Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FahyaFemke schreef:ah! de discussie leeft nog
timilon: mooie voorbeelden geef je. de 2e zo vroeg ingereden, maar geen schade?
maar toch ben je tegen het beleren van jonge paarden, bedoel je dan jaarlingen (daar ben ik het mee eens ivm tussen de oren)
of 2,5/3 jarigen?
Maar je hebt foto bewijs, dus waar blijft de menigte dan (daar zit ik ook tussen) die zegt: je mag ze niet zo vroeg inrijden dat is schadelijk..? Het paard van timilon laat zien dat het niet schadelijk hoeft te zijn? Of...
SaintAissa schreef:Over het beleren van die Quarters wil ik het dan ook nog wel even hebben.
Ze zijn allereerst niet 2,5 jaar, maar 1,5 jaar, net als de meeste volbloeden.
Er is wel een gigantisch verschil in opleiding van deze paarden. Laten we het eerst over het duidelijke verschil van gewicht hebben. Alleen al het westernzadel... en dan nog een "normale" (lees: niet lichtgewicht) ruiter daarop, geeft zeker al een extra belasting van 15 tot 20 kilo.
Daarnaast worden quarters bij voorkeur op een harde zandgrond getraind. Steeds op een cirkel, nooit rechtuit. Om het niet te hebben over de stops, rollbacks en spinnen, wat deze paarden al voor hun 3 jaar moeten beheersen.
Sorry, maar dat is echt niet te vergelijken met een volbloed die rechtuit over een baantje galoppeert.
Roozie1997 schreef:Wat heeft het nou eigenlijk voor zin om een draver/ engelse volbloed al zo vroeg (als ie 2 is) te laten lopen?
Kunnen ze niet wachten tot dat ze 4 zijn? Dan kunnen ze als ze drie zijn ingereden worden en als ze 4 zijn gaan ze de baan op. Baas blij want die heeft een gezond paard lopen en paard blij want er is respectvol met hem omgegaan.
Goeie oplossing toch, ook al zullen die eigenaren zich erniets van aantrekken want als hun nar hun paard kijken zien ze geen hartjes in hun ogen omdat ze zoveel van hun paard houden, nee ze zien geld tekentjes!!!! Zielige mensen!!!!
Ik ben er dus voledig tegen te vroeg inrijden.
Arabesk schreef:SaintAissa schreef:Over het beleren van die Quarters wil ik het dan ook nog wel even hebben.
Ze zijn allereerst niet 2,5 jaar, maar 1,5 jaar, net als de meeste volbloeden.
Er is wel een gigantisch verschil in opleiding van deze paarden. Laten we het eerst over het duidelijke verschil van gewicht hebben. Alleen al het westernzadel... en dan nog een "normale" (lees: niet lichtgewicht) ruiter daarop, geeft zeker al een extra belasting van 15 tot 20 kilo.
Daarnaast worden quarters bij voorkeur op een harde zandgrond getraind. Steeds op een cirkel, nooit rechtuit. Om het niet te hebben over de stops, rollbacks en spinnen, wat deze paarden al voor hun 3 jaar moeten beheersen.
Sorry, maar dat is echt niet te vergelijken met een volbloed die rechtuit over een baantje galoppeert.
voor de benen wel een verschil, maar voor de rug maakt het weinig uit, rondjes of rechtuit
1,5
Pessade schreef:Het voordeel is dat we geen kamikaze toestanden krijgen, de paarden niet ineens met álles worden overvallen, ze de oefeningen al kennen waardoor ze alleen nog aan het ruitegewicht hoeven te wennen. Zo spaar je de paarden en kunnen ze tot op zeer hoge leeftijd goed meekomen.
Alles duurt natuurlijk wat langer, vergt wat meer geduld maar je krijgt dan ook sterke uitgebalanceerde dieren, zonder frustraties, pijntjes etc...
Telpeva schreef:Mijn conclusie uit dit topic zou dan toch wezen:
Dat het oké is om deze dieren vroeg te beleren, mits dit goed gebeurd. Slechte training, of gezondheidsklachten, hoeven niet per sé door de vroege training te komen.
