Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Re: Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:12

koop een fries X draver en je kan lol helemaal niet meer op! Ha ha. Doorzettings vermogen van een draver en 't altijd door willen gaan en super probleem gehad in alle gangen. Alles ging snel en de lompe kracht om misbruik te maken van een fries. Dus 1 bonk spierbundel. Word er soms ook echt gek van ha ha.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:03

Even het slijtage verhaal ontkrachten van mijn kant draver is 24 en heeft nog steeds super mooie benen.
Was met pensioen maar hij vind de aandacht zo leuk dus hoppa zadel erop en lekker rustig rijden..
Hij is als jaarling beleerd en heeft tot zijn 9e gekoerst.
Ik bedenk me net, zou de slijtage bij draver als die er is, ook gekomen zijn door de afstamming?
[RIJ-ITP] Escadron (draver) met zoontje aan het rijden.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:28

Nadelen bij dravers zijn vaak verkeerde ruiters! Als je niets weet over het ras en verleden van het beestje, en jij als ruiter daar geen begrip en geduld voor hebt, dan gaat het verkeerd ja! Heb het zelf gezien bij ons op stal! Super lieve draver, alleen de ruiter dacht dat alles wat niet goed ging aan hem lag! Na een maand dat ze van stal is gewisseld heeft ze hem naar de slacht gebracht! Zulke mensen moeten geen dravers nemen( eigelijk helemaal geen paarden)
Maar voor de rest! Dravers zijn super!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:44

Maar dat geldt toch voor ieder paard....niet speciaal voor dravers

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:48

ja geldt voor elk paard! onze fjordjes hebben zo ook hun eigen(wijze) problemen toch haha

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:52

WendyBZ schreef:
Een paard met een dikke buik loopt niet hard ;)

Dit is dus ook niet mager of schraal, dit is koersconditie. Vergelijk het met menselijke sporters, die passen hun voeding er ook op aan.
Afbeelding

Ik vind dit paard btw helemaal niet dik. zo is mijn kwpner/gelderse ook

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:55

ik heb zowel een draver als een fries. Beide rijden super! Draver heeft wel een pak meer bloed en is 'koppiger' terwijl de fries echt wel werkwilliger is.. dus drvaver hou ik voor het buiten rijden terwijl de fries wordt klaargestoomd voor dressuur :)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:56

Lynn_x schreef:
WendyBZ schreef:
Een paard met een dikke buik loopt niet hard ;)

Dit is dus ook niet mager of schraal, dit is koersconditie. Vergelijk het met menselijke sporters, die passen hun voeding er ook op aan.
Afbeelding

Ik vind dit paard btw helemaal niet dik. zo is mijn kwpner/gelderse ook

word ook nergens gezegd dat hij dik is... word als voorbeeld getoond hoe een paard in koers conditie eruit ziet :D

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:58

LawBoy schreef:
ik heb zowel een draver als een fries. Beide rijden super! Draver heeft wel een pak meer bloed en is 'koppiger' terwijl de fries echt wel werkwilliger is.. dus drvaver hou ik voor het buiten rijden terwijl de fries wordt klaargestoomd voor dressuur :)

Gooi ze bij elkaar en je krijgt een Dries! haha. Die van mij heb ik dus voor het buitenrijden, dressuur wedstrijden, springen enzzz. Profiel staan wel foto's :D Vind het zo nu en dan wel een nadeel bij die van mij, dat hij altijd maar wil gaan, ten koste van hemzelf zo nu en dan....

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:58

Ja haha dat snap ik. Maar omdat mensen dravers vaak zo mager/schraal vinden, en die als goed werd gezien. Ik vind dat elk paard er zo uit hoort te zien, ongeacht welk ras ;)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:02

marjan1986 schreef:
Gooi ze bij elkaar en je krijgt een Dries! haha. Die van mij heb ik dus voor het buitenrijden, dressuur wedstrijden, springen enzzz. Profiel staan wel foto's :D Vind het zo nu en dan wel een nadeel bij die van mij, dat hij altijd maar wil gaan, ten koste van hemzelf zo nu en dan....

dat heb ik dan idd ook wel met de draver, opgeven is een woord dat hij niet kent... en meestal ten koste van zichzelf..
kruisen zal niet meer lukken... het is ruin.. fries is wel een merrie.. daar kan ik nog iets met :)

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:20

Joolien schreef:
Ik vind idd dat dravers niet geschikt zijn voor beginners omdat omscholen soms niet makkelijk is en lang niet iedereen kan dat. Het kan natuurlijk dat je een paard hebt wat het allemaal braaf oppakt, maar over het algemeen vind ik ze niet geschikt voor beginners.

