Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:09

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:11

pingvinii schreef:
xCaitlin schreef:
Voor degene die niet wisten of ze die regel over zweepslagen moesten geloven: [VN] Belgische topjockey roept collega's op tot staking

oke, thx voor t opzoeken xp
geeft wat duidelijkheid, wss lijkt het dan in filmpjes vaker? no idea.

Wellicht omdat je dan vaak het zweepgebruik van álle jockeys tegelijk ziet. Nou ben ik niet zo thuis in biologie en de werking van het menselijk brein, maar het kan best zijn dat je hersenen dat op een nogal rare manier registreren. Daarnaast zie je vaak in filmpjes ook niet het verschil tussen raken en zwaaien, waardoor het lijkt alsof ze heel veel geraakt worden met de zweep.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:13

daar heb je gelijk in :j

In_Black

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:31

Amina, iedereen weet dat jonge paarden, die voortijdig eeuwig voltes moeten lopen een zeer verhoogde kans hebben op peesproblemen en kogelartrose. Voor vooral een jong dier is rechtuit helemaal niet slecht. maar het grootste gevaar zit er echt in dat vrijwel elk jong rijpaard te vroeg, te vaak en te veel in een rijbak moet werken. En daar gaan ze juist stuk aan.
In de snelheidssporten gaat men eerst werken aan het harden van de benen en dit gebeurt door stapwerk op harde bodem.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:33

Ik heb een arabier die geboren is om te rennen. Om haar te laten vliegen daar doe je haar geen groter plezier mee.
Als deze paarden gefokt zijn om te rennen dan lijkt me dat heel dicht bij hun natuur en talent liggen.
Ik denk dat de meeste dat gewoon heerlijk vinden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:33

@in_black
dit wist ik niet :)
maar ik ga er nu ook niet van uit dat je je paard eeuwig voltes laat lopen :P, maar ik snap wat je bedoelt.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:36

Ik vind rensport echt heel gaaf. Ik ben er 1x geweest en bij bijna alle paarden staan gewoon de oortjes naar voren als ze eindelijk mogen gaan! Dat is toch geweldig! Dat zie je met dressuur heel vaak niet hoor. Ik vind rensport niet zielig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:40

anneliesa schreef:
Ik heb een arabier die geboren is om te rennen. Om haar te laten vliegen daar doe je haar geen groter plezier mee.
Als deze paarden gefokt zijn om te rennen dan lijkt me dat heel dicht bij hun natuur en talent liggen.
Ik denk dat de meeste dat gewoon heerlijk vinden.

dat vinden paarden inderdaad fijn...lekker hard.Is ook het makkelijkst voor een paard,een verzameld galopje ,vooral buiten,is een stuk moeilijker.
Levert ook het minste stress op.
Alleen heb ik persoonlijk wat moeite met het wereldje er omheen. ;) ...en de belasting op jonge leeftijd.
Maar nogmaals....ieder zijn ding.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:44

Geerke, ik zag in je profiel dat je in Frankrijk woont? Woon je daar nog steeds?
Ik weet van insiders in de draf en rensport dat het er in Frankrijk net even anders aan toe gaat, dan bijv. in Nederland......... ook wat betreft uitgekoerst materiaal. In Frankrijk gaan die zonder pardon de vleesindustrie in, in Nederland is dat niet zo. Hier levert een draver voor de slacht rond de 100 euro op tot maximaal 125, en trainers verkopen ze daarom veel liever als aspirant rijpaardje. En, het allerbelangrijkste. Een trainer is gehecht aan de paarden die hij op stal heeft, hoor. Ze zijn intensief met de dieren bezig, soms jarenlang en hebben er vaak een ontzettend sterke band mee.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:49

Jeej, weer een draf en rensport topic.
Mijn draver is ook bang voor de zweep, is gruwelijk veel geslagen en daardoor bang.
Onzin, mn draver is er bang voor, maar puur doordat hij het niet kent.
Ik ben van mening dat dravers en renpaarden t beter hebben dan menig dressuur/springpaard.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:53

Oh gelukkig, ik dacht al dat de mijnen uitzonderingen waren. Die zijn ook schijtensbang voor zwepen, uitzondering daarop zijn longeerzwepen, want daar zijn ze mee bekend. Een slag met de zweep bij aangespannen werk hebben ze nog nooit gehad.
Er schiet me nog een filmpje te binnen, van een draver. Ik ga kijken of ik het nog kan vinden .

