De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:59

zo snel valt de conditie ve EV niet terug en opletten met vaak kleine stukken draf en galop. Mijn idee is dat ze daar alleen maar heter van worden. Vaak gaat de drang om sneller te gaan groter zijn in groep dan alleen, uittesten dus.
Mss proberen een noodstop te installeren, of plekken zoeken waar je ruimte hebt om een volte te maken als hij probeert snelheid te maken?

Hoo roepen heeft ook weinig zin, rustige lage stem en uitademen om spanning te verminderen (moeilijk als je paard op de kletter gaat, vind ik toch)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:54

het is ook niet HOOOOOOOO met hoofdletters, maar hoooooo, idd met lage bas stem :D :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:34

is er niet ergens een leuk engels volbloed veulen te koop voor normale prijs afstamming niet belangrijk voor mij moet wel papieren bij zitten van het ndr

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:25

Mondeling is d-jay al gekocht. We hebben dus nu een 4e paard......

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:05

Dames goed bezig ;) En wat gaan jullie doen met deze EV?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:53

ik miste de ev, op horse event bij de rassen paarden. |(

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:07

Jay gaat recreatief bereden worden. Eerste weken gingen heel goed, nu is het een drama. Mijn man is zelfs te voet terug gegaan. Paarden moeten ook echt een periode uitproberen, zucht.... voorlopig wordt hij niet meer alleen gereden!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:25

santos schreef:
ik miste de ev, op horse event bij de rassen paarden. |(

Ja ik heb aangeboden met Naldo mee te lopen aangezien ik er toch al was voor een clinic van Lammert Haanstra.
Maar dat mocht niet omdat de volbloed niet met een stand bij fokkerijwereld stond.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:36

dat is wel jammer, zo blijft het ras steeds een "foutief" imago behouden.

om toch maar eens aan te tonen hoe dapper en betrouwbaar EV's zijn. Gisteren naar Zeeland vertrokken (2u rijden plus extra reistijd wegens panne vrachtwagen). Vreemde stal, geen weidegang en vandaag braaf op kop naar stal, de "nieuwe" wandelmaatjes overal voorbij leiden en als eerste in zee. Terwijl ze ook nog nooit zee gezien heeft EN 6 weken onbereden is geweest wegens blessure.
Ik ben echt trots op mijn knolliebollie!!!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:09

daar mag je zeker trots op zijn, hoewel ik mijn ev daar ook in herken hoor , hoewel de zee........da s niet hlemaal haar ding, maar na enig aandringen wil ook dat wel lukken.:D

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:10

1Boefje schreef:
Jay gaat recreatief bereden worden. Eerste weken gingen heel goed, nu is het een drama. Mijn man is zelfs te voet terug gegaan. Paarden moeten ook echt een periode uitproberen, zucht.... voorlopig wordt hij niet meer alleen gereden!

wat ging er mis??

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:11

Kunnen we volgend jaar niet wat regelen voor horse event?? Dat we er toch staan, misschien is dit wel met elkaar te doen of niet?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:25

Waarschijnlijk sta ik volgend jaar samen meg de duosulky mensen.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:01

het modder zit nog in mijn oren van met de sulky, was erg mooi

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:21

Ik heb nu voor het tweede opvolgende jaar, rainrot achtige korsten op mijn paard aangetroffen. Bij googelen, vond ik een ouder bericht van Woogy, hier op bokt en heb haar een prive bericht gestuurd.
Zijn er hier meer ev eigenaren die dit herkennen bij hun paard?? Mijn merrie kan slecht tegen langdurige regen. Dan staat ze te trillen over heel haar lijf. Nu heb ik dus de week voor vorige week haar regendeken opgehad, tot het weer droger werd. Nu een week later dus, heeft ze net als vorig jaar rainrot achtige korsten op haar bovenrug.( ze staat 24 uur pd buiten, zonder deken inprincipe, maar bij aankondiging van veeeeeel regen, doe ik haar dus wel eens even een regendeken op. Deze zomer nog niet voorgekomen :D )
Vanaf de dag dat de klok terug gaat, gaat ze voor de nacht naar binnen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:27

Ik vind het zo grappig dat mensen nog steeds zo belachelijk over een volbloed denken... In mijn sport lopen er bijna alleen maar volbloeden, of volbloed kruisingen (met criollo) rond. Mijn Engels Volbloed is het makkelijkste en liefste paard dat ik ooit gehad heb :') Hij kan weken stil staan, ik stap op en hij zet geen stap verkeerd. Daarbij is het zo'n enorme knuffel. Ik snap het echt niet :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:35

Unseen, ik veronderstel dat jij je paard wel dagelijks weidegang biedt, want denk niet dat de gemiddelde EV zo is wanneer ze 23/7 op stal gehouden worden en kilo's krachtvoer met weinig ruwvoer krijgen. Wat niet wil zeggen dat ik dat patroon wel ok vind voor andere rassen/types.

Ik ken weinig "gekke" EV's of die voldoen aan het cliché, diegene die het wel doen, staan stuk voor stuk hele dagen opstal met veel krachtvoer, want ze mogen toch wel iets dikker worden. Alle andere zijn cool in de kop, maar gaan ook dagelijks buiten. Eigenaars en ruiters zijn er ook heel eerlijk in, zet ze weken op stal zonder arbeid en aangepast voer en ze verongelukken zichzelf.