Wat ze zegt, sluit ik mij volledig aan!!
Als beginner, is 1 van de moeilijkste dingen,controle over het paard.
Een draver(die voor de draf sport gebruikt is,)heeft geleerd om zo hard mogelijk te draven, en zijn ze dat lange tijd gewend hebben ze die energie en moeten ze die kwijt.Kan dat niet op de manier van op de baan rennen, dan maar in de bak.Wil je een goed omgeschoolde draver hebben, moet je die energie afbouwen.Of het er op een andere manier uit laten komen. Maar voor hun is de makkelijkste manier, draven!! En die mensen die deelnemen aan de draf sport, houden ze in het begin rustig,Omdat ze daar ervaring in hebben.En de paarden gewend zijn. en achter die auto,(ik heb alleen drafsport gezien dat ze vanuit hokjes begonnen of zo'n speciale auto.) kunnen ze niet voorbij die auto.

Dravers kan je omscholen. Alleen een beginner niet! Je moet heeeel concequent met het tempo zijn.

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:31

NADEEL VAN DRAVERS :

Dat je vaak onverwacht op wedstrijd met dressuur, springen of cross er menig duur KWPN paard afrijdt!!
Tja en daar moet je wel mee om kunnen gaan.! :D :')

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:48

marielle123 schreef:
NADEEL VAN DRAVERS :

Dat je vaak onverwacht op wedstrijd met dressuur, springen of cross er menig duur KWPN paard afrijdt!!
Tja en daar moet je wel mee om kunnen gaan.! :D :')

Wat een prachtig paard heb je ook zeg!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:16

Ts, heb je m eigenlijk al?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:21

Ach elk paard heeft wel iets.
En wat de een als nadeel ziet (hard gaan) ziet een ander weer als voordeel.
Zoek gewoon een paard wat bij je past, en wees blij met wat je hebt, want voor je het weet heb je het niet meer.

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:23

HTM: Helemaal mee eens _/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:28

Een vriendin van mij had een draver op de manege. Bij het galopperen moest hij vanuit de stap naar de galop gezet worden, omdat hij het anders niet begreep en gewoon heel hard ging draven :')
Maar dat lijkt me nou ook weer niet zo'n ramp..

Ach, zolang je paard goed bij je past en je goede instructie hebt, is er toch niks aan de hand? :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:08

Mijn Draver heeft ook gekoerst, in Frankrijk. Ze is in 2000 geboren en kwam in 2004 naar Nederland. Daarna is ze tot 2008 als recreatiepaard gereden. Zo stijf en scheef als de malle, want ze was nooit goed omgeschoold. In 2008 kreeg ik haar onder mijn kont, als verzorgpaard. Ik reed al wel lang, maar alleen recreatief. Ik ging dressuur met haar oppakken. De weg was lang, daar we beide beginners waren, met 20 bochten en omwegen, maar elke keer als ik er iets lukte, als we weer wat geleerd hadden, dan was ik zo blij. Na een jaar trainen had ik een paard onder mijn kont waar ik makkelijk een L proef mee zou kunnen lopen. In 2010 stopte ik met het rijden van haar en in april 2011 heb ik haar overgekocht. Ik moet met haar weer vanaf punt 0 beginnen omdat ze een jaar lang niet veel dressuurmatig gereden is of in ieder geval niet helemaal correct.

Dan nu de 'nadelen' die ik heb ondervonden. Hoewel ik er zelf niet zo heel veel problemen mee heb.
- Omscholen is niet 1.2.3 gedaan. Je moet veel geduld hebben en het proces kan lang duren.
- Ze galoppeert zeer viertakt en vind het moeilijk. Haar galop is met veel training 'goed' te krijgen, maar dit kost wel moeite en het moet ook bijgehouden worden. Word er niet meer aan gewerkt, dan gaat haar galop meteen weer achteruit.
- Veel mensen vinden het harde draven een nadeel. Ik vind het leuk, dat ik alle paarden in galop eruit draaf, anderen vinden dat minder. Dat snap ik zeker. Het harde draven zit ook verschrikkelijk en doorzitten is een kunst op zich op mijn Draver. Maar, wederom, ik heb de hard draaf knop erop zitten, maar ook een normale draf knop zoals elk ander paard. Ze kan hard, maar alleen als ik dat wil. Dit heb ik wel moeten trainen. Je moet haar ook aan het werk zetten. Spoor je haar gewoon aan in draf en doe je verder niets, dan zal ze hard draven.
- Halthouden kan soms drama zijn. Ze houd gewoon niet van stilstaan. Ik weet niet zo zeer of dat Draver eigen is of gewoon haar karakter. Stilstaan als ik moet oversteken doet ze dan wel, alsof ze dan weet dat ik het echt meen en het gevaarlijk is als ze niet stilstaat. Maar gewoon in het bos, nee hoor, drentelen als een gek. In de bak kan ze wel netjes halthouden, maar wederom is het iets wat je constant moet 'onderhouden' en trainen anders gaat dat weer achteruit.
- Verwacht met een Draver geen geweldig toppaard dat echt hoog komt in de dressuur, springe etc. Het kan misschien wel, maar daar zul je heeeel hard voor moeten werken. Een Draver is gebouwd voor de drafsport en niet voor dressuur, springen etc. Dus mensen die roepen "Je kan makkelijk met een draver dit en dat en blabla." Het kan inderdaad, maar heb niet al te hoge verwachtingen, ze zijn er niet voor gefokt en dus word het een stuk lastiger.

