De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 01:03

Mijn merrie heeft vorig jaar tot de zomer zonder ijzers gestaan, in totaal een jaar denk ik. Dit ging eigenlijk best goed zolang ik niet vaker dan 1x per week buiten reed en daarbij niet teveel draafde, anders sleet het te snel. Ik heb geen zoolkneuzing gehad toen. Ik rijd nu weer meer buiten en de hoeven zijn zoveel beter geworden dat de ijzers nu wel blijven zitten. Het kan dus wel, maar ik vond de eerste tijd wel een drama, ze heeft toen maanden gevoelig gelopen. Het was dat ze de ijzers steeds verloor met alle gevolgen van dien en de hoeven te slecht voor een ijzer dat er eigenlijk geen andere keus was, daarom hebben we het toen gedaan. Ik denk dat het aan de stand van de hoeven ligt (hoe plat zeg maar) en de kwaliteit van de zool of het wel of niet kan. De zool van winterfell kon mijn hoefsmid met zijn vingers induwen toen ik haar net had, zo zacht. Dan heb je ook veel eerder een kneuzing. Nu zijn ze in elk geval harder :)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:15

Onze merrie hebben we een 6 maanden zonder ijzers gezet toen we haar kregen. Het was inderdaad geen plezierige tijd voor haar. Ieder kiezeltje voelde ze en liep ze "kreupel". Vooral voor heeft ze erg gevoelige voetjes. Daarom haar voor op ijzers en achtger zonder. En tot nu toe bevalt het haar en ons prima.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:19

petitparis schreef:
sorry Santos, maar de enige EV's die blootvoets lopen zijn fokmerries of paarden op rust die eigenlijk de weide niet meer afkomen. Van zodra ermee gereden wordt, worden ze minimaal vooraan op ijzers gezet.

mijne loopt blootvoets en nooit zool kneuzingen.vind wel nog steeds niet fijn om op steentjes te lopen.dus dan gebruik je hoefschoenen de oplossing.ik zet niks meer op ijzers

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:42

ja, ik weet dat ze niet zonder kan, maar ik dacht dat er op dit forum wel enkele zonder ijzers liepen :o . Dit was gewoon even een noodsprong, daar de ijzers eraf bleven vliegen... Gelukkig is het land nu iets droger en hebben we meer geluk..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:57

@keona: er moest bij staan "EV's die ik ken".

xMillkoex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:43

Hallo, ik ben nieuw en lees even gezellig mee, ben ook ( twee jaar) in het bezit van een verschrikkelijk lieve EV ruin classic future. Staat ook na een hoop gedoe op blotevoeten! het is dus niet onmogelijk !

Overigens, heb tot nu toe nog nooit een andere EV in levende lijven gezien? zijn er nog meer in noordholland of ben ik de eenige? :(

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:25

Welkom en hilversum is ook noord holland :), heb je een foto??

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:37

Ik hoor net dat er Rino in de buurt is, we zouden voor 2 weken het bos niet inmogen?? :(

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:27

santos schreef:
gezien mijn ev, door de enorme modder steeds haar ijzers verloor, haar maar even zonder gezet. Het rijden bestaat nu even alleen maar op donderdag een les en op zondag een buitenrit, waarbij we met de auto naar het bos gaan.
Het leek 2 mnd goed te gaan maar afgelopen vrijdag dus een zoolkneuzing :( . Mijn man heeft voorzichtig een gaatje gemaakt, waar iets prut uitkwam en ik heb het 2 dagen even in de week gezet. Nu kwam vandaag de hoefsmid, om er maar weer snel een ijzer onder te zetten. Hij vertelde dat zoolkneuzingen dikwijls voorkomen bij ev's en dat blootvoets notdone is...
Ik weet dat ze heel gevoelig is op haar hoeven, maar er zijn hier toch meer ev's zonders ijzers??

