Fietsen met je draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Fietsen met je draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 21:16

Hoi mijn vraag is, wie er hier met zijn draver aan de hand fietst? Knipoog
Ik doe het sinds een tijdje, en het gaat echt super goed.
Alsof ze niet beter weet Knipoog Denk ook dat ze het vroeger heeft geleerd!
Ivm training voor de baan! Maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet alleen wel dat ze het goed doet, en er ook echt veel plezier aan beleefd!
Ben benieuwd naar jullie paardjes?

anniee

Re: Fietsen met je draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:25

Heb het vroeger met mijn welsh wel gedaan en hij heeft er van jongs af aan al een mooie conditie door gekregen!
Toen wij nog geen trailer hadden verplaatste ik hem ook altijd zo, als je paard maar goed verkeersmak is gaat het prima en ik vond het ook altijd erg leuk om te doen!

Wel zit er een keerzijde aan en dat is het valgevaar.
Ben met onze jonge haflinger een keer ontzettend onderuit gegaan toen zijn voorganger (onze andere pony, onder het zadel) ergens enorm van schrok ik galop en die van mij tegen de fiets omhoog sprong. Wij zijn toen erg hard gevallen helaas...
Ik doe het zelf ook altijd met longeerlijn eraan, zodat in geval van een val of wanneer je pony ineens stopt je lijn genoeg hebt om hem nog wel vast te kunnen houden.
Lijkt me ook wel eng om het met een paard te doen; onze welsh is maar 1.36 Knipoog

Edit: gaat niet over dravers maar misschien toch leuk om een ervaring te horen Bloos

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:34

Toen ik mijn draver verkeersmak maakte ging ik weleens met een ligfiets naar buiten (met een gewone fiets is toch fijner, maar die had ik toen even niet). Bij hem ging het inderdaad ook erg makkelijk. Maar hij had (en heeft) weleens buien waarin hij ineens besluit plotseling helemaal stil te gaan staan (als we bijvoorbeeld langs een wei met hengstige merries fietsen). Dan is het wel fijn om goede remmen te hebben, anders schiet het touw uit je hand.

Ik vind het zelf ook een heel goede manier om commando's aan te leren zoals 'draf!' of 'galop!'

Mijn merrie (geen draver) raakte een keer zo enthousiast dat ze mij op het halster op sleeptouw nam. Dat vond ik wel leuk (dom van mij) en dus liet ik me meeslepen, maar toen had ik dus niks meer om te remmen. Ik had toen ook geen goede remmen in de fiets dus dat was even erg eng, we gingen met een enorme vaart over een dijk waar gelukkig nooit iemand komt, uiteindelijk heb ik heeeeeel hard getrapt zodat ik haar in kon halen en af kon snijden. Heb de volgende dag meteen nieuwe remblokjes gekocht.

Fietsen is een erg goede manier om je paard eens lekker de benen te laten strekken zonder dat hij zwaar wordt belast.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:58

Dat is precies de reden dat ik een paard (of hond Knipoog ) mij nooooit laat trekken aan de fiets. Als ik langzamer wil in tempo deed ik de hand waarin ik het touw vasthad wat omhoog en dan 'hoooo' erbij zeggen. Zo maakte ik het zowel verbaal als visueel duidelijk. Ik doe het met halthouden aan de longe ook; dan breng ik mijn longe-hand omhoog en zeg dan halt en ze staan keurig recht stil. Fietsen is voor commando's enz zeker handig inderdaad! Ook zadelmak maken deed ik met mijn welsh aan de fiets; dat bond ie zo geweldig dat hij niet doorhad dat er een zadel op zijn rug lag en er zo mooi aan kon wennen Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:16

Ik begin er niet aan. Die van mij loopt liever op een rug, achter de fiets dus, maar dan welzo dichtbij dat ze de band bijna raakt. Daarbij springt ze ook nog wel eens opzij, en ik wil nog niet dood Haha!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:46

