[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:31

Waar komt trouwens ineens een schimmel vandaan? Zok dr afstamming is haar moeder schimmel maar uit bruine en nog meer bruine en nog meer bruine lijnen.....
Haar moeder dus *poef* schimmel....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:08

Schimmel is dominant en zal je dus altijd zien. Of paps of mams moet dus schimmel zijn. Of mams is stiekem bij de buren geweest :p

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:12

ik wist zelf niet dat er ook dravers schimmels zijn.
bestaat er ook bonte dravers?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:41

RianneH schreef:
Schimmel is dominant en zal je dus altijd zien. Of paps of mams moet dus schimmel zijn. Of mams is stiekem bij de buren geweest :p

Niet dus, ik bedoel echt uit bruine lijnen komt een schimmel..... Zok zelf is bruin

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:10

Nee, schimmel toont ALTIJD, dus in de lijn moet 1 schimmel zitten. Het is ook niet rexersief zoals vos, dat het generaties niet toont en dan plots wel. Schimmel toont altijd, dus of de afstamming is niet volledig, of hij klopt niet, of de kleuren zijn niet goed geregistreerd (immers, een schimmel wordt bruin, zwart of vos geboren, misschien alleen die kleur opgenomen in de registratie)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:22

of het is een toevallige mutatie ;) kan altijd maar ik geef toe de kans dat de er iets mis is gegaan is groter ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:29

mltex schreef:
Waar komt trouwens ineens een schimmel vandaan? Zok dr afstamming is haar moeder schimmel maar uit bruine en nog meer bruine en nog meer bruine lijnen.....
Haar moeder dus *poef* schimmel....

De moeder van Zok's moeder is toch ook een schimp?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:32

Een toevallige mutatie in een schimmelgen, denk dat de kans kleiner is dan 1%. Kleurgenetica is helemaal niet zo ingewikkeld, als je eenmaal weet hoe de kleuren werken. Zou het graag uitgebreid uitleggen, maar via mn telefoon krijg ik zere duimen :p

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:33

Schimmel toont toch niet altijd? Kan neem ik aan ook heterozygoot zijn, anders zou Zok schimmel moeten zijn en dat is ze niet. :+

Edit: oh wacht even, ik las je post wat krom. Ik denk dat we uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen. :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:43

Ja, hetr gen voor schimmel toont altijd, maar als dat gen niet aanwezig is, dan is er ook niets om te tonen ;) de merrie zal idd hetrozygoot zijn geweest en het resersieve gen van schimmel (dus geen wit) hebben meegegeven. Daarom kan schimmel wel 'plots' stoppen in een lijn, maar eigenlijk niet plots beginnen. Iets wat de voskleur wel 'kan'.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:46

wacht ff : http://www.ndr.nl/zoeken_top.php?p=zoek ... =pstamboom
Tuurlijk zit er dan ergens schimmel verderop in de lijn maar hoeveel generaties kunnen ertussen zitten dan?
Als ik zok door schimmel laat dekken heb ik dus grote kans op een schimmel (of vos...of bruin lol)

Zie net dat haar moeder EN haar oma schimmel zijn. Toch nog veel schimmels bij dravers

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:51

RianneH schreef:
Een toevallige mutatie in een schimmelgen, denk dat de kans kleiner is dan 1%. Kleurgenetica is helemaal niet zo ingewikkeld, als je eenmaal weet hoe de kleuren werken. Zou het graag uitgebreid uitleggen, maar via mn telefoon krijg ik zere duimen :p

dat weet ik ik ken de kleurgenetica ook ;) mar kleiner dan 1% is nooit 0 ;) hoe denk j dat al die mooie kleuren van paarden ooit begonnen zijn? precies een mutatie waarna geslecteerd is op die kleur. Natuurlijk zal hier wss iets misgegaan zijn met de vader... maar uitsluiten dat het een mutatie is kan je niet

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:56

Als je Zok laat dekken door een heterozygote schimp heb je 50% kans op schimmel, door een homozygote schimp 100% kans op schimmel volgens mij.

