Werkt dit zo probeer voor de eerste keer een foto te plaatsen Winterfell voor het eerst weer in de wei, met verbonden been, ze bleef erg rustig het grootste deel van de tijd (dat ene sprintje heb ik niet gezien )
santos
Geplaatst: 17-09-14 22:58
mooie foto en goed gelukt hoor Het lijkt wel gips, wat er om het been zit?? mijn paard had begin dit jaar ook een wond op haar achterbeen, maar ik kon het verband er niet omheen houden helaas, gelukkig is het goed gekomen met de wond.
wat goed dat je een manier gevonden hebt om het verband te laten zitten. Ik heb na enkele dagen opgegeven Hier een foto van de wonde bij mijn paard enkele jaren terug.
Diddykong
Geplaatst: 18-09-14 15:13
Jeetje dat ziet er ook naar uit, maar wel hoopvol dat het goed gekomen is! Winterfells wond is iets groter, omdat het rondom het been zit zeg maar, alleen de achterkant is niet beschadigd gelukkig. De peesschede was ook geraakt maar de pezen zelf gelukkig (net) niet. Nu is de wond al helemaal naar de oppervlakte en de wondranden beginnen te genezen, wond wordt iets kleiner. Dierenarts heeft 2x wild vlees weggesneden, maar het lijkt erop dat sinds ze thuis is het wild vlees beetje wegblijft. Het is geen gips hoor, maar ben verpleegkundige dus verbandjes leggen moet lukken volgens de dierenarts geneest het het best onder verband, dus ik blijf het nog maar even zo proberen. Daarom ook het hele been verbonden, dan zakt het minder snel en bijkomend voordeel is dat het been mooi slank blijft. Bij jou, petitparis, zit de wond iets hoger, daar zakt bij Fell het verband ook het eerst dus kan me goed voorstellen dat je daar geen verband omheen houdt. Sowieso lastig hoor, maar bij Fell blijft het meestal 3 dagen zitten. En als het zo mooi weer blijft kan ze daarmee een paar uur de wei op gelukkig, is ook beter voor t paard denk ik. Beetje beweging vind ik altijd wel prettig. Maar ze houdt zich super, ben trots op m'n volbloed!
Zo zag de wond er een dag of 10 geleden uit, nu weet ik hoe ik foto's moet plaatsen, niet schrikken hoor. Dierenarts belooft dat het goed komt
Hier peesplaat niet geraakt, maar wonde zat idd vrij hoog en zelfs met een volledige bandage om het onderbeen was het bijna niet te doen de wond afgedekt te houden. Op een bepaald moment zat ik met een "netfix"bandage en koordjes naar de bilkoorden ve deken (overdag was niet zo'n probleem, maar 's nachts slaagde ze er geregeld in om in de mest te gaan liggen) Je kan het volledige genezingsproces bekijken op de site van veterinairewondzorg.nl
ziet er idd serieus uit, maar als er niks van pezen beschadigds is, denk ik wel dat je DA gelijk heeft en dat het moet goedkomen
Ik ga 5 oktober voor het eerst mee doen aan een oefencross met mijn volbloed Spannend!
Hanne_SP
Geplaatst: 21-09-14 22:07
Superleuk! Mijn volbloedje vond de eventingstage in Deurl.e echt dé max! Vandaag dressuurwedstrijdje gehad! Echt trots hoe m'n ex-renpaardje zo kan lopen. Een 9e en 10e plaats van de 25 of 26 ruiters. Prachtig zomerseizoen gehad met 2 overwinningen!
