Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 11:16

Ik heb ook wel gesprongen met Bella (ff foto zoeken hihi)
Afbeelding
wow wat een sprong :D hahaha

Springen doen wij niet meer. Niet goed voor Bell d'r ruggie.

Ik denk dat jij iets anders met 'overwerkt' bedoelt dan wij denken, Lotte.
Met overwerkt bedoelen wij dat hij helemaal AFgereden is, TE hard gewerkt,
Maar als ik het zo lees bedoel jij overspannen, gestresst, niet gewend nog aan zijn nieuwe huis.
Dat heeft toch niks met 'werken' te maken? ;)
Hoop dat hij zich snel echt thuis gaat voelen. Het ene paard heeft daar meer tijd voor nodig dan de andere..

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:14

Is een beetje belgische taal denk ik Dabo ;)

Springen! Leuk zeg! Ik moet toch ook eens opzoek naar wat hindernis materiaal, voor Yentl haar rug was het goed zei de dierenarts toendertijd.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:33

Dabo schreef:
Ik denk dat jij iets anders met 'overwerkt' bedoelt dan wij denken, Lotte.
Met overwerkt bedoelen wij dat hij helemaal AFgereden is, TE hard gewerkt,
Maar als ik het zo lees bedoel jij overspannen, gestresst, niet gewend nog aan zijn nieuwe huis.
Dat heeft toch niks met 'werken' te maken? ;)
Hoop dat hij zich snel echt thuis gaat voelen. Het ene paard heeft daar meer tijd voor nodig dan de andere..

Ik bedoel inderdaad, te overspannen, gestrest, door ineens te veel nieuwe dingen die hij niet kende. Wij noemen dat ook overwerkt (ik weet niet of andere mensen uit België zo noemen.)
Afgereden, te hard gewerkt is hij zeker niet. We doen het zelfs heel rustig aan (miss zelfs soms wat té rustig :D).
Het heeft inderdaad niets met werken te maken, behalve dat het te veel was in een keer om te verwerken, zijn verhuis naar ons.
Hij voelt zich al vele beter thuis hoor, hij is ook al gehecht aan zijn weidemaatje, hij kan zelfs niet meer zonder (Hij begint te hinniken en galopperen door de weide als zijn vriendinnetje er niet is)
Volgens mij heeft hij het best naar zijn zin bij ons :)

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:55

Avalon_ schreef:
lotte_horses schreef:
Amai, ik hoop dat Darco ooit zover geraakt! (Al zou ik al blij zijn als hij 1winstpunt heeft in de B en gewoon op wedstrijd kan :) )
Zijn dravers in het algemeen goed in springen?

Meeste dravers kunnen wel een sprongetje maken ja!
Had deze week plannen om Nevele eens een huppeltje te laten vrijspringen, even kijken hoe hij dat oppakt. Ben erg benieuwd!

Ja, Ulrike kan zelfs heel goed springen, ze vliegt met gemak over de 1.35m _/-\o_

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:43

Ohja, in het woord 'verwerken' komt 'werken' ook voor... haha. Maar het is in elk geval duidelijk :)
Fijn dat hij al wel goed thuis is :)

Neee springen doen wij echt niet meer hoor hihi, vroeger vond ik springen echt super leuk! maar Bella springt niet altijd, en dat brengt twijfel bij mij, en onzekerheid, en vervolgens stopt ze haha.
Laat ons maar lekker dressuren, en buitenrijden! :D

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:40

We zijn vorige week zondag terug (na een meer als een half jaar later) terug met Darco op straat geweest. (ong 15min)
Het ging best goed, in de zin dat hij niet wou weg crossen/alle kanten uitspringen.
Hij heeft geen enkel stap zelfs maar een klein beetje kunnen ontspannen (ook nie in doodlopend straatje waar niemand komt), Hij moest ook mesten van de schik/stress.
Het engste vond hij dingen die langs achter kwamen, hij blijft wel braaf, hij zet stapje voor stapje of verstijfd helemaal. (behalve 1x sprong hij een beetje opzij)
Er was ook geen verandering als we vertrokken tov dat we bijna terug waren, hij kon pas terug ontspannen toen hij terug in zijn wei stond (zelfs niet als we voor zijn wei, maar toch nog in de straat stonden die hij dus goed kent). Het was wel goed dat Oriska mee kon, dat hielp toch wel.

Hij is dus wel braaf op straat, maar hij heeft gewoon te veel schrik/stress
Ik hoop dat het betert als hij vaker op straat is geweest.