Ik heb ze op Duindigt inderdaad wel eens zien fietsen. Dit was dan niet echt voor conditietraining, maar meer om ze naar het landje verderop te brengen. Op de fiets ging dan makkelijker, hoefden de mensen zelf niet helemaal terug te lopen Clown

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:48

Nans vindt het ontzettend leuk om te fietsen! Zeker nu hij ziek is geweest en hij dus weer op moet bouwen vind ik het een hele prettige manier om hem onbelast te kunnen trainen. Hij kan stappen, draven en galopperen naast de fiets en blijft er ontzettend netjes naast lopen. Ik hoef hem nooit 'mee te trekken' en het is ook niet zo dat hij loopt en ik er met fiets en al achteraan gesleurd word. Ik moet wel zeggen dat Nans 'nooit' opzij springt, dus ik durf het ook wel aan.

(zeg nooit nooit, ik weet het, maar goed, eigen risico toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:16

Ik fiets heel af en toe met mijn draver. Hij vind het vreselijk leuk en ik vind het een goede manier om zonder belasting te trainen. Alleen weet hij meestal niet waar hij zijn benen laten moet, met het voorbeen wat hij aan de kant van de fiets heeft maakt hij de pas wat korter uit angst mij te raken. Zo doende fietsen we niet tevaak en alleen om weer eens wat anders te doen.

Op zij springen doet hij niet hij blijft staan als hij schrikt. Dus dan is het paard los van de fiets af springen en paard halen welke al braaf stond te wachten op mij.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:37

Mijn draver, doet het echt super netjes.
Ze blijft keurig naast me lopen mocht ze schrikken springt ze nooit opzij.
Ik doe het nu al een poosje en het gaat super!
Moet er we bij vermelden dat we het alleen maar in de polder doen.
En het hier druk is als ik 4 auto's in een uur voorbij zie komen.
Trekkers rijden er nu wel maar daar is ze volkomen aan gewend.
We hebben ze nl ook zelf vandaar dus!
Dus ik vind het heerlijk. om samen mijn merrie er op uit te gaan.
Ik zie haar echt genieten oortjes erop en gaan met die banaan. Tong uitsteken
Ik doe het ook vooral om dat ze nog geen 4 is, en ik dus nog niet met haar aan het rijden ben!
Verkeersmak is ze volkomen en ze schrikt niet of nauwelijks.
Ik heb haar aan een touwhalster en halstertouwtje.
Ze reageerd perfect op stap en draf, galop doen we nog niet!
nu ben ik van plan om mijn draver mee te nemen als handpaardje als ik met mijn andere pony wil gaan rijden!
Iemand daar ervaringen mee?
Groetjes Knipoog

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:20

Mijn vorige paard is een draver en haar nam ik regelmatig mee aan de fiets. Ze vond het altijd erg leuk. Ze stapte erg snel en als ik met haar ging wandelen kon ik haar niet goed bijhouden zonder dat ze steeds moest inhouden Clown dus ging ik op gewoon op de fiets, kon zij lekker doorstappen Cool en we gingen ook regelmatig in een rustig drafje. Harddraven (zeker bij een draver) vond ik VEEEEEEEEEL te snel gaan. Ook een keer per ongeluk wel gedaan, kreeg haar gelukkig weer op de rem, maar daarna dus nooit meer.
Denk dat het als handpaard meenemen ook prima gaat, maar dan heb je wel twee paarden die je moet hanteren, lijkt me lastig, maar hier op bokt zijn er volgens mij aardig wat die dat doen.
Heb ons shetje wel eens meegenomen bij het dravertje, als ik ging uitstappen, dan stapte de draver, en die shet maar rennen, erg leuk Clown Volgens mij vinden paarden het erg gezellig!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:57

Ik heb ze vandaag voor het eerst meegenomen als handpaard.
Wat echt super goed ging, stappen draven en galopperen! Knipoog
Ben nu van plan om zo om de dag te gaan rijden hier in de polder.
Voor auto's die langskomen gaat het ook goed.
Ze gaan samen in de berm naast mekaar en de auto heeft genoeg ruimte om er langs te gaan!
Dit is toch wel leuker dan naast de fiets. En zo zijn er meteen 2 gedaan die dag!
Ik had het veel eerder moeten doen.
Gewoon mee aan een touwhalster met leadrope.
Mijn andere pony bitloos net 4 echt een super combi. Tong uitsteken

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:31

Hij vind het geweldig !!