Ik twijfelde even of ik het hier zal vragen, maar baat het niet, dan schaadt het niet. Mijn volbloed (8 jaar) heb ik gekocht toen hij 5 was, op zijn 2e en 3e heeft hij op de baan (flat race) gelopen in Engeland, daarna is hij gekocht door een trainer die hem omgeschoold heeft tot polo paard. Ik ben zijn derde eigenaar en train hem dressuurmatig (richting klassieke dressuur, vanuit de achterhand. Veel les gehad maar het laatste jaar niet meer vanwege verhuizing paard), af en toe een sprongetje, veel buitenrijden en wij spelen fanatiek polocrosse. Hij is altijd makkelijker rechtsom te rijden dan linksom, heeft dus een duidelijke voorkeurskant en laat moeilijk los links. Dat heeft hij altijd gehad, maar met de juiste training is hij zowel los linksom als rechtsom, mits dus zijn spieren warm zijn. Op mijn vorige stal kon ik direct vanuit het erf de bossen in en dat deden wij dan ook dagelijks. Op de stal waar ik nu sta, moet ik eerst een stuk langs de weg en langs het water. Hier zit het probleem: hij draait op de heenweg bijna om de meter rechtsomkeert. Hij gaat niet rennen, maar staat gewoon als een blok stil en draait vliegensvlug 180 graden om (heel knap en zeer gewenst bij polocrosse, maar niet langs een drukke weg). Ik krijg hem vervolgens met geen mogelijkheid meer de richting op die ik wil. Hij weigert steevast rechtsom terug te draaien, begint licht te steigeren als ik hem dit doorvraag, terugdraaien gaat dus alleen linksom, om vervolgens een meter verder weer om te schieten. Ik heb een zeer goede stevige zit, dus godzijdank blijf ik altijd zitten. Afstappen is een grote fout: dan gaat hij wel rennen en trekt hij bijna de teugels uit mijn handen. Ik moet dus blijven zitten en geduldig wachten tot hij gekalmeerd is, óf terugrijden. Het stomme is: hij doet dit altijd op vaste punten. Ik dacht eerst dat er misschien iets in de grond zat, elektriciteit oid, maar op de terugweg langs hetzelfde punt reageert hij er niet op en loopt hij doodkalm door. Ik kan nu alleen nog op buitenrit als er een vertrouwd en dapper paard mee gaat. Daar kruipt hij dan echt in en duwt het andere paard zo snel mogelijk vooruit. Eenmaal in het bos heb ik geen kind meer aan hem en is hij echt heerlijk te rijden. Zo ken ik hem weer, als mijn dappere ventje die altijd door gaat.
Het lijkt angst te zijn, maar volgens mij is dit het niet. Mijn paard is namelijk nooit bang. Daarna dacht ik iets in zijn rug, misschien zat hij gewoon niet lekker in zijn vel. Ik heb een osteopaat erbij gehad en hij zat inderdaad wat vast. Gisteren echter weer op buitenrit gegaan en hij deed het weer. Ik ben toen met hem op de weg beland en auto's moesten voor ons op de rem. Al met al niet prettig. Zadelmaker is er bij geweest en mijn zadels liggen perfect.
Misschien zit het gewoon in zijn hoofd, maar ik weet niet goed meer wat ik nu met hem moet buiten. Hij is zo'n geweldig fijn en lief paard, werkt keihard, leert heel snel, is enorm slim en denkt altijd met mij mee. Ik ben momenteel weer op zoek naar een nieuwe instructrice die wel in de buurt woont, maar ik twijfel of ik het hele dressuur niet gewoon vaarwel moet zeggen (vaak gevecht in het begin, doordat hij altijd zo vast zit) en richting western zal gaan met hem. In de bak kan ik hem heel goed bitloos rijden, maar buiten durf ik dat uiteraard niet. Ik moet er wel bij zeggen: zodra ik hem in de vrachtwagen zet en naar een ander bos rijd, doet hij dit ook allemaal niet en vindt hij het heerlijk buiten.
Lang verhaal, maar ik zit toch een beetje met mijn handen in het haar. Ik wil zo graag weer lekker alleen met hem naar buiten kunnen. Hebben jullie ideeën of tips? Ik wil binnenkort ook naar zijn tanden laten kijken, maar volgens mij zit het probleem niet in zijn mond.
Oei dat klinkt wel een lastig probleem! Mijn paard had vroeger verlatingsangst, dus alleen gaan wandelen kon ik vergeten! Ik heb altijd kleine stukjes gewandeld, niet te ver. Altijd opbouwen en altijd goed afsluiten. Doet je paard dit ook aan de hand?
Zou je denken dat dit paard steeple chase heeft gedaan?
ik herken het gedrag wel, alleen de aanleiding niet.
