op wat voor leeftijd inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:31

silvana schreef:
promptertje schreef:
Ik hoor hier ook opvallend alleen maar over gelukkige ex ren en draf paarden.Niks over de hoeveelheid die er naar de slacht gaan.Het is daarmee toch ook dat je dravers meestal aan slachtprijs kan kopen?

Ik wil je best even vertellen hoe dat bij ons zit hoor
Zinia: na kort koerscarriere fokmerrie.
Ellen: na koerscarriere naar de slacht na blessure in het weiland (knie kapot)
Fenny : na koerscarriere fokmerrie
Flicka: via veiling weg, nooit gekoerst
Gloria: na koerscarriere rijpaard/fokmerrie
Gudo: enkele koersen gelopen, weg na peesblessure, rijpaard?
Hercules: nooit gekoerst, weg, rijpaard?
Ilana: na koerscarriere 3 jaar als fokmerrie, weg, gok op slacht ivm erfelijke problemen
Leonie: nooit gekoerst, weg, helaas uit het oog verloren, is weggegaan als draagmerrie.
Nadir: na koerscarriere via Engeland naar Ierland, nu rijpaard
Ofir: na koerscarriere rijpaard (mijne )
Rival: nooit gekoerst, rijpaard (mijne )
To The Point: koerst nog (als driejarige voor t eerst gestart)
Tammy: na koerscarriere fokmerrie (als tweejarige gestart, dit jaar eerste veulen)
Wensdroom: net beleerd, nu in training (2 jr)

Daarvoor waren er nog een paar, maar dat was een beetje voor mijn tijd Ik vind het nog aardig meevallen bij ons. Er zijn een hoop goed terecht gekomen.

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:54

waarom blijft iedereen er steeds andere sporten bij halen dit topic gaar over ren/ drafsport... Je kunt wel eeuwig door gaan over hoe erg de ene sport wel niet is en hoe verschrikkelijk de andere sport wel niet is. maar iedereen doet war ze plezier in hebben elke sport heeft zn goede kanten en zn slechte kanten en niet iedereen die springt, dressuurt, westernrijd, rent of draaft is hetzelfde dus hou aub op met al die steriotypes zoals: Als een paard niet springt word ie meteen gemept enzo want dat komt echt niet zoveel voor en bij springen en dressuur geld het net zo goed dat je gediskwalifiseerd kunt worden door teveel zweepgebruik.
En bij alle sporten zullen altijd mensen zijn die hun paard niet eerlijk behandelen en mensen die alles doen om hun paard een zo goed mogelijk leven te geven

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:00

Mijn paardenvriendin heeft een draver en (dat is een laatbloeier) doet het erg goed in de endurance. Hoog tempo draven oortjes naar voren dat vind ik geweldig(anderen benen het in de galop niet bij!). ( In mijn profiel staan foto s van haar - de foto van de neus vindt ik het mooist)Zij heeft zo n plezier in werken, en is zich heel bewust van de wedstrijden welke zij rijdt.Voor zover ik weet is zij als koers- merrie nooit aan het werk geweest.
Weinig kijk en verstand heb ik op de draversport , omdat ik er gewoon nooit mee in aanraking gekomen ben. De kritiek die ik geplaatst zie is voor mij niet te peilen. Wel weet ik dat ik met mijn arabierenveulen ook veel aan biedt en al een sulky in de achtertuin heb staan om haar voor dat zij ingereden wordt voor de sulky te laten lopen. ( Zij is nu twee en gaat twee maal per week met mij hardlopen en naast de fiets of als handpaard met mijn andere merrie mee, dat vindt zij leuk.) In de paardenwereld en topsport is er natuurlijk veel te bespreken.Worden topsporters geboren of worden ze gevormd door training ? en daar kunnen veel wantoestanden uit voortkomen. In de algemeenheid van kritiek denk ik danook dat je het merendeel van de mensen die met beleid en goede intentie met paarden omgaan tekort doet.( als er iemand in de draverssport mij en dag op sleeptouw zou willen nemen dan zou het dat erg leuk vinden...) Met vriendelijke groet Ceesje

JoviGirl

Re: op wat voor leeftijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:09

Het is best grappig om te lezen dat men denkt dat een Draver die uitgekoerst is enkel nog goed zou zijn als recreatiepaard. Ik heb veel uitgekoerste Dravers beleerd onder het zadel en met verschillende daarvan heb ik het niet zo slecht gedaan in de springsport hoor, M2 haalde ik menig maal en dan werden ze verkocht.

