Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaG

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:14

Ha, ook bij Macho is de rem moeilijk te vinden. Soms wel erg irritant.
Gisteren was mijn oudste dochter met hem aan het rijden en ik moet zeggen dat het er steeds netter uit begint te zien. We rijden al een tijd met elastiek, maar gaan nu binnen toch steeds meer zonder rijden. Minder afleiding daar, dus meneer blijft het dan goed doen. Hij heeft nog wel de neiging om erg te gaan hangen, maar daar wordt aan gewerkt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:52

Ja dat heb je met elastiek.. Ben er niet zo'n fan van..

Flashky_ schreef:
@Dabo: Flash doet dat ook hoor: Hoezo stilstaan?
haha ja Bella zie je denken, stilstaan doe ik wel weer op stal hoor baassie haha
Veel succes met de wedstrijd!! :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:53

Haha ja precies. Stilstaan doet hij wel in zijn eigen tijd, als ik er op zit wil hij heel graag heel hard :) Wat natuurlijk niet altijd kan en mag haha. Maargoed, hij wilt in ieder geval graag lopen. ;)
Dankjewel, ben nu al nerveus!

VisionMeadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:23

Wie gaan er aankomend weekend op wedstrijd? ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:46

Ik niet, ik hóóp dit jaar nog wel een keertje te starten... maar voorlopig dus nog niet :n

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:58

Ik ga wel! zondag mag ik weer, daarnet gereden en ze liep erg goed! Ze gaat steeds stabieler lopen, hopelijk krijgen we het zondag ook weer voor elkaar!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 23:56

Veel succes! :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:09

Ik rij sinds kort een draver (zie mijn profiel). Het beest heeft tot zijn 9e op de baan gelopen (is nu 12 of 13) en is eigenlijk niet dressuurmatig ingereden. Zijn eigenaar heeft wel les, maar rijdt nog niet zo heel goed. Het is dus aan mij om het paard wat basis te leren. Zoals.... ahum.... galop. Ghehehe.
Gister voor het eerst redelijk netjes in de hand gegaloppeerd, zo trots! Rechtergalop lijkt nog nergens naar, dus daar ben ik snel mee gestopt. Ik kon echt niet normaal blijven zitten én kreeg de slappe lach. Ha ha, braaf paard, ga maar weer draven schat. Hij vindt sowieso zijn balans nog heel moeilijk op rechts, ook qua buiging, dus ik ga eerst maar in stap en draf aan het werk op rechts en dan probeer ik over een tijdje die galop wel weer :-)
Ik heb weinig tijd en de eigenaar wil zelf veel rijden (wat natuurlijk goed is) dus ik rij hem doorgaans 1x per week. Ik maakte me zorgen dat dat absoluut niet genoeg zou zijn, maar ik heb nu bij elkaar 5 keer op hem gezeten en zelfs met die langere tussenpozen is hij echt al verbeterd.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:33

@VisionMeadow en ik natuurlijk ook! Morgen is het zover. Doe het in mn broek haha. :D

@Bo_Cassey Wat leuk! En dat maar op 1 kant kunnen rijden heb ik met Flash ook een half jaar gehad. We rijden sinds begin dit jaar vooral op basis van het rechtrichten en hij loopt nu beide kanten op heerlijk :) Misschien ook goed voor de jouwe?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:19

Ik werk veel aan de ontspanning op die kant, en het volgen van buighulpen door het rijden van voltes. Verder afwenden/van hand veranderen zodat hij moet omstellen. Hij moet vooral nog leren dat hij rustig zijn ruiter kan volgen. Als je nu afwendt heeft hij eerst zoiets van: "O help de hoefslag is weg, waar moet ik nu toch heen?"
Dan zeg ik tegen hem: "Ik zeg wel waar je heen moet, relax." En zo hobbelen we rustig door.
Heb zelf met mijn eigen pony dit probleem gehad, maar dan op links. Heb ik er ook helemaal doorheen moeten rijden. Heb er al dus ervaring mee.
Maar het belangrijkste is Lol me je Knol. Sil hoeft toch nooit wedstrijden te rijden, hij is in eerste instantie gekocht voor buitenrijden. Echter, correct lopen is wel belangrijk. Anders rij je zo'n paard kaduuk. Als je hem gewoon laat hobbelen valt hij uit elkaar, over de schouder, en steekt hij zijn hoofd omhoog. Hij moet dus leren om met ruiter op de rug zijn lichaam goed te gebruiken.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:27

