Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lienke_ziggy

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:03

Hallo Allemaal,
Ik weet niet of het hier goed staat. Maar ik heb een hele tijd geleden al eens iets geplaatst. Maar heb nu even een vraagje.
Ik rijd dressuurmatig met mijn draversmerrie van 6 jaar. Ze heeft 2 maanden gekoerst daarna heb ik haar gekocht. Galop doet ze super en ze kan super ontspannen en gebogen lopen. Over het algemeen is ze vrij rustig, als ik thuis rij. Wij hebben thuis een harde zandvlakte zonder omheining en is wel 20 bij 100. Als ik bij de buren in de bak rij, die is best zwaar en omheind, dan is ze zoo druk. Ze wordt dan druk met haar hoofd en begint te trekken. Ze galoppeert dan het liefst de hele tijd. Ze maakt haar zo druk het schuim, staat overal. Maar als ik dan weer ga stappen en de teugels los laat is het goed, dan is ze weer helemaal rustig. Het is niet zo dat ik teveel vraag of verkeerd zit.
Komt dit jullie bekend voor? En wat doen jullie om jullie draver weer rustig te krijgen?
Bedankt voor het lezen!

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:04

Het komt me niet bekend voor. Als Bella druk doet laat ik de teugels vieren en geef ik mee. Dan wordt ze vrij snel weer rustiger. Zodra ik de teugels op pak wordt ze drukker, gaat ze veel te snel lopen met haar hoofd omhoog. Ik probeer veel op de volte te rijden met een lange teugel. Haar niet teveel tegen te werken. Rijd je veel bij je buren? Misschien is de ruimte voor haar te klein (moet ze nog wennen)? 20 bij 100 is wel erg groot. Ze heeft dan een hele mooie lange zijde. Lastig hoor..

Bella loopt heel anders op rechts dan op links. Ik ben dus ook geneigd om meer op links te rijden omdat ze daar lekkerder loopt (snijd de bochten minder af, loopt op een "normaal" tempo). Ik weet dat het slecht is want ik zou juist rechts om moeten trainen. Hebben jullie die neiging ook? Om te rijden op de zijde die lekkerder loopt? Nog tips om haar soepeler te krijgen?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:18

@ mendel; die neiging heb ik ook wel ja. Ze neemt de linkerkant niet goed aan, de loopt graag linksom, daarom moet ik linksom met lichte stelling naar rechtslopen of zo recht mogelijk. Veel tempowisselingen rijden en toch zorgen dat ze laagblijft en druk houden op de kant die zet loslaat en de kant die ze vasthoud juist loslaten.
@ Lienke, dat komt mij bekend voor ja, ik reed altijd in onze eigen bak, toen bedacht ik dat ik wedstrijden wilde rijden en had bedacht om te gaan rijden bij mijn instructrice in de bak, paard had daar andere gedachtes over, maar met veel loslaten en blijven rijden is het toch wel goed gekomen!
Oja, het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze wat heftiger met haar benen wordt omdat de bak zwaarder is? Hierdoor gaat je paard waarschijnlijk meer heffen waardoor er weer meer spanning ontstaat.

Ook krijgt Yentl momenteel elke dag magnesium over dr voer, dit zorgt voor meer ontspanning in haar spieren en hele lijft, werkt erg goed!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:11

@Lienke_ziggy het kan natuurlijk zo zijn dat haar balans (nog) niet optimaal is, en dan is een zwaardere bak heel moeilijk voor haar. Door zo hard mogelijk te gaan blijft ze beter in balans (net als met fietsen, hoe harder je gaat hoe makkelijker het is recht te blijven). Dat zou dus wel een oorzaak kunnen zijn.
Je kunt dit oefenen door in je eigen bak veel overgangen te rijden en haar vaak van richting te laten veranderen, bv gebroken lijn, daarbij op de X een volte 5 meter etc. En hierna meteen weer in een rechte lijn zetten en ontspannen. Je zult dan merken dat ze steeds meer los laat in haar rug en een betere balans krijgt. :)
Hopelijk heb je er wat aan!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:41

Mendel schreef:
Het komt me niet bekend voor. Als Bella druk doet laat ik de teugels vieren en geef ik mee. Dan wordt ze vrij snel weer rustiger. Zodra ik de teugels op pak wordt ze drukker, gaat ze veel te snel lopen met haar hoofd omhoog. Ik probeer veel op de volte te rijden met een lange teugel. Haar niet teveel tegen te werken. Rijd je veel bij je buren? Misschien is de ruimte voor haar te klein (moet ze nog wennen)? 20 bij 100 is wel erg groot. Ze heeft dan een hele mooie lange zijde. Lastig hoor..

Bella loopt heel anders op rechts dan op links. Ik ben dus ook geneigd om meer op links te rijden omdat ze daar lekkerder loopt (snijd de bochten minder af, loopt op een "normaal" tempo). Ik weet dat het slecht is want ik zou juist rechts om moeten trainen. Hebben jullie die neiging ook? Om te rijden op de zijde die lekkerder loopt? Nog tips om haar soepeler te krijgen?