Mijn eigen Draver is overigens nooit op de baan geweest en ik vermoed dat het ook een regelrechte ramp was geworden, want hij galopperd liever verzameld dan dat hij eens flink het op een draven zet. Het is een zaligheid om er op te rijden.

Affijn, lets face it, ieder zijn meug, maar als een Draver eenmaal je hartje heeft gestolen dan wil je echt niet anders meer hoor

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:10

Supah_Sky schreef:
waarom blijft iedereen er steeds andere sporten bij halen dit topic gaar over ren/ drafsport... Je kunt wel eeuwig door gaan over hoe erg de ene sport wel niet is en hoe verschrikkelijk de andere sport wel niet is. maar iedereen doet war ze plezier in hebben elke sport heeft zn goede kanten en zn slechte kanten en niet iedereen die springt, dressuurt, westernrijd, rent of draaft is hetzelfde dus hou aub op met al die steriotypes zoals: Als een paard niet springt word ie meteen gemept enzo want dat komt echt niet zoveel voor en bij springen en dressuur geld het net zo goed dat je gediskwalifiseerd kunt worden door teveel zweepgebruik.
En bij alle sporten zullen altijd mensen zijn die hun paard niet eerlijk behandelen en mensen die alles doen om hun paard een zo goed mogelijk leven te geven

Ik maakte die opmerking... En het was alleen om aan te geven dat in alle takken van sport rotte appels zitten... Zoals je in de rest van dat bericht kunt lezen.... En toevallig spring ik en rij dressuur...... En weet idd ook dat je gediskwalifiseerd kunt worden, maar dit soort zaken gebeuren ook vaak bij de mensen thuis.........

Ik denk dat het per trainer / ruiter en paard verschillend is wat je doet en kan doen.....

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:00

silvana schreef:
Maar prompertje,je moet toegeven dat jij wel diervriendelijk bezig bent.Ik merk dat in alles wat ik van je lees.Maar ik heb het idee dat galloway haar hoofd een beetje in het zand steekt.

Silvana, dat is precies wat ik probeer: op een diervriendelijke manier toch prestaties met een paard leveren. Mijn man is zijn hele leven dravertrainer geweest en werkt ook zo . Dank voor je lieve woorden.
Ik ken Galloway, zij is ook super voor haar paarden, maar soms worden de frustraties van alle ongefundeerde aanvallen weleens wat te veel .

Citaat:
Wat me ook vreselijk stoort dat er steeds naar de dressuur en de springsport word gewezen.Daar zij idd ok excessen maae daar gaat deze discussie niet over.deze gaat voor al over de ren en draf sport.Je moet toch toe kunnen geven dat er dingen in je sport gebeuren die niet goed zijn.

Wijzen naar een "ander" is nooit goed, daar veeg je je eigen straatje niet mee schoon. Bovendien ben ik "vroegah" een overtuigde dressuurruiter geweest , ik vind het nog steeds een mooie tak van sport. Maar verwijzen naar "kijk hullie eens" schiet niet op, en maakt je er niet geloofwaardiger op .

Citaat:
Ik rij dressuur maar daarom ben ik er niet voor dat een paard met zijn 6e al Z moet lopen,of vind ik het vreselijk dat er zoveel mensen met sporen liggen te prikken zonder het juiste gebruik er van, te kennen.

Ik geloof dat ik het IRL erg goed met jou zou kunnen vinden .