Wat ik ook raar vind is dat hij in de wei van NIETS schrik heeft. Er is zelfs al eens een tractor langs hun in de wei geweest, en de persoon op de tractor (die ze niet kennen) kon hem zelfs aaien.
Hij heeft dus echt schrik voor onbekend terrein.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:49

Kyara is op straat altijd wel alert,ze ziet en hoort echt alles!
Als ze ergens van schrikt verstijft ze even,maar loopt daarna wel gewoon door.
Vandaag vondt ze een beeld langs de weg wat spannend :) (terugweg door het gras)
had ik even moeite haar er normaal langs te laten lopen.
Afbeelding
Verder is ze erg braaf buiten het terrein
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door FireAndIce op 17-11-12 21:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:50

Off.. van de persoon die erOPzit. Ondanks dat je zelf rustig lijkt te zijn, breng je toch spanning over!
Ik heb dat dus ook veel. Ik WEER dat Bella super braaf buiten KAN zijn, maar toch maak ik me zorgen, en dus is ze vaak druk, en gespannen... gewoon, en heel simpel, door MIJ ;)

Leuke foto, FireandIce :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:51

Jeetje wat vervelend dat hij zo is zeg! Maar ik denk wel dat dat verbeteren zal als je vaker gaat, hij moet gewoon wennen dat hij van zijn eigen vertrouwde terrein af is denk ik? En misschien dat je zelf nog wat stress over brengt?
Is er wat gebeurd toen jullie de laatste keer naar buiten zijn gegaan? Misschien dat ik er over heen gelezen heb hoor!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:55

Eigen spanning werkt idd ook erg tegen!
Meestal probeer ik heel koeltjes te denken van,hup...niks aan de hand.
En soms moet ik ff streng zijn,dat helpt vaak wel bij Kyara.
Ze is wel een paard dat af en toe uitprobeert,en waarom niet,toch? :P
Ik zeg altijd...alle begin is moeilijk en oefening baart kunst!
Ik ben wel blij dat mijn paard er niet 1 van het wegrennen/bokken is.
Dat was een paard waar ik vorig jaar een tijdje op reed wel,daar werdt ik onzeker van!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:11

Het was zo lang geleden dat we op straat waren geweest omdat het toen gewoon nog te vroeg voor hem was (hij is nog maar 9 maand bij ons en het heeft 4 maand geduurd voordat hij een beetje begon te wennen aan zijn nieuwe 'thuis')
Ik reed zelf niet op Darco, de eigenares wel (ik doe halve stal met hem). En ze brengt waarschijnlijk wel een beetje onbewust spanning over (alhoewel ik denk niet dat dit echt veel gaat zijn, omdat ze weet dat Darco niets doet en er liep ook nog iemand naast hem voor het geval dat)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:20

Over kijkerig zijn kan ik niet mee praten haha.
Flash is echt totaal nergens van onder de indruk.
We zijn sinds twee weken op onze nieuwe stal, en ook hier doet meneer alsof hij er al jaren rondloopt.
Echt heerlijk, want ik kan ook hier gewoon lekker zonder zadel naar buiten (onze favo bezigheid).
Tegen/Langs een tractor lopen, in het donker over het terrein, meneer geeft geen kick. <3
Springen doen we wel regelmatig, goed voor Flash zijn rug. :)
Na een paar sprongetjes laat hij altijd heerlijk los in zijn rug, dus dat blijven we zeker doen!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:34

Ik wil binnenkort ook eens een springlesje gaan doen, lijkt me heel leuk, lang niet gedaan, hopelijk vind paard het ook leuk ;)
Schijnt idd goed voor de rug te zijn, zei de da arts ook, hij adviseerde het ook maar we hebben geen springmateriaal en toendertijd was ze nog niet echt dressuurmatig op orde, dus dan is springen niet echt handig, aangezien dat toch de basis is..
@Lotte, jeetje dan moet hij wel lang wennen zeg!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:53

Ik heb nog een vraagje:
We zouden toch graag verder doen met het verkeersmak maken van Darco, maar we weten niet goed wat het beste voor hem is.

-Rustig aan opbouwen, en pas verder opbouwen als hij af en toe teken geeft van ontspanning. En dus bv beginnen met de straat zelfs niet uit te gaan, hier rijden nooit auto's, hij kan zijn weide dan nog zien en kan ook passerend verkeer zien. en dan een korte route, om dan die te verlengen en als hij zich op 'bekende' weg kan ontspannen volledig nieuwe routes proberen.
-Gewoon wandelingen maken, op drukke en rustige banen door elkaar. Volgens mij gaat dit iets sneller gaan, maar de eerste keren zal hij echt volledig in de stress zitten.

