De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maike81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:11

Mijn EV merrie van 5 jaar veel problemen gehad met op gewicht houden.
Heb haar al vanaf veulen en elke winter was het mis...ik ben er inmiddels achter wat haar goed doet.
Ritme en regelmaat en goed hooi, ruwvoer dus.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:02

Weet iemand iets over koperen emblemen van engelse volbloed stallen/kastelen in Engeland?

Ik heb er een aantal gekregen van mijn oma. Ze wist alleen dat kastelen vroeger een embleem hadden die aan het hoofdstel van het paard gehangen werd. Ze zijn ongeveer 10x15 cm.

Ben wel benieuwd van welke stallen ik nu een embleem heb, en wat het precies betekend.
Ik kan alleen niet de naam er van vinden, dus het is een beetje lastig zoeken.

AlexVB

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:47

Dat zijn wapenschilden. De artillerie (Gele Rijders) heeft deze ook nog in gebruik bij ceremonies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:06

mijn 8jarige ev blijft nogal goed op gewicht de laatste tijd
maar veel doe ik niet meer met hem, af en toe eens wat rijden en veel grondwerk
ben er gister nog mee naar het bos gegaan (mijn jongste paardje me verzorgster mee) en het ging goed, wel op bitje (ik rijd normaal bitloos) maar dat was echt niet nodig geweest, zelfs in een open veld stappen was geen probleem (ex-renpaard)
tijdens het galoperen was hij ook braaf, bleef braaf achter de jongste en was in een rustig galopje :D

veenmosveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:22

leuk ras die volbloeden , zijn toch de" sportauto's " tussen de paarden , lange tijd geleden als amateur - jockey twee seizoenen mee gehobbeld , veel verschillende paarden gereden tijden training en er een prachtige ervaring mee opgedaan , heel verschillende karakters van dood braaf tot zelfs één die echt met de bek open aanviel als je hem voorbij reed op training .... nu 30 jaar later vind ik het nog steeds super dat ik dat heb mogen meemaken .

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:57

heej,

ik had even een vraagje,

ik kan mijn volbloed onmogelijk op gewicht houden in de winter.. ze krijgt nu smorgens en savonds 2 scheppen muesli, onbeperkt hooi en bietnepulp ribben en beenderen aan haar poep steken uit, verder is ze wel fit en heeft ze genoeg energie

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:02

hoge kwaliteit ruwvoer, dus een deel hooi vervangen/aanvullen met eiwitrijke luzerne en/of voordroog. Eventueel nog olie door het voer gaan mengen. Maar ik zou persoonlijk niet nog meer muesli gaan voeren, heeft vaak een averechts effect.

De EV's bij ons op stal die op 2x/dag 1schep muesli, 2 scheppen haver, 1/2 luzerne en 1/2 melasse staan zijn veel minder "rond" dan de EV's die meer 2x 1.5schep muesli krijgen en wat luzerne erdoor zodat het meer lijkt.

Een deken helpt ook vaak. De mijn knapt op, van zodra we haar scheren en een deken opleggen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:08

ze heeft een deken op en krijgt onbeperkt hooi,
misschien moet ik het toch eens gaan proberen om wat minder muesli te geven en dat dan aanvullen met luzerne.

Afbeelding
Afbeelding

zo ziet ze er nu uit :(

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:16

Wat mij opvalt is dat jullie allemaal zo "light" willen voeren. Mijn volbloed kreeg gewoon elke dag 3 a 4 kg sportbrok met daarbij voldoende 1e klas hooi. En 's zomers een paar uurtjes op de wei. Ik reed hem dagelijks het hele jaar rond. Tuurlijk was het een wakker dier maar ja daarom heb ik ook een volbloed. Mijn ervaring is dat de ergste frisheid na 10 min wel weg is. Gewoon actief losrijden en het went snel. Die van mij is nooit dik geweest maar prima op gewicht.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:19

kwa energie valt alles goed mee, ze is enthousiast maar het is niet dat ze onhandelbaar wordt van weel krachtvoer..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:23

't is geen kwestie van light te voeren, want ik voer ook muesli voor sportpaarden.
Maar mijn ervaring is dat ze het niet noodzakelijk beter doen op vele kilo's extra krachtvoer, maar dat het totaal pakket moet kloppen.
Echt dik heb ik mijn EV's ook nooit geweten, maar wel voller dan deze op de foto. Nu moet ik ook wel stellen dat het mij om een "miler" type gaat en deze zijn van nature iets ranker dan een sprinter type.

