Wie rijd er Bitloos met zijn Draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Wie rijd er Bitloos met zijn Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 15:02

Hoi de titel zegt het al!
Ik ben erg benieuwd wie er allemaal bitloos rijd, of nog gaat proberen met zijn Draver?
Mijn eigen verhaal is dat ik in de uitloop aan het oefenen ben met een bitlooshoofdstel.
Dat kan ook alleen maar als je Draver al op je benen en zit goed reageerd!
Bij mijn Draver werkt het veel beter dan met een bit in haar mond!
Ik heb voor haar een halster hoofdstel sidepull Knipoog
Dus vertel wie rijd er Bitloos met zijn draver?
En waar doe je dat?
Bv in de bak, buiten enz....

Zeeuwtje68

Re: Wie rijd er Bitloos met zijn Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:53

Oja en hoe of waarom, heb je de overstap gemaakt van bit naar bitloos??

Niemand??

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:53

Ik rijd bitloos met mijn draver, nu al ruim een jaar. Ja Bevalt heel erg goed!
Buiten rijd ik meestal met Marylot sidepull. In de bak met touwhalster, halsring of niks.

Heb de overstap gemaakt omdat het me veel fijner leek voor mijn paard om zonder bit gereden te worden. Heb sindsdien nog 1 x met bit gereden en ik vond het echt niks. Clown Paard reageerde niet echt anders maar voor mij voelde het wel anders, reed gewoon met losse teugel maar voelde hem hele tijd op dat bit knabbelen enzo, raar gevoel als je dat niet meer gewend bent. Vork
Had een touwhalster gekocht en ben er gewoon opgestapt (in de bak) . Paard luisterde meteen prima, het was niet anders als met bit. Lachen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:45

Mijn paard reedt ik ook meestal bitloos en wel met een hackamore. Hij kon met bit nog wel eens behoorlijk heet zijn en zo was ie heel relaxed. Een paard wat ik trainde (voor de koers) was ook zo heet (of eigenlijk nog véél heter) en die reed ik zelfs zo voor de kar, ging perfect!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:19

Ofir reed ik met hackamore, Rival ook. Tammy rij ik of met hack of op de neusriem van haar gewone hoofdstel, à la sidepull. Ik rij veel buiten en dan heeft een bit geen meerwaarde, vind ik. Verder is Rival nogal lomp gereden en daardoor erg hard in de mond, met hack is ze rustiger. Tammy kan zowiezo slecht tegen het bit. Voor haar heb ik een myler, maar ik rij vaker zonder bit.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:04

ik wil bitloos gaan rijden zodra lessy herstelt is van zijn peesblessure. ik had net een crb gekocht en zowat de volgende dag liep hij kreupel en bleek hij dus een peesblessure te hebben. ik heb het dus nog niet geprobeerd.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:44

Ik rij mijn draver afwisselend, met bit, zonder bit, zonder hoofdstel, gaat allemaal erg fijn. Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 17:24

Wat leuk van jullie reacties. ik rijd mijn draver met een sidepull alleen heeft ze het nog niet helemaal door! Maar goed veel oefenen doet wonderen toch? Ze is idd altijd nogal heet maar met bit meer als bitloos!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 17:24

dolor schreef:
ik wil bitloos gaan rijden zodra lessy herstelt is van zijn peesblessure. ik had net een crb gekocht en zowat de volgende dag liep hij kreupel en bleek hij dus een peesblessure te hebben. ik heb het dus nog niet geprobeerd.

Jeetje dat is balen dan! beterschap met je paard Ach gut

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:51

Die van mij is altijd vrij hyper, of ik nou een bit of geen bit gebruik. Clown

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:10

Bij mijn paard maakt het ook geen verschil met/zonder bit, altijd even voorwaarts. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:14

Bij ons komt wekelijks een vriendin met haar draver rijden; het dier, heet, loopt met een veel rustiger hoofdhouding zonder- dan met bit!
Zelfs een paardje voor de sulky wil weer lopen nu hij daar zonder bit is opgetoomd!

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:20

Ik reed(hij is helaas overleden) met mijn draver op het laaste ook bitloos, hij liep lekker ontspannen en lette veel meer op mij dan met een bit(dan zat hij er altijd mee te kl*ten.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:05

Cloud loopt zonder bit stukken rustiger met zijn hoofd dan met bit. Ook kan ik zonder bit veel beter voelen waar hij vast zit in zijn hals en rug dan zonder bit.

Af en toe gaat er een bit in.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:16

k rijdt niet bitloos.
maar k ga meestal wel naar t
rijden nog even zonder zadel en met
halster, erop zitten en nog even
rondstappen en draven in de zandweg.
hij wordt er heel kalm door.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 12:50

Met welke optoming rijden jullie het fijnste mee? Ik ben nl nog aan het uittesten wat voor mijn draver het beste werkt! Mijn ander paardje gaat heel goed op de crosslink neusriem! Voor mijn draver heb ik de sidepull! Maar heb daar niet zo goed contact mee helaas! Maar ze is nog jong dus zal een kwestie van oefenen zijn.
En ik wil weten waarom jullie overgegaan zijn naar bitloos?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:02

Zeeuwtje68 schreef:
Met welke optoming rijden jullie het fijnste mee? Ik ben nl nog aan het uittesten wat voor mijn draver het beste werkt! Mijn ander paardje gaat heel goed op de crosslink neusriem! Voor mijn draver heb ik de sidepull! Maar heb daar niet zo goed contact mee helaas! Maar ze is nog jong dus zal een kwestie van oefenen zijn.

