Oei rhino dat is vervelend! Merrie of ruin bij jou?
Samy24
Geplaatst: 17-12-14 15:31
oh, hier beter nieuws, merrie staat nog steeds buiten overdag en snachts op stal, zonder deken ! en op gewicht ! voor het eerst in de 3 jaar dat ik haar heb
Goh wat een pech allemaal zeg! Mijn merrie wil ook nog niet hard genezen (of mijn geduld raakt op) daarbij loopt ze nu ook niet geweldig hoop maar dat dit nog verbeterd als de wond dadelijk dicht is. Succes allemaal. En Samy.. Goed nieuws
een merrie. En vandaag liep ze weer voor geen meter, is hupsen als een hert of continu naar "iets" slaan ik ben stilaan ten einde raad... het sleept nu al weken aan
santos
Geplaatst: 21-12-14 23:54
he wat een narigheid allemaal. wij gaan eigenlijk wel lekker, op het verliezen van de ijzers in de modder na dan. Maar als ik de andere ellende hoor, is dit niets....
Ik heb fiebi nu aan huis staan en ontdek eigenlijk nu pas echt wat een chagrijnige doos het is.. Meer ev's die zo enorm chagrijnig zijn ??? ( mijn eerste ev ruin, dus helemaal niet)
voorheen ging ze in de winter om een uur of 4 op stal en zag ze pas weer iemand om 9 uur de volgende morgen. Nu ga ik gezellig om 22 uur nog even naar stal, geef extra water en evt nog wat hooi en ga er gezellig even bij zitten, maar het word niet gewaardeerd, zie ik nu
Thioro
Geplaatst: 22-12-14 00:24
Heeft de mijne ook een handje van. Op stal wil ze met rust gelaten worden en rond etenstijd is ze gewoon echt slecht gezind. De oren platter dan plat, ze loopt je half omver en een stalgenoot vertelde dat hij een keer snel de stal uit moest na het eten geven want mevrouw had losse voeten. Zo'n streken mogen uiteraard niet. Normaal ben ik niet de gene die eten geeft en de vaste persoon heeft er niet echt problemen mee. Heb ik haar voor de grap eens op stal gezet, dacht mevrouw mij omver te stormen en er nog een kwaaie kop bij te trekken ook. Maar dat was dan buiten de flinke zwieper met halstertouw gerekend. Sindsdien wacht ze netjes.
Sowieso kan ze wel buien hebben dat die oren constant plat gaan of dan staat ze er demonstatief bij te zuchten. Een echte comediant.
Vorig jaar hadden we een kreng van een volbloed. Andere paarden vrat ze op en ruiters werkte ze er liefst vakkundig weer af. Aan de hand was ze dan wel weer lief.
De mijne is ook niet bepaald echt aanhankelijk, maar kan wel lief doen en heeft respect. Al zal ze iemand nieuw wel uittesten en als het niet met haar zin is dit heel duidelijk maken. Hoewel ze nooit echt gevaarlijk doet (slaan ofzo).
Bij de renpaarden in training vroeger wel eens het voer los door stal gegooid om met de emmer te kunnen meppen. Sommigen dachten ook dat als iemand anders kwam voeren het toegestaan was de emmer uit de handen te komen pitsen of ze sneller het stal uit te helpen door te slaan.
Oh die van mij is juist een enorme knuffelkont! Behalve als hij aan het eten is, dan moet ik hem echt niet over zijn bolletje aaien want dan gaan de oren wel plat
Ik zou hier nog mijn ervaringen met het scheren laten weten, dus bij dezen: ik doe het niet nog eens Opzich bevalt het prima, hij zweet niet meer en als hij wel nat geworden is, is hij in zeer korte tijd droog. Hij heeft daarbij veel energie en heeft het ook niet koud in de wei (hij heeft wel een dikke deken om zonder halsstuk). Echter, sinds ik hem geschoren heb, heb ik wegens tijdgebrek zeer weinig kunnen rijden... Dus een beetje zonde is het wel, nu staat hij lekker kort in het haar maar ik rijd hem dus bijna niet. Volgend jaar wil ik liever proberen om hem in zijn wintervacht te laten en misschien zelfs zonder deken laten. Dan heb ik ook geen gezeur met zweetdekens ed. We zullen zien hoe dat uitpakt
Die van mij staat momenteel 'kreupel' in het land. Hij staat nu voor het eerst in drie jaar zonder ijzers, omdat ik een hekel aan die dingen heb en ik het toch eens wilde proberen zonder, helemaal nu hij toch niet op de straat komt en zo weinig doet. Maar meneer is nu al drie dagen uiterst gevoelig op zijn voetjes en wil absoluut niet draven (of eigenlijk helemaal niet lopen, ook zo min mogelijk in het land). Hoefsmid zei dat ik het tot vandaag moest aankijken en als hij nu nog steeds niet goed loopt moet hij toch weer zijn hardloopschoenen aan. We zullen zien vanavond, maar ik vrees dat ik toch weer aan de ijzers moet. Balen.