Citaat:
Ik hoor hier ook opvallend alleen maar over gelukkige ex ren en draf paarden.Niks over de hoeveelheid die er naar de slacht gaan.Het is daarmee toch ook dat je dravers meestal aan slachtprijs kan kopen?

Dat komt vrees ik, omdat er erg veel vooroordelen over dravers bestaan en de meeste mensen ze niet willen hebben, jammer genoeg, want het zijn fantastische paarden die in sommige andere takken van sport heel leuk mee kunnen. Zeker in de endurance vind je er steeds meer, maar ja, als niemand je uitgekoerste draver wil kopen .

Ik heb daar gelukkig niks mee, van mij mogen ze na hun koerscarriere tot hun dood blijven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:22

[quote="promptertje"]

Ik geloof dat ik het IRL erg goed met jou zou kunnen vinden .

[quote]

Het zelfde denk ik van jou
dank je

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:48

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik erger me nu al aan mensen die beweren dat volbloeden eerder volwassen zijn. Ik werk op een stal dat van oorsprong een draverij is, en iets meer dan de helft van de paarden zijn (ex)dravers. 2 Lopen er nog koersen. Maar: het zijn koudbloedsdravers. Laat deze nou ook net zogenaamd 'vroeg rijp' zijn geweest, en met 1,5 jaar gebroken! Elk paard is pas fysiek klaar als hij 5/6 is, zoals iemand al eerder beweerde. De ijslanders hebben dat goed ingezien en daarom worden die ook later ingereden. De meeste ijslanders leven dan ook langer...

Genoeg over dat, ondanks dat ik 1,5 a 2 erg jong vind, ben ik het ermee eens dat dravers over het algemeen veel vriendelijker worden getraind! Ook bij ons op stal staan er een paar die nooit op koersen zijn verschenen, het was gewoon hun 'ding' niet. Toch zijn het nu superrijpaarden. Wel met veel energie en erg voorwaarts, maar stuk voor stuk erg vriendelijke, vrolijke paarden die echt niet hebben geleden onder hun training. Dat is met menig manegepaard wel heel anders!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:08

@Ruitje: er zijn een hoop wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de fysieke gesteldheid... de meeste die ik ken houden verband met de Quarterhorse, omdat ook van dat type paard wordt beweerd dat ie eerder is 'uitgegroeid' dan andere paarden.
Met name door de voorstanders van het zadelmak maken met 1,5 jaar (met alle l*largumenten die daarbij horen) wordt regelmatig beweert dat ze al uitgegroeid zijn, omdat ze zo breed zijn...
Als er dan onderzoeken en afbeeldingen op tafel worden gegooid, binden ze meestal wat in. Overigens heeft dat ook tot resultaat dat er meer achter gesloten deuren gebeurd, maar ik denk dat ook daar verandering in gaat komen. Als men zich maar blijft bijscholen.
Ik denk dat de maatschappij daar ook druk op gaat leggen.
Dingen die traditie zijn, mogen best op de schop...

Vroeger, en dat was nog niet eens zo heel lang geleden, ging het er bij het westernrijden ongeveer hetzelfde aan toe. Een aantal mensen vonden dat er niet altijd even vriendelijk gereden werd, en het gros van de mensen die zich aangevallen voelde, ging wijzen naar andere takken van sport. "ja maar kijk die dressuurprikkers, of die springers etc.". En wat Prom al zegt, daarmee veeg je je eigen straatje niet schoon.

Je moet je ogen niet sluiten voor de eigen misstanden in de sport. Wat is er mis met zeggen 'ja, ik weet dat dat gebeurt, en dat is niet goed, maar ik doe het anders'. Datzelfde heb ik met de westernsport. Ik weet dat er vreselijke dingen gebeuren, die durf ik te benoemen, en ik durf te beweren dat ik het anders doe. Dus ik voel me verder niet aangevallen.
Maar als iemand zegt dat westernrijden onvriendelijk is, dan spring ik niet direct 6-hoog op een kast. Dan zeg ik 'ja dat klopt, je hebt excessen (helaas best veel), die doen zus-en-zo maar zo hoeft het niet. ik doe namelijk bla bla bla". Dan hou je de discussie open.

