Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blowdiene

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:07

Mijn dravertje zit nog steeds heel erg vast op rechts.. Zo zonde is dat! Maar we blijven door gaan tot het beter en beter gaat :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:39

:wave:

Ik ben al een tijdje meelezer hier in het topic. Vond het tot heden geen nut hebben om me aan te melden, omdat dat wat ik onder zadel deed met Nevele nog weinig met dressuur te maken had.
Ik heb Nevele gekocht in November, zadelmak gemaakt in December. Hierna is hij geruind en heeft een maand stilgestaan. Daarna zijn we hem buiten sterk gaan maken met zo nu en dan een halfuurtje bakwerk tussendoor.

Deze zomer zijn we echt begonnen met trainen en Nevele pakt dit vooral de laatste weken als een speer op. We krijgen heel fijn les waar we beide keihard aan het werk worden gezet en dit zorgt ervoor dat we straks geen slecht figuur slaan wanneer we gaan starten.
Met het rijden heb ik een soepel, ontspannen en nageeflijk paard wat zich in alle 3 de gangen makkelijk laat rijden. Nevele heeft een prima rustige basisgalop maar mag hierin nog wat meer kracht ontwikkelen.
Ook wil ik hem eerst iets meer bevestigd hebben, we trainen immers 'nog maar' een lente en een zomer dressuur. Ik gun hem nog even een paar maandjes maar zou het leuk vinden me nu hier aan te sluiten zodat we de vorderingen (en eventuele problemen) kunnen bespreken.

Afbeelding
Nevele vorige week

Afbeelding
Fotomomentje van het rijden

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:54

Wat ziet dat er relaxed uit zeg, lekker hoor!
En wat fijn dat de galop juist en rustig is! Dit is toch vaak een probleem. Ik verheug me op de foto's van de eerste wedstrijd! Weet je al wanneer je wil gaan starten?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:08

Bo_Cassey schreef:
Wat ziet dat er relaxed uit zeg, lekker hoor!
En wat fijn dat de galop juist en rustig is! Dit is toch vaak een probleem. Ik verheug me op de foto's van de eerste wedstrijd! Weet je al wanneer je wil gaan starten?

Nevele heeft een relatief korte rug, dit vergemakkelijkt het ondertreden van het binnenachterbeen. Hierdoor krijgt hij een makkelijker gesprongen galop, en hij houd er eigenlijk zelf ook helemaal niet van om zich druk te maken. :')

Afbeelding
Een wat oudere foto die heel mooi laat zien hoe hij zijn kracht uit het binnenachterbeen haalt en al erg bergopwaarts galopeerd. Hier gaven we hem nog volop de ruimte van voren om zelf balans te zoeken en snelheid te maken.

Ik heb nog geen datum voor het starten vastgesteld. Zijn nog een paar puntjes waarin ik hem graag meer bevestigd wil zien. Pas als we voor mijn gevoel er helemaal klaar voor zijn beginnen we. Maar als hij doorgaat in dit tempo zal het vast niet lang duren!

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:06

Wat een mooi paard. Ik kan je rij foto niet zien helaas (die hier boven trouwens wel).
De weide foto is echt prachtig. Hij lijkt wel wat op die van mij :).

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:32

@Mendel: Dankjewel! Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd naar een foto van jouw paard!

Vraagje, er van uitgaande dat de paarden hier in meer of mindere mate maar in ieder geval regelmatig worden getraind:

Wat voeren jullie je draver en hoeveel?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:52

Ik heb nog geen foto's op de computer. Zal er zo snel mogelijk een paar opzetten.

Ik voer die van mij niet veel bij. Ze staat nu 24/7 in het land, krijgt wel eens wat lekkers maar verder niets. In de winter gaat dat wel anders, nog even afwachten :).

We hebben weer heerlijk gereden. Ze was ontzettend fris. Het was hier vreemd weer. Winderig en regenachtig. Ik denk dat dat wel mee speelde. Ze was weer zo vreselijk lief <3 wat heb ik toch een geluk. We hebben weer veel gestapt en gedraafd op voltes. Geprobeerd niet al te hard te gaan maar ze had er wel zin in!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:01

@ Avalon_ Wat een heerlijk paard heb je! Het rijden ziet er prettig en ontspannen uit :)
Flash krijgt een granenmix, smorgens en savonds 1kg en 2x per dag hooi. Ook staat hij als het weer het toe laat 3 tot 4 uur in de wei dus ook nog lekker gras erbij. Ik rij hem ongeveer 4x per week, waarvan 2 a 3x dressuurmatig en de rest lekker buiten. :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:07

Welkom Avalon! Leuk nog iemand erbij! Leuk paardje heb je, ziet er goed uit!
Yentl krijgt volgens mij 2x1 kilo bix. Voorheen 2 kilo haver ofzo maar dat is er gelukkig af haha, werd ie niet echt makker van...