Jawel, onze ouwe stond zonder ijzer.
Ze kwam zonder ijzers, maar toenmalige stalling (1997) zei dat ze een ijzer moest, anders was het dierenmishandeling..... (wij waren beginnende eigenaren, dus vertrouwde op de "vakmensen")
Na 6 jaar toch de knoop doorgehakt. Smid zei in eerste instantie dat we dat niet konden maken. Duurde bijna een jaar voor ze weer als vanouds liep, maar daarna heeft de smid wel gezegd: Beste beslissing die jullie ooit gemaakt hebben. Prachtige hoeven en gelukkig niet elke 6 weken de smid over de vloer door afgetrapte ijzers. Dus het kan wel, je moet alleen geduld hebben zodat de zolen kunnen harden.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 02:10

breakthelaw schreef:
santos schreef:
gezien mijn ev, door de enorme modder steeds haar ijzers verloor, haar maar even zonder gezet. Het rijden bestaat nu even alleen maar op donderdag een les en op zondag een buitenrit, waarbij we met de auto naar het bos gaan.
Het leek 2 mnd goed te gaan maar afgelopen vrijdag dus een zoolkneuzing :( . Mijn man heeft voorzichtig een gaatje gemaakt, waar iets prut uitkwam en ik heb het 2 dagen even in de week gezet. Nu kwam vandaag de hoefsmid, om er maar weer snel een ijzer onder te zetten. Hij vertelde dat zoolkneuzingen dikwijls voorkomen bij ev's en dat blootvoets notdone is...
Ik weet dat ze heel gevoelig is op haar hoeven, maar er zijn hier toch meer ev's zonders ijzers??

Jawel, onze ouwe stond zonder ijzer.
Ze kwam zonder ijzers, maar toenmalige stalling (1997) zei dat ze een ijzer moest, anders was het dierenmishandeling..... (wij waren beginnende eigenaren, dus vertrouwde op de "vakmensen")
Na 6 jaar toch de knoop doorgehakt. Smid zei in eerste instantie dat we dat niet konden maken. Duurde bijna een jaar voor ze weer als vanouds liep, maar daarna heeft de smid wel gezegd: Beste beslissing die jullie ooit gemaakt hebben. Prachtige hoeven en gelukkig niet elke 6 weken de smid over de vloer door afgetrapte ijzers. Dus het kan wel, je moet alleen geduld hebben zodat de zolen kunnen harden.

Vind ik toch iets lastig. het zou betekenen dat ik haar ong een jaar moet laten staan, voordat ze weer goed zou lopen, lees: berijdbaar is..
|(

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:56

Dat is ook erg lastig. De onze had een blessure, dus die moest sowieso een tijd op de wei staan. Was een mooie gelegenheid. Ik zeg ook niet dat het bij de jouwe een jaar duurt. Maar je moet er wel de tijd voor nemen. Net als je nu zelf zonder schoenen door het leven zou willen gaan.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:16

nee. liever niet, ben dol op mijn schoenen :D

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:32

santos schreef:
nee. liever niet, ben dol op mijn schoenen :D

_O-

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:18

Die van mij kan helaas ook niet zonder ijzers :\ Zitten er hier ook mensen in de omgeving van Groningen?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:45

Mijn ook niet zonder ijzers! Heeft er 2 maanden zonder gestaan (moest het eventueel vriezen en sneeuwen ofzo) en heeft sinds een klein maandje er weer op en heerlijk zo!

Binnen 3 weken ga ik op eventingkamp met mijn volbloedje! :D

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:57

Wat leuk Hanne, ik wil ook graag een keer een cross rijden. Maar eerst maar dressuur starten, heb voor het eerst een startkaart aangevraagd dus ergens dit voorjaar is ons debuut :)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:22

Hallo, we hebben sinds een week een Engels volbloed erbij. Hij is aardig schaal en ik dacht dat het met veel weidegang, onbeperkt hooi/kuil en goed voer snel bij zou trekken. Maar dit paard is erg onrustig. Mijn andere paarden staan rustig te grazen, terwijl hij maar blijft lopen, neemt af en toe een hapje en dan weer lopen of staren in de verte. Neemt gewoon de tijd niet om te eten..
Nu is hij niet gewend om zo lang buiten te staan, maar wanneer ik hem binnen haal, draait hij rondjes in zijn stal, omdat de andere nog wel buiten staan. En eet dan ook niet.
Alleen 's ochtends en 's avonds met voeren op stal, als alles binnen is, is hij rustiger en eet..
Zouden kalmerende kruiden helpen? ik geef al magnesium door zijn voer..

