De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:49

in de winter gaan ze snachts zowiso op stal en overdag in de paddock.
ik kan snachts dus geven wat ik wil.

gaat ze van veel luzerne niet bevangen staan ? hier is ze wel gevoelig voor.

voor het eten gaan ze ook op stal dus dan kan de quarter het niet afpakken.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:53

zuppa geef ik ook als de pulp op is dit eet ze liever

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:57

Ik heb er eentje die bulten kreeg van te veel eiwit. Dus om hooi te vervangen door voordroog sta ik ook niet te springen, maar Luzerne en spelt als aanvulling op haar krachtvoer heeft nooit problemen gegeven. (ik heb nooit meer dan een 5L emmer per dag gegeven)

Als je je paard wil doen aankomen zal je hoe dan ook "rijkere" voeding moeten aanbieden. Dus of suikers (granen), of olie (max 250ml/dag) of eiwitten (luzerne, voordroog of sojaschroot).

Zuppa is imo een "completere" ruwvoeraanvulling dan bietenpulp (bevat ook grasmix en lijnzaad)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:09

ik ga straks al eens terug spelt halen en luzerne. ze krijgen 3x per dag eten dus ik kan de porties wel goed verdelen, ik kan het zo al proberen en in de winter kan ik snachts eventueel de zuppa nog bijvoeren moest het nodig zijn.
hoop dat het zo zal lukken.

Bedankt

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:07

Punt ziet er nu weer keurig uit met de marstall condicion, zeohorse en marstall mash.

Hoop dat dat zo blijft.

Ik las dat scheren helpt met het op gewicht houden, ik durf juist niet te scheren vanwege de kou.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:08

Helpt dat echt scheren?? Zou je juist denken van niet. :=

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 00:11

Ja vandaar de vraag.

Petitparis schreef dat op de vorige pagina.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:40

ah ja, bij mij helpt het omdat ze zonder scheren en afdekken ze makkelijk te koud of te warm heeft, gezien een deken de natuurlijke werking van de vacht tegenwerkt (drukt de haren plat terwijl een paard ze recht zet bij koude). Verder gaat de mijn snel puffen en zweten in het werk en dus ook weer heel lang nat blijft.
Zonder deken verbruikt ze teveel energie om zich warm te houden en een teddyvacht aan te maken en staat dan vaak te rillen bij regenachtig weer. (en ja ik ben gezegend met een EV die teddybeer wordt, ongeacht eht voer etc).

Bovendien heb ik er beter zicht op of ze afvalt of op gewicht blijft geschoren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:55

Onbeperkt goede voordroog die goed droog is en dus geschikt vior paarden

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:48

Denk dat dat toch ook verschilt per EV.

De mijne is nu al bezig met transformatie naar teddy en zal tegen de winter heel harig en fluffy zijn.
Maar ze heeft het zelden koud (tenzij idd bij langdurige regen en ongevoerde regendeken) en zweet ook amper.
Als ze dan eens bezweet is, is ze met een zweetdeken op een klein uur opgedroogd, mèt teddyvacht dus.

Er gaat een deken op omdat ze idd anders invalt in de winter en ze er niet tegenop kan eten maar ze heeft het niet te warm om te werken.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:10

Die van mij krijgt gewoon basis/conditiebrok met Daily Plus van pavo, daar doet hij het erg goed op. Mocht de training zwaarder worden (of op toernooi in de zomermaanden) dan krijgt hij een sportbrok of sportmuesli erbij. Verder onbeperkt hooi en gras. Ik ga hem deze winter voor het eerst scheren, maar dan staat hij 's nachts op stal.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:18

Laat je het dan weten hoe hij het geschoren doet? :)
Want wil dat eigenlijk ook doen om het gewicht van mijn paard beter in de gaten te kunnen houden maar heb dan schrik dat hij dan te koud gaat krijgen. (overdag buiten en 's nachts binnen)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:22

Ja, ik zal het laten weten. Waarschijnlijk pas eind september hoor, hij staat nu nog volledig in zijn zomerjasje :+ Over het algemeen hebben paarden het sneller te warm dan te koud, maar aangezien scheren ook niet 'natuurlijk' is, doe ik hem er wel een dikke deken overheen. Momenteel staat hij nog bloot, ook in de regen en 's nachts.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:30

De mijne staat nog kort in het haar, maar je kan toch al voelen dat de wintervacht zich begint te vormen (iets zachtere haartjes), maar ook zien (de kleur wordt roder/donkerder).
eind september begin oktober "ontploft ze op enkele dagen tijd :D
Hier ook dagelijks buiten in weer en wind, maar met 370grams deken en hals eenmaal ze geschoren is.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:22

Mijn dekens hebben geen hals, is dat noodzakelijk als de hals ook (deels) geschoren is?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:30

nee, moet niet hoor. weet genoeg paarden die geen halsstuk op hebben. Ikzelf vind het fijner, omdat mijn paard echt wel in weer en wind buiten gaat (ook stortbuien en sneeuw) en geen schuilplaats heeft. Halsstukken zijn trouwens nooit zo dik gevoerd als de outdoordekens...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:04