Is het niet mogelijk dat ze bij opname in het stamboek van een aantal voorlopers van Zok het schimmelgen gemist hebben? :+

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:00

Ja dat zou zowieso kunnen.
Maar dan zou je toch ook wel meer schimmels in het algemeen in de drafsport verwachten? Er zijn nog behoorlijk wat schimmelgenen in draversbloed, daarom vroeg ik me af in hoeveel generaties dat dan verdwijnt of juist ineens terug kan komen?

Persoonlijk zou ik graag een paars veulentje fokken

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:11

In China kunnen ze geloof ik kuikentjes in alle kleuren leveren, misschien kunnen ze het ook met veulens. :=

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:13

Buisje met zaad inspuiten met paarse vloeistof, wat nou genetica :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:41

wat ook nog kan is dat het paard als jonkie altijd donker is geweest en pas later schimmel is geworden en dat dit voor het stamboek nooit is veranderd.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:48

Violet liep vandaag kreupel :? En dan alleen in stap (en heel af en toe draf) op de weg. In de berm had ze hier geen last van. Ze had wel losse stukjes onder de hoef, die zijn nu weg, mischien had ze daar last van. Halverwege was het over, maar de laatste weg terug naar huis begon het weer? Ben onderweg 2x afgestapt, maar heb niks kunnen vinden. Haar beenbescherming zat goed en de pezen voelden niet warm aan.

Apart. Ze verstapt zich wel eens, maar dat is vanwege haar vurige 'karakter' (snel willen gaan en dan erachter komen dat je met je benen in de knoop komt als je ingehouden wordt :+ )

Morgen maar eens aan de longeerlijn, kijken wat ze dan doet ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:34

mltex schreef:
wacht ff : http://www.ndr.nl/zoeken_top.php?p=zoek ... =pstamboom
Tuurlijk zit er dan ergens schimmel verderop in de lijn maar hoeveel generaties kunnen ertussen zitten dan?
Als ik zok door schimmel laat dekken heb ik dus grote kans op een schimmel (of vos...of bruin lol)

Zie net dat haar moeder EN haar oma schimmel zijn. Toch nog veel schimmels bij dravers

Er kunnen geen generaties tussen schimmels zitten (itt vos). Schimmel is een dominant gen, wat betekend dat het altijd toont. Wanneer je paard schimmel is, heeft die of 1x het gen voor schimmel (laten we die even S noemen) of twee keer: Ss of SS. Een paard dat niet schimmel is heeft altijd ss.
Heb jij dus een schimmel, dan is 1 van de ouders ook schimmel, daarvan is 1 van de ouders ook schimmel enz enz. Beide ouders kunnen natuurlijk ook schimmel zijn.
De moeder van jouw paard is schimmel, maar heeft een bruine nakomeling. Dat betekend dat zijn 'Ss' is en aan haar veulen het recessieve gen (s) heeft doorgegeven. Jouw paard bezit dus geen schimmelgen, want hij is bruin, en is dus 'ss'. Als jij haar laat dekken door een schimmel, dan hangt de schimmelkleur volledig af van het vaderdier (of die SS of Ss is en welk gen hij door geeft).

Snap je het nog? :P

cyclo86 schreef:
RianneH schreef:

dat weet ik ik ken de kleurgenetica ook ;) mar kleiner dan 1% is nooit 0 ;) hoe denk j dat al die mooie kleuren van paarden ooit begonnen zijn? precies een mutatie waarna geslecteerd is op die kleur. Natuurlijk zal hier wss iets misgegaan zijn met de vader... maar uitsluiten dat het een mutatie is kan je niet

Al het leven is begonnen door mutaties, maar lijkt me onnodig om daar nu te uitgebreid op in te gaan als ze de overerving van genen en vooral het schimmelgen nog niet snapt. Natuurlijk kan het een mutatie zijn, hoewel de mutaties waar jij het over hebt een proces zijn van jaren van mutaties, kruisingen en vooral natuurlijke selectie. Uitsluiten van een mutatie zou ik ook zeker niet durven, vandaar de <1% ;)

mltex schreef:
Ja dat zou zowieso kunnen.
Maar dan zou je toch ook wel meer schimmels in het algemeen in de drafsport verwachten? Er zijn nog behoorlijk wat schimmelgenen in draversbloed, daarom vroeg ik me af in hoeveel generaties dat dan verdwijnt of juist ineens terug kan komen?