Tegenwoordig kunnen mensen veel meer informatie delen, en dingen met elkaar bespreken, en dat heeft tot gevolg dat de westernsport VEEL scherper in de gaten wordt gehouden, dat is alleen maar goed.

Ik had ook vooroordelen over drafsport, althans, ik heb ook wel eens wat gezien. Maar tegen mij zeggen 'Dat gebeurt niet, dat is niet waar, met jou praat ik niet meer' lost niks op. Mij uitleggen dat er baanofficials bestaan, dat de zweepslagen in de gaten gehouden worden, dat dopingcontroles standaard zijn, dat koersen minimale en maximale leeftijden kennen, dat bepaalde leeftijden niet meer dan zo vaak mogen koersen etc etc. DAAR heb ik wat aan.

Overigens is mijn ervaring met westernsport ook wel dat mensen A zeggen en B doen, maar die vallen uiteindelijk wel door de mand.
Vanuit die sport heb ik ook geleerd dat paarden die loeihard aangepakt worden, ook nog presteren. Helaas.Dus dat argument gaat ook niet op.

Oh, en bionische paarden bestaan niet. Een bot is een bot, een pees is een pees, en dat heeft een bepaalde tijd nodig om uit te groeien en te ontwikkelen. Dat erkennen is geen schande...

Galloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:24

Citaat:
Ik ken Galloway, zij is ook super voor haar paarden, maar soms worden de frustraties van alle ongefundeerde aanvallen weleens wat te veel

Dank je Prom, je verwoord het precies zoals ik het ervaar. Ik vind gewoon heel erg dat onze mooie sport zo naar beneden wordt gehaald omdat er zoveel onwetendheid is.

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:29

natuurlijk zijn er ook in deze sport trainers die denken dat ze hun paarden kunnen laten presteren door ze hard aan te pakken. maar de meesten hebben wel door dat dat averechts werkt en dus heeft het niet veel zin om de galop uit een paard te meppen. Veel dravers worden zelfs onder de man in galop getraind, zou dan dus niet zinnig zijn om ze hier eerst bang voor te maken

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:36

MaiMai schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik erger me nu al aan mensen die beweren dat volbloeden eerder volwassen zijn. Ik werk op een stal dat van oorsprong een draverij is, en iets meer dan de helft van de paarden zijn (ex)dravers. 2 Lopen er nog koersen. Maar: het zijn koudbloedsdravers. Laat deze nou ook net zogenaamd 'vroeg rijp' zijn geweest, en met 1,5 jaar gebroken! Elk paard is pas fysiek klaar als hij 5/6 is, zoals iemand al eerder beweerde. De ijslanders hebben dat goed ingezien en daarom worden die ook later ingereden. De meeste ijslanders leven dan ook langer...

Genoeg over dat, ondanks dat ik 1,5 a 2 erg jong vind, ben ik het ermee eens dat dravers over het algemeen veel vriendelijker worden getraind! Ook bij ons op stal staan er een paar die nooit op koersen zijn verschenen, het was gewoon hun 'ding' niet. Toch zijn het nu superrijpaarden. Wel met veel energie en erg voorwaarts, maar stuk voor stuk erg vriendelijke, vrolijke paarden die echt niet hebben geleden onder hun training. Dat is met menig manegepaard wel heel anders!

ben ik helemaal mee eens.
een paard is met zijn 1.5 jaar nog lang niet "rijp".

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:47

Perzik schreef:
ruitje schreef:
van gelukkige paarden . En als er dan geroepen wordt dat de draf en rensport slecht is ed. dan voel je je aangesproken en ga je met goede voorbeelden komen.