De mijne is dit gedrag ook beginnen vertonen naarmate ze ouder werd en ze "haar zin" niet krijgt. Vreemde plaatsen, verplaatsingen, piste werk... ze doet alles netjes tot ze iets "beu" is of als ze op de renbaan niet voluit mag. In het begin was het alleen trekken en wat links en rechts gehuppel zodat ik even wat minder balans had en ze teugel nemen en toch snelheid maken of in de richting dat ze zelf uitwil gaan. hoe harder je er tegenin gaat, hoe harder ze gaat steigeren en omdraaien. Buitenritten gaan super totdat ze doorheeft waar er kan gegaloppeerd worden, dan begint de "miserie" hupsen, terug draaien, steigeren en als dat niet werkt, "parkeren" en de teugels uit m'n handen trekken. Ook wanneer ze iets "eng" ziet. Normaal is ze de koelbloedigheid zelve, maar als wat we aan het doen zijn niet met haar zin is, dan is iets "stom" ook goed om te gapen en plots op achterbenen om te draaien en met geen stokken er deftig voorbij te krijgen. Kan je er helaas niet echt bij helpen. Soms helpt geduld, soms is een keer sporen erin of een stevige tik vd zweep efficiënt en soms afstappen. "De oplossing" heb ik helaas ook nog niet gevonden en dit gedrag is pas rond 7-jarige leeftijd begonnen (af en toe) en is stilaan frequenter geworden, alsof het lijkt alsof ze beseft dat ze door de jaren en training door sterker geworden is.
Karakterpaardjes die volbloedjes! De mijne was 2 jaar geleden echt een rótpaard! Die gaf rodeo om je eraf te gooien, je was niet welkom in de stal of paddock. Was hij je beu, beet of stampte hij. Bloed, zweet, tranen, geduld, grondwerk, vertrouwen winnen,... Maar ik en m'n paard zijn eigenlijk een match made in heaven! Once in a lifetime paard. Hij gaat altijd z'n karaktertje behouden (inclusief de gemene weigeringen op een sprong, tot in de staak gaan) maar hij is wel zoveel meer meewerkend en we moeten gewoon compromissen sluiten en weten wanneer ik 'm voorzichtig moet aanpakken en wanneer ik streng moet reageren. En het vertrouwen is gewoon super. Kan alles aan met hem haha!
idd karakter hebben ze en het is leren aanvoelen wanneer je een keer strng en "hard" moet zijn en wanneer je juist extra zacht en meegaand moet zijn. Ik zou ze, ondanks dat er dagen zijn dat ik ze achter het behang wil plakken, voor geen geld willen ruilen. Als het erop aan komt laat ze me nooit in de steek en dat is wat telt. DAt ze niet altijd mijn "grillen" wil volgen, kan ik haar ook niet kwalijk nemen
Diddykong
Geplaatst: 23-09-14 13:21
Mmmmm Unseen vervelend probleem zeg! Toen ik Winterfell een aantal maanden had bleef ze als ik alleen buiten reed ook opeens stilstaan, zonder om te draaien gelukkig. Ze is erg slim, ik kon toen een tijdje geen hoefijzers omdat de hoeven zo slecht waren dat de ijzers eronder uit vielen. Ik ging wel af en toe wandelen maar als ze dan onderweg gevoelig liep door bijv kleine kriezeltjes dan stopte ze en omdat ik dan dacht ach gos ze heeft pijn en draaide ik om en ging naar huis. Dit heeft ze onthouden, want toen ik weer buiten reed bleef ze dit doen (toen had ze hoefschoenen en later weer ijzers dus van pijn geen sprake). Ik moest toen 1 hele rit streng zijn en het was over. Nu is hard zijn niet m'n sterkste kant maar deze keer hielp het. Andere keren helpt afstappen juist, bijv als ze niet over een brugje wil. Mijn volbloed gaat sowieso niet heel graag alleen weg van huis. Ik denk dat zoiets ook bij jou speelt omdat je op de terugweg geen probleem hebt. Misschien is hij door de verhuizing toch wat onzekerder geworden? En hij voelt misschien ook jou heel goed aan, is er kans dat je op dat stuk weg al denkt o jee als hij maar niet...? Het kan zijn dat hij dat als aanleiding gebruikt om in de staak te gaan en omdat je daar op een gevaarlijk punt zit, kun je ook niet heel veel doen. Ik ken wel paarden die bijv richting sloot lopen als ze niet meer vooruit willen, ik denk zelf altijd dat ze voelen dat de ruiter daar extra gespannen van raakt en ze dan hun zin geeft. Vergeet niet dat we paarden vaak belonen door de druk eraf te halen. Dit doen we ook vaak onbewust op de verkeerde momenten dan. Kun je er wel naast lopen als je dit vanaf het begin doet? Want dan zou ik aan de hand naar het bos lopen en daar opstappen en dit heel veel oefenen. Of bijv iemand op de fiets meevragen? Vaak helpt het om iets vaak te doen zodat het gewoon wordt, als je bijv een aantal weken 3 a 4 keer per week richting bos gaat dan moet er een moment komen dat ie geen stress meer ervaart op de heenweg. Dan over dressuur, je moet zeker doen wat voor jullie beide goed voelt en leuk is. Of dat nu dressuur of western is maakt niet uit. Ik denk wel dat je het probleem van vast zitten niet moet ontwijken. Je wilt hem ook los rijden want dat is beter voor hem of je dit nu in dressuur zoekt of western. Als je een instructeur gevonden hebt kan hij/zij misschien ook een keer mee kijken met buiten rijden. Soms helpt dit om een juiste oplossing te vinden voor het gedrag, bijv door het voor te zijn. Zo iemand kan ook objectief bekijken of jij invloed hebt op dit gedrag en je helpen met de oplossing.
