Volbloeden; te plaatsen onder 1 noemer qua karakter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Volbloeden; te plaatsen onder 1 noemer qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:00

Hoi,

zat net een topic te lezen over het karakter van een Volbloed, daarbij komt de moed, hun hardheid, werkwilligheid, het intelligente, het in hun waarde gelaten willen worden, onder andere allemaal om de hoek kijken.

IkIk heb nu net mijn 4de Volbloed in beheer, eentje heb ik vrij snel verkocht en eentje heb ik 6 jaar om me heen gehad.. Ach gut

Ook heb ik op twee renstallen gewerkt en er een paar gereden voor een ander (puur recreatief)..

Er zijn echt wel een paar opvallende overeenkomsten (grote open ogen, fijn en hard beenwerk, iets overbouwd etc) maar qua werkwilligheid, lef , moed en sensibiliteit vind ik er een enorm verschil in zitten. We hadden op de renstal twee echt luie paarden, ik kende er eentje die de pijngrens had van een Tinker, sommigen zijn dermate zachtaardig dat ze zich helaas in elkaar laten rossen, etc)..

Vaak wordt er toch zo ingekaderd bij rassen, gestigmatiseerd... Zeker mbt het uiterlijk en het karakter.

Ik vraag me echter steeds meer af hoe serieus je dergelijke uitspraken serieus moet nemen. Bloos

Iemand een mening?...

(Oh ja, mbt intelligentie, het is maar hoe je die term interpreteerd Knipoog )..

Qazwsxedc

Re: Volbloeden; te plaatsen onder 1 noemer qua karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:31

Ja, ik ben het met je eens. Alle paarden zijn gewoon écht verschillend. Vooral als mensen rassen met elkaar gaan vergelijken hoor je vaak bepaalde eigenschappen waaraan een pony of paard van een bepaald ras aan voldoet of hoort te voldoen, maar dan wordt het karakter van het paard echt totaal achterwege gelaten. Maar goed ik vind eigenlijk dat 'paardenmensen' zoieso vaak te veel denken en te veel doen alsof ze alles weten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:55

Daarom ben ik in het verleden al eens een topic hier over begonnen:
Himyar @ [WZ] Feit of mening?
Mensen houden ervan alles in hokjes te kunnen stoppen. Of men denkt dat een uitzondering de regel bevestigt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:48

Precies. Dat denk ik ook. Ik ga zeker jouw topic lezen!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:31

Helaas werkt de link naar het horsecity forum niet in mijn topic. Daarin waren Amerikanen hun ervaringen met Volbloeden en met warmbloeden aan het vergelijken en de Volbloeden kwamen er niet zo slecht vanaf. In Amerika heb je veel meer mensen dan hier die ruime ervaring hebben met Volbloeden en tevens met andere rassen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 14:28

Zo ook in Engeland, Ierland, Australie, hier is men meer gecharmeerd van de grote KWPN ers die toch wat flegmatieker zijn overall, wat handiger is in de de dressuur vooral, wat natuurlijk erg populair is in NL.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:37

Uiteraard heb je in elk ras je uitzonderingen waaronder luie volbloeds(ander ras m'n moeders draver van 4 jaar is belachelijk bang om moe te worden). Zo heb je ook oerdomme volbloeds die je alles 100 keer moet uitleggen.
Maar jij zegt ook een mooie "de pijngrens van een tinker" ken een tinker die al door de box vliegt als je naar d'r wijst.
De meningen die mensen vormen zijn gebaseert op de feiten en hoe het grootste deel zich gedraagt.
Eiegnlijk mag je geen ras vergelijken, ze zijn allemaal anders en het ligt er maar net aan wat je voorkeur is. Maar zo is het ook met mensen en eigenlijk met alles.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:39

Da's een goeie, Woogy!
Ja, heb wel eens de indruk dat koudbloeden een hogere pijngrens hebben..Maar heel senisibele zijn er idd ook.
Op basis van mijn eerste Volbloed en met een aantal te hebben gewerkt is mijn zwak voor hen ontstaan. Maar de hele drammerige en "zeikerige "types, daar kan ik idd ook moe van worden.
Ik weet trouwens niet of men meningen basseertop het grootste deel, dat ben ik niet met je eens; mensen in NL zien weinig Volbloeds, en zullen het eerder op een enkele basseren.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:49

Woogy schreef:
Zo heb je ook oerdomme volbloeds die je alles 100 keer moet uitleggen.

