jij dus niet ,net als zovelen....... en DAAROM maken jullie je eigen sport kapot !!!

Gelukkig zijn er ook trainers die dat WEL weten en die bewandelen de goede weg, die paarden kunnen WEL met een andere training gestuurd worden naar de balans in de achterhand , blijven 2-zijdig en kunnen dus makkelijk overschakelen !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:54

WendyBZ.....oei, die foto's van jouw op die paardjes.....wie leidt wie om de tuin???

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:56

Roep maar wat je wilt, vertel eerst maar eens wie je bent, waar je je 'kennis' vandaan haalt en foto's van jezelf op een paard natuurlijk.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 00:06

Ik zet dit hier niet neer om mensen aan te vallen maar ik zou graag vanaf nu willen vragen of men weer on - topic kan gaan. Want ik voorzie een discussie die een beetje van het onderwerp gaat afwijken. En ik ken dat op bokt... dat blijft maar door gaan.

alvast bedankt

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 06:02

Hey o zo slimme Broadway, je hebt wel commentaar op IEDEREEN zn profiel hier maar zelf ben je wel zo dapper dat er 1 regeltje staat in je profiel zonder foto's...
En hoeveel ervaring heb je nu eerlijk gezegt met uitgekoerste of eventueel draf/renpaarden?

Verder probeer je altijd de slimste te zijn en maakt het niet uit wat andere zeggen... niet alleen in dit topic maar ook in vele andere zo te lezen!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:21

Kady1 schreef:
@Ik vind jou reacties heel erg negatief en vraag me ook af of je zelf ervaringen hebt in de draf / ren sport waarop je dit baseerd

Nee, die heeft ze niet en haar reacties zijn ook nergens op gebaseerd. Ze wil toch niet horen wat een ander zegt. Uit alles wat ze zegt, zie je gewoon dat ze er de ballen verstand van heeft (van de hele paardensport niet, dus ook niet van dressuur)

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:01

Wel mijn allerbeste Broadway...

Ik nodig je uit om een keertje te komen kijken en zelf met je r*** op een van mijn renpaarden te gaan zitten! Dan zullen we deze discussie persoonlijk verder voeren en dan mag je je baseren op feiten en niet op vooroordelen.

Je vergeet een heel belangrijk punt en dat is dat bij een renpaard de motor nog steeds van achter zit. Wat een dom prutsmuts, dat "bewust op de voorhand" trainen!

En ja, de eigenaar EN trainer van die bruine in Play Coy haar profiel is ondergetekende... Hij is 10 jaar, gekoerst tot zijn 9e, geen enkele 3 op foto....
En weet je... hij beheerst dressuuroefeningen tot de M, springt 1.10m en start dit jaar nog endurance klasse 3. Toch knap, als je dat allemaal op je voorhand kunt, vind je ook niet?

En om je nog even op je eigen woorden te pakken, een 3-jarig dresssuurpaard met een slofteugel rijden, dat kan prima toch?

Get a life en verdiep je eerst eens in een sport, voordat je je ongefundeerde mening zo openbaar maakt.
Je zet jezelf behoorlijk voor joker...

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:12

classic_life schreef:
Verder probeer je altijd de slimste te zijn en maakt het niet uit wat andere zeggen... niet alleen in dit topic maar ook in vele andere zo te lezen!

Wijsheid komt met de jaren zeggen ze... blijkbaar betekent dat automatisch wanneer je 35+ bent, je alle wijsheid in pacht hebt :D

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:23

ja dat zou best wel eens kunnen zijn! Goh kan niet wachten tot ik 35 ben dan heb ik op alles het goede antwoord :D

PS: als je toevallig in Australie bent Broadway kan je hier ook wel even op een van onze beestjes klimmen hoor, en dan zien we erna wel hoe je dan tegen ze aan kijkt...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:28

broadway schreef:
Mackie.....eerlijke antwoorden, bevestigd mijn verhaal.....als jij weet wat dressuur inhoud, zou je dus ook weten waarom er zoveel paarden kapot gaan in jullie sport.....weet jij dus niet ,net als zovelen....... en DAAROM maken jullie je eigen sport kapot !!!

hier wil ik even op inhaken: er is een aantal jaar geleden een onderzoek gedaan naar de gemiddede leeftijd van het KWPN SPORTPAARD.
conclusie:de gemiddelde leeftijd was 7jr.
ik rijd zelf dressuur,en ben geen fan van draf- en rensport omdat ik er niets van weet.
maar ik ben wel zeer geschrokken van dat onderzoek toendertijd.
en een paard hoeft niet alleen kapot te gaan aan training,ook genen,groei,voer etc spelen een zeer grote rol.
dressuur is GEEN heilige sport,in elke tak van de paardensport sneuvelen dieren door onkundige training en de rest.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:58

Thank you timilon!!! _/-\o_ Zo'n iemand als jou met dat bericht hadden we even nodig :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:45

timilon schreef:
broadway schreef:

hier wil ik even op inhaken: er is een aantal jaar geleden een onderzoek gedaan naar de gemiddede leeftijd van het KWPN SPORTPAARD.
conclusie:de gemiddelde leeftijd was 7jr.
ik rijd zelf dressuur,en ben geen fan van draf- en rensport omdat ik er niets van weet.
maar ik ben wel zeer geschrokken van dat onderzoek toendertijd.
en een paard hoeft niet alleen kapot te gaan aan training,ook genen,groei,voer etc spelen een zeer grote rol.
dressuur is GEEN heilige sport,in elke tak van de paardensport sneuvelen dieren door onkundige training en de rest.

Ik weet toevallig ook van een onderzoek van een paar jaar terug waarbij ze hebben gekeken naar het persentage paarden met een scheve rug. Bij top dressuurpaarden en springpaarden was dat maar liefst 40%. En dat waren echt toppaarden in die studie Diehoog in de sport werden gereden. Ter vergelijking bij recreatiepaarden is het percentage 20% en bij verwilderde paarden (koninkspaarden in dit geval) 10%.
Ze hebben in deze studie bij mijn weten niet naar volbloeden/dravers gekeken. Maar dat zegt toch wel genoeg over de geweldigheid van dressur zo af en toe }:0 .