Iedereen uit deze sport weet dat er ook mensen zijn die slecht met hun paarden omgaan ( en volgens mij hebben de meesten dit wel degelijk toegegeven! )

Tuurlijk kan je je aangevallen voelen maar dan kan je toch ook wel toegeven dat het gebeurd dan alleen maar zeggen dat het heel erg paardenvriendelijk is, want dat is het dus niet altijd! Ik ken een paar verhalen daar word je niet blij van!

Ik geef toch ook toe dat het gebeurd .

Cer schreef:
@Ruitje: er zijn een hoop wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de fysieke gesteldheid... de meeste die ik ken houden verband met de Quarterhorse, omdat ook van dat type paard wordt beweerd dat ie eerder is 'uitgegroeid' dan andere paarden.
Met name door de voorstanders van het zadelmak maken met 1,5 jaar (met alle l*largumenten die daarbij horen) wordt regelmatig beweert dat ze al uitgegroeid zijn, omdat ze zo breed zijn...
Als er dan onderzoeken en afbeeldingen op tafel worden gegooid, binden ze meestal wat in. Overigens heeft dat ook tot resultaat dat er meer achter gesloten deuren gebeurd, maar ik denk dat ook daar verandering in gaat komen. Als men zich maar blijft bijscholen.
Ik denk dat de maatschappij daar ook druk op gaat leggen.
Dingen die traditie zijn, mogen best op de schop...

Ik geloof dat ik nu nog een keer en voor de laatste keer ga zeggen dat ik tegen 2 jarige koersen ben en tegen het vroeg aanpakken van paarden .
Dat ik aan Silvana vraag of zij de mening van de DA met wat meer feiten kan onderbouwen betekend niet meteen dat ik de mening van die DA afkeur

Citaat:
Je moet je ogen niet sluiten voor de eigen misstanden in de sport. Wat is er mis met zeggen 'ja, ik weet dat dat gebeurt, en dat is niet goed, maar ik doe het anders'. Datzelfde heb ik met de westernsport. Ik weet dat er vreselijke dingen gebeuren, die durf ik te benoemen, en ik durf te beweren dat ik het anders doe. Dus ik voel me verder niet aangevallen.
Maar als iemand zegt dat westernrijden onvriendelijk is, dan spring ik niet direct 6-hoog op een kast. Dan zeg ik 'ja dat klopt, je hebt excessen (helaas best veel), die doen zus-en-zo maar zo hoeft het niet. ik doe namelijk bla bla bla". Dan hou je de discussie open.

Ik sluit mijn ogen helemaal niet, ik heb geloof ik in de laatste 2 pagina's wel 3 keer gezegd dat ik weet dat het gebeurd maar dat ik naar mijn idee wel in het bezit ben van gelukkige dravers .

Nog een keer voor iedereen:

Ja, ik vind dat er minder leuke dingen gebeuren in de drafsport. En nee, ik ben het hier niet mee eens.
Ook ben ik het niet eens met het vroeg aanpakken van een jong paard.

Dat ik graag discussies voer betekend niet dat ik de foute dingen in de drafsport niet wil zien, of dat ik niet bekend ben met de medische onderzoeken naar jonge paarden .

Verder mag iedereen van mij bij ons langskomen. Dan kan je zien hoe ons 2 jarige dikke biggetje in het land aan het genieten is.
Ook kan ik je dan onze 3 jarige laten zien, die wel hard genoeg kan, maar de tijd krijgt omdat hij volgens ons niet sterk genoeg is.
Verder zie je dan een vierjarige staan die na een blessure de tijd heeft gekregen, gekwalificeerd is, een koers heeft gelopen en nu weer op rust staat. ( om maar even het argument van 'het gaat alleen maar om het geld' en 'als ze iets mankeren gaan ze meteen naar de slacht' idee tegen te gaan) . En ook kan je dan onze 5 jarige zien die nu pas op krachten is en lekker koerst .