Nou, in Engeland heb ik ook onverwacht een paardje gevonden om te verzorgen (alleen op zondag). Ik mest de paddocks uit voor geld, en voor de rest mag ik zelf weten wat ik doe. Red, het paard, is dus een Engelse Volbloed, ex-renpaard. Wat een geweldig lief en eerlijk is hij zeg! Zoals de eigenaresse zegt: He is a little bit grumpy. Hij vind het niet leuk om op bepaalde plekken aangeraakt te worden, maar dat is het dan ook. Zondag vroeg de eigenaresse of ik er even op wou rijden. Nou! Leuk! Ik was wel een beetje zenuwachtig, omdat het toch een "ander soort" paard is. Ik erop geklommen, en het voelde gelijk goed. Ik had de teugels ook wel aardig lang om hetm niet te veel in de mond te zitten. Maar hij was echt fantastisch. Sloot ik mijn linkerhand, ging hij naar links, rechtsom hetzelfde. De stap was heerlijk, de draf was goed te doen, maar de galop... Dat was echt heel lastig uit te zitten, dus dat heb ik maar in verlichte zit gedaan. En als hij wat harder ging kon ik hem gewoon op stem wat terugrijden. Het is denk ik voor heel veel mensen wel een penny-droom, maar het is toch wel iets wat je niet gauw meemaakt of waarvan je denkt dat dat nooit goed kan gaan. Dit is echt de beste kennismaking met een Engelse Volbloed die je maar kan hebben.

Als dit paard een beetje vergeleken kan worden met andere EV's, dan heb ik een nieuw lieverlingsras.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:52

Ze zijn fijngevoelig, maar het fijn reageren heeft veel te maken met hoe ze geschoold/herschoold zijn natuurlijk. Maar over het algemeen doodeerlijk en als ze je vertrouwen gaan ze door vuur

ik ben met mijn EV weer aan zee en ze is weer heel flink, alleen weet ze (helaas) wel nog zeer goed dat het strand een uitstekende plaats is voor een rengalop. Doseren is dus de boodschap, maar tot hiertoe heel trots op mijn "vluchterke"

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:58

Oh, dit paard is zo fijn. En ook heel goed omgeschoold. Het is nu ook een eventingpaard, dus dat moet ook wel. Maar echt een geweldig karakter en zo braaf. Hij heeft geen stap verkeerd gezet. Er stonden hindernissen in de bak en het waaide wat hard. twee van de grote staanders waaiden om, hij gaf er helemaal niets om!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:02

lijkt de mijne wel, bom proef :) Ik rijd haar meestal ook ingalop in verlichte zit, rijd veel lekkerder, op buitenrit.En ook altijd op mijn stem weer terug te rijden.

Ik ben nu in het bezit van eigen land met (sloop)huis, maar heb helaas maar weinig tijd om te rijden. Geen probleem; of ze nu 3 of 4 weken stilstaat, ik stap er op en hup, we gaan gewooon de drukke weg langs of de les in.. :D

geniet ervan, een geweldig ras..

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:17

Gisteren naar de zee geweest met m'n volbloedje, enigste paard die meteen het water in wou. :P
Eergisteren eventingstage gehad van een internationaal 3* ruiter en paardje deed het super! :D

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:14

Die van mij is momenteel een beetje zielig :( ze is door de draad gegaan 1,5 maand geleden en heeft een grote wond op haar sprong. Gelukkig geneest het al goed met verband en stalrust en waren de pezen en het gewricht niet beschadigd. Ze staat al 1,5 maand op stal maar nog steeds een redelijk rustig paard. Bij de dierenarts hield ze zich ook zo super, gewoon rustig op stal staan te eten, je hoorde haar heel niet. Maar zal blij zijn als we weer een rengalopje kunnen doen :D. Klein voordeel ze wordt nu eindelijk voor het eerst een beetje dik.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:18

niet zo mooi dittaswart, hopenlijk geneesd het snel.
Mijn ev, heeft het niet zo op water hoor. Elk jaar ga ik 1x naar zee, maar een hoop gedoe voor ik haar erin heb |( . Ik weet dat ze 2 jaar in wassenaar is geweest ooit, dus ik nam aan dat ze de zee wel kende, maar ze laat daar niets van merken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:49

niet fijn dittaswart. =Hopelijk geneest het mooi, dan is het die stalrust waard. De mijne zou ook braaf op stal blijven hoor en aan de hand, maar als je haar weer richting weide zou brengen, dan ontploft ze, of ze nu 1 dag of 100dagen binnen gebleven is.
Ze heeft enkele jaren terug op de weide ook een vleeswonde op boven haar sprong (voorkant achterbeen) gehad, en dat is vrij goed genezen, maar heb haar er maar 2 weken voor binnen gehouden en daarna gewoon weer overdag op de weide

@hanna: de mijne was vorig jaar ook de eerste die het water in ging aan zee en nochtans was er een paar dbij dat al meermaals aan ze geweest was, ook dit jaar heeft ze de andere 2 erin geloodsd.
Alleen zo jammer dat ze na enkele strandstukken daf of galop zo heet wordt tegen het onhandelbare aan.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:19

Mijn paard is echt suuuperbraaf aan zee, het ideaal wandelpaard! Ook een koptrekker. 'k Was eens voorlaatste aan het rijden in het groepje van 6 paarden. De 4 paarden voor mij gingen op de stop voor iets, en ik moest de hele groep voorsteken op een pad en mijn paard gaat er door alsof er niets is. :+
Maar aan iemand anders vertrouw ik 'm nog niet toe. Ik ken mijn paard zodanig goed, zodat ik weet wanneer hij zich wat gaat vechten tegen de snelheid en dergelijke. :)