ik vind het nogal erg hoe jockeys tegen hun renpaarden doen. Ik zag het een tijdje geleden op tv, ze zijn hun paarden echt aan het slaan vind ik, want dan pakken ze de teugels in een hand, en met de andere hand zwaaien ze heel hard met met de zweep, om maar zo hard mogelijk te kunnen slaan. Volgens mij lopen die paarden zo hard om dat ze pijn hebben! Wat vinden jullie hier van?
ik heb nooit wat begrepen van die sport.Ik vind het er vaak niet paard vriendelijk uitzien.Maar wie ben ik om een mening te geven als ik niks van deze tak af weet.
Hoewel ik vind dat dit weer het duizendste (zeur) topic hier over is geef ik toch maar antwoord! Ik vind het zelf ook niet geweldig, maar die paarden hoeven maar hee; even te rennen, met een paar klappen op de kont, wat nog wel gaat, minder pijnlijk dan als iemand met sporen rijd wat ie niet kan. En voor de rest hebben ze een hardstikke luxe leventje! Ander verhaal vind ik het vroeg inrijden,...
Ik verplaats het even naar "draf en rensport". Daar zitten de mensen die precies weten hoe het zit met reglementen enzo.
Wat ik namelijk altijd begrepen heb is dat er vooral gezwaaid wordt langs het paard en dat er in de reglementen is vastgelegd hoe vaak je een paard per race een tik mag geven (2 keer?).
Tsjee, zie je wel eens dressuur of springruiters? Die roppen hun paards mond kapot en krijgen zelfs gewoon open wonden door de sporen die er gebruikt worden.. Vaak is het zo dat renpaarden niet geslagen worden, maar dat ze de zweep zwiepen, zodat het paard nog meer naar voren gaat..
ik ben echt helemaal van de western wel is een wedstrijd van gezien ofzo? teugeltje altijd los en luisteren op je been terwijl je amper wat hoeft aan te raken. en alles zonder zweep, en oh ja DE SPOREN ZIJN VOOR DE SIER als je die gebruikt word je gediscualificeert. ik hou totaal niet van die dressuur en springen en ren (rdaf) paarden
Ik weet niet als ik juist ben: althans ik heb dit eens op een film gezien dat er maar 3 x dacht ik een mep mocht gegeven worden. Anders mogen jockeys niet meer mee doen. *ik kan het ook mis hebben*
Ik denk dat ieder respect moet hebben voor ieder z'n sport, er zijn vast mensen/jockeys die op de juiste manier met hun renpaarden omgaan, maar ook mensen die dat niet kunnen, Feit is wel dat dit bij dressuur en springen ook gebeurt!
Volgens mij kun je in elke discipline wel de uitwassen vinden op en daarover topics op Bokt. Of dat nu dressuur, springen, endurance, western, sgw of draf- en rensport is.
Maar goed, die paarden worden ook veel te vroeg ingereden
Jockey's mogen maar een x aantal keer raak slaan, 3x als ik me niet vergis. Ze zwaaien langs de ogen van het paard die dan een tik verwacht (die overigens niet zo gek hard zijn, met een zeer korte zweep kun je niet zo hard slaan als met een lange zweep). Dus meestal is het gewoon nep Maar hier zijn al meerdere topics over geweest. Gebruik de zoekfunctie maar eens
Inderdaad word er best hard 'gemept' met die zweep, Voor hen is dat normaal, maar als we het zo gaan bekijken, Bij dressuur rijden de meeste ook met sporen & zweep, 'dat is ook zielig' als je met dat knopje in hun buik 'prikt' Alhoewel het niet zeer doet, tenzij je het misbruikt..
Maar dat neemt bij mij niet weg dat die Jockey's hard slaan, ze meppen er heel wat op los, maar aan de ene kant denk ik, die paarden zijn niet anders gewend. Toch vind ik het geen fijn beeld hebben, dat hele crossen gedoe niet..
Ik ben niet echt tegen het paardenrennen alhoewel er uitzonderingen zijn. Het is naar mijn mening zoals dressuur en springen. Voor iedere tak van de paardensport worden de beste paarden gefokt en deze renpaarden zijn gebouwd voor het rennen en worden ook in die richting uit de beste lijnen gefokt. Verder is het ook zo dat het meer natuurlijk instinct is. Paarden zijn kuddedieren als er gevaar is vluchten ze in groep en bij paardenrennen lopen paarden ook in groep . Elk paard heeft de neiging van voorop te lopen (zodat ze geen prooi worden van leeuwen, tijgers, ... in het wild). Als een paard trager gaat lopen en dus achteraan in de groep komt geeft de jockey een tik (wat voor het paard gelijk staat aan een klauw of aanval van een roofdier, en het dier dus aanzet om veel sneller te gaan lopen). Dus eigelijk wordt er gebruik gemaakt van het paard als vluchtdier. Ik vind dus dat met het oog op deze sport en met de achtergrond van het dier zijn instinct zelf, dat het wel kan van enkele flinke meppen te geven (deze dieren hun vluchtreflex en angst om als prooi te eindigen gaat boven de pijn van de zweep).
Er wordt wel degelijk veel in de mond geropt. Kijk even goed naar mijn reactie en die van griebels, al dat 'gemep' is voor het grootste deel om het paard goed wakker te houden..
Het heeft weinig zin om naar andere takken van sport te wijzen . Ga eens langs bij een renstal zou ik zeggen . Vanaf de tv kan je geen mening vormen.
De lijnen in 1 hand pakken is in de drafsport in ieder geval verboden ( weet niet of dat in de rensport ook zo is ) .
Een paard wat je elke race helemaal verrot slaat ( zoals sommigen denken dat het gaat ) zal op den duur of zo onwijs druk worden van angst dat je er niets meer mee kan beginnen of het zal zo'n aversie tegen het racen krijgen dat het zich niet meer 100% zal geven. Beiden kanten op dus een negatief effect
Ik heb zelf helemaal niets met dat geren en dat geram met zwepen, vaak veel te vroeg inrijden, al dat gesjouw van paarden in trailers van hot naar her of in vliegtuigen e.d., getrek in de mond, rijden met zweep, bit en sporen. Mag je hier meestal niet zeggen, maar dat is mijn mening.
@gipsyboy! Heb je wel eens gezien hoe ze een westernpaard trainen??Dat gaat ook niet even vriendelijk hoor..Ze doen niet voor niks alles gelijk zonder dat je ze helemaal aanraakt met je been..en zonder zweep etc. Die hulp middelen kennen ze wel hoor. En heb je wel eens gezien hoe ze zon stop oefenen bah!,nou ik hoef het in ieder geval niet te zien. Maar beetje of topic he?
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 30-01-07 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Ik ben ervan overtuigd dat de 'toppers' een goede band hebben met hun paard, jammer dat er weinig 'toppers' zijn. Het valt me wel op hoe snel iets zielig gevonden word, heeft iemand enig idee hoe dik de huid van een paard is? En in het geval van paardenrennen, het gebaar van slaan brengt adrenaline in het bloed van de jockey, dit is hetgeen dat overgebracht wordt naar het paard. Ik heb het 3x in het echt gezien en heb daarbