[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:25

Longeren is altijd goed... niet (alleen) om de gekkigheid eruit te longeren, maar ook om ze lekker los te maken. Ik doe het de ene keer wel, en als ik er dan opstap rij ik zo weg. Als ik niet longeer stap ik heel lang los (10-15 minuten) voordat ik aan ga draven. :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:41

Ik longeer zelden, Zanzi wordt er superdwars van. := Als ik al longeer, dan zonder lijn.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:01

Ik heb al een tijdje niets meer gezegd, maar kom weer even gedag zeggen :)
Straks naar Paardje toe... Wat een :brr: :( weer!
Ze was gister ook weer erg druk tijdens het buitenrijden... Dus dat gaan we nu even op een laag pitje zetten! Iemand nog leuke tips voor grondwerk? :)
[RIJ-ITP] Hondje mee op buitenrit!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:59

Ik longeer ook nooit, vind er niks aan en de paarden ook niet. :+ Ook niet met jonge paarden inrijden trouwens. Grondwerk doen we wel.
Het hangt natuurlijk wel een beetje af van de huisvesting. Onze paarden staan 24/7 buiten en ravotten veel, dus dat zijn nooit bommetjes als je er iets mee gaat doen. Maar als je paard meer op stal staat of in een kleine paddock, dan bouwt het wel energie op, en dravers zijn nu eenmaal paarden die veel beweging nodig hebben. Dus dan is het wel zo fijn als het paard die energie eerst even kwijt kan voor je erop stapt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:42

Laura_x_ schreef:
Het ging gister erg slecht, we waren beiden super gespannen. En dan had je ook nog regen en wind. Toen heeft de staleigenaar mij geholpen en hebben we haar eerst gelongeerd & toen heb ik alsnog het rondje gereden, toen ging het wel goed! Vanavond weer even longeren.

fijn dat het na het longeren goed ging.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:43

Dabo schreef:
Longeren is altijd goed... niet (alleen) om de gekkigheid eruit te longeren, maar ook om ze lekker los te maken. Ik doe het de ene keer wel, en als ik er dan opstap rij ik zo weg. Als ik niet longeer stap ik heel lang los (10-15 minuten) voordat ik aan ga draven. :)

dit doe ik ook lang warm stappen mijn draver heeft dat echt nodig ik laat hem dan ook lekker lang met de neus in de zand stappen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:47

Nina_rex schreef:
Ik longeer ook nooit, vind er niks aan en de paarden ook niet. :+ Ook niet met jonge paarden inrijden trouwens. Grondwerk doen we wel.
Het hangt natuurlijk wel een beetje af van de huisvesting. Onze paarden staan 24/7 buiten en ravotten veel, dus dat zijn nooit bommetjes als je er iets mee gaat doen. Maar als je paard meer op stal staat of in een kleine paddock, dan bouwt het wel energie op, en dravers zijn nu eenmaal paarden die veel beweging nodig hebben. Dus dan is het wel zo fijn als het paard die energie eerst even kwijt kan voor je erop stapt.

met inrijden doe ik ze juist wel longeren ze moeten snappen wat stap draf galop is anders stap ik gewoonweg niet op,
zodra ze die stemhulpen door hebben ga ik erop zeg met mijn stem wat ik wil en geef meteen de hulp erbij,
dat gaat al jaren super.
ik longeer ze ook nog tot twee weken altijd even kijken hoe ze zijn gezint zijn daarna longeer ik eigenlijk helemaal niet meer.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:24

Dat leer ik ze ook hoor, maar niet met longeren. :) Eerst veel grondwerk, en als ze netjes meelopen enzo gaan ze mee als handpaard naast een ervaren paard. Zo leren ze vanzelf al een hele hoop, op een leuke manier. Zodra ze onder het zadel zijn gaan ze ook onder het zadel eerst mee als handpaard, de ruiter kan dan langzaam maar zeker zelf steeds meer hulpen geven en het zo uiteindelijk overnemen.
Ik vind longeren zeker voor jonge paarden erg saai en vooral eenzijdig belastend, m.n. voor de pezen. Ik heb met mijn jonge paard het eerste jaar onder het zadel nauwelijks een bak gezien. Pas toen hij sterker was en meer kilometers in de benen had, ben ik wat meer in de bak gaan rijden. Met de andere jonge doen we het nu hetzelfde.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:25

Violet staat ook 24/7 buiten, ze krijgt géén brok & nog is ze een energiebommetje :+

Ik heb het advies gekregen om de komende tijd bezig te gaan met longeren (bij voorkeur op een zwaar stuk) voor ik erop ga. Ook wil ik hiermee de commando's 'erin stoppen'. Violet kent de commando's namelijk nog niet goed. Dit is met rijden erg lastig, vooral omdat ik het moet doen met buitenritten en (nog) geen bak tot mijn beschikking heb. Het gaat wel steeds beter, maar nog niet zoals het moet. En alleen in stap/draf is dit nog maar ..

En halthouden is een groot probleem. Violet gaat dan staan hupsen en hupsen omdat ze door wil. Op rustige weggetjes gaat het steeds beter, ik hou onder het rijden ook vaak halt en dat gaat goed voor 50% nu. Als ik wil oversteken over een drukke weg en ze wil niet stilstaan (er komen dan auto's in deze situatie) draai ik een rondje, maar daar wordt ze nog heter van.

Op de grond gaat dit, verbazingwekkend genoeg, erg goed. Als ik 'whoo' zeg staat ze (in 9 van de 10 gevallen) als een huis. Dit kende ze ook niet toen ze bij mij kwam. Dit heb ik met wandelen ook vaak geoefend.

Op de grond gaat het super. Ik kan met haar 'hardlopen' (alleen dat stappen tijdens het wandelen werd ook zo saai) op normaal tempo, zodat ik mee kan lopen. Stappen naast mij gaat heel goed. Soms pak ik dit onderdeel even heel erg mee. Dan laat ik haar (aan de hand) 2 passen stappen, 2 passen draven en ineens halthouden (& natuurlijk variaties hierop). Ik merk dat, als ik dit een tijdje doe, ze veel meer oplettend is.

Ik vind het echt 'gevaarlijk' worden, omdat ik niet halt kan houden.
Iemand hier tips voor?

---

Ik moet echt les hebben! Mijn vriendin is nu op vakantie, maar als die er weer is ga ik er gelijk achteraan wat ze nu wil. En dan gelijk een afspraak maken voor volgende week.

Ook tempocontrole op buitenrit is een probleem. Steeds weer moet ik haar inhouden & dit wekt (natuurlijk :+ ) irritatie bij Violet op, waardoor ze alleen maar drukker wordt. Ik probeer zo min mogelijk te trekken, maar af en toe gaat het niet anders. Ik geef eerst kneepjes & als ze daar niet op reageert.. tja dan heb ik ook geen keus.

Ik bedacht me gisteren: Eigenlijk is het best 'gevaarlijk' om met Violet op buitenrit te gaan, omdat ze basis er nog niet in zit. Maarja, ik heb geen bak.. Als ik les heb (volgende week!) dan mag ik daar doordeweeks ook komen om te trainen/ik kan een bak gebruiken van een kennis.

Haha alles door elkaar, sorry daarvoor :+

Maar toch ben ik hartstikke blij met Violet <3 Ook al zag ik het gisteren even helemaal niet meer zitten.

Ik heb het maar weer getroffen met zo'n paard :+

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:21

Laura_x_ schreef:
Ik heb het advies gekregen om de komende tijd bezig te gaan met longeren (bij voorkeur op een zwaar stuk) voor ik erop ga.

Dit kan op de korte termijn helpen, maar op langere termijn heb je alleen jezelf ermee: de conditie wordt nl. steeds beter, dus je zult steeds langer moeten longeren om haar rustiger te maken...
Bovendien is mijn ervaring dat een draver die druk/gestresst is zich niet laat afremmen door een beetje vermoeidheid. ;) Ik heb bij mijn eerste endurancewedstrijd met nauwelijks getrainde draver (basisconditie) destijds 3 uur aan de teugels gehangen, er kwam maar geen eind aan. := Terwijl hij de wedstrijden daarna steeds rustiger werd, tot hij een modelpaard was. :D Het is een knopje in het hoofd dat om moet.

Zo te horen gaat het goed zolang je ernaast loopt, en reageert ze ook goed op jouw lichaamstaal en aanwijzingen. Maar zodra je erop stapt wordt ze druk..? En wat gebeurt er als je gewoon gaat stappen aan de lange teugel?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:39

Nina_rex schreef:
Laura_x_ schreef:
Ik heb het advies gekregen om de komende tijd bezig te gaan met longeren (bij voorkeur op een zwaar stuk) voor ik erop ga.

Dit kan op de korte termijn helpen, maar op langere termijn heb je alleen jezelf ermee: de conditie wordt nl. steeds beter, dus je zult steeds langer moeten longeren om haar rustiger te maken...
Bovendien is mijn ervaring dat een draver die druk/gestresst is zich niet laat afremmen door een beetje vermoeidheid. ;) Ik heb bij mijn eerste endurancewedstrijd met nauwelijks getrainde draver (basisconditie) destijds 3 uur aan de teugels gehangen, er kwam maar geen eind aan. := Terwijl hij de wedstrijden daarna steeds rustiger werd, tot hij een modelpaard was. :D Het is een knopje in het hoofd dat om moet.

Zo te horen gaat het goed zolang je ernaast loopt, en reageert ze ook goed op jouw lichaamstaal en aanwijzingen. Maar zodra je erop stapt wordt ze druk..? En wat gebeurt er als je gewoon gaat stappen aan de lange teugel?

Daar zit wel wat in. ;)
En dat klopt wel, Violet gaat maar door en door. Heb haar net (in de stromende regen :+, heb maar niet gereden) aan de longeerlijn gehad. Ze was echt bekaf ;)

Als ik opstap (bij de 'poetsring') dan kan madam al niet stilstaan. Als ik dit dan toch wil gaat ze in protest. Dus meestal laat ik haar winnen om geen gevecht aan te hoeven gaan (slecht, weet ik.). Ze heeft een hoog tempo stap aan de lange teugel. Als ik kneepjes geef gaat ze juist harder. Alsof ze zich eraan irriteert, logisch ook. Maar ik kan, als ik eenmaal op weg ben, niet lang stappen aan de lange teugel. Want op gegeven moment gaat ze zo hard dat ze bijna in draf zit en gaat ze drammen. Op sommige stukken kan ik best met lange teugel (zelfs met één hand :) ) rijden en dan gaat het gewoon goed (lees: tempo nog niet 100% onder de controle. Het gaat 2 passen goed & daarna gaat het hoge tempo weer. Ik ben haar nu wel het commando easy aan het leren, dit gaat wel redelijk onder het zadel). Maar op sommige stukken wordt ze zoooo verschrikkelijk druk..

(En ik heb het advies gekregen om zo min mogelijk te stappen op buitenrit, omdat ze zo druk is en de energie eruit moet.)

Ik moet gewoon goede begeleiding hebben. Het stomme is dat als ik les krijg, dat ik dan ook nog een pokkeneind moet rijden, door druk verkeer. Maarja, is niet anders.

Ik ga trouwens vragen of ik in de bak bij een kennis van mij mag rijden, die woont 5 minuutjes van de stalling af. In de bak ben ik toch wat zekerder en durf ik meer aan te pakken. Bovendien is het ook goed voor Violet om wat bakervaring op te doen :)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:59

Laura_x_ schreef:
(En ik heb het advies gekregen om zo min mogelijk te stappen op buitenrit, omdat ze zo druk is en de energie eruit moet.)

Helemaal niet mee eens! De energie eruit lukt je echt niet zomaar hoor :n , en door draven en galopperen fokken ze zich vaak juist meer op.
Ik weet niet van wie je adviezen krijgt, maar bij dravers/bloedpaarden werkt het vaak net even anders, waardoor een normale aanpak zelfs averechts kan werken. Ik denk dat iedereen met een draver zich wel zulke goedbedoelde, maar achteraf foute adviezen kan herinneren. ;)

Ik heb met mijn draver vroeger hetzelfde gehad, hij dribbelde veel en maakte zich heel druk. En ik hem maar inhouden, waardoor hij nog drukker werd. Toen we een keer in galop onderuit gingen vond ik het tijd om het roer om te gooien. :+
Ik heb een hele tijd alleen maar met hem gestapt buiten (bak hadden we toen niet). Stappen aan de lange teugel, niet constant inhouden. Hij mocht zelf weten hoe hard hij stapte, pas als hij in draf ging nam ik hem direct terug naar stap - en dan meteen weer lange teugel. Dit ging echt heel goed, na een tijdje schikte hij zich erin dat hij gewoon moest stappen, en van daar uit ben ik rustig stukjes draf gaan inbouwen. Maar ook weer: zodra hij druk werd, terug naar stap aan de lange teugel. In de zeldzame gevallen dat hij druk bleef ging ik er even naast lopen, dat is een heel duidelijk signaal dat er geen actie gevraagd wordt.
Ook later hebben we nog tijden gehad dat hij zich heel druk maakte. In dat geval hield ik stug aan mijn eigen tempo vast, en anders was het weer stappen geblazen. Helaas pindakaas, maar nooit toegeven aan de drang om te racen. Galopperen komt later weer, ook hard galopperen, maar alleen als jij het wil en vanuit een ontspannen paard. En lange teugel was ontspanning, aanleuning was later pas mogelijk, toen hij niet meer op elk teugelcontact reageerde met spanning.