Ik heb ook even wat foto's, de eerste is van vorig jaar, zo zie ik haar graag lopen, de andere 2 zijn van mijn wedstrijd zondag, iets te veel spanning, zichtbaar in de kaaklijn, rechtsom is haar moeilijke kantje, maar ik ben uiterst tevreden voor deze wedstrijd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:08

Als ik die foto's zie voel ik mezelf wel lang, hoewel vriendin (en eigenaresse) zegt dat het er prima uitziet met rijden, nou daar hou ik me dan maar aan vast :+

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:57

Avalon_ schreef:
@Mendel: Dankjewel! Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd naar een foto van jouw paard!

Vraagje, er van uitgaande dat de paarden hier in meer of mindere mate maar in ieder geval regelmatig worden getraind:

Wat voeren jullie je draver en hoeveel?

Sil krijgt na arbeid 1 kg. basisbrok. Ik rij helaas maar 1 keer per week, ik laat hem een stuk harder werken, en dan krijgt hij van mij wat structuurmuesli erbij.
Als het mijn eigen paard was, zou ik hem als vast voer str.muesli geven. Hij is nogal dunnetjes en vindt alles nog moeilijk, dus dan mag hij wel iets met meer energie (en hij vindt het LEKKER :D )

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:00

Bedankt voor de antwoorden.

Ben mezelf wat aan het verdiepen in het (bij)voeren van Muesli en Brok. Voorheen kreeg Nevele namelijk de basisbrok en Nature's Best muesli van pavo.
Voor een betere spieropbouw en energie was ik aan het kijken voor een hierbij aansluitende voeding. Uiteindelijk kwam ik na wat research er op uit dat Havens qua voerkwaliteit beter schijnt te zijn dan pavo.
Dus heb gister een zak havens basis - sport opgehaald en ga nog even kijken welke muesli daar het beste bij aansluit.

Nevele voer ik overigens aan de hand van zijn verrichte arbeid. 's Zomers staat hij 24/7 buiten (nu ook nog), en 's winters krijgt hij onbeperkt ruwvoer en staat overdag ook gewoon lekker in een droge paddock en als het weer het toelaat in het land. (We willen niet dat ze het vertrappen.)

@Germatje: Foto's zien er netjes uit!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:50

EDIT: de structuurmuesli die ik heb is overigens van Subli.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:07

De foto's ziet er goed uit joh! Je lijkt op de laatste foto wat groot inderdaad maar dat ligt denk ik aan de hoek van de foto. Niet te groot vind ik :). Ik denk dat ik ook wel zo lang ben in verhouding met het paard.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:35

Afgelopen dagen in Frankrijk doorgebracht bij vrienden die daarheen zijn geemigreerd.. Ze trainen daar dravers, en.. ik mocht ook een keertje op de kar!! woeii!
Voor het eerst in mijn leven, en ik vond het toch gaaf joh!! Uiteraard heeft mijn kereltje filmpjes gemaakt, en de beste stukjes heb ik aan elkaar geplakt:

Gaaf he?? Piet rijdt wel met mij mee, omdat ik toch wel wat onzeker was, en we willen natuurlijk geen brokken haha :)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:37

Ik zelf heb geen draver maar wil wel zeggen veel succes met je wedstrijd !!! +:)+

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:06

Gaaf Dabo! Ik heb ook eens mogen rijden op een sulky, echt supervet. (En gezandstraald!)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:40

Viel hier mee, dat zandstralen, er zat een zeiltje tussen mijn benen :) Maar meot wel zeggen dat ik toch niet zo heeeel helder meer door mijn bril kon kijken hahahaha

Zijn er nog dravers die wedstrijden hebben dit weekend? Bij ons is er weer wedstrijd, ik doe (nog) niet mee, ben wel ringmeester, ook in mijn eigen klassen, dus kan ff kijken waar we weer heen moeten trainen ;) :o Wordt hard werken om weer op niveau te komen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:53

B-E-B grote volte in arbeidsGALOP! Ghehehe :-)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:36

Hey Dabo, leuk om daar eens een filmpje van te zien. Een van mijn oude merrie's komt daar vandaan, mooie omgeving :) .

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:30

Gaaf filmpje zeg Dabo! moet ontzettend gaaf geweest zijn!

@Germatje, ik vind je niet te groot hoor, op de laatste foto lijk je inderdaad lang maar dat ligt meer aan de hoek denk ik. :) Hoe lang ben je en hoe groot is je paard?

Ik vind mezelf altijd te groot als ik er op zit, maar als ik dan foto's zie dan vraag ik me af wat me bezielt haha.
Ik ben trouwens 1.79 en Flash 1.68m :)

Afbeelding

Een dezer dagen krijg ik de foto's van de wedstrijd van vorige week op een cd, zal er dan hier eentje plaatsen *\o/*

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:01

Grote draver is Flash met z'n 168...

Nevele is daarnaast maar een kippetje met z'n 1.56 :P

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:08

Kyara is 1.65 m. en ik 1.76 m. :)
Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:10

Haha ja hij is inderdaad erg groot voor een draver! Voor mij wel fijn, hoef ik niet mee te rennen haha. :+
Mooie draver FireAndIce! Ook lekker aan de maat :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:31

Ik ben 1.84 ongeveer en we denken dat paard rond 1.60 is! Misschien kunnen we beter ruilen Flasky :+