Sorry nog nooit eentje gezien met rainrot

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:12

Klopt, mijn paard staat uiteraard buiten. Hij krijgt (vooral in wedstrijdseizoen) behoorlijk wat krachtvoer met haver.
Misschien heb ik gewoon erg veel geluk met hem, maar wat ik al zei, de meeste volbloeden die ik in Engeland en Ierland gereden heb binnen mijn sport zijn ontzettend werkwillige en gemakkelijke paarden :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:34

mijne krijgt met momenten ook redelijk wat kilo's in verhouding met haar gewicht en grootte zonder dat ze heet of moeilijk wordt. Maar doe dit zonder enkele uurtjes weidegang en je hebt wel een bom.

Ik ken EV's ook alleen maar als harde werkers (uitzonderingen heb je overal). Maar alle "slechte" verhalen komen allemaal van mensen die geen flauw benul hebben van hoe een paard huisvesten en al helemaal niet hoe een renpaard getraind wordt. En deze mensen kopen vaak een ex-renpaard omdat ze goedkoop zijn en "leuk" ogen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:06

mijn volbloed is een enorme stuiterbal nu 19jr staat 24/7 buiten geen tot weinig krachtvoer en veel ruwvoer.maar je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren.ik vind het erg fijne paarden zeker werkwillig

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:46

De mijne is ook de kalmheid zelve. Gisteren er weer eens opgestapt na 2 weken niets doen en geen stap verkeerd gezet.
Maar zij staat idd overdag hele dag buiten. Op de weide doet ze ook niet gek, staleigenaars hebben haar nog maar 2 keer sprintje zien trekken. Voor de rest is het kop aan de grond en vreten.
Is ook een knuffelkont, ik moet soms de kinderen van haar afstropen om met m'n paard aan de slag te kunnen :') .
Als ze al dagen heeft dat ze geen zin heeft wijt ik dat meer aan het merrie-zijn :P .

Maar ik ken ook andere gevallen. Ruin 24/7 buiten met enkel hooi, die behoorlijk uit z'n dak kan gaan (in weide en onder zadel), wordt mede daarom eigenlijk nog maar weinig gereden.
Merrie die haar leven slijt als fokmerrie (ook veel buiten dus), als daar iets mee gedaan moet worden (echo bvb) wordt die standaard verdoofd, anders breekt ze letterlijk de stal af. Onder zadel hebben ze bij haar al een eeuwigheid opgegeven.

Maargoed, zo heb ik ook hypernerveuze friezen gekend of geschifte haflingers.

Elk paard is anders.

Wat hier (deze streek) ook wel meespeelt is dat je voor 500€ een volbloed of draver kan kopen die zich niet heeft kunnen qualificeren. Heel toegankelijk voor iedereen die een paard in de tuin wil. En in de advertenties zijn ze allemaal braaf.
Maar een jong paard recht uit training is ook niet altijd voor iedereen weggelegd.

Hier ook nog geen rainrot gezien. Wel bij het minste geringste wondjes maar ze heeft dan ook echt een flinterdun velletje.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:35

MIjne is bijna dood. Ze sloft heel de tijd. Of je er nu op zit of als ze in het land staat.Ze krijgt in de winter max 2 kilo standaard brok op een dag en in de zomer een paar korrels per dag. Haar onhebbelijkheid is, dat ze zeer dominant is. Loopt ook voor me weg in het land. Gelukkig kan ze een emmer met brokjes niet weerstaan, dus ik kan haar altijd nog pakken :) . In handen is het een schat, nooit geen stap verkeerd. Vanmorgen ( mijn fout :o ) liep ze los de stallen in, waarbij ze met haar halster aan de rem van een koets bleef haken. Dit vond ze niets, dus ze begon te trekken. Ze trok een enorme koets overdwars de stal door, tot haar halster brak. Daarna staat ze stil te kijken; zo wat nu.??, ik heb haar gezadeld en hup de les in..(met twee man, konden wij die koets niet meer gedraaid krijgen, want hij moest getild worden)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:36

en ja hoor. Veel regen..... en ondanks haar winterdeken, stond ze weer te rillen in het land. Dus vandaag maar op stal gezet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:06

mijn volbloed doet het goed nu de laatste paar winters .voorheen veel problemen om haar opgewicht te houden,dekens pulp kracht voer en 3 a 4 hooi beuten was niet genoeg.
nu staat ze zonder deken geen krachtvoer(ja soms,maar niet iedere dag,wel vitamine/mineralen korrel) geen pulp meer maar gewoon onbeperkt goede kwaliteit voordroog,en mijn probleem was opgelost.ze staat trouwends 24/7 buiten met loopstal en is 19jr

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:39

En toch zie ik de ribbetjes weer. Ik blijf het lastig vinden om deze tijd. Ze loopt in 2 ha land, waar nog veel te zoeken is. Krijgt 2x dgs ruim hooi en 1x per dag kilo bix. Als de klok omgaat dit weekend gaat ze voor de nacht naar binnen en krijgt dan 2x kilo bix. /3