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:26

Volbloeden zijn vaker wat schraler en nerveuzer dan andere rassen. Zou je wat meer over je volbloed kunnen vertellen? :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:35

@Desi: als je EV gewend is om veel op stal te staan en meestal zelfs alleen buiten, dan is het vrij normaal dat hij ook buiten wil als de anderen buiten zijn, maar zichzelf op de weide ook opwind.
Je zou mss kamilllebloesem kunnen bijgeven of mss zelfs enkele dagen enkele streepjes sedalin of tranquigel proberen. Verder de tijd dat alles op stal staat zo goed mogelijk benutten om hem "onbeperkt" te voeren.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:19

FNews; mijn EV is een ruin, net 8 jaar geworden. Heeft gekoersd en ik wil hem gaan gebruiken als recreatie/dressuur/evt. cross. Het is een ontzettend vriendelijk meewerkend dier. Ik heb eerder een EV gehad, vandaar dat ik voor dit paard gekozen heb.
Petitparis; inderdaad krijgt hij op stal onbeperkt hooi/kuil en krijgt hij slobber, brok, muesli om 8 uur/half 9 (als ze naar binnen komen en om half 11 als ik naar bed ga. Dat is de volgende dag ook op, hooi/kuil is altijd nog iets van over. 's ochtends geef ik hem weer hooi/kuil/slobber/brok/muesli maar dat is meestal (na een uur niet op als ze naar buiten gaan.
ps. bedankt voor jullie reacties

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:02

Leuk topic! Heb het hier en daar doorgelezen, leuk om al die verhalen te lezen over jullie paarden :)

Ik had enkele dagen geleden een topic geopend over mijn pensioenpaard en toen viel een paar keer de opmerking of hij een engelse volbloed (of kruising ermee) is. Nu weet ik echt niks van zijn verleden! Ik herken heel veel in jullie verhalen (dunne huid en vacht, maagzweren, wondjesgevoelig, nerveus en temperamentvol, heel gebonden aan één persoon, snel, etc) maar hij lijkt me eigenlijk veel te zwaar gebouwd voor een volbloed.

Het maakt eigenlijk ook verder niet uit, tis een 23-jarige pensioenado :D Maar ik vroeg me af of de kenners hier er iets van volbloed inzien. Gewoon uit nieuwsgierigheid :) (ben zelf altijd een fan geweest van volbloeds en renpaardverhalen, dus het zou stiekem erg leuk zijn, haha)

Dit is het topic: [ITP] Soms komen penny-sprookjes echt uit...

en zo zag hij eruit in z'n jonge dagen: Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:43

FNews schreef:
Volbloeden zijn vaker wat schraler en nerveuzer dan andere rassen. Zou je wat meer over je volbloed kunnen vertellen? :)

ik denk ook dat dat komt door de omstandigheden die ze mee maken vaak.veel reizen veel opstal staan alleen maar trainen op de baan

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:58

Ken ook genoeg volbloeden die staan te lanterfanten op de wei. Vet zijn die ook niet. Ook niet mager, gewoon droog.

Of die vos een volbloed is durf ik zo niet zeggen. Vind hem grof op de benen voor een volbloed.
Maargoed, er zijn ook 'zwaardere' types en een kruising kan ook.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:40

Thioro: dat dacht ik ook al, hij heeft zware benen en grote voeten, had begrepen dat volbloeden eerder kleine hoeven (in verhouding) hebben?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:45

idd qua benen en bouw vind ik hem ook iets te grof/zwaar. Weet een goed eventing paard dat iets ve 30% EV is en redelijk robuust gebouwd is. Net zoals een goede EV (op de renbaan) die redelijk zware botten had.

Meeste EV's hebben idd kleinere en wekere hoeven dan een gemiddeld WB paard