@hanne en petitparis: mooie foto's, we zullen alle wondjes maar snel vergeten
santos
Geplaatst: 23-09-14 23:19
komt mij ook wel bekend voor. Ik heb nu mijn 2e volbloed en allebei wilden ze moeilijk van huis. Alleen als ik blijf draven gaat het goed, anders is het omdraaien en stilstaan, op welk punt dan ook. In het bos gaat het lekker, hoewel ze precies weten, welk pad richting huis gaat en welke niet . Dan voel je meteen terughoudendheid, of juist versnelling en op de terug weg, alleen maar haast...
Mijn huidige volbloed,wil dus ook alleen het land al niet uit . Dan loop je er dus nog naast en is ze haast niet te corrigeren. Zelf met zweep erbij is het moeilijk haar helemaal alleen naar voren te krijgen. Dat is voor mij ook het enige nadeel van mijn paard, dat ze niet alleen wil zijn. Verder is ze fantastisch.....
Unseen
Geplaatst: 26-09-14 21:51
Ik ben wel heel blij om te horen dat jullie eigenlijk allemaal denken dat het 'gewoon karakter' is Ik heb, sinds ik jullie reacties gelezen heb, weer een aantal keer gereden (bak en uitstappen buiten), en hij was echt fantastisch. Misschien zat ik er nu zelf meer ontspannen op, nu ik weer om zijn grapjes kan lachen in plaats van denken dat hij iets mankeert. Hij liep gisteren heerlijk los, ontspannen en was heel werkwillig. Ik had zelf gisteren een beetje griep en had helemaal geen zin in vechten met hem en dat hoefde gelukkig ook niet. Gaf een heerlijk gevoel Ook dinsdag gesprongen, dat vindt hij altijd wel leuk, dus ik heb een zalige week met hem achter de rug. Morgen gaan we wat cross hindernissen proberen in de buurt, ben heel benieuwd hoe hij het oppakt. Waarschijnlijk zat het dus meer in mijn hoofd dan in het van hem.
@dittaswart: ik ben ook zeker van plan weer lessen te volgen, zodra ik een instructrice heb gevonden die mij en mijn manier van rijden aanspreekt. Wandelen naar het bos is bij mijn stal helaas niet echt mogelijk, aangezien het te paard (met draf) al een dik half uur is voordat ik in het bos ben En ik ben op zo'n 'eng' punt wel eens afgestapt om hem aan de hand mee te nemen, maar dan sleurt hij gewoon de teugels uit mijn handen. Ik kan er bij hem dus maar beter gewoon op blijven zitten. Mijn vriend is wel eens meegegaan op de fiets, dat ging inderdaad beter. Top Cat, mijn paard, heeft momenteel twee paardenvriendjes met wie hij heel graag naar buiten gaat en deze kwajongensstreken ook nauwelijks bij uithaalt. Dat zijn het paard van mijn vader en de pony van mijn stalgenoot. Met deze laatste ga ik morgen crossen en heb ik laatst weer lekker uitgestapt, Top Cat is dan zo ontspannen.
