Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:54

Kijk mijn Bella eens gaan...
Vanmiddag in de longeerbak/aquatrainer
Gaan met die banaan!
Afbeelding

De bak stond blank, gelukkig heb ik zelf HELE goede laarzen, zodat mijn voetjes warm en waterdicht blijven :)

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:08

Bella is leuk! Ben dol op (hoofd)aftekeningen. Ze kan zo mooi om die plas heen lopen. :D

Wat handig die deken trouwens.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:18

Hey Nancy!

Wat een water dabo := . Handige deken indd, ik ben ook wel jaloers op haar dunne vachtje. Mijnes mag bijna weer voor de 2e keer geschoren worden...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:57

Scheren hoef ik haar gelukkig nooit, ze houdt een mooie vacht. Wel met langer haar hoor, maar geen dikke berenvacht gelukkig :)
Ze loopt inderdaad netjes om die plas heen, omdat ze dan nog netaan haar voetjes 'droog' kan houden. Ze houdt nl niet van water hahaha.
Ben ook heel blij met die deken,als is hij wel wat te groot. Maar beter te groot dan te klein ;) :D

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:59

Dabo wat heb jij een ontzettend knap dier zeg wat een mooi koppie zit er op! :D wat doe je precies allemaal met je paard?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 00:07

Dankje, skysari! :) Ben zelf ook heeel blij met haar en trots op haar <3
Wat ik allemaal met haar doe?
We zijn nog aan het revalideren. Door de jaren heen een hoop meegemaakt, wat allemaal dwars is gaan zitten in haar lijf. Vorig jaar zadel ellende gehad, eindelijk een goed zadel, maar ze liep al een tijd niet lekker. Na een aantal kliniekbezoeken (vanaf maart dit jaar) gaat het wel al beter met haar, maar nog NET niet 100%. Maar ja, zo'n lange blessure kost ook veel tijd om te herstellen.
Dus nu longeren we. Elke dag. (6 dagen in de week)
We rijden, volgens instructies van de arts vd kliniek.
Ik heb zitlessen gehad, heel veel zonder beugels gereden, veel laten filmen hoe slecht het GING, en hoe goed het nu GAAT :) (de meeste van die filmpjes staan op youtube, maar niet openbaar haha)
Een tijdje geleden heb ik eindelijk eens een filmpje openbaar gezet, die vond ik de moeite waard :D

Normaal gesproken rijd ik dressuur met haar (L2 gestart, maar nu nog lang niet terug op dat niveau) en rijden we graag buiten :)

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:00

oei dus je bent al ff aan het dokteren met haar. Wel goed te horen dat het revalideren wel goed gaat en je langzaam weer wat werk kan op pakken. Het voordeel aan veel grondwerk/longeerwerk is dat ik vind dat je toch een sterke band met je paardje krijgt. begint op de grond he band opbouwen. Merk dat dat voor Cambo ook met sprongen vooruit ging toen we op de grond met comando's aan de longeerlijn. Help mij bij het verder bij het doorrijden.
Waar staat je filmpje ik ben toch benieuwd! :)

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:47

Ik wil ook wel een filmpje zien haha. Kan ik nog wat van leren voor als ik L2 ben. :D Wel heel vervelend dat het zo tegenzit allemaal. Valerie is ook een tijd goed kreupel geweest maar na een hele zomer revalideren is ze weer helemaal terug en zijn we de B echt doorgevlogen. Ik wil ook graag springen maar ben niet zo'n held. :') Valerie kan het wel.

Hey Birgit jij ook hier haha. :P

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:32

Okee, dit is het 2e filmpje wat ik openbaar heb gezet.

17 Sept. 2012
Ze loopt nagenoeg goed, bijjjjna!! :)

De andere filmpjes zet ik hier echt niet neer, sorry! ;) :o

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:20

Kan het filmpje thuis pas bekijken ben benieuwd. :)

Ik stond op de reservelijst voor zondag. Stond, nu sta ik op de startlijst. :)) Wordt onze 2e wedstrijd in het L1, hopelijk een puntje!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 18:52

Spannend Sempre, zal aan je denken. :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:18

Nou ben er ook weer eens! Mag vanmiddag weer starten, dus ga zo even de hoognodige energie er uit longeren ;)
@ dabo, idd loopt ze niet helemaal honderd, ik heb er vast over heen gelezen, maar wat mankeerd ze?
En mag ik vragen waarom je door blijft zittten?
Ik vind het wel een leuk paard om te zien hoor! hopelijk is ze snel weer op orde!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 11:01

Ik zit door omdat ik dan mijn balans (veel) beter kan houden, waardoor zij ook beter loopt. Ik rij ook veel zonder beugels, dat werkt nog beter.
Ik moet wel blijven rijden van de DA. EN longeren, elke dag! Dat doe ik dan maar braaf, in weer en wind ;)
Ze heeft door de jaren heen nogal wat meegemaakt, over de kop, in de sloot, achterover (ik eronder) vastgelegen in de bak (ik eronder) en daarbij onver het zadel gerold, eenhoop zadel ellende gehad.
Al die factoren zijn nu opgelost, ik weet nu hoe ik haar moet rijden, en zij wordt steeds een klein stukje beter. Het gaat wel HEEL langzaam, maar al die ellende is door de jaren heen opgebouwd, dus ja dat duurt nog wel ff voor ze helemaal 100% zal zijn.
Wedstrijden zitten er voorlopig dus niet in!
Aan de longe loopt ze super, en buiten ook. Alleen wordt ze buiten best wel (heel) fris haha dus dan longeer ik haar NA het rijden, om de spanning af te laten vloeien.