Het is heel belangrijk dat je paard leert te ontspannen. En dat krijg je niet door haar te proberen moe te maken - forget it, dat lukt je toch niet, dravers hebben een heeeele lange adem als het moet. ;) Dat krijg je alleen door consequent rust te eisen, en niet mee te gaan in haar gedram. Ik weet zeker dat deze aanpak werkt als je het even heel consequent aanpakt.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:09

Zoals Nina omschrijft heb ik het met Zanzi ook aangepakt. Hij snapt het goed en pakt daar ook zijn rust uit. We zijn nu zo ver dat hij zich na een galop op wat hoger tempo gelijk terug laat pakken en gelijk lange teugel vraagt. Da's niet omdat ie moe is, maar omdat hij zich wil ontspannen en de rust zoekt.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:25

Ben het compleet met bovenstaande commentaar eens, al zou ik ook je zadel even laten checken voor de zekerheid.

even fototje van mijn draver en mij door aardappel veld en maisveld (mijn vriend zei: ga langs dit boerenpad dan sla je af dat liep dus dwarsdoor maisveld dat gewon ingezaaid is enkel iets minder dicht ingepland op de weg zucht :P paardje heeft af en toe een in de wegstaande maisstengel weggegeten maar verder braaf doorgestapt zo braaf van haar O:) )

Afbeelding
Afbeelding
(hint me hoofd is in het midden zwart stipje)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:38

hihi die foto s ga ook mee in bovenstaande tips.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:45

Inhouden werkt inderdaad niet :+ En laten lopen tot ze moe zijn ook niet := Kan je lang wachten over het algemeen :D Gewoon op eigen tempo laten stappen en loslaten, hoe moeilijk dat soms ook is.
Niet stilstaan los ik op door er een krukje naast te zetten :+ Wachten naast het krukje is makkelijker dan gewoon wachten, blijkbaar.

Wij hebben vandaag een lekker ritje met de wagen gedaan :) Heel blij paard ook :+ Ze vindt het hartstikke leuk om te doen, altijd de oortjes naar voren en gaaaaaaan *D
Afbeelding

Afbeelding

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:48

ah heerlijk zo met de koets doen wij ook vaker,
doet die van jou ook wel eens telgangen voor de koets dioe van mij doet dat meteen in het begin,
als hij warm is dan gaat hij gewoon stappen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:50

Telgangen doet ze niet. Wel eens wat laterale dingen richting tölt, maar nooit tactzuiver tölten. Ze heeft alleen een viertakt galopje waar ze graag in zit als ze omhoog moet trekken of door een gat heen :+

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:52

ja dat doet hij ook berg omhoog galoperen.als hij doet telgangen ziet het uit alsof hij kreupel is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:56

Ik wil ook niet dat ze telgangen. Daarmee zetten ze de rug vast, het is vaak een teken dat er iets niet lekker zit.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:45

Ik vind dat ook echt niet fijn met trainen voor de dressuur doet hij dit absoluut niet.en uitrijden ook niet alleen als hij de eerste 10 minuten voor de koets loopt als hij dan in de draf is geweest stapt hij normaal.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:43

Citaat:
Niet stilstaan los ik op door er een krukje naast te zetten Wachten naast het krukje is makkelijker dan gewoon wachten, blijkbaar.
wendy

Ik denk dat dit is omda tje zelf verplicht ben om te blijven staan en dus niet 1 stap verder kan zetten en zo dus toch niet stiekem je geduld verliest en 3 stappen verder toch maar opstapt maar echt wacht tot het paard echt stilstaat

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:15

Nou morgen is het dan zover hoor, om half 8 komt als het goed is de trailer deze kant op, dan staat Libby`s maatje voor de komende week (dravertje van mijn vriendin) er al in en dan kan Libby in de trailer en dan kunnen we richting Zeeland, nu nog maar hopen dat het weer nog een beetje beter wordt :j

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:16

veel plezier

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:19

veel plezier lovelanga, ga je op vakantie?

Nou ik had vanmorgen mijn L2 debuut! Ben heeeel tevreden, want ik heb toch dik boven die 160 gereden waar ik van uit zou gaan he haha :)
Ik had 175 en 173. Paar x uit galop gevallen, komt uiteraard door mij zelf, ze ging zo lekker, en op het moment dat ik dan denk ha lekker, plofffff draf.
De bak was ook best wel redelijk slecht, dus die geef ik gedeeltelijk ook de schuld haha :P
Maar ik ben in elk geval wel heel blij met mijn puntjes! :D