Heb al geTeMd op die aso hierboven ^^

Bella is trouwens wel 2 kanten op getraind op de baan. Maar heeft nooit koersen gelopen. Is op links wel wat losser dan op rechts.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:33

Gefeliciteerd Dabo! *\o/*
Iedereen die gaat starten van het weekend, veel succes!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:08

Ja precies, de hoefslag is altijd lekker veilig voor ze. Ik rij ook eigenlijk 99% van de tijd op de binnenhoefslag :) misschien zelfs wel 100% haha. Flash is ook gekocht voor recreatie maar ik wil hem wel graag zo recht mogelijk houden, want inderdaad, het is gewoon belangrijk dat hij zijn lijf weet te gebruiken en zijn spieren aan beide kanten zo goed als even lang zijn. Scheelt hem heel veel rugpijn haha.

Dabo gefeliciteerd! Zie nu pas dat je jarig bent haha :o

En dankje Miepie77 :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:33

Dabo schreef:
Heb al geTeMd op die aso hierboven ^^

Berichten zijn inmiddels verwijderd :)

Thnxx voor de felicitaties! :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:21

Nouuu ik was natuurlijk ontzettend zenuwachtig vanmorgen :o
Maar Flash heeft me weer versteld doen staan!
De eerste proef ging niet zo geweldig. Galop 1 kant op hebben we maar laten zitten want de eerste keer ging hij zo hard dat ik niet zoveel meer te vertellen had haha. We hadden deze proef 166 punten :)
De tweede proef was er vrijwel meteen achteraan in ring 2 en daar ging hij ge-wel-dig! Dacht even dat ik op een ander paard zat haha.
Heerlijk ontspannen maar toch actief begonnen we de proef, B-E-B aanspringen in galop en grote volte ging voor zijn doen erg goed! Geen hoog cijfer waard, een zeer terechte 5 en 6 maar zeker beter dan de 4 in proef 1 :+ ' niet getoond'
Proef twee werd beloond met 175 punten! Ik glom van trots en een bredere lach kon ik niet hebben geloof ik :D
Ik weet natuurlijk wel dat vrijwel niemand daar normaal gesproken blij mee is, het is tenslotte geen winst. Maar ik had eerder gerekend op 140-150 punten afgaande op hoe hij de laatste tijd liep. Meedoen was dan ook puur voor de lol en gezelligheid. Dus hierdoor was ik alleen maar nóg trotser op lieve Flash. Heeft hij wel even geflikt weer! :o 't is zo heerlijk als je paard echt zijn best voor je doet en wilt werken en je tevreden wilt maken. <3
Dit was natuurlijk wel een mega mooie afsluiter van deze ochtend.
We gaan komend voorjaar weer starten, wederom voor de lol (we doen alleen het buitenseizoen) dus tegen die tijd verwacht ik dat de galop ook goed bevestigd is.
Heb een geweldige dag gehad en iedereen heeft super geholpen met alles :)
Natuurlijk zijn er mega veel foto's gemaakt door lieve stalgenoten die als trouwe supporters mee gegaan zijn om ons en nog 3 combinaties vast te leggen. Zodra ik de foto's heb zal ik er hier een plaatsen!
Sorry van het lange verhaal, maar ik zit nog na te glimmen van trots haha.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 21:23

Goed gedaan, Flashky! :) Helemaal omdat je zelf veel minder verwacht had! Super hoor, en 175 is gewoon hartstikke goed!! :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:22

Dankje Dabo!
We gingen puur voor de lol, en ik wist dat hij er eigenlijk niet klaar voor was, maar hij heeft me het tegendeel bewezen haha. Zit nog steeds zo --> :D <-- op de bank

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:26

Mooie punten, daar ga ik ook voor vandaag! nooit gedacht dat ik ook heel blij zou zijn zonder winstpunten ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:52

netjes Flashky, dat smaakt naar meer :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:00

haaa mn gekke paard liep echt braaf! Natuurlijk wel wat kleine stress momentjes maar prima te rijden, ik heb gewoon 177 en 185!! Dus ze is nu echt B+1, echt ben echt super trots!

