De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:46

rahere (mijn paard) is een ex-renpaard, is hier gekomen als 4 jarige
ik weet niet of het aan zijn verleden ligt of hij het al vroeger had, maar hij heeft veel en vaak problemen met zijn benen
dit heb ik via google gevonden (idd iers paard) december 2009 was hij bij mij:
http://www.irishracing.com/horse?prt=278586

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:46

Hier op stal zie je de volbloeden ook wegsmelten.
De mijne stond al een tijdje op krachtvoer, onbeperkt hooi en weidegang (met deken op slechtere dagen). Nu krijgt ze nog wat gerst bij.
Ze is niet mager maar de ribben blijven eeuwig zichtbaar.
De andere volbloeden worden nu ook voor de nachten binnengehaald.

Anoniem

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:05

mijn volbloed valt goed mee de laatste tijd (stond bijna elke winter te mager) staat hier heel de dag van sochtens tot savonds in de wei en snachts op stal, krijgt gewoon de zelfde voeding als mijn andere paarden
er word wel bijna nooit met hem gereden dus dat scheeld ook veel
is ook al goed in wintervacht aan het komen (dat mag ook is hij gaat hier de 5de winter in)
voriger jaren stond hij nu al mager, nu is hij echt goed op gewicht (geloof mij ik kan zonder zadel met hem rondgaloperen en dat heb ik nog nooit hiervoor gekunnen voor de winter)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:18

mijne zal ook altijd scherper worden inde winter en meer dekens leggen is ook geen optie, want dan staat ze te zweten...gewoon onbeperkt ruwvoer, wortels en extra olie door het voer, daar moet ze het mee stellen. Veel extra krachtvoer maakt alleen dat ze in het land vaker haar eigen "koers" loopt.
Zelfs de 4 weken boxrust wegens een operatie hebben weinig bijgedragen tot extra kilo's... aard vh beestje zeker.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:03

Ik vind dat echt lastig om mijn volbloedje goed in 't vet te houden! Maar een bijna iedere dag iets mee doen, en zeker om de 2 dagen 'echt' werk (dressuur, stevige wandeling, springen, galoptraining,...) doet hem goed, hij is dan zeker wat voller.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:10

het enige dat hier helpt is het onbeperkt voeren van ruwvoer dus dat ze de hele dag kan eten als ze wilt.dit start ik dadelijk ook weer nu het kouder gaat worden.

maar weet hier niet toevallig iemand een veulentje engelse volbloed te staan merrie liefste niet te gek veel geld natuurlijk

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:41

Ik ben gisteren naar de zee geweest met mijne volbloed. Jullie kunnen het wel raden zeker? :+ 'k Heb spierpijn!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:45

Sorry de enige fokkers die ik ken hebben hun paarden vnl in Frankrijk staan voor de extra premies en hebben alleen steeple paarden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:58

petitparis schreef:
Sorry de enige fokkers die ik ken hebben hun paarden vnl in Frankrijk staan voor de extra premies en hebben alleen steeple paarden.

oke frankrijk is wel wat ver ja.toch bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:04

mijn rengefokte (in ierland) volbloed doet het goed, is wel een beetje vermagert met de winter voor de deur maar krijgt zelfs (voor de 5de winter te zijn hier) eindelijk en wintervachtje
toen hij 4 jaar geleden hier kwam kon ik echt niet geloven hoe ver we nu staan, ik rijd er zelfs soms tuigloos op & er kunnen zelfs kinderen van 11 en 14 met rondrijden zonder problemen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:10

even dit topic bijhouden.

Mijn ev blijft schraal, ondanks haar 2 kilo brok en warme deken.

Deze week eindelijk het bakrijden weer opgepakt. Van al dat buiten rijden is het wel een plank geworden :o . We lessen wel standaard 1x per week, maar das echt niet genoeg... Dus op naar weer een soepel paard :D en 3x per week letterlijk aan/in de bak

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:45

Ik zou buiten het voeren van brok ook bietenpulp geven. Wij doen dat altijd in de winter en onze ev komt daar goed van bij.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:40

kun je dat eigenlijk bij de voerage handel krijgen??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:55

ik geef het sinds deze winter ook bij (geen arbeid = zeer weinig krachtvoer) en mijn merrie is op 2-3 wekentijd ook mooi bijgetrokken zonder er kilo's krachtvoer in te proppen

ik haal het gewoon bij de voerhandelaar

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:01

Bietenpulp is bij alle voerhandelaren te verkrijgen. En de prijs valt ook reuze mee per zak..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:59

hoe ziet dat er eigenlijk uit? en hoeveel geef je daar dan van?? :o

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:48

Dit is bietenpulp als je het koopt in de zak:

Afbeelding

Als je er water bij doet ziet het er zo uit:

Afbeelding

hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveel ruw,- en krachtvoer die je geeft. Ruwvoer houden wij in de winter gelijk en het krachtvoer passen wij aan ivm de vitaminen-mineralen verhouding.