@ Cer:
Ik ben het er trouwens wel mee eens dat topsport scherper gecontroleerd moet worden. Naar mijn idee controleren ze nog te weinig in de drafsport.
Dopingcontrole gebeurd naar mijn idee te weinig en de straffen zijn te laag.
Ook zouden sommige mensen van mij een verbod mogen krijgen op het gebruiken van de zweep. En verder zijn er trainers die bekend staan om hun slechte omgang met paarden, die mogen van mij ook een verbod krijgen op het trainen van dravers .

Hoe controleren ze op dit moment in de westernsport? Gebeurd dit op doping en welzijn? Misschien kunnen wij van de western sport wel een hoop leren qua controles!

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:55

[quote="alano]
ben ik helemaal mee eens.
een paard is met zijn 1.5 jaar nog lang niet "rijp".[/quote]

Ben ik het helemaal mee eens en ik denk dat iedereen het daar helemaal mee eens is, maar daarom vind ik het niet verkeerd om een jong paard alvast wat werk te laten doen, indien dit aangepast wordt aan het paard.

Een mens gaat toch ook niet pas beginnen met bewegen als ie 18 is? Die sport ook al voordat hij volwassen is, om sterker te worden, om je botten goed hard te laten worden, om de pezen en banden sterk te latenw orden, kortom om een goede, sterke volwassene te worden en dat is precies waarom wij op jonge leeftijd met onze paarden aan de slag te gaan, zodat ze op latere leeftijd, als ze moeten koersen, niet zoveel last krijgen van vanalles en nog wat.

We gaan er ook niet opzitten voor ze minstens drie jaar oud zijn en vaak nog veel later. ze hoeven alleen kar te trekken, ze lopen het meeste van de tijd rechtdoor, dus de belasting van het beenwerk is heel anders dan van een 3-jarig rijpaard wat beleerd wordt. Daarom zijn de methoden en leeftijden van deze paarden mbt beleren ook niet met elkaar te vergelijken. Dat is hetzlefde als appels met peren vergelijken

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:59

@Ruitje: Uiteraard was niet mijn hele post rechtstreeks voor jou bedoelt Alleen de bovenkant.
Die onderbouwingen zijn op internet te vinden, en komen bijv. op het westerngedeelte van dit forum regelmatig voorbij...

Ik hoef niet langs te komen om dikke tweejarigen in het land te zien (maar ja, ik zie ze toch ), het gaat ook niet om de paarden waar het GOED mee gaat, het gaat om de paarden waar het niet goed mee gaat. En een ieder van zo'n paard is er 1 teveel. Dus al zet je 20 dikke goeie oude/jonge dravers tegenover 1 geval die er slecht vanaf gekomen is, maakt dat ene geval niet minder erg.

@Ruitje (ja, wel speciaal voor jou). NEE in de westernsport wordt er nog amper naar gekeken. Die moeten juist een voorbeeld nemen aan andere takken.
In de westernsport komen er idioot veel excessen voor, maar ook sommige westernruiters vinden dat je dat absoluut NIET mag benoemen, om de sport maar in een goed blaadje te houden. Voorheen lukte dat goed, maar dat wordt gelukkig steeds lastiger.
Dopingcontroles zijn er op westrijden mondjesmaat, en dan vnl. hier in europa. In amerika is het echt een 'industry' en helaas nemen trainers die praktijken van de overkant mee naar NL.

In NL is er ondertussen wel iets meer regelgeving betreffende leeftijden, losrijden, en doping, maar nog niet veel. Maar okee, iets is beter dan niets.
Zo mag je nu een drie/vierjarige niet meer dan 2 of 3 keer starten op 1 dag, geen hulpteugels in de losrijring, geen overmatig bezweette paarden starten, en de leeftijdsgrens van het rijden met 1 hand is 1 jaar opgetrokken (van 4 jr en ouder naar 5 jr en ouder, zodat men langer de tijd heeft om te 'trainen'.)

Maar dit geld alleen voor de Nederlandse vereniging.
De amerikaanse vereniniging (waarvoor wel wedstrijden in NL worden georganiseerd) heeft geen leeftijdsgrens, sterker nog, die hebben rij onderdelen voor 2 jarige paarden.