We gaan trouwens verhuizen! Van de Zaanstreek naar de Veluwe! Volgend jaar pas, maar het is nu wel zeker! We hebben er zin in, lekker voor Bella ook, crossen door de bossen! haha

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:20

Mag ik me ook melden?
Ik doe halve stal met een 8jarige draverruin, en ik zou graag in de toekomst en na veel en hard trainen, ook dressuurwedstrijden willen rijden met hem.

We zijn nu volop dressuurlessen aan het nemen en de galop gaat nog zeer moeilijk maar hij kan nu al ontspannen aan de teugel lopen (dat ontspannen lopen is echt een mijlpaal voor ons :D)

Deze winter gaan we beginnen met verkeersmak en we hopen ons in de lente/zomer aan te sluiten bij de lrv :)

Hij leert graag, maar als iets hem te veel word (of hij ziet gewoon veel enge dingen), dan word hij schrikachtig, begint te snuiven, loopt met zijn hoofd in de lucht en wil hij onder je uitlopen (en dan vooral draven)

Nu heb ik nog een paar vraagjes:
-Is jullie paard ook zo kijkerig, die zoch opwind als hij iets 'niet normaal' ziet?
-duurt het ook even voordat hij zich kan ontspannen? (die van mij moet je eerst 15min goed doorrijden voordat hij begin te ontspannen)
-Als je draver zo kijkerig was, duurde het lang voordat hij verkeersmak was/op ander terrein kon gaan?

Ik hoop dat ik nog veel uit dit topic mag leren! :D

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:25

Heeft je draver gekoerst Lotte? Want paarden die gekoerst hebben, hebben doorgaans wel het één en ander gezien en daardoor juist al praktisch verkeersmak.

Nevele is zelf absoluut niet kijkerig, maar hij is in alle opzichten relaxed en maakt zich eigenlijk nergens echt druk om. Behalve dan soms een leuke merrie die voorbij komt. :D

Verder besteed ik standaard veel tijd aan het losrijden en verwacht het eerste kwartier nog niet veel van hem. We maken alle spieren los aan een contactteugel, maken veel figuren en overgangen en maak hem recht en alert op mijn hulpen. Pas dan komt Nevele in de ontspanning en kan hij fijn en los met mijn door de bak. Eerder verwacht ik dat ook niet van hem.

Staat je draver ook veel op stal of kan hij (overdag) lekker buiten? Want frisse paarden moeten soms eerst ook energie lozen voor ze kunnen ontspannen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:27

Mijn draver is buiten ook heel kijkerig, maar wel gezellig kijkerig. Absoluut niet schrikkerig. Maar hij kijkt letterlijk om zich heen naar alles wat hij ziet. Die lange hals gaat van links naar rechts, en het liefst zou hij even stilstaan om weer iets te bekijken. Echt grappig is dat. Hij was vanaf het begin heel mak in het verkeer. Brommers, sissende bussen (ken je dat?) traktoren, hij maakt er niets van, heerlijk! Ik herken wel dat het ontspannen eventjes duurt. Maar is dat opwinding bij jouw draver? Bij mij is dat meer stijvigheid, en even in de goede stand komen. Maar het gaat steeds sneller! Succes met je paardje!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:18

Nee, Darco heeft nooit koersen gelopen en is er nooit voor getraind.
Hij staat 24/7 buiten, Hij zou het gemakkelijk aankunnen om elke dag te rijden, maar hij is zeer rustig hoe lang hij ook stilstaat (hij zou wel willen versnellen in de draf tijdens het rijden).
Hij is in het begin zeer stijf, ik moet inderdaad eerst goed los rijden en dan loopt hij beetje bij beetje meer ontspannen.
Hij heeft 6 jaar lang, altijd op dezelfde weide gestaan, naast dezelfde piste, met dezelfde ruiter enz.
Toen hij bij ons kwam was hij dus zwaar overwerkt, hij wist niet wat hem overkwam en er was echt niets mee aan te vangen. (dit heeft toch 4 maand geduurd, voordat hij zich een beetje had aangepast).
In het begin hadden we dit niet door en we dachten gewoon dat hij niets kende buiten een ruiter op zijn rug (dit leek ook gewoon zo, je kon hem niet longeren, hij kon niet vaststaan, reageerde op geen enkele hulp als je erop reed) In het begin zijn we er wel mee op straat geweest (een ervaren pony op kop, een naast Darco en een erop). Hij sprong af en toe opzij, snoof heel de tijd, zette muizenstapjes en verstijfde heel vaak.
Als hij iets engs gezien heeft verstijfd hij gewoon, snuift hij en blijft hij staren naar dat ding, totdat hij zeker is dat er niets gebeurd en dan zet hij heel kijkerig terug kleine stapjes. Als het hem echt te veel word, draait hij zich om en rent hij weg (dikwijls met een kort galopje), maar dan kan je hem makkelijk terugnemen.
Als hij zich volop concentreert, dan loopt hij mooi en schrikt hij minder snel, maar hij is wel redelijk snel uit zijn concentratie. Je moet hem dus goed aan het werk houden.
Ook hoe kwader je word, hoe slechter het gaat en hij zelf gaat tegenwerken. Je moet echt met hem samenwerken en niet gaan 'vechten'.
Het is eigenlijk een zeer gevoelig paardje, maar hij is wel heel lief en hij wil graag leren en voor je werken, maar hij snapt het vaak gewoon niet of het is nog te moeilijk voor hem.