Kijkerig is voor ons geen (groot) probleem, maar de stress dat hij heeft...Je voelt zelfs zijn hart kloppen als je er op zit.

Dus wat denken jullie dat het beste voor hem zou zijn? En hoevaak per week/maand?

En wat ik me ook afvraag, gaat hij ooit (redlijk) ontspannen kunnen gaan buiten wandelen, of op wedstrijd gaan?
Want ik wil dit ook alleen maar doen als hij het zelf leuk vind.
Hij is wel al een heel ander paardje dan toen ze hem kochten, maar toch...

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:58

Ja lastig, ik moet eerlijk zeggen dat wij altijd heel makkelijk waren; rustig paard mee en gewoon rijden. Maar wij hebben ook het bospad om de boek, is wel makkelijk hoor!
misschien hebben anderen hier er andere ervaringen mee?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:54

Lotte_horses, maak je niet te druk en ga gewoon lekker bezig met je paardje. Maak kilometers, ga buitenrijden en wandelen. Overal vraagtekens bij zetten zorgt voor onnodige stress, geniet er van en ga zelf lekker relaxed op pad.
Buitenrijden is meestal gewoon een kwestie van DOEN en ik denk dat het in jou geval wel helemaal goed komt. Werk aan succeservaringen en je zult merken dat het elke keer weer een stuk beter zal gaan.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:04

Hallo,

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb sinds kort een draver en dressuurmatig is zij ook wel goed te rijden de galop zit er netjes in en een pasje wijken ook ;)
Alleen heeft die van jullie ook zoveel energie? Die van mij kan je in het zweet werken en nog is ze druk in de draf galop sprongen maken enzo.

[ITP] Mijn nieuwe aanwinst Mariesa

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 11:21

Welkom Tineke! Mooie draver heb je onder je kont :)

Mijn Bella lijkt het toch ook weer wat beter te gaan doen... Hopelijk vanmiddag een nw filmpje!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:24

Fijn Dabo, ben benieuwd naar je filmpje.

Kyara doet het ook maar braaf buiten, top! +:)+

Ik rijd door gezondheidsproblemen even heel weinig, we trainen nu noodgedwongen even tijdelijk wat meer vanaf de grond. Gelukkig kan ik op deze manier ook nog even wat doen, en ik hoop snel weer jullie onze vooruitgang te kunnen laten zien.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:31

Ook ik ga me hier maar eens melden :).

Sinds 13-10-07 ben ik al in het bezit van een lieve dravers merrie, Donna Gabour.
Toen we haar kochten was mevrouw 'ingereden' maar wou alleen vooruit en niet terug in de versnelling :+, momenteel hebben we elke week les en gaat de dressuur ons aardig goed af! Af en toe maken we een sprongetje en gaan we lekker naar buiten. Maar ook bij ons begint het nu te kriebelen om wedstrijden te gaan rijden, aangezien ons niveau van thuis training L2, M1 is.

Meet Donna! <3
Afbeelding

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:38

Welkom, leuk paardje heb je. Heb je ook rijfoto's?

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:53

Rijfoto's heb ik helaas niet echt, nooit echt een fotograaf in de buurt.. Of ik moet mijn instructrice een keer lief aan gaan kijken :+.

Een van januari 2008 toen we net begonnen met der op te pakken, kreeg ik nog wel gevonden :).
Afbeelding

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:55

Tineke90 schreef:
Hallo,

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb sinds kort een draver en dressuurmatig is zij ook wel goed te rijden de galop zit er netjes in en een pasje wijken ook ;)
Alleen heeft die van jullie ook zoveel energie? Die van mij kan je in het zweet werken en nog is ze druk in de draf galop sprongen maken enzo.

[ITP] Mijn nieuwe aanwinst Mariesa

Mijn paard is ook onvermoeibaar! :j
Liefst wil ze blijven galopperen,dat is wat ze het liefste doet :P

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:06

Welkom allebei! Leuke paarden hoor!
Yentl is ook wel onvermoeibaar, heel handig op wedstrijd want ze kakt nooit in ;)
As zaterdag wordt ze geschoren want ze zit erg dik in de vacht, niet droog te krijgen! Benieuwd hoe fris ze daarna wordt haha

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:15

Oke,dit willen we zeker doen! Alleen moeten we zien dat we alle 3kunnen, dus we kunnen niet 2x/week gaan buiten wandelen.

Mooie paardjes hebben jullie!

Darco heeft veel energie maar blijft wel heel rustig, buiten dan wat showen als hij enthousiast is.
Toen we eens het begin van vd/grondwerk gingen proberen en hij er achter kwam dat hij snoepjes kreeg, was hij echt té enthousiast. :D