Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Laura_x_ schreef:Het ging gister erg slecht, we waren beiden super gespannen. En dan had je ook nog regen en wind. Toen heeft de staleigenaar mij geholpen en hebben we haar eerst gelongeerd & toen heb ik alsnog het rondje gereden, toen ging het wel goed! Vanavond weer even longeren.
Dabo schreef:Longeren is altijd goed... niet (alleen) om de gekkigheid eruit te longeren, maar ook om ze lekker los te maken. Ik doe het de ene keer wel, en als ik er dan opstap rij ik zo weg. Als ik niet longeer stap ik heel lang los (10-15 minuten) voordat ik aan ga draven.
Nina_rex schreef:Ik longeer ook nooit, vind er niks aan en de paarden ook niet.Ook niet met jonge paarden inrijden trouwens. Grondwerk doen we wel.
Het hangt natuurlijk wel een beetje af van de huisvesting. Onze paarden staan 24/7 buiten en ravotten veel, dus dat zijn nooit bommetjes als je er iets mee gaat doen. Maar als je paard meer op stal staat of in een kleine paddock, dan bouwt het wel energie op, en dravers zijn nu eenmaal paarden die veel beweging nodig hebben. Dus dan is het wel zo fijn als het paard die energie eerst even kwijt kan voor je erop stapt.
Laura_x_ schreef:Ik heb het advies gekregen om de komende tijd bezig te gaan met longeren (bij voorkeur op een zwaar stuk) voor ik erop ga.
Nina_rex schreef:Laura_x_ schreef:Ik heb het advies gekregen om de komende tijd bezig te gaan met longeren (bij voorkeur op een zwaar stuk) voor ik erop ga.
Dit kan op de korte termijn helpen, maar op langere termijn heb je alleen jezelf ermee: de conditie wordt nl. steeds beter, dus je zult steeds langer moeten longeren om haar rustiger te maken...
Bovendien is mijn ervaring dat een draver die druk/gestresst is zich niet laat afremmen door een beetje vermoeidheid.Ik heb bij mijn eerste endurancewedstrijd met nauwelijks getrainde draver (basisconditie) destijds 3 uur aan de teugels gehangen, er kwam maar geen eind aan.
Terwijl hij de wedstrijden daarna steeds rustiger werd, tot hij een modelpaard was.
Het is een knopje in het hoofd dat om moet.
Zo te horen gaat het goed zolang je ernaast loopt, en reageert ze ook goed op jouw lichaamstaal en aanwijzingen. Maar zodra je erop stapt wordt ze druk..? En wat gebeurt er als je gewoon gaat stappen aan de lange teugel?
Laura_x_ schreef:(En ik heb het advies gekregen om zo min mogelijk te stappen op buitenrit, omdat ze zo druk is en de energie eruit moet.)
wendyCitaat:Niet stilstaan los ik op door er een krukje naast te zetten Wachten naast het krukje is makkelijker dan gewoon wachten, blijkbaar.