Nu is mijn vraag dan: hoe komt het nou dan dat men vind dat 2 jaar te jong is, wanneer er geen 'bewijs' is dat aanduidt dat het slecht is?
ziyadah schreef:Pessade schreef:Het voordeel is dat we geen kamikaze toestanden krijgen, de paarden niet ineens met álles worden overvallen, ze de oefeningen al kennen waardoor ze alleen nog aan het ruitegewicht hoeven te wennen. Zo spaar je de paarden en kunnen ze tot op zeer hoge leeftijd goed meekomen.
Alles duurt natuurlijk wat langer, vergt wat meer geduld maar je krijgt dan ook sterke uitgebalanceerde dieren, zonder frustraties, pijntjes etc...
Dravers (en renpaarden) krijgen ook niet alles plotseling op hun dak, dat kan ik je verzekeren. Dat gebeurt ook rustig, het is echt niet zo dat ze ineens alles moeten kunnen. Maar als je het hele topic had gelezen wist je dat vast al. Misschien dat er een enkele trainer is die de paarden er wel zomaar mee overvalt, maar zulke 'rotte appels' heb je in elke tak van de paardensport wel. Mij lijkt het alleen maar nadelig voor de prestaties van een draver/volbloed als ze ineens zoveel stress krijgen, wat een trainer natuurlijk wil voorkomen. Daarom denk ik dat je er vrijwel zeker van kunt zijn dat er met het beleren van jonge dravers/volbloeden voorzichtig wordt omgegaan.Telpeva schreef:Mijn conclusie uit dit topic zou dan toch wezen:
Dat het oké is om deze dieren vroeg te beleren, mits dit goed gebeurd. Slechte training, of gezondheidsklachten, hoeven niet per sé door de vroege training te komen.
Nu is mijn vraag dan: hoe komt het nou dan dat men vind dat 2 jaar te jong is, wanneer er geen 'bewijs' is dat aanduidt dat het slecht is?
Ik sluit me helemaal bij jouw conclusie aan.
Op het antwoord van je vraag weet ik zo 1-2-3 geen antwoord. Misschien komt het omdat dat al jaren en jaren lang zo ongeveer de algemene mening is van mensen? Wat dan steeds doorgegeven wordt? Ik zou het echt niet weten.
Het kan natuurlijk best zijn dat paarden pas op een latere leeftijd volgroeid zijn, maar zoals jij al zei, wie zegt dat jong beleren slecht is? Jonge kinderen doen toch ook aan sport? Niet meteen topsport natuurlijk, maar van jonge paarden wordt toch ook niet meteen verwacht dat ze topprestaties neerzetten?
Cellaa schreef:Jij bent hier toch echt de enigste die kortzichtig bent, broadway..
Maar sommige mensen staan gewoon niet open voor nieuwe dingen of dingen die gewoon anders zijn dan wat hun is ingestampt. Ik heb echt medelijden met je, dit soort mensen komen nooit ver.
Ieder paard (uitzonderingen daargelaten) is op de voorhand gebouwd. Ik heb nog nooit een paard gezien dat vanuit zichzelf een (correcte) piaffe of passage deed. Renpaarden en dravers word niet getrained zoals een Zdressuur knol, maar toch moeten ze de achterhand wel onder de massa kunnen zetten. Ik heb ook geen verklaringen voor de slijtage en/of blessures. Ik wil alleen even duidelijk maken dat dravers en volbloeds evenveel problemen hebben als KWPN'ers etc. Er word gewoon meer nadruk op gelegd.
En dat van de galop, het mag idd niet. Maar jou beeld van hoe het afgeleerd word is zeer zeker fout. Ik ga het je niet uitleggen, dat hebben al te veel mensen gedaan die het beter weten dan ik. Misschien moet je het een keer gaan zien, ipv deze kortzichtige dingen te zeggen..
Liefs, Cellaa