Himyar... komt je dit bekend voor? Haha! Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:52

Tsja, is ook interessant; hoezo zijn ze intelligenter dan andere rassen? Of zijnde Arabieren intelligenter? Ook weer stigmatiseren, maar het wordt wel vaak benoemd.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:36

SaintAissa schreef:
Woogy schreef:
Zo heb je ook oerdomme volbloeds die je alles 100 keer moet uitleggen.

Himyar... komt je dit bekend voor? Haha! Haha!

Heeeeeeel bekend Cool .

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:17

ik ben van mening dat volbloeds veel makkelijker dingen leren maar denk dat dat ook te wijten is aan op jonge leeftijd al moeten (samen)werken met mensen.
Arabieren kiezen toch eerder voor hun eigen hachje moment dat er iets gebeurt "mij niet gezien". volbloeds zijn dan ook veel oplettender zien altijd alles wat er gebeurt en schrikken dus ook niet zo gauw van een bewegend blaadje omdat ze dan van ver af al hebben gezien.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 20:11

Mmm.. interessante mening, dus Arabische Volbloedpaarden passen ahw meer op zichzelf?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:16

De opmerking over de grote wat flegmatieke KWPNer moet ik ook wel om lachen, zie menig nakomelingen van: Doruto, Cocktail, Ferro, Jazz, Amor, noem maar op. Ik kan daar weinig flegmatieks bij ontdekken. En dan zijn het echt niet alle nakomelingen die niet flegmatiek of wel flegmatiek zijn. Mijn vorige merrie was volledig dressuurgefokt met maar 20% volbloed en was van karakter behoorlijk moeilijk (schrikkerig), nu heb ik een merrie met ruim 57% volbloed en die is zo onverschrokken. Ik zal niet zeggen flegmatiek, want ze heeft looplust genoeg, maar is onverstoorbaar als het gaat om rare dingen om haar heen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 20:18

Diane65 schreef:
De opmerking over de grote wat flegmatieke KWPNer moet ik ook wel om lachen, zie menig nakomelingen van: Doruto, Cocktail, Ferro, Jazz, Amor, noem maar op. Ik kan daar weinig flegmatieks bij ontdekken. En dan zijn het echt niet alle nakomelingen die niet flegmatiek of wel flegmatiek zijn. Mijn vorige merrie was volledig dressuurgefokt met maar 20% volbloed en was van karakter behoorlijk moeilijk (schrikkerig), nu heb ik een merrie met ruim 57% volbloed en die is zo onverschrokken. Ik zal niet zeggen flegmatiek, want ze heeft looplust genoeg, maar is onverstoorbaar als het gaat om rare dingen om haar heen.

Zo zie je maar weer, er valt inderdaad niet volledig te stigmatiseren! Knipoog

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:22

Nee, en dan nog, je kunt je dan wel blind staren op een papier en zeggen dat omdat vijf generaties geleden zo'n beruchte voorouder erop staat, jouw paard vast ook die trekjes heeft, maar dan nog zijn er zoveel dingen van invloed. De moeder om mee te beginnen, de omgeving, de opvoeding de eerste maanden, de opvoeding de eerste jaren, de wijze waarop de jonge dieren begeleid en beleerd worden, etc, etc. Maar ik maak me er gerust ook schuldig aan hoor, aan stigmatiseren. Dat maakt het leven af en toe een stuk ongecompliceerder. Maar eerlijk is het vaak niet Knipoog.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 20:23

je hebthelemaal gelijk! Knipoog

Ik had twee halfzusjes van dezelfde papa, nou, ze leken in de verste verte niet op elkaar. De een was mijn allesje, de ander was een gesloten draakje, ook lief hoor, maar zo anders.. Qua karakter, qua bouw.. Clown

En ach- op een papier kun je niet rijden he? Koe

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:28

iets wat iemand ooit zei over een super gefokt paardje wat voor geen meter liep "ach z'n vader helpt niet mee met duwen".