Dus wat dat betreft zou ik niet naar de westernsport kijken en dat zeg ik, als zgn. westernruiter

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:04

het is altijd zo jammer dat bij de drafsport (en ook de rensport) alleen maar de rotte appels gezien worden. Er worden elk jaar maar heel weinig draverveulens geboren en dus is ook het paardenbestand niet zo groot en dus ook niet het aanatal mensen wat in deze tak van sport werkzaam is, dus misschien vallen de rotte appels dan wel extra goed op, maar de meesten eigenaren en trainers zijn zuinig op de paarden die ze hebben en deze mensen hebben ook door dat een gelukkig paard wat z'n werk leuk vind, veel harder voor je wil werken dan een ongelukkig en 'mishandeld' paard

In de andere takken van de paardensport gebeuren er net zo goed dingen die niet door de beugel kunnen, maar die worden vaak niet gezien en anders goed verborgen, maar ga idd maar eens op een inrijterrein kijken. een paar jaar terug zag ik daar Anky losrijden en wat die aan het doen was, kon zeker niet door de beugel, maar als zij het doet, komen er vast allemaal goede excuses waarom zij dat wel kon doen, als het bij ons op de baan zou gebeuren, zou heel bokt alweer schreeuwen: "Zie je wel!"

Maar ja, dit wordt een eindeloze discussie en uiteindelijk gaat iedereen toch door met paarden trainen op zijn eigen manier en ik ben blij dat ik met dravers werk en anderen dat ze met die rijpaarden werken, nou, mooi toch. Als we dan iedereen ook nog eens in z'n waarde zouden laten (zoals wij met onze paarden doen), en zich eens echt zou willen verdiepen in onze sport (anders kan je er ook geen commentaar op leveren), dan zou het allemaal zo veel makkelijker zijn

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:04

@Mackie: je hebt helaas niet begrepen wat ik bedoelde te schrijven...

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:08

ik lees het nu net (dus nadat ik m'n bericht heb gepost)... maar ik snap idd niet wat je punt is

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:11

Wel, om het even op jouw post toe te spitsen:
*Volgens mij is ondertussen wel duidelijk dat er niet ALLEEN naar de rotte appels gekeken wordt (niet zo zielig doen )
*wijzen naar andere sporten heeft geen zin, en die misstanden worden zeker wel gezien (lees mijn opmerkingen over 'mijn' sport, de westernsport).

Overigens, ik vond best dat ik een goed punt had.. maar blijkbaar niet helder genoeg...
Wat doe ik ook als niet drafmens aan de draverskant van het forum

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:21

* ik vind zelf dat er altijd wel een beetje teveel alleen naar de roote appels uit onze sport wordt gekeken. misschien niet door jou, maar wel door veel anderen. En daarom wil ik graag laten zien dat er ook 'goeien' tussen zitten. En dat heeft niks met zielig doen te maken, dat is gewoon wat ik vind en mijn sport is waar ik voor sta, dus als die aangevallen wordt, dan wil ik dat verdedigen

* Wijzen naar andere takken heeft ook niet veel zin, dat weet ik wel, maar veel mensen vergeten vaak dat het in hun tak ook gebeurd (en dan bedoel ik dressuur en springen). Ik wil nu niet deze mensen omlaag halen, maar ik heb vaak het idee dat mensen uit deze takken zichzelf superieur voelen boven mensen uit andere takken van sport en dat alles wat zij doen goed is en wat anderen doen, dat kan niet door de beugel. Ik wil hiermee dus niet zeggen dat ieder dressuurmens zo is, maar dat ze er zijn lijkt me vaststaand feit (zoals dat altijd is bij mensen, niet alleen dressuurmensen, maar ongetwijfled ook drafsportmensen). Mijn post was dus ook niet bedoeld als aanval op jouw post, want ik denk idd wel dat je een goed punt maakt.