Unseen: is bij jouw de weide ook zo "nat"/zacht? Want dan is het idd niet zo'n goed teken. ik zou de mijne ook niet meer zonder ijzers zetten hoor. Die staat na 3-4 weken nog steeds zo kort als wanneer je de ijzers eraf trekt. Mss zelfs korter en kreupel op 4 benen, ronduit zielig om te zien.
Ik scheer de mijne nu al 5j op rij. Meestal krijgt madam ook een blessure waardoor het een beetje zonde is, maar niet scheren is geen optie. Die kan zich op wandeling ed soms zo druk maken dat het schuimer in no time opstaat en gedouched moet worden omdat ze na 2u nog steeds niks opgedroogd is... Vind het echt geen prettig idee een paard zo lang (zelfs is het binnen) te laten staan met alleen een fleece. Maar nee madam is wel frisser, maar zweet tenminste niet voor het minste en droogt onmiddellijk op na het rijden. Vind het veel makkelijker (egoïstisch ik weet het, maar gezien ik meestal 's avonds na 20.30 rij, zie ik er echt tegenop nog 2u op stal te moeten blijven)
Thioro
Geplaatst: 22-12-14 13:42
Ik ken eigenlijk geen enkele volbloed die (goed) zonder ijzers kan. Varierend van supergevoelig tot stokkreupel of er gewoon bij gaan liggen maar nooit goed. Ik probeer het zelfs niet eens.
Scheren doe ik nooit. Ze zweet niet enorm en anders is ze op een uur wel droog met een fleece.
Zit zelf beetje te piekeren over haar knie. Stalbaas zegt dat ze toch best vaak blokkeert 's morgens op stal. Vorige smid snapte het 'speciaal' bekappen of beslaan niet helemaal. Misschien dat de nieuwe het beter kan aanpakken. Of anders gelijk infiltreren maar ik vermijd liefst zo lang mogelijk gepruts aan gewrichten en banden.
Thioro: ik kan melden dat het toch geen bal uithaald. heb kniebanden meermaals laten blisteren (zowel met de ioodverbinding als fenol-brol) laatste keer een tegen reactie gekregen 4 ontstoken stralen, waarvan er 2 volledig loskwamen. Kende nochtans redelijk wat paarden die er goed mee geweest zijn, maar zou het nooit meer laten doen... Uiteindelijk kniebanden laten splitten en kan nog niet zeggen dat het nu in orde is, ok ze staat minder vaak op slot na een nachtje stal of een dag stalrust omwille van te slecht weer. Maar denk eerlijk dat de aangepaste training meer effect gehad heeft...
Het enige wt ik nog zou doen is infiltratie wanneer er echt een onsteking op de knieën komt, maar dat is in al die jaren dat ik mijn zwakke knieën merrei heb nog maar 1x voorgevallen.
Desi_2409
Geplaatst: 22-12-14 19:06
Mijn volboed staat wel zonder ijzers. Ik kreeg hem eind februari met alleen nog voorijzers en deze heb ik paar weken erna eraf laten halen. In het begin liep hij wel gevoelig op het steen, maar nu ook niet meer. We doen op dit moment niet heel veel met hem, als we weer veel gaan buitenrijden, gaan ze er miss weer onder maar nu zeker niet. De hoeven zien er mooi uit, ook niet gebrokkeld ofzo. Bij ons staan de paarden iedere dag buiten van 8 tot 5-6-7 uur (afhankelijk van het weer) en daarna op stal.
Thioro
Geplaatst: 22-12-14 20:25
Ik heb jouw situatie vroeger min of meer gevolgd en dat met nog een paar voorbeelden maakt mij geen voorstander van 'gepruts' aan knieen. Ze wordt 5 en ik houd mezelf voor dat ze er nog uit kan groeien (en ja die groeit nog steeds zienderogen). Bovendien was ze deze zomer geen enkele keer geblokkeerd toen ze dag en nacht buiten stond. Nu op stal begint het terug. Maar 's winters op de weide is er niet tegenop te voederen. Maar het is omdat stalbaas zegt dat ze soms toch echt pijnlijk is dat ik eventueel een infiltratie overweeg. Toch liefst eerst beslag nog verder aanpassen en (proberen) meer in het werk zetten.