Goed voer (lees: het juiste voer) en de juiste hoeveelheid training voor de nodige spieren

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:23

Nou dan kun je het altijd proberen. Die van mij heeft het er altijd super op gedaan. En verkijk je niet op al die kwpn'ers die waarschijnlijk bij je op stal staan. Die zijn over het algemeen een stuk zwaarder en meestal wat te dik. Een engels volbloed is een atleet en heeft een atletisch postuur en dus droog op de spieren. Ik vind het paard op de foto er niet heel slecht uitzien. Ietsjes dikker zou misschien net wat mooier zijn maar niet heel veel.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:26

petitparis schreef:
't is geen kwestie van light te voeren, want ik voer ook muesli voor sportpaarden.
Maar mijn ervaring is dat ze het niet noodzakelijk beter doen op vele kilo's extra krachtvoer, maar dat het totaal pakket moet kloppen.
Echt dik heb ik mijn EV's ook nooit geweten, maar wel voller dan deze op de foto. Nu moet ik ook wel stellen dat het mij om een "miler" type gaat en deze zijn van nature iets ranker dan een sprinter type.

Goed voer (lees: het juiste voer) en de juiste hoeveelheid training voor de nodige spieren

Je hebt gelijk soms moet je even zoeken naar wat goed werkt voor je paard. Ik heb ook een gehad die het op extra veel luzerne weer heel goed deed. Maar de meeste musli's zijn niet zo hoog in de voedingswaarde.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:32

Afbeelding

Dit was ze deze zomer 24/24 op gras doet wonderen, kree bijna niets extra, ok bespiering is hier ook nul maar daar zijn we nu mee bezig ( heeft bijna ene jaar niets gedaan door omstandigheden)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:34

Eigenlijk vind ik het verschil in energetische voedingswaarde vaak niet significant genoeg om van wakker te liggen. De ingrediëntenlijst en vitaminen-/mineralengehalte is belangrijker.
Een paard met een slechte/overbelaste spijsvertering haalt minder energie en voedinsstoffen uit 4kg krachtvoer dan eentje met een goede spijsvertering uit 2kg. Net zoals de eerste geen volle granen kan verteren en de 2de wel.

Er is helaas geen sluitend antwoord dat voor alle paarden geldt.
De mijne kan bv niet goed tegen brok (overbelaste lever en maagpijn met luchtzuigen als gevolg)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:48

Die vind ik idd ook te rank nu.

De mijne hebben we 'vet' gekregen met geplette gerst. Ze kreeg daarvan een kilo bovenop de normale hoeveelheid muesli die ze krijgt.
Ondertussen is de gerst niet meer nodig en heeft ze enkel haar basisrantsoen: 2l muesli 's morgens en 's avonds, volledige dag op de weide met onbeperkt hooi en 's nachts op stal. Ze stond ook vroeg genoeg onder deken.

Het is geen heethoofd (van nature niet) maar ze heeft wel voldoende looplust en conditie. Momenteel wordt ze maar 2x per week gereden.
Laatst buitenrit van 1,5u gedaan met stalgenoten, heuvelachtig terrein en toch een redelijk tempo. Ze was amper bezweet.
Dit was na die rit, paard op de achtergrond had dezelfde rit gedaan:
Afbeelding