Voordelen
- Met een Draver kan je prima uit in de basis wedstrijd sport. Van zowel springen, SGW en dressuur. Tot het M moet dat wel lukken. Ze draaien heerlijk mee in de basis, maar in de top zullen ze (uitzonderingen misschien daargelaten) niet komen. Voor recreatie zijn ze bij uitstek geschikt en ook voor Endurance of TREC en natuurlijk, voor de kar. Ze zijn taai die dieren en willen graag voor je werken.
- Omdat ze heeft gekoerst (vind ik een heel groot voordeel) heeft ze heel wat meegemaakt is ze echt 99% bomproof (geen enkel paard is 100%). Het enige wat ze eng vind is.. Varkens.. Dan word ze kijkerig en wil ze er het liefst meters omheen. Maar ze gaat er wel langs! Vind ze iets eng, dan kan ze schrikken, zet een pasje opzij en blijft verstijfd stilstaan. Vandoor gaan, dat kent ze niet. Ja, als ze wat jolig is, maar dan is het alsnog niet echt 'er van door gaan' want ze is makkelijk terug te nemen en te sturen. Water wil ze ook niet graag in, maar ze doet het wel, met enige overtuiging van baasje.
- Ze is goudeerlijk. Een bok of steiger zal er nooit bij haar inzitten. Ze wil niet altijd werken, is liever lui dan moe, maar nooit zal er iets gemeens van haar kant komen. Ze wil wel eens doen alsof ze kreupel is, of dat ze zoiets heeft van, neh, ik ga niet draven, ik doe een galopsprongetje, maar een ruiter er opzettelijk afgooien of expres gemeen zijn doet ze niet.
- Ze is heerlijk voorwaarts. Ik noemde dat ook net bij nadelen, maar ik vind het een voordeel. Liever een paard dat ik moet terugnemen dan een paard dat ik naar voren moet drijven.
- Ze is zo braaf.. Je kan er een kind of onervaren ruiter op zetten en het graat prima. Ze is dan heel voorzichtig. In de bak dan. Buiten is ze net wat te voorwaarts en dan moet er wel een ruiter opzitten die wat ervaring heeft. Niet dat ze dan vervelend doet, maar veel mensen vinden haar dan net wat te snel.

Voor foto's zie mijn profiel..

En ow, nog één nadeel! Mensen kunnen heel neerbuigend reageren als ze horen dat mijn paard een Draver is... Als ze haar zien, vinden ze haar echt prachtig, lief en leuk en van alles.. Dan vragen ze wat voor ras het is en antwoord ik Franse Draver. Meteen is ze een stuk minder leuk. Dat vind ik dan zo zonde. Toen ik haar ging verzorgen in 2008 wist ik de eerste weken ook niet dat ze een Draver was. Of nuja, dat wist ik wel, maar ik zat totaal niet in de paardenwereld, ook niet op Bokt en ik wist niet wat nou het 'probleem' was met Dravers. Ik wist wel dat ze had gekoerst en dat ze omgeschoold moest worden, maar dat was het. De eigenaren hadden net zo goed Belgisch rijpaard of KWPN kunnen zeggen, het had me geen snars uitgemaakt. Pas toen ik haar ging kopen en naar een prijs ging kijken had ik door dat Dravers niet zo populair waren.

Het grootste vooroordeel wat ik tot nu toe heb gehoord is dat mensen die niet veel kunnen betalen een Draver kopen omdat die goedkoop zijn en dat dus alleen mensen met weinig geld of veel recreatie ruiters een Draver hebben. Daar zit vast een kern van waarheid in, ze zijn niet duur en waarom als recreatieruiter duizenden uitgeven voor een paard, als je toch niet in de top wilt rondwandelen, maar ik vind het ergens ook heel naar. Mijn paard was ook goedkoop, maar als ze KWPN was geweest en een paar duizend had gekost, had ik haar net zo goed gekocht. Het ras deed mij er ondertussen niet meer toe, na haar zolang te hebben verzorgd en de prijs ook niet.