Filmpje, zeker een aanrader voor Ping.......
http://www.youtube.com/watch?v=iuKlS-pTQg0
Zo slecht heeft een toppaard het dus en zijn trainer en hij waren elkaars allerbeste maatjes.
Zoals dit paard was er maar 1. Hij is klein, 1.58 maar heeft grote prestaties neergezet. Een der beste hengsten ooit van Nederlandse bodem, en hij is na zijn draf-pensioen een van de meest gewilde dekhengsten. Het filmpje geeft heel goed aan, hoe de trainer met hem is omgegaan, door de jaren heen.
Laatst bijgewerkt door In_Black op 17-10-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:59

Ben het er zeker mee eens dat het zielig is. laat de jockeys maar eens een race zonder zwepen rijden, en de paarden lopen voor de helft van de keren niet meer.( in het topic over de zweepslagen, het is pas sinds maandag (vorige week) dat de zweepslagen terug zijn gebracht na 5 keer in de laatste 200 meter, en voor de rest van de race is ook een limiet gesteld) maar er gebeuren ook ongelukken in de dressuur en springen en vooral ook in de sgw, maar wanneer wij 5 keer ons paard tijdens een dressuurproef een flinke klap verkopen, dan worden we bij de jury geroepen dat je eerst maar eens je paard aan je been mag krijgen zonder die zweep, en dat je geen zweep waard ben (ben het hier ook volledig mee eens). ook ik vind de rensport een apart wereldje, en mooi om te zien, totdat ik het zweepgebruik zie, ben het er volledig mee eens dat dit wel even terug is gezet. en daarbij het idee van de jonge paard is klinkklare onzin, dressuur/springpaarden worden niet met 2 jaar al op de baan gezet, maar staan ( als het goed is) nog in de wei, en hebben nog geen training gehad. en nee ik weet ook heel goed dat er dingen fout gaan in de reguliere paardensport, maargoed dit is mijn mening en zo zie ik dit!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:02

Het is ook terecht dat een dressuurruiter bij de jury moet komen bij het uitdelen van een flinke klap.
Verder is er een enorm verschil tussen een renzweep en een dressuurzweep. De laatste is een slap gewatteerde geval waar je nog geen vlieg mee kunt doodslaan. De eerste die het voor elkaar krijgt om met een renzweep een striem op een paard te krijgen, komt in het Guinnes book of Records.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:03

Nogmaals; het menselijke brein kan daadwerkelijke zweepslagen moeilijk onderscheiden van langs de nek zwiepen omdat het tempo erg hoog ligt. Dan moet je echt met de koers meerijden wil je het goed kunnen zien :j
Bovendien zal een afgestompt paard helemaal niets waard zijn; als je echt continu gaat meppen dan zal het paard tijdens de race er niet meer op reageren.
En de zweep is heel anders dan een dressuurzweep (die zwiept nogal... en dat kan heel erg pijnlijk zijn)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-10-11 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:04

Apple schreef:
Er zijn heel veel regels rondom rennen. Zo mag een jockey in Engeland een paard 6 of 7 keer slaan en niet meer.

Lees maar eens iets meer op dit forum :-)

Ben je weleens bij een ren geweest?

Het dikgedrukte las ik laatst ook hier in een topic, ik vind het wel goed dat ze het aangescherpt hebben ;)
Ik vind het wel zielig voor die paarden, maar als je zo kijkt: Springen? Is dat niet zielig? Dressuur? Als je heel algemeen kijkt?