Het is soms idd wat uitzoeken wat het beste werkt. Er zijn bij ons volbloeden die minder nodig hebben, er zijn er die meer nodig hebben of bvb enkel met merriebrok redelijk de winter doorkomen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:37

mijn merrie is ook een enorme luchtzuiger kan dat ook ene reden zijn ?
eens ze savonds op stal gaat is het zuigen, weven, draaien..
de weide wordt nu inorde gezet en binne 3 weken kan ze er weer op, ik hoop dat het dan weer zal beteren :(

voor de rest heeft ze ook een moeilijke spijsvertering dus mais enz durf ik niet geven..

heb al eens rondgekeken voor merriebrok maar helaas zit er in alles van pavo ( ook de slobber) een heel hoog perecntage tarwe en bij teveel tarwe reageerd ze allergisch :(

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:01

Hi Samy, heb je ook bij de merriebrok van cavalor (is müsli) gekeken? Geen idee hoeveel tarwe daar in zit maar er zit ook melkpoeder in waar ze wat meer vlees van krijgen. Verder is bietenpulp of lucerne misschien nog een idee. Daar komen ze ook wat van aan. Bietenpulp is goed voor de darmen en lucerne zit wat meer calcium in wat weer goed is bij maagklachten/maagzweren. Beide is meer op basis van ruwvoer. Dus beter te verteren en beter voor de darmen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:17

als ze werkelijk op stal een zenuwpees is, dan gaat daar al heel wat energie verloren. Mss een kuur met biergist of iets gelijkaardigs om de darmflora te ondersteunen?

Als de mijne last heeft van haar maag of veel stress, gaat ze ook luchtzuigen en dan heeft meer voeren ook niet zoveel zin

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:12

Volgende week gaat ze weer naar buiten, dan doet ze het niet, hoop dus dat de kilo's er dan snel weer aankomen..

merriebrok van cavalor heb ik nog niet bekeken zal ik eens opzoeken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:12

ik klaag ook altijd dat mijn ev in de winter schraal is, maar de jouwe is erger. Het valt me wel op dat sommige zo veel voeren. Mijn merrie loopt buiten met deken en werkt eigenlijk maar 2 dagen per week. zij krijgt 2 kilo standaard brok per dag en onbeperkt hooi. Heb wel een periode meer gegeven, maar daar werd ze absoluut niet dikker van, dus dat maar weer gestopt.
Ik zie dat je haar geschoren hebt. Mijn merrie is een kou kleum, dus dat doe ik niet. Zij heeft lang haar en een deken, dat lijkt prima te gaan. :D. Je warm houden, kan ook veel energie kosten...

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:44

ze staat binnen met 350 grams en heeft echt geen koud, met winterhaar is ze alleen maar lastig

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:31

gezien mijn ev, door de enorme modder steeds haar ijzers verloor, haar maar even zonder gezet. Het rijden bestaat nu even alleen maar op donderdag een les en op zondag een buitenrit, waarbij we met de auto naar het bos gaan.
Het leek 2 mnd goed te gaan maar afgelopen vrijdag dus een zoolkneuzing :( . Mijn man heeft voorzichtig een gaatje gemaakt, waar iets prut uitkwam en ik heb het 2 dagen even in de week gezet. Nu kwam vandaag de hoefsmid, om er maar weer snel een ijzer onder te zetten. Hij vertelde dat zoolkneuzingen dikwijls voorkomen bij ev's en dat blootvoets notdone is...
Ik weet dat ze heel gevoelig is op haar hoeven, maar er zijn hier toch meer ev's zonders ijzers??

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:44

Mja mijn merrie kan niet zonder.
Ze stond enkel voor tot haar hoeven weker werden door het natte weer en ze vierkant moest.
Ja ze trapt wel eens een ijzer af maar zonder kan ze nog niet eens van stal naar wei (is hier overal stenig).
Heb haar sowieso in een drogere paddock gezet om de mok binnen de perken te houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:45

sorry Santos, maar de enige EV's die blootvoets lopen zijn fokmerries of paarden op rust die eigenlijk de weide niet meer afkomen. Van zodra ermee gereden wordt, worden ze minimaal vooraan op ijzers gezet.