heb je dat deel met de ontstoken stralen ook gelezen? Achteraf bekeken is het altijd makkelijk om te zeggen zus of zo. Maar ik heb maar 1x geweten dat ze echt "pijn" had, verder was het gewoon "ongemakkelijk"
Diddykong
Geplaatst: 22-12-14 20:39
Die van mij kan zonder ijzers zolang we niet op straat rijden, maar dit was wel een gedoe en ik heb veel geduld moeten hebben voor de hoeven hard genoeg werden en ze niet gevoelig meer liep, denk wel een maand of 2 zeker. Dit was ook meer uit noodzaak dan dat ik graag de ijzers eraf wilde. Ze verloor ze toen zo vaak en hele stukken hoef eraf dat de smid er geen meer onder kreeg. Dit was toen ik haar net had, nu gaat het gelukkig de meeste tijd goed. Ze staat nu sinds haar wond op blote voeten. Dit gaat prima maar we rijden dan ook niet. Zodra ik er weer op mag gaan de ijzertjes er ook weer onder. Dat chagrijnige herken ik heel erg, toen ik haar net had vond ze mensen savonds in de stal maar vreemd, maar dit is in de jaren wel minder geworden. Maar nog regelmatig gaan de oortjes naar achteren als er iemand voor haar stal blijft hangen bijv. Wat bij Winterfell helpt is haar uit haar stal halen en dan kan ik poetsen, aaien en knuffelen. Ik zadel haar ook altijd buiten de stal eigenlijk. De stal is een beetje haar domein. Ik probeer maar te respecteren dat de stal haar plek is, zolang ik haar ten minste normaal uit stal kan halen. Dreigen naar de baas doet ze maar 1 keer ze komt ook eigenlijk nooit met haar hoofd door de tralies als er iemand dicht bij staat, alleen als je een afstandje houdt. Eten kan ik haar ook normaal geven op stal, maar ik accepteer ook niet dat ze het uit m'n handen rukt, als je maar duidelijk bent is het ook klaar bij haar. Maar uitproberen doet ze bij iedereen, de heks In het begin nam ik nog wel eens mensen mee om m'n paard te showen, zeg ik kijk eens wat een leuk paard komt ze met ontblote tanden en oren naar achteren op die persoon af, vooral als t iemand is die weinig van paarden weet, en ik zweer je ze kan grijnzen want ze bijt nooit, ze wil gewoon weten of ze het kan maken.
santos
Geplaatst: 22-12-14 23:50
oh, gelukkig dat er meer sjagrijnen zijn, ligt het niet helemaal aan mij En ze valt wel mee als ik het zo lees, want ik haal haar voer emmer zo weg, als ik dat zou willen. OOk kan ze haar kont toedraaien als je haar stal in gaat, maar dat stelt niets voor, daar loop je gewoon langs. Alleen als ik iets lekkers in mijn handen heb, ben ik haar vriendinnetje , maar goed als dat alles is . Haar benen doen het alle vier nog goed, zelfs die twee waar de ijzers nog af zijn, van vorige week zondag
haha, mijne is over het algemeen wel "braaf", maar durft wel eens "pitsen" als je ze pijn doet (bv bij verzorging ve wondje ofzo). Zo heeft ze wel een smid tot bloedens toe in de rug gebeten. Achteraf bekeken had ze groot gelijk, maar dat wist ik op dat moment nog niet.
@petitparis: onze weide is gelukkig nog droog en er staat nog genoeg gras. De stal waar ik sta doet het wel goed met betrekking tot weidebeheer. Ze staan nu op een hoger stuk van de buren.
Mijn paard loopt al een stuk minder gevoelig en hij draaft weer uit vrije wil Hij krijgt ook zeker weer praatjes en lijkt veel minder pijn te hebben. Ik geef hem tot na het weekend nog rust, als hij dan nog niet 100% goed is, gaan de ijzers er onder zodra ik terug kom van vakantie.
Tobila
Geplaatst: 30-12-14 00:54
Hallo allemaal Misschien dat jullie mij kunnen helpen? Ik ben op zoek naar een vertrouwd adres voor de aanschaf van een engels volbloed in Nederland en/of Belgie. Ik ben voor mezelf op zoek en ik weet ook goed waar ik dan aan begin Ik rijd hoofdzakelijk receatief en doe van alles eigenlijk een beetje (naar gelang waar het paard geschikt voor is)
ik ken eigenlijk maar 1 fokker/eigenaar, die zelf het zadelmak maken doen en na het koersen een goede thuis zoeken voor hun fokproducten. Maar weet niet of ze momenteel nog een iets staan hebben...
Ik weet ook niet echt iemand. Mijn pa heeft mijn paard gekocht bij een vriend die engelse volbloeden had om te koersen, maar hij is er ondertussen mee gestopt en de paarden verkocht.
Ik heb een ev merrie van bijna 6 jaar. Ze is al 5 jaar bij ons...De eerste winter gelijk als jaarling onder dek gehad. Elke winter staat ze onder deken tussen de 300 en 500 gram en dat ongeschoren. Ze heeft absoluut geen vacht. ik heb haar 1 x voor op ijzer gehad vanwege slecht groeien van de hoeven. mijn ervaring in de winter was ook bal...afvallen en erg schaal zeg soms maar mager de winter doorkomen. Toen ik ben gaan informeren gaf iemand aan dat ik haar in het werk moest houden.ongeveer net als topscorers. .ook die kun je niet zomaar stoppen.
Sinds ik dat ben gaan doen gaat het al een stuk beter. Daarnaast is mijn merrie verslaafd aan ritme en regelmaat...hele dagen op de wei vind ze niets... maar Door dingen voorspelbaar te maken is ze nu nog steeds in topconditie qua dikte.
Overigens is ze een ontzettend aanhankelijk paard...lief en graag in me buurt. Ze heeft dan ook nooit gebeten of getrapt ook als veulen niet.
Ze is wel wat eenkennig en was behoorlijk chagrijnig toen ik zwanger was en niet veel met haar deed.