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:08

Hallo allemaal,

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen (anders ben ik morgen nog bezig :') ). Ik ben nog niet zo lang actief op bokt dus misschien doe ik het niet altijd goed (laat het dan even weten). Maar, ik heb sinds kort een draver. Ik ben niet perse van plan om met haar wedstrijden te gaan rijden. We rijden heel recreatief maar wel met een doel. Op dit moment oefenen we nog veel tempo wisselingen, zandlopertjes en figuren etc. Ze houdt van hard! Ik probeer het allemaal wel op een ontspannen manier te doen, niet veel gedwongen werk.
Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie rijden. Hoe zorgen jullie dat het paard ontspannen gaat lopen? Wat meer de rug gaat gebruiken?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:50

Welkom!
Heeft je draver ook gekoerst en hoe oud is hij?
Wij hebben in het begin (naja begin, toen we serieus gingen rijden ;) ) veel lang en laag gereden, sukkel drafje en steeds wat lager zakken in stap en draf, ook veel met de stem gewerkt, hooohoo enz ;)
en ook proberen veel bochtjes te rijden. Ook in galop deden we dat zodat ze echt op eigen benen moest lopen. (galop ging niet traag overigens haha)
Toen dat echt goed ging zijn we meer op tempo te rijden, iets meer bij elkaar, maar toch controle te houden. Nu rij ik fanatiek les waarbij we veel rechte lijnen rijden, hoger tempo en toch laag moeten blijven, het houd allemaal wat maar gaat best goed!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:04

Super Germatje! Gefeliciteerd!! :)
Dankje Miepie77, smaakt inderdaad naar meer haha. :D

Welkom Mendel! Leuk dat je ook een draver hebt.
Bij Flash heb ik in het begin veel tempo wisselingen gereden, en we rijden sinds een jaar met de focus op het rechtrichten. Hierbij zorg je dat de spieren aan beide kanten van je paard zijn lichaam even lang worden, en hij ze aan alletwee de kanten goed kan gaan gebruiken. We zijn begonnen met wat slingerlijnen op de lange zijde, hierdoor maar je de rug los en vraag je naar beide kanten stelling. Hier zul je meteen merken dat 1 kant makkelijker gaat dan de andere kant.
Verder rijden we veel voltes en rijden deze steeds kleiner en weer groter achter elkaar, een soort spiraaltje. Ook probeer ik altijd zo min mogelijk op de hoefslag te rijden omdat paarden hier graag aan 'hangen'. Door op de binnen hoefslag te rijden moeten ze zelf hun balans zoeken. :)
Verder is in het begin lang en laag proberen te rijden erg fijn voor de rug. Dit is natuurlijk wel moeilijk als de balans niet optimaal is, maar je merkt snel verbetering. :)

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:22

Lang en laag rijden we inderdaad ook. Ik probeer haar steeds lager te laten lopen. Zo nu en dan doet ze dat heel goed. Maar we zijn net begonnen dus het duurt vast nog een tijdje voordat ze dat echt door heeft en ook wil doen(dat is niet erg).
Ze is 10 jaar, voor zover ik weet heeft ze niet gekoerst. Zo gedraagt ze zich ook niet. Ze gaat vooral hard omdat ze gewend is haar eigen tempo te kunnen bepalen (heb ik het idee). We oefenen veel in stap, ook wat stukjes in draf. Galop gaat nog niet zo goed :'). Ik rij ook af en toe balkjes, draf in verlichte zit (op een bepaald tempo, geen lang leve de lol. Ook al wil ze dat maar al te graag). Maar ik probeer het voor ons allebei leuk te houden. Ik heb haar gekocht als recreatie paard. Geen wedstrijden meer voor mij. Maar dat betekent niet dat ik niet wil oefenen haar zo mooi mogelijk te laten lopen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:33

Dat gaat vast vanzelf beter. Bij Flash duurde dat ook even. :)
Ik rij hem nu iets meer dan een jaar en galop pakken we ook pas sinds 5 weken mee in de training. Ik wilde hem eerst in draf ontspannen hebben.
Flash is ook als recreatie paard gekocht en dat blijft ook zo. Wedstrijden rijden we voor ons plezier zo 3 tot 5 x per jaar. We rijden veel buiten, maar ook in de bak want ik vind het belangrijk dat zijn rug sterk wordt en blijft om blessures te voorkomen. :)
Heel veel plezier met je paardje, en succes met de training maar dat komt vast goed.
Heb je een foto van haar? Ik ben nu wel nieuwsgierig!