wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:43

anneliesdj schreef:
Waarom koersen dravers maar 2 of 3 jaar? Dat is echt niet omdat er in zo korte tijd zoveel snellere paarden bij komen.

Gebrek aan talent; niet iedere Draver zal kunnen meekomen in de top. Koersen gaan per winsomklasse, dus op het moment dat je op een winsom zit dat je in een klasse zit waarbij de paarden eigenlijk altijd nét iets beter zijn, is het lastig meekomen. Geldgebrek eigenaar; een Draver in training kost zeker zo'n 600 euro in de maand. Als ie niets terugverdiend is dat een héle dure hobby.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:45

@anneliesdj, het was een reactie op switt die aangaf dat ze wel eens snel kapot konden zijn. Wat ik ermee probeer te zeggen is dat een ras dat gefokt wordt om te presteren enkel dieren gebruikt die kunnen presteren. Uiterlijk is niet belangrijk, maar snelheid en ook gezondheid dus of het dier 'rendabel' is is belangrijk. Dit in tegenstelling tot andere rassen die eerder gefokt worden op uiterlijk, zoals bijvoorbeeld de Fries die ook doordoor tegen enorme problemen aan liep.
Dus ja, dat zul je bij ieder ras tegen komen, maar het is een interessant discussiepunt ;)

Wat betreft uitgekoerst zijn, daarvoor moet je bij Wendy zijn denk ik, want mijn kennis over koersen en keuzes tot welke leeftijd is bijzonder beperkt.

Rider01

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:51

Ik mis mijn draver nog iedere dag
Het liefste, trouwste beestje dat ik ooit heb gehad.
Heb nog ontzettende spijt van haar verkoop, als ik het geld ervoor had zou ik haar opzoeken en terugkopen.

Heb wel meerdere dravers gereden, de een beter omgeschoold dan de ander.
Een ding hadden ze allemaal gemeen, ze waren lief in de omgang, werkwillig en ik voelde mij altijd veilig op hun rug.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:04

WendyBZ schreef:
Gebrek aan talent; niet iedere Draver zal kunnen meekomen in de top. Koersen gaan per winsomklasse, dus op het moment dat je op een winsom zit dat je in een klasse zit waarbij de paarden eigenlijk altijd nét iets beter zijn, is het lastig meekomen. Geldgebrek eigenaar; een Draver in training kost zeker zo'n 600 euro in de maand. Als ie niets terugverdiend is dat een héle dure hobby.

Maar dan lopen er dus relatief weinig goede dravers rond?
En met een draver ben je vrij snel uitgetraind of niet?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:10

Relatief weinig uitstekende dravers. Plus er gaat weinig geld in om, komt weinig publiek dus om niet constant geld te moeten toe leggen zul je moeten selecteren in de paarden die je hebt. Het je 1 hele goede, twee die met de top mee kunnen draaien en 5 redelijken, dan gaan die redelijken weg. Kunnen ze niet meelopen vooraan, wat voor nut heeft het trainen dan nog?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:12

Nouja, je hebt goede Dravers die leuk meedoen in de top, die jarenlang blijven koersen en die tonnen verdienen. En je hebt Dravers die blijven steken op een winsom van een paar honderd euro waarvan je weet dat ze niet het talent hebben om verder te komen.

Als voorbeeld: Mijn ouders kochten in 2002 twee jaarlingen op de veiling. Thuis waren de meningen verdeeld over welke het beste zou zijn :+ Tammy ging als tweejarige koersen, maar behaalde uiteindelijk maar één overwinning en presteerde te wisselvallig. To the Point ging als driejarige koersen en heeft uiteindelijk bijna €20.000 verdiend. Maar Tammy heeft inmiddels wel ruim 400 goedgekeurde endurancekilometers op haar naam staan, dus lichamelijk was er niets.

Tsja, snel uitgetraind. Er valt op zich nog wel wat te proberen. Bij een paard dat in galop gaat in de koers kan je iets in het beslag of het tuig veranderen. Een andere trainer met een andere trainingsmethode kan ook een optie zijn als het paard niet presteert naar verwachtingen. Zo zijn onze koerspaarden ook wel van trainer veranderd. De ene aanpak werkt niet voor alle paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:18

En waarom dan de keuze om ze al met 2 jaar te laten koersen? Dat kan ook een oorzaak zijn natuurlijk.