Niet langer dan 2 rondjes op dezelfde hand rijden, in ieder geval het eerste en grootste gedeelte van je rijden. Hierdoor blijf je zelf constanter bezig maar wordt je paard stukken soepeler en let beter op jou. Een boel mensen hebben de neiging te lang op een bepaalde hand te blijven rijden, of inderdaad juist de ene hand langer door te rijden omdat die makkelijker is. (Wat vaak bijna vanzelf gaat.)
Door zo vaak van hand te veranderen word je je ook bewuster van het feit en merken de meeste mensen al heel snel verschil.

Lienke_ziggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:54

Bedankt voor jullie reacties en tips!
Ik rij eigenlijk constant figuren: voltes, halve voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes en ga heel vaak van hand veranderen. Ze wordt daar opzich ook wel rustig van, maar opeens krijgt ze dan een ingeving en is het snelsnelsnel! Ik ga maar weer eens te proberen om haar dan inderdaad los te laten. We hebben al zoveel dingen geprobeerd maar ze lacht er oplaatst om!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:34

Bij versnellingen geef ik een ophouding tot paard weer op normaal tempo is, en dan ontspan ik weer. Bij Sil werkt dat heel goed iig.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:07

oja ik rij ook heel veel op stem als ze wat heet wordt (zoals vandaag, dressuur op de drafbaan blijft een kunstje, dus veel hooooo hooo ..). Daar reageert Yentl heel goed op!

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:16

Ik rij ook veel op stem. Praat sowieso de hele tijd tegen haar :') Alsof het een mens is. Hele verhalen.. Heerlijk.
Vandaag had ik een echt dressuurpaard :') Draf op de plaats bijvoorbeeld. Was niet geheel de bedoeling. Ze was nogal blij en fris.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:30

Mendel schreef:
Ik rij ook veel op stem. Praat sowieso de hele tijd tegen haar :') Alsof het een mens is. Hele verhalen.. Heerlijk.
Vandaag had ik een echt dressuurpaard :') Draf op de plaats bijvoorbeeld. Was niet geheel de bedoeling. Ze was nogal blij en fris.

Vind op stem rijden wat anders dan constant tegen je paard banketstaaf. Als ik Nevele doormiddel van stemhulpen (lees: commando's) rijd of longeer, houd ik het simpel en duidelijk. Als je blijft praten, hoe moet je paard het commando er dan tussenuit vissen?
Een paard die gebrek aan duidelijkheid heeft kan ook zenuwachtig worden, dan werk je jezelf dus alleen maar tegen.

Wanneer mijn paard ergens zenuwachtig van wordt of onrustig is, krijgt hij wel een paar geruststellende woordjes omdat hij hier daadwerkelijk rustig van word. Maar zodra hij is gekalmeerd houden we het simpel. Al moet ik zeggen dat ik bijna nooit meer op stem rijd, alleen longeer.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:32

Als ik rij vertel ik haar natuurlijk geen hele verhalen....Dat lijkt me logisch.

Gisteren heb ik dus ook veel ho, stap, draf gebruikt. Ze luistert er goed naar.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:27

Hey allemaal,

Ik heb een vraag. Ik rij bijna altijd met een (redelijk) lange teugel en probeer haar lang en laag te rijden. Veel figuren e.d. Maar allemaal met een redelijk lange teugel. Ik heb haar ook nog niet zo lang en ik wou niet meteen teveel vragen. Gewoon even lekker beginnen, band opbouwen. Dingen doen die we allebei leuk vinden.
Maar als ik dus de teugels op pak (nog niet eens tot op een normale lengte) gooit ze haar hoofd omhoog, gaat ze heel opgesloten lopen. Ze loopt alsof ik haar heel erg opsluit. Linksom is erger dan rechtsom maar ze vind het écht niet leuk. Hebben jullie daar ervaring mee? Wat kan ik hier het beste mee doen? Ik wil het voor ons allebei leuk houden. Ze hoeft geen echt dressuurpaard te worden maar ik zou haar wel een beetje lekker willen kunnen laten lopen. Herkenbaar?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:12

Hi Mendel.

Met mijn vorige bijrijdpaard heb ik precies hetzelfde gehad.
De kunst was echter om vol te houden. Heb de teugels gewoon aangenomen en ben goed blijven voelen. Zodra het paard aangeeft te willen ontspannen geef je meteen mee. dat wil niet zeggen teugels los gooien, maar zorgen dat je druk gelijk blijft en mee bewegen naar voren zodat je paard de nek langer kan maken.
Dit ging bij ons niet van de ene op de andere dag maar er gingen wel wat dagen overheen. Ik had met haar ook niet de ambities om haar om te scholen tot dressuurpaard, maar wilde wel dat ze lekker ontspannen de bak door kon en het voor mij ook leuk bleef. Dus je zou dit kunnen proberen. Als je merkt dat je zelf niet zo goed bent in voelen wanneer je moet ontspannen kun je het ook iemand anders laten doen, bv je instructie :)
Succes!