Soms iets te, hij vind me gezicht erg leuk om af te likken,en onder te kwijlen Clown En dat werkt niet als we aan het fietsen zijn Haha!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:15

Ik zou dat echt niet durfen ik heb een fjord (bijna 3 jaar) maar aan de hand loopt hij ontzettend snel.
En hij vind vrachtauto's/bussen nog eng en aangezien we eerst door een drukke kruispunt moeten lijkt mij het niet geheel veilig om met hem te fietsen.

Hoe hebben jullie dat dna gedaan toen jullie voor het eerst met je paard ging fietsen?
Gewoon fietsen en gaan? en heb je dan wel genoeg hou vast, en straks staat hij stil hoe gaan jullie daarmee om?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:21

Fietsen en gaan ja. Clown

Stilstaan en rennen doet die van mij niet, maar als hij stil staat ga ik ook stil staan, haha. Mijn pony houdt heel veel rekening met de fiets, gaat de fiets harder, dan gaat hij ook, gaat de fiets langzamer, dan doet hij dat ook. Sta ik opeens stil met de fiets, dan staat hij ook stil.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:23

Moeten jullie ook langs een druk kruispunt?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:25

Ik woon in een dorp (toevallig ook in provincie Groningen) waar het opzich niet heel erg druk is, maar op sommige tijden is er best wat verkeer. Heb er nooit echt last van.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:07

Bij ons in de polder is het druk als ik 4 auto's of zo tegen kom.
Op een rondje van een uurtje bedoel ik dan! Echt heerlijk rustig hier!
Geniet er elke dag weer van!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:10

wij doen het nog niet omdat hij de laatste tijd een beetje schichtig is voor vrachtwagens, maar in de toekomst is het geen slecht idee

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:20

Wij brachten op die manier de paarden altijd naar de paddock... Ging op de fiets een stukkie sneller dan een half uur heen en terug lopen over de baan...
Maar soms ook gewoon buiten als we een rondje Clingendeal deden...

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:30

Wij brachten op die manier de paarden altijd naar de paddock... Ging op de fiets een stukkie sneller dan een half uur heen en terug lopen over de baan...
Maar soms ook gewoon buiten als we een rondje Clingendeal deden...

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:24

die van ons ( die van mijn zusje en mij) werden ook altijd met de fiets naar het weiland gebracht! en ging zelf ook wel eens een rondje fietsen kon prima! die van mij vond het geweldig leuk! als ik langzamer ging deed zei dat ook en als ik stil sta stopt ze ook netjes! en heb het haar eigenlijk niet eens geleerd gewoon een keer in een gekke bui gedaan!

langs een drukke weg vind ik wel kunnen maar dan wel met genoeg ruimte in verband met eventueel opzei springen of weet ik het.

het is en blijft altijd een dier.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:48

Ik vind het altijd erg leuk klinken maar tegelijk ook erg gevaarlijk, naja ernaast lopen is ook eng maar goed. Moet wel een fijne manier van buitenkomen/trainen met je paard zijn Ja

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:10

Mijn moeder deed dat vroeger weleens nu niet meer omdat we ergens anders staan en geen fiets in de buurt hebben daar.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:54

Ik vind het totaal niet gevaarlijk met mijn paard!
Mocht ze schrikken dan springt ze echt niet opzij hoor!
Of op mij maar er juist vandaan!
Het gaat hier super aan de fiets.

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:30

Naar je toe springen zullen de meeste niet zo snel doen... en beginnen naast een autosnelweg is ook niet zo´n goed idee... Knipoog

Maar met een lang touwtje... (zodat je je paard nog wel een beetje kan vasthouden mocht deze ergens van schrikken) en eerst oefenen waar het een beetje rustig is (en zorgen dat je zelf normaal kan fietsen...) en het is heerlijk om te doen...