En als er weinig geld in omgaat, waarom zijn dekkingen dan zo duur?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:25

Omdat ze als tweejarige vorm leek te hebben en er klaar voor was. Point niet, die was duidelijk nog in de groei en er niet klaar voor.

Ik vind de dekkingen niet enorm duur. Als je hier kijkt http://flevofarm.nl/hengsten.htm of hier http://www.greenwoodfarms.nl/hengsten.html valt dat voor de in Nederland staande hengsten best mee. Voor buitenlandse hengsten is dat anders, maar dat is een andere markt. Vaak betere merries, maar ook meer prijzengeld in de koersen. Als je als Nederlandse fokker zo'n hengst kiest, is dat een investering. Soms krijg je het eruit, soms niet. Zo gaan jaarlingen ook voor wisselende prijzen weg op de veiling; tussen de 300 euro en tienduizenden :+ Kwestie van hoe het er op dat moment uitziet, of ze een beetje makkelijk lijken te draven, of er al wat uit de moederlijn is gekomen. Maar het hangt van veel factoren af. Vaak zijn de eerste produkten van een merrie beter dan de latere, als ze er veel brengen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:30

Genetisch gezien is dat natuurlijk onzin, elk veulen heeft net zoveel kans een goede te zijn.
Gemiddeld 1600 euro, dat is belachelijk veel als een jaarling maar 500-1000 opbrengt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:40

Ben ik het niet mee eens :+ Er zijn altijd factoren waar je rekening mee moet houden. Zelfs met dezelfde hengst krijg je niet altijd hetzelfde resultaat. Kijk maar eens bij de lijst van elite-merries: http://www.dutchtrotters.nl/oz%20elme.htm hoeveel verschil er soms zit in produkten. De een verdient tonnen, de andere een paar honderd euro.

en nog een leuk voorbeeld :D De twee links zijn volle zussen. Leken totaal niet op elkaar. De ene is ook nooit in de baan geweest, de andere wel, is alleen vroeg de fokkerij in gegaan. Zelfde afstamming betekend dus niet twee dezelfde paarden en dus gelijke kansen.
Afbeelding

Tsja, fokken is toch vrijwel altijd geld erop toeleggen? :+ Hoeveel rijpaardfokkers halen de kostprijs eruit? Je moet niet alleen kijken naar dekgeld, maar je laat het chippen, enten, je voert, steekt er kosten in... Het kost toch altijd geld :D

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:32

Hihi, ik vind dit topic enorm boeiend, alle vors-en-tegens. Gegrond of ongegrond...
Ik hoop dat TS zich niet te veel laat beinvloeden door 'ons' allemaal... Er zijn nu eenmaal rassen die bij je kunnen passen of niet. De voor en nadelen zijn belangrijk om te weten maar vertellen welk paard je wel of niet moet kopen is niet echt aan ons lijkt me. Je kunt ervaringen delen en daar zal ze haar keuze uit moeten maken ;-)
Ik ben in ieder geval super gevallen voor mijn draver, hoe 'dom' de meesten het ook vonden, toen de stress uit dat koppie verdween door alle liefde en tijd die ik er in gestoken heb kwam dat dubbel en dwars terug; Liefde en vertrouwen, geweldig dier!!
Mijn hoefsmid en DA waren juist altijd fan van haar! Ze was super SUPER braaf bij de hoefsmid, kende de procedure en zette zelfs al zelf haar hoeven op het bokje. Dat wordt ze met de paplepel ingegoten en alle eventuele aanpassingen aan hoefstanden worden van kleins af aan al netjes bijgewerkt.
Ook de DA was blij met haar, alle entingen etc. draaide ze haar hand niet voor om, deed niet moeilijk en was enorm sterk, had een geweldige longinhoud en uithoudingsvermogen, zat perfect in de bespiering en dat kwam hij eigenlijk te weinig tegen bij andere paarden.
Uiteraard is dit weer 'een' voorbeeld, maar ik ben blij dat ik eigenwijs geweest ben en de keuze heb gemaakt. Uiteindelijk heeft ze ieders hart gestolen met haar bestaan!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:43

Citaat:
Het gaat hier toch om dravers en niet om Tinkers en Arabieren?
En voor de zoveelste keer, ik heb een groot referentiekader, vraag me af hoeveel vergelijkingsmateriaal jullie hebben. Ik heb het in elk geval niet over 2 paarden want dat is natuurlijk niet redelijk.