Ik merk alleen wel dat als je dan antwoord geeft op de eerste vraag, dat je alleen maar een storm van kritiek over je heen krijgt, zonder dat er ook maar ergens inhoudelijk op onze antwoorden wordt ingegaan, als we uitelggen waarom we trainen en beleren zoals we dat doen

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:08

Dit is zo'n discussie waar geen einde aan komt,iedereen heeft zijn eigen mening en ervaringen over de leeftijd voor in te rijden.Ik ben zelf nog bezig met dravers die koersen(ik groom) en heb zelf altijd aan drafwedstrijden deel genomen,en vind dat er ook hele mooie kanten aan de drafsport zijn,misschien moet dat ook eens gezien worden.Ik heb zelf een pinto en appaloosa van 2 jaar en die gaan voor de sulky wandelen en eens een drafje,ze doen niet liever.Ik heb er met de DA over gehad en die vond dat dit goed was.Ik heb een draver van 14 jaar staan en die heeft van zijn 2 tot z'n 12 gekoerst en die is in de fleur van zen leven.Hij is helemaal niet kapot of getroumatiseert.Ik denk dat er aan alle sporten goede en slechte dingen zijn.Je moet gewoon je verstand gebruiken en zien hoe jou paardje erop reageert.Ik weet dat er veel kritiek komt als ze weten wat je doet met jonge paardjes,maar vind tot zen 4 op de weide en dan alles leren toch ook maar niks,rustig alles opbouwen is volgens mij veel beter.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:10

ik ga in september 1 maand gaan uitrijden in frankrijk, op de jonge paarden..

deze wordt geleerd op hun 18 maand (soms 2 jaar) en komen dan praktisch dagelijks in het werk.

dit zal dus mijn job zijn, die jonge paarden 'werken'. daaronder verstaat men balans vinden vooral in het begin. uitrijders lieft behoorlijk licht (rond de 50kg).dus eigenlijk absoluut geen zwaar werk.

hier in belgië houden we onze veulens veel langer uit het werk, soms tot hun 3 jaar, andere beleren we op hun 2 maar laten we dan lopen in de wei. deze zijn opvallend groter dan de paarden die op 18 maand beginnen werken zijn. logisch ook, want die moeten hun energie steken in werken ipv van groeien.onlangs is hier een 3jarige hengst toegekomen die al een jaar liep in frankrijk, hier werkt hij veel minder, kreeg een enorme groeischeut (stat achteraan 5 cm hoger nu) en zijn hormonen slaagt behoorlijk tilt.

je kunt deze tak van paardensport onmogelijk vergelijken met de rest; we praten over andere paarden. het optimale zou idd zijn alle paarden laten uitgroeien maar het is en blijft inkomen, en zeker in frankrijk moeten paarden opbrengen en dus kunnen ze niet wachten tot ze 4 zijn en netjes uitgegroeid.misschien krijg ik nu ook renpaardhouders tegen mn dak maar da t is gewoon zo en dat geeft iedereen bij ons op stal ook toe.
maar de paarden worden er zeker niet uitgebuit! sommige paarden lopen hun meeste overwinningen op 2-3jaar. wij hebben nu ook ee merrie staan van 2.5, onbeleerd. ze voelt zich zo goed en is zo actief dat we gisteren misschien wel dachten dat we onze kans verkeken hadden, dat ze nu zou moeten lopen.

er zal altijd wel tegenkanting zijn over de leeftijd bij renpaarden maar dat is nu eenmaal zo. wij staan hier met een 23jarige merrie die op haar 2e beleerd is, ferm gekoerst heeft, en donderdag van haar 17e veulen bevallen is. denk niet dat zij versleten is of getekend door jong te werken

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:12

Acilon, uit je verhaal wordt niet helemaal duidelijk of je het nu over dravers of volbloeds hebt. Ik denk het laatste, maar kun je dat nog even bevestigen ?

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:15

Uit haar profiel maak ik ook op dat ze het hier over volbloeden heeft

Acilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:16

volbloeden