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:18

Goed om te lezen dat iedereen lekker bezig is met zijn dravertje! Hier ook gelukkig alles een beetje op de rails aan het krijgen. Ik moet echt nieuwe Cambo foto's plaatsen! hij heeft 2 maanden vakantie gehad op weiland met hoog gras en geloof me heb een mooi paard terug gekregen! hij is helemaal bekomen en eindelijk op gewicht! Sta op een stal met buiten en binnenbak dus we kunnen nu echt beginnen met het werk. :)

@mendel ook ik ben nog steeds bezig met het belangrijkste in de training dat is ontspanning en balans. Van daaruit kan je alles verder oppakken. En ze geven vanzelf aan als je te veel vraagt. Maar ik probeer mijn tijd ervoor te pakken omdat vooral die van mij het pas aangeeft als het te laat is in mijn ogen dus ik moet er zelf rekening mee houden. Maar het zijn gouden paardjes :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:24

Er is hier wel een overdosis regen gevallen, onze bak ligt mooi hoog en droog... maar dit is wat teveel van het goeie... -O-

Deze week training maar op een lager pitje gezet, les maar een weekje uitgesteld.. Ach, heeft hij ook wel verdient; we gaan als een speer!

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:56

Ook hier is het echt bal weer al 2 dagen maar gelukkig hebben we een binnenbak... een nadeel is ik heb er nog niet in gereden met hem hahaha, Tja voor alles een eerste keer dus vandaag zal dat zijn :) Ik heb der zin lekker aan de slag met hem.

xestherr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:51

hallo, ik had een vraagje. ik heb naar jaren wachten en bij andere mensen te rijden, mijn ouders zover gekregen dat ik eindelijk een eigen paardje mag. aangezien mijn ouders niet een al te duur paard willen. zat ik te twijfelen tussen een haflinger en dravers. kun je met de een draver de dressuur en sping sport in? hebben jullie eventueel een foto van jullie draver. (= alvastbedankxx

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:17

Hihi, een draver is natuurlijk niet de makkelijkste optie als je andere disciplines nastreeft.
Je hebt dravertjes die prima kunnen galopperen, maar lees het forum maar eens door: de meeste hebben er toch moeite mee.
In dit topic staat een proefje van Germatje, ook leuk voor je om te bekijken.

Grappig dat je twijfelt tussen een haflinger en draver. Wat maakt deze totaal verschillende rassen zo speciaal in jouw ogen?

Als je geen rassenvoorkeur hebt, zijn er genoeg knollies te vinden die heel breed inzetbaar zijn.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:19

Met elk paard kun je de dressuur en/of springsport in, het is alleen de vraag hoe ver wil je komen?
Dit topic gaat over dressuurdravers dus ja, het is mogelijk.
Ik maak me echter geen illusies over hoever ik ga komen in de dressuur. ;) :D

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:22

Ik denk dat je eens moet zoeken op marktplaats oid, de paardenmarkt is behoorlijk ingestort, er wordt weinig gekocht, dus ik denk dat je best wel wat leuke paardjes kan vinden voor niet al te veel! Moet je natuurlijk wel goed opletten wat je koopt en eigenlijk ook laten keuren, kost wat meer maar dat kan je beter gedaan hebben dan dat je paardje na een maand al kreupel gaat lopen..
Dressuur met een draver vergt veel tijd en inspanning, met een haflinger denk ik ook, maar als je een sport type vindt dan heb je het wel wat makkelijker denk ik!

xestherr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:22

Ik heb het forum even doorgelezen, ik heb ook filmpjes op youtube op gezocht en het is niet onmogelijk. Waarom ik tussen deze twee rassen zit te kiezen omdat ik graag iets aparts wil, maar wel in de lagere prijsllasse :$ik zal germantje even opzoeken. Ik zal nog wel even zoeken om het juiste paardje te vinden. Bedankyt voor de informatie xx

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:24

Wat heb je zelf aan rijervaring?

xestherr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:26

Eerlijk gezecht nog niet heel veel, heb vroeger gereden. En hebt het vorig jaar weer opgepakt. Heb een jaar op een fjord gereden en rijd nu op een kwpner

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:31

@ Estherr1, hier even de link naar het filmpje (ben dr zo trots op ;) ), let wel hier is ook erg hard oefenen aan vooraf gegaan ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:32

Dan weet ik niet of het een goede combinatie zal zijn. Als je in de lagere prijsklasse zoekt, zal je ook al snel bij een Draver uitkomen die nog niet lang onder het zadel is. Dan moet jij die vanalles gaan leren, terwijl je zelf nog vanalles moet leren.