Sorry voor de lange uitleg, maar nu hebben jullie hopelijk een duidelijk beeld over darco. Voor foto's, die staan in mijn profiel.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:42

Heb je later ook uitgezocht op wat voor manier hij overwerkt was? Hoe hebben jullie deze conclusie kunnen trekken?

Rijd je nog een boel buiten met hem? Fijn dat het al zo verbeterd is, maar zo afgaand op je verhaal zou een beetje extra zelfvertrouwen dit paard niet misstaan. Gewoon lekker op pad gaan zorgt al voor talloze 'overwinningen'.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:02

Ik snap niet echt wat je bedoeld.
Hij was overwerkt, omdat hij ineens op een nieuwe plaats kwam. Hij is altijd door 2 dezelfde mensen gereden, nooit van zijn eigen stal/wei is afgeweken, altijd op dezelfde piste gereden.
Dus toen hij bij ons was wist hij allemaal niet goed wat er gebeurde en was het gewoon te veel voor hem.
Hierdoor (ik weet niet of hij het 'vergeten' was, of gewoon te hard aan het stressen, of protest, (dit laatste denk ik niet)was).
Het heeft 2,5 maand geduurd voordat hij rustiger werd en minder snel verschoot.
We zijn na 2maand een 5 keer ( de laatste keer was hij al een klein beetje meer ontspannen) op straat geweest en naar een piste gereden waar we dan beter konden trainen want we rijden gewoon op een redelijk kleine weide. (toen wisten we nog niet, dat het eig allemaal te veel voor hem was)
We zijn dan gestopt met hem buiten te rijden. Prioriteit was: Dat hij vertrouwen in ons kreeg, begon te wennen aan zijn nieuwe thuis en dat het gewoon rijden beter ging.
Nu bijna 1jaar verder gaan we terug stilaan met verkeersmak maken beginnen.
Dit denk ik ook, eens hij meer op straat heeft gelopen zal hij op andere plaatsen (of als hij gewoon iets raars ziet) minder schrik hebben. Als er iemand met een felle kleur T-shirt passeer is hij heel de tijd daarop gefixeerd.
We willen nu graag ook met vrijheidsdressuur beginnen, dit zal de band en het vertrouwen hopelijk ook al versterken. :)

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:10

Hai, ik heb ook met een draver gereden, voordat we met de rijpaarden begonnen. :D

We hebben haar nog steeds, en rijd haar ook nog steeds alleen niet meer intensief voor de sport. We zijn tot het L1 bij de paarden gekomen, daarna werd ze drachtig en ben ik met andere verder gegaan.

Afbeelding

We deden ook aan springen:
(Geen duidelijke foto sorry)
Afbeelding

Afbeelding

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:08

Amai, ik hoop dat Darco ooit zover geraakt! (Al zou ik al blij zijn als hij 1winstpunt heeft in de B en gewoon op wedstrijd kan :) )
Zijn dravers in het algemeen goed in springen?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:00

Nou ben er ook weer! Gisteren wedstrijd gehad, dressuur, maar Yentl kan ook springen, ze hupte zo de baan uit tijdens onze proef haha, lag echt dubbel van het lachen!
Maar het was de eerste keer binnen (ze heeft 2 x in haar leven even in een binnenbak gelopen..) en ik was zeer tevreden! Ze was erg braaf, 2x 180 !! waarbij dus de eerste proef 182 - 2 vanwege mijn baan uitren actie haha
@ Lotte, wij geven yentl vanwege de stress en spanning Magnesium, nu alleen enkele dagen voor de wedstrijd, heel ontspannend voor haar spieren, het scheelt een slok op een borrel! Veel minder gestressed en kijkerig. Top spul ;)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:16

Dat magnesium kan ik miss ook wel eens uitproberen, bedankt! :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:06

lotte_horses schreef:
Amai, ik hoop dat Darco ooit zover geraakt! (Al zou ik al blij zijn als hij 1winstpunt heeft in de B en gewoon op wedstrijd kan :) )
Zijn dravers in het algemeen goed in springen?

Meeste dravers kunnen wel een sprongetje maken ja!
Had deze week plannen om Nevele eens een huppeltje te laten vrijspringen, even kijken hoe hij dat oppakt. Ben erg benieuwd!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:12