Wel sneu voor de paarden die afgemaakt moeten worden, omdat ze ten val komen..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:06

Ja, (zucht) het is net zo sneu dan voor al die andere paarden die door ongelukken het leven laten. Hetzij doordat ze kapot worden gereden door een dressuur, spring of recreatieruiter, hetzij door ongelukken of ziekte.

Ik heb nog een kritisch naar het filmpje gekeken, en kan de zweep nergens vinden. Iemand anders wel, zie ik die nu echt over het hoofd of had Jeroen hem niet mee? :+

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:09

Ik vond het eerst ook heel zielig, nu nog steeds bij sommige maar niet heel erg.
Ben vorige week naar Duindigt geweest met mijn nicht. Zij traint de paarden voor de rennen. En daar zag ik dat het er heel anders aan toe ging dan ik dacht. Niet iedereen was natuurlijk even aardig tegen de paarden. Maar de meeste zorgden ook voor en na de race erg goed voor de paarden. De jockey's daar waren ook respectvol naar de paarden toe. Als ze aanvoelden dat ze niet meer konden gingen ze ook niet onnodig slaan ofzoiets. :)

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:17

In_Black schreef:
Oh gelukkig, ik dacht al dat de mijnen uitzonderingen waren. Die zijn ook schijtensbang voor zwepen, uitzondering daarop zijn longeerzwepen, want daar zijn ze mee bekend. Een slag met de zweep bij aangespannen werk hebben ze nog nooit gehad.
Er schiet me nog een filmpje te binnen, van een draver. Ik ga kijken of ik het nog kan vinden .

Filmpje, zeker een aanrader voor Ping.......
http://www.youtube.com/watch?v=iuKlS-pTQg0
Zo slecht heeft een toppaard het dus en zijn trainer en hij waren elkaars allerbeste maatjes.
Zoals dit paard was er maar 1. Hij is klein, 1.58 maar heeft grote prestaties neergezet. Een der beste hengsten ooit van Nederlandse bodem, en hij is na zijn draf-pensioen een van de meest gewilde dekhengsten. Het filmpje geeft heel goed aan, hoe de trainer met hem is omgegaan, door de jaren heen.

zeker een mooi filmpje,
maar ik bedoelde ook eigenlijk niet de dravers sport, omdat ik weet dat daar geen zwepen worden gebruikt, ik bedoelde de rensport

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:19

mij lijkt het ook best zieligg.. die paarden rennen wel erg hard namelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:19

In de draverij worden wel degelijk zwepen gebruikt hoor :) Maar ook daar zitten hele strenge regels aanvast.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:20

Hoe weet je dat daar geen zwepen worden gebruikt in de drafsport? Die worden namelijk wel gebruikt in de drafsport :+ (ook onder zeeeeeeeeer strenge regels)
De drafsport en de rensport hebben een groot aantal raakvlakken.
En dit filmpje haal ik erbij omdat renpaardentrainers net zo met hun paarden omgaan, als de dravertrainer in dit filmpje. Met respect, liefde en passie. En bovendien een hoop geduld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:21

En in NL gaan er geen grote bedragen in om; t kost veel meer geld dan het oplevert. T is meer een veel te dure hobby :D (gaat veel geld in om in een goede stalling, goede trainer etc)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:25

Daarom is een goeie trainer ook zo zorgvuldig, want wanneer de paarden niet presteren en het niet goed hebben, halen de eigenaren ze weg en stallen ze bij de concurrent. Men wordt niet rijk van het prijzengeld, maar verdient een belegde boterham met het trainen en huisvesten van andermans dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:26

ozette88 schreef:
mij lijkt het ook best zieligg.. die paarden rennen wel erg hard namelijk.

Ja heel sielug, een paard hard laten rennen. /3 :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-11 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:26

vuurneon schreef:
In de draverij worden wel degelijk zwepen gebruikt hoor :) Maar ook daar zitten hele strenge regels aanvast.

ooh, dacht dat ik dat ooit ergens gelezen had :P maar k zou het wel fout hebben, niet zo veel verstand vann.