Eerst reageerde Tjitse niet goed op touwhalster, nu wel dus dat vind ik fijn. Sidepull vind ik ook erg fijn. En zonder optoming rijden vinden wij allebei het fijnste. Ja
Ben overgegaan omdat ik opeens ontdekte dat bitloos rijden ook kon (via een boek), wist daarvoor niet beter dan een bit.. Leek me veel fijner voor het paard, bitloos. Dus geprobeerd en voor mij nooit meer een bit.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 14:30

Ben overgegaan omdat ik opeens ontdekte dat bitloos rijden ook kon (via een boek), wist daarvoor niet beter dan een bit.. Leek me veel fijner voor het paard, bitloos. Dus geprobeerd en voor mij nooit meer een bit. [/quote]

Ja idd was bij mij ook zo Knipoog gewoon door een boek hahaha! En nu rijd ik dus ook alleen maar bitloos ,wel jammer van mijn mooie hoofdstellen met westernbitten eraan. Pas geleden gekocht! Wel zonde Ach gut Ik dacht eerst aan een bosal met mecate maar das duur zeg! En dit werkt ook goed al is het geen western. dat zou mooier staan nl bij mijn westernzadel en stockzadel. Maar tot nu toe werkt de crosslink het beste voor ons Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:33

Ik rij wel eens bitloos, bijv. tijdens endurancewedstrijden of gewoon in de zomer. In de winter is hij meestal frisser en rij ik toch liever met bit (gewoon een westerntrensje).

Ik vind altijd dat bitloos rijden een beetje overschat wordt, ik merk eigenlijk weinig verschil aan mijn draver (dus niet dat hij het veel fijner vindt ofzo). Hij kan er beter mee eten en drinken onderweg, dat is fijn. Maar met bit heb ik toch een fijner contact, hij reageert daar super op. Met bitloos is dat toch een stukje grover bij ons. Dressuurmatig rij ik daarom ook altijd met bit.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:50

Ben ik het helemaal mee eens! Tis gewoon paardafhankelijk; niet elk paard vind hetzelfde prettig

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:56

Je hoort wel eens van paarden die totaal anders worden als het bit eruit gaat, en dat zal voor sommige paarden ook best gelden. Maar de indruk wordt gewekt dat dit voor alle paarden zo is, dat bitten nutteloze martelwerktuigen zijn, en daar ben ik het toch echt niet mee eens.

Wel kan het specifiek bij dravers een (tijdelijke) oplossing zijn, omdat ze geleerd wordt op het bit te leunen, zodat ze harder kunnen. Bitloos is dan iets heel anders, waarbij ze die associatie van druk=harder nog niet hebben. Dus dat kan bij paarden die gekoerst hebben vast wel helpen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:01

ik rij ook af en toe bitloos, ze reageerd er voral buiten heerlijk rustig op, niet meer zo zenuwachtig.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 16:32

Bitloos is dan iets heel anders, waarbij ze die associatie van druk=harder nog niet hebben. Dus dat kan bij paarden die gekoerst hebben vast wel helpen.[/quote]

Daarom is mijn vraag ook gebaseerd op dravers! Idd omdat ze doorgaans met een beetje druk op het bit harder gaan i.p.v zachter! En dat is dus niet zo met bitloos, bij mijn draver dan he Haha! Geen idee of ze ooit heeft gekoerst! Maar weet wel, dat als ik met bit reed! Ze steeds harder wou als ik maar een beetje druk gaf op haar bit!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 16:33

Brammetje16 schreef:
ik rij ook af en toe bitloos, ze reageerd er voral buiten heerlijk rustig op, niet meer zo zenuwachtig.

Waar rij jij mee buiten??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:11

Zeeuwtje68 schreef:
Met welke optoming rijden jullie het fijnste mee?

De eerste vraag: Mijn s-hackamore. Ik heb er twee, de ene is uitgeleend op het moment.
http://img.photobucket.com/albums/v301/ ... srit93.jpg

Tammy rij ik nu regelmatig op haar gewone hoofdstel zonder bit:
http://img.photobucket.com/albums/v301/ ... itloos.jpg
Ze kan slecht met het bit omgaan, loopt altijd te rommelen. Ik reed haar hiermee vanaf de bak terug naar huis met heb haar op de laatste twee buitenritten ook zo gereden en het bevalt wel goed. Lachen

De tweede vraag: veel buitenrijden en dan eigenlijk het nut van een bit niet zien. Ik ben overgestpt toen ik mijn vorige draver nog had. Onze fokmerrie ben ik ermee gaan rijden omdat ze het bit vastpakte en Tammy vanwege bovenstaande reden.