Maar inderdaad, ik ben het volkomen met jullie eens: Een Engels Volbloed is goud waard. Ik wil nooit meer iets anders en dit paard blijft bij mij tot zijn dood.
Mooie foto trouwens Hanna! Jouw paard ziet er goed uit
Hanne_SP
Geplaatst: 27-09-14 14:10
Ik mag niet meer rijden met m'n paard...
Osteo is geweest omdat m'n paard vaker neiging had om verkeerd aan te springen in galop als ik de galop vroeg. En er was toch echt iets niet ok... Spieratrofie, vast aan rechterkant en daardoor zijn z'n heupen scheef getrokken. Osteo is dinsdag geweest. Dus mag tot dinsdag niet rijden. Daarna een week enkel stappen. Binnen 2 weken mag ik rustig aan weer beginnen met rijden.
Hij is echt zo'n bikkelharde dat niet snel toont als er iets mis is.
Maar 'k ga nu ook nog een fysio/kine/osteo en zadelpasser laten komen (is allemaal 1 persoon). En dan pas wil ik rijden. Wil zeker weten dat z'n zadel ok is, + ze is ook fysio enzo, dus we kunnen oefeningen meekrijgen. Dus ik ben benieuwd
ponyrenfan
Geplaatst: 16-10-14 12:53
A.s. Zondag om 09.20 uur op NPO Beestieboys uitzending met beelden van de ponyrennen en training van de renponies
keona
Geplaatst: 17-10-14 06:54
ponyrenfan schreef:
A.s. Zondag om 09.20 uur op NPO Beestieboys uitzending met beelden van de ponyrennen en training van de renponies
Helaas die zender ken en heb ik niet
santos
Geplaatst: 30-10-14 23:47
zomaar ineens een valse koliek te pakken. gelukkig na pijnstilling en dagje stalrust al weer over..
Thioro
Geplaatst: 31-10-14 00:13
Oei schrikken. Gelukkig goed afgelopen. Hier blijft het ons verbazen dat m'n merrie nooit kolieken heeft. Die vreet letterlijk haar stal leeg. Veel hooi, weinig hooi, veel stro, weinig stro, maakt allemaal geen verschil, 's morgens is hij leeg. Ze staat er ondertussen wel goed rond bij.
santos
Geplaatst: 31-10-14 23:46
Ze heeft het ook nog nooit gehad en loopt nog 24 uur buiten, dus ik was geheel verrast..
Hier vervelender nieuws gehad. Paardje heeft 1 week in de dierenkliniek moeten verblijven. Ook bacterie in hoef die werd uitgesneden (2 grote gaten in paard zijn hoef!) en daarbovenop nog eens mok en dikke koten. 3 dingen allemaal opeen...
Thioro
Geplaatst: 17-12-14 09:40
Ik doe mee met voetproblemen. Perd wordt beslagen en besluit een week later een ijzer te lozen. Smid opnieuw erbij. 3 dagen later enorm gezwollen been en stokkreupel. Medicatie werkt niet fantastisch dus ijzer (en ja steeds hetzelfde been) er weer af, geen enkele gevoeligheid op de hoef dus besloten om gelijk rx te doen. Puntgave rx-beelden. Arme smid weer naar stal gesleept om het ijzer er terug onder te zetten. Die mopperde wel beetje omdat de hoef nu iets brokkelt en gewoon heel heel kort is. Ze is niet meer kreupel en het ergste van de zwelling is weg maar het been is nog steeds niet volledig droog.Dus de ab-kuur blijven we nog even aanhouden. Smid houdt het op de mok. Ik twijfel daar beetje aan omdat die klote mok al maanden aanwezig is en nu juist aan het genezen is. Nog een paar kleine korstje maar het is niets vergeleken met wat het was (halve been onder dikke harde korsten).
@ Santos: en ze had maar 2 ijzers zeker? Wel vervelend
hier iets meer geluk met de hoeven, maar blijkbaar serieuze rhino infectie. eerst O,tsteking vd zenuw en af en toe een kuchje, buiten die zenuw niks ernstig. Een week later stond mijn paard erbi alsof ze dampig was. Vind niet dat de cortione geweldig aanslaat, maar bon...Op een endoscopie zit ik ook niet te wachten