Persoonlijk zou ik graag een paars veulentje fokken

Denk dat het grootste verschil tussen een draversstamboek en een normaal stamboek is dat dravers niet worden geselecteerd op hun kleur enz maar juist op hun prestaties. Ik gok (maar weet het absoluut niet zeker) dat de schimmels ook best af kunnen stammen van een bepaalde lijn (zoals bij roan) of uit een bepaald land? Lijkt mij dat de kleur zelf veel verder weg komt, wellicht ooit bij een Arabische voorouders vandaan komt?
Schimmel kan dus niet (durf niet meer nooit te zeggen) terug komen zonder 1 schimmel ouder. Verdwijnen kan het wel, bij een 'Ss' gekruist met een 'ss' is de kans maar 50% op een schimmelnakomeling.
Dit omdat schimmel een dominant gen is. Vos is een recessief gen, daarom kan dat gen generaties worden door gegeven en dan plots opduiken (zoals bij de friezen bijv.).

Ik gok dat er bij de registratie of het updaten van de afstamming iets mis is gegaan met de kleuren. Op zich geen ramp. Maar voor 'de grap' moet je eens het verhaal van geloof ik Luckyboy opzoeken. Daar werd met een andere hengst gedekt dan de gekozen hengt, zonder medeweten van de merrieeigenaar. Plots kwamen er schimmels uit, terwijl paps als mams dat niet waren. Bleek er af en toe gesmokkeld te worden met een schimmelhengst, die af en toe de plaats in nam van de goedgekeurde hengst. Was nog voor de gemakkelijke dna testen geloof ik. Best sneu...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:03

schimmel bij dravers komt vaak van orlov-dravers af, niet van arabieren :+

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:08

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:19

Ver achterin de lijn van Zok zit een The Gray Express en nog verderop Grey Lel (1893), ik gok erop dat de kleur daar vandaan komt.

De moeder van Zok heeft meerdere bruine veulens gegeven volgens mij.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:30

Zo, ben een weekje op vakantie geweest, en gelijk 4 pagina's bijlezen haha :)

Ik heb besloten over 2 weken mijn L2 debuut te gaan maken, en ik heb er super veel zin in! Verliespunten zal ik niet rijden, en verder zien we wel, ik zet gewoon in op 160 hihi
Ik heb een dressuur-draver-topic geopend, voor de serieuse dressuurprikkers onder ons:
[DRS] Dressuur met je draver. (serieus) :D

Ik kwam iets tegen over zonder zadel rijden, dat doe ik niet... deed het wel, maar nooit echt serieus rijden ofzo, maar als ik haar naar het land bracht ofzo. Na haar rugblessure doe ik dat dus niet meer :n

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:40

Nou, we hebben ons oefenproefje erop zitten!
Over de waarom we het deden ben ik super tevreden, we wouden kijken hoe spriet was op vreemd terrein, met veel mensen en na een trailerrit!
Op de trailer was drama, maar toen ze eraf was, was het ook meteen goed.
Heb haar rustig op kunnen zadelen en ben wat gaan stappen, tot manlief riep, Ja kom maar, je bent aan de beurt :?
Had nog geen meter gedraafd en had eigelijk nog 20 minuten voor mijn tijd was, maar het liep zo in!
Naar de bak gestapt en mijn instructrice zei dat ik maar gewoon weven rustig rond moest rijden.
Maar ja, dan na 5 minuten kijk je een keer naar al die mensen en denk je, laat ik dan nu toch maar beginnen.
De proef ging echt knudde, alles op de noodrem, dus was zeker niet tevreden.
Desondanks zijn er toch een paar leuke foto's gemaakt en het belangrijkste van de dag, Spriet was super braaf!
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-86MQJCJ8.jpg
Ja , als mensen gaan klappen is dat toch wel iets spannend!
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PEMFBLLZ.jpg

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:54

Ziet er niet slecht uit! Mooie bruine set ook zeg +:)+