Ik denk dat het moeilijker is om een kwpner in een bepaald hokje te proppen dan een volbloed of andere zuivere rassen. Het kwpn is immers meer een type dan een echt ras omdat er ook oldenburgers, hannoveranen volbloeds, halfbloeds etc goed gekeurd en opgenomen kunnen worden voor het kwpn stamboek, daardoor heb je tog soorten en maten kwpners van de hele grote lompe net geen koudbloed types tot de kleine ponytjes

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:02

Tocj zie je bij Volbloedpaarden ook verschilelnde types, al kan ik niks zeggen over de hardheid, het karakterverschil etc (stayers, sprinters, point to pointers, etc)..

ZOuden er in Nl net zoveel KWPM-ers gefokt worden per jaar ls Volbloeden in Engeland en Ierland?

Het is hier zo klein qua volbloedpaarden..
HEt dier wat ik gekocht heb is voor de insiders op Duindigt al bekend. Is echt klein wereldje..

Hoeveel Jazzen, Gribaldi's en Houstons "lopen"er niet rond op Bokt?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:08

ik denk dat er even veel kwpners geboren worden als volbloeds...misschien wel mee. Komen immers honderden hengsten op de keuringen ieder jaar...

welke heb je gekocht als ik zo brutaal mag zijn?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:20

detour schreef:
Mmm.. interessante mening, dus Arabische Volbloedpaarden passen ahw meer op zichzelf?

Ja absoluut.
Als trainer van beide rassen kan ik het zeker goed vergelijken.

Een volbloed zou zich letterlijk dood lopen, een arabier zeker niet.
Statistisch zal dat zeker ook aan te tonen zijn in het percentage fatale blessures voor de beide rassen in de rensport.

Een arabier geeft 99% en zet zijn eigen fysiek op de eerste plaats. Een volbloed geeft altijd 100%, soms met alle gevolgen van dien.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 17:19

Mmmm... imo klinkt dat intelligenter dan de EV... Scheelt misschien ook klauwen met geld qua ziektekosten..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:10

nou zij arabieren lichamelijk ook harder en sterker waardoor er minder blessures optreden, maar inderdaad ze denken veel aan zichzelf in ene paniek situatie zullen ze veel sneller zichzelf redden dan een volbloed.

Volbloeds hebben naar mijn idee veel meer behoefte om te luisteren en te gehoorzamen, al denk ik dat dat ook te wijten is aan het werken met mensen op vaak een hele jonge leeftijd.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:44

Uh ja, als ik de ziektekosten van mijn arabieren vergelijk met mijn volbloeden, is dat een gigantisch verschil!

Woogy, ik denk echt dat het karakter van het paard is, want mijn arabieren beginnen even vroeg als mijn volbloeden en toch zijn ze minder "gehoorzaam".

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:35

Het begin van de Volbloed ligt zo rond 1700, maar ook voor die tijd had men in Engeland al paarden die voor de renbaan werden gefokt, de Hobbies. Dit Hobby bloed is vermengd met het bloed van de Turkse paarden, de Berbers en de Arabieren. Maar je kan dus zeggen dat de selectie op renprestatie in de Volbloed zelfs al langer gaande is dan ruim 300 jaar. Vermoedelijk wel zo’n 200 tot 300 jaar langer. En renprestatie betekent een wil om alles te geven, om door te gaan en te blijven gaan. Daarbij komt dat hoe groter de snelheid is van een paard, hoe groter de druk op de botten, spieren, pezen en longen van een paard. Dus ik kan me wel voorstellen dat EV’s sneller iets mankeren dan AV’s. De hedendaagse AV's die men voor racen gebruikt, worden denk ik niet al sinds honderden jaren op racen geselecteerd.