Ik heb het ook niet over 2 paarden als ik het over de andere rassen heb ;-) En ik vroeg me dus af hoeveel vergelijkingsmateriaal jij hebt. Hoeveel Dravers heb jij ohz gehad en hoe lang? Geef daar eens concreet antwoord op :-) Ben je professioneel bezig, wat voor achtergrond heb je etc etc. Ik vind je je nogal fel uitlaten to dit ras en ik ben nieuwsgierig waar dat vandaan komt :-)

Ik maak een vergelijking naar andere rassen omdat de galop van de Draver altijd wordt afgeschilderd als slecht en niet werkbaar. Alsof andere rassen wél allemaal van nature een goede galop hebben? Ik vind het niet meer dan eerlijk t.o. Dravers dat die vergelijking wordt gemaakt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:27

Marrit13 schreef:
Citaat:
Het gaat hier toch om dravers en niet om Tinkers en Arabieren?
En voor de zoveelste keer, ik heb een groot referentiekader, vraag me af hoeveel vergelijkingsmateriaal jullie hebben. Ik heb het in elk geval niet over 2 paarden want dat is natuurlijk niet redelijk.

Ik heb het ook niet over 2 paarden als ik het over de andere rassen heb ;-) En ik vroeg me dus af hoeveel vergelijkingsmateriaal jij hebt. Hoeveel Dravers heb jij ohz gehad en hoe lang? Geef daar eens concreet antwoord op :-) Ben je professioneel bezig, wat voor achtergrond heb je etc etc. Ik vind je je nogal fel uitlaten to dit ras en ik ben nieuwsgierig waar dat vandaan komt :-)

Ik maak een vergelijking naar andere rassen omdat de galop van de Draver altijd wordt afgeschilderd als slecht en niet werkbaar. Alsof andere rassen wél allemaal van nature een goede galop hebben? Ik vind het niet meer dan eerlijk t.o. Dravers dat die vergelijking wordt gemaakt.

Met marrit eens. Bomvol vooroordelen en geen brede blik.

ZOu hetzelfde zijn als ik zeg: arabische volbloeden zijn stomme kleine pony's die niet kunnen draven, omdat ik paar verschillende renarabieren heb gereden wat kleine d pony's waren en niet draafde omdat ze vanuit stap in galop en visa versa gingen met trainingen (en dan zijn het ook nog eens de Lada's van de renbaan tov de EV).
Dat is mijn beknopte referentiekader maar heb wel een bredere blik tov het ras!

Er is nog niemand geweest die mijn draver uit zichzelf herkend heeft als draver, niet op stal/land/longeren of onder het zadel.
Weet je wat de eerste reactie is en ik heb mensen die dit kunnen ondersteunen: ze is toch veel te groot voor een draver :+
En zo krijg je vooroordelen en praatjes. Wat heb jij een leuk paard, oh is het een draver... -O-
(niet iedereen hoor, mensen die mijn paard kennen vinden haar ook gewoon leuk :') )
Dat is ook de achterliggende reden dat veel mensen zich vaak aangevallen kunnen voelen en vooral de manier waarop.
Tuurlijk heeft iemand voorkeur of niets met een ras, heb ik ook (ik heb niks met koudbloeden).