Black Pearl krijgt van ons per dag een halve emmer geweekte pulp de hele winter lang. In het voorjaar en de zomer krijgt ze per week dan 3 halve emmers omdat ze dan in training is en endurance wedstrijden gaat rijden.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:49

oke, heel duidelijk :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:33

De mijne houdt zich nu wel op gewicht.
Maar loop nu tegen een ander probleem aan: mevrouw lijkt niet zonder ijzers te kunnen.
Vooraan heeft ze altijd al op ijzers gestaan maar achteraan begint ze nu toch echt gevoelig te lopen (het is nogal stenig op stal, behalve de paddocks, daar is het nu modderig).
En vandaag stond ze baf met 2 dikke achterbenen. Zondag heb ik er een klein buitenritje mee gedaan (half uur) met 1 stukje asfalt. Gisteren heeft ze niet gewerkt (en had ze ook geen dikke benen) en vandaag dus dit.
Dus de smid maar gebeld. Normaal moet ze pas binnen 2 weken maar ik ga niet wachten als ze er nu echt zo'n last van heeft.

Moet zeggen dat alle andere volbloeds op stal ook vierkant staan. Behalve 1 die revalideert, maar die loopt ook op eieren.

Staan jullie paarden ook altijd vierkant, of enkel voor, of blootsvoets?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:39

mijn vorige heeft altijd alleen vooraan beslag gehad. De huidige heeft 2 jaar alleen vooraan beslag gehad en daarna vierkant. Op grind en harde bodem altijd lichtjes gevoelig geweest, maar nooit problematisch. Omdat ik dressuurwedstrijden wilde doen en op gras moest toch maar een keer vierkant laten beslagen en schroefgaten. Toen ging ze met meer afdruk lopen dus zo maar gelaten, zeker gezien ze achteraan een beetje schuin afslijt.

Over het algemeen krijgen alle EV's bij ons standaard vooraan beslag en eenmaal ze in koers gaan ook achteraan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:33

ik zeg meer hooi/voordroog in plaats allemaal andere dingen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:16

mijne staat altijd rondom in de ijzers. Ze loopt super gevoelig zonder, zelfs in de bak...

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:41

Mijne kon ook echt niet zonder ijzers voor, maar toen ik haar net had waren de hoeven helaas niet in de beste kwaliteit en verloor ze steeds haar ijzers met alle gevolgen van dien. Toen blootsvoets gegaan, ze heeft lang gevoelig gelopen heb toen zeker 4 maanden weinig tot niet gereden. Ik heb nog hoefschoenen geprobeerd maar dat is helemaal een drama. Nu kan ze zonder ijzers. Heb haar net weer opnieuw laten beslaan omdat ik weer meer buiten rijd en dan zijn ijzers toch nodig. Winterfell liep de eerste maanden inderdaad ook gevoelig in de bak zonder haar ijzers, had het ook niet gedaan als mijn smid en ik een andere oplossing hadden geweten. Moet wel zeggen dat de hoeven nu enorm verbeterd zijn. Dus het uiteindelijke resultaat is super. Thioro ik denk dat je paard z'n achterhoeven te veel slijten om achter zonder ijzers verder te gaan, zou er dan voor kiezen om rondom te beslaan. Zeker nu het kouder wordt en de hoeven vaak minder snel groeien.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:39

Ja het is echt wel duidelijk nu dat ze hoogdringend op ijzers moet.
Waren het gisteren nog 'gewoon' dikke benen. Vandaag had ze er dusdanig last van dat ze gewoon erbij ging liggen van tijd tot tijd (ze ligt echt nooit) om ze te ontlasten :( .
Smid komt morgen, kon niet eerder. In afwachting dus maar ingepakt met klei en steunverband en een fikse ontstekingsremmer erbij.
Gevoelig lopen tot daar aan toe maar dat het op 2 dagen tijd zo uit de hand kan lopen :n .

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:02

Heb 13 jaar een EV merrie gehad, bij haar heb ik nooit problemen gehad om haar op gewicht te houden.
We trainde zeker 5 a 6 keer per week intensief.
Uiteindelijk ben ik met haar tot het Z1 gekomen.
Super fijne sensibele en bewerkbare merrie.
Zeker in haar jonge jaren was ze niet voor iedere ruiter weg gelegd.
Ik merkte dat het werk de laatste tijd haar wat zwaarder viel.
Zeker in het gesloten en verzamelde werk.
Ik heb toen ook besloten om mijn intelligente vriendin te verkopen.
Geen makkelijke beslissing, maar ik wilde graag verder.
Nu staat ze bij een meisje die gewoon een onderling wedstrijdje wil kunnen rijden en een buitenritje maken.
Ze mag dus lekker genieten na een tijd van hard werken.
Mijn merrie heeft nooit geen peesproblemen gehad en is spijkerhard.
En ik hoop dat mijn nieuwe paard net zo'n geweldig karakter heeft.
Jullie lezen het misschien wel...ik mis haar nog erg.
Maar soms moet je een keuze maken die eerlijk is voor je paard.