Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
petitparis schreef:sorry Santos, maar de enige EV's die blootvoets lopen zijn fokmerries of paarden op rust die eigenlijk de weide niet meer afkomen. Van zodra ermee gereden wordt, worden ze minimaal vooraan op ijzers gezet.
santos schreef:gezien mijn ev, door de enorme modder steeds haar ijzers verloor, haar maar even zonder gezet. Het rijden bestaat nu even alleen maar op donderdag een les en op zondag een buitenrit, waarbij we met de auto naar het bos gaan.
Het leek 2 mnd goed te gaan maar afgelopen vrijdag dus een zoolkneuzing. Mijn man heeft voorzichtig een gaatje gemaakt, waar iets prut uitkwam en ik heb het 2 dagen even in de week gezet. Nu kwam vandaag de hoefsmid, om er maar weer snel een ijzer onder te zetten. Hij vertelde dat zoolkneuzingen dikwijls voorkomen bij ev's en dat blootvoets notdone is...
Ik weet dat ze heel gevoelig is op haar hoeven, maar er zijn hier toch meer ev's zonders ijzers??
breakthelaw schreef:santos schreef:gezien mijn ev, door de enorme modder steeds haar ijzers verloor, haar maar even zonder gezet. Het rijden bestaat nu even alleen maar op donderdag een les en op zondag een buitenrit, waarbij we met de auto naar het bos gaan.
Het leek 2 mnd goed te gaan maar afgelopen vrijdag dus een zoolkneuzing. Mijn man heeft voorzichtig een gaatje gemaakt, waar iets prut uitkwam en ik heb het 2 dagen even in de week gezet. Nu kwam vandaag de hoefsmid, om er maar weer snel een ijzer onder te zetten. Hij vertelde dat zoolkneuzingen dikwijls voorkomen bij ev's en dat blootvoets notdone is...
Ik weet dat ze heel gevoelig is op haar hoeven, maar er zijn hier toch meer ev's zonders ijzers??
Jawel, onze ouwe stond zonder ijzer.
Ze kwam zonder ijzers, maar toenmalige stalling (1997) zei dat ze een ijzer moest, anders was het dierenmishandeling..... (wij waren beginnende eigenaren, dus vertrouwde op de "vakmensen")
Na 6 jaar toch de knoop doorgehakt. Smid zei in eerste instantie dat we dat niet konden maken. Duurde bijna een jaar voor ze weer als vanouds liep, maar daarna heeft de smid wel gezegd: Beste beslissing die jullie ooit gemaakt hebben. Prachtige hoeven en gelukkig niet elke 6 weken de smid over de vloer door afgetrapte ijzers. Dus het kan wel, je moet alleen geduld hebben zodat de zolen kunnen harden.