Maar in een topic van dat specifieke ras zal ik het niet de grond in boren en zeker niet ogv vooroordelen.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:30

Mijn moeder had een bijrijdpaard waar ik wel eens op reed, een draver.
Dat paard was dressuurmatig niet zo goed zegmaar :Y)
Ging bijvoorbeeld plat door de bochten in galop, op een enge manier gewoon.
Nee ik zou het niet zo snel doen.
Het omscholen kost veel tijd, werk en hoop frustratie's.
Zou eerder een paard kopen waarvan je zeker weet dat het geschrikt is voor jouw doel.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:33

Maar dat heeft eerder te maken met de rijtechnische vaardigheden dan de eigenaar dan met het ras. Het is makkelijk om het op het ras af te schuiven, want dan ligt het niet aan jou :+ Wij hebben er ook wel een gehad waarvan ik echt dacht dat het nooit wat zou worden, maar als je die nu aan het lopen ziet *\o/* Dat is puur omdat de eigenaresse de tijd en moeite erin wilde steken en zelf goed genoeg kon rijden om dat ook voor elkaar te krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:35

Ik boor toch niets de grond in? Ik heb ook goede punten genoemd en heb allang gezegd dat het aan je wensen ligt of je het wel of niet de moeite vind ernaar te gaan kijken.

En Arabieren zijn gemiddeld genomen 'klein' voor een paard, dat is gewoon een feit, net zoals het een feit is dat de gemiddelde draver gewoon niet zo'n goede galop heeft. Ik snap niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan, heeft toch helemaal geen zin dat te ontkennen?
En trouwens; ik heb nergens scheldwoorden genoemd.

Met dat genetische verhaal bedoelde ik niet dat 2 paarden met dezelfde ouders hetzelfde zijn (duh) maar dat de eerste nakomelingen van een merrie gelijke kansen hebben als de laatste. Het is niet dat je een blikje genetisch materiaal opentrekt en de eerste nakomelingen krijgen het beste en de laatsten de restjes.

Edit; wbt dat herkennen; ik heb het nog nooit mis gehad ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 19-11-12 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:37

Er wordt bij dravers niet gefokt op de kwaliteit van het galopperen maar op de kwaliteit van het draven. Dat de galop bij dravers dus extra training vergt om hem lekker uit de verf te laten komen is niet zo gek. Maar dat dravers niet of nauwelijks kunnen galopperen is onzin. Ze kunnen alleen veel harder draven dan het gemiddelde paard waardoor ze op een bepaalde manier niet aanspringen in galop wanneer een ander paard dit al lang gedaan zou hebben. Dit is echter de manier van steeds harder draven en uiteindelijk in galop springen = Geen goede manier, wel veel gebruikte manier... bij dravers werkt dat dus niet zo omdat deze dan onderhand zo hard draven dat de ruiter er 9 vd 10 keer al ergens naast ligt :Y)
Maar bij het geven van een goede en eenduidige hulp voor de galop zal het paard net zo kunnen aanspringen als andere paarden... No probleem!

Idd was mijn draver ook geen 'typisch voorbeeld' ofzo.. niemand herkende haar, ze was 1.63, heel breed en super gespierd enzo, ik ken ook dravers die onder de 1,50 blijven steken en heel bonkig zijn...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:38

anneliesdj schreef:
Genetisch gezien is dat natuurlijk onzin, elk veulen heeft net zoveel kans een goede te zijn.
Gemiddeld 1600 euro, dat is belachelijk veel als een jaarling maar 500-1000 opbrengt.

Niet elke jaarling brengt zo weinig op, er gaan er ook weg voor beduidend meer ;)

Fokken is gokken en net als bij alle rassen zeggen prestaties van de ouder niet alles. Er zijn wel lijnen waarbij veel nakomlingen bovengemiddeld presteren.
Mijn eigen merrie is op zich goed gefokt ook goed presterende ouders. Zij bleek echter het karakter niet mee te hebben, te heet te zijn, en een te grote voorkeur voor galop te hebben om een koerspaard te worden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:46

anneliesdj schreef:
Met dat genetische verhaal bedoelde ik niet dat 2 paarden met dezelfde ouders hetzelfde zijn (duh) maar dat de eerste nakomelingen van een merrie gelijke kansen hebben als de laatste. Het is niet dat je een blikje genetisch materiaal opentrekt en de eerste nakomelingen krijgen het beste en de laatsten de restjes.

Over het fokken met oudere merries: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... merrie.pdf

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:52

anneliesdj schreef:
Ik boor toch niets de grond in? Ik heb ook goede punten genoemd en heb allang gezegd dat het aan je wensen ligt of je het wel of niet de moeite vind ernaar te gaan kijken.

En Arabieren zijn gemiddeld genomen 'klein' voor een paard, dat is gewoon een feit, net zoals het een feit is dat de gemiddelde draver gewoon niet zo'n goede galop heeft. Ik snap niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan, heeft toch helemaal geen zin dat te ontkennen?
En trouwens; ik heb nergens scheldwoorden genoemd.

Edit; wbt dat herkennen; ik heb het nog nooit mis gehad ;)

Nee en het gaat niet om ontkennen, maar je hebt duidelijk gemaakt dat je er feitelijk weinig van weet maar pretendeert er veel verstand van te hebben.
Terwijl wendybz hier met alle geduld je ook nog antwoord geeft op wat in mijn ogen retorische vragen van jouw kant zijn.

Als je oprecht iets van dravers zou willen weten kun je ze ook bv hier stellen [DRS] Draf- en Rensport

( o ja 1.40m is sowieso geen paard)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:53

WendyBZ schreef:
Over het fokken met oudere merries: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... merrie.pdf

Waar met geen woord gesproken wordt over het veulen zelf.
Dat een dracht voor een oudere merrie lichamelijk moeilijker is is nogal logisch.
Maar dit is nogal offtopic, je mag me een pb sturen ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:56

Nee hoor, daar heb ik niet zo'n behoefte aan :+ Ik geloof liever mijn vader, met 40 jaar ervaring met het fokken van Dravers ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:58

mltex schreef:
Nee en het gaat niet om ontkennen, maar je hebt duidelijk gemaakt dat je er feitelijk weinig van weet maar pretendeert er veel verstand van te hebben.
Terwijl wendybz hier met alle geduld je ook nog antwoord geeft op wat in mijn ogen retorische vragen van jouw kant zijn.

Bedoel je dan mijn vragen wbt tot koersen en de leeftijd? Allicht dat ik daar niets van weet, ik houd me daar niet mee bezig.
Ik corrigeer en maak paarden zadelmak voor sport en recreatie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:01

mltex schreef:
Er is nog niemand geweest die mijn draver uit zichzelf herkend heeft als draver, niet op stal/land/longeren of onder het zadel.
Weet je wat de eerste reactie is en ik heb mensen die dit kunnen ondersteunen: ze is toch veel te groot voor een draver :+
En zo krijg je vooroordelen en praatjes. Wat heb jij een leuk paard, oh is het een draver... -O-
(niet iedereen hoor, mensen die mijn paard kennen vinden haar ook gewoon leuk :') )
Dat is ook de achterliggende reden dat veel mensen zich vaak aangevallen kunnen voelen en vooral de manier waarop.
Tuurlijk heeft iemand voorkeur of niets met een ras, heb ik ook (ik heb niks met koudbloeden).

Heb je ook al de dooddoener:" ik vind dravers lelijk maar die van jou is wel mooi" gehoord :+

Het feit dat je je soms bijna moet verantwoorden dat je een draver hebt en leuk vind en dan alle vooroordelen erbij is zo vermoeiend :j
Tuurlijk hebben dravers sterke en zwakke punten net als alle rassen. Daar hoef je niet geheim over te doen maar de zwakke punten worden meestal overdreven uitgelicht en vergroot. Dravers kunnen NIET galoperen i.t.t bij veel dravers is galop niet de sterkste gang. Friesen, tuigers en vrijwel alle rassen die ooit bedoeld zijn voor werk voor de wagen hebben een betere draf dan galop.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:13

@anneliesdj: sommige mensen zijn ongeschikt voor het hebben/rijden van en draver( neem bijv. Jezelf )! Als je als mens durft toe tegeven dat je zelf soms het probleem bent, dan kun je een geweldige klik en band hebben met een draver! Omdat ze je idd spiegelen, en daar moet je mee om kunnen gaan! Het zijn geweldige dieren die voor je door het vuur gaan, wat boeit die misschien mindere gallop dan! Ik hoop dat de TS een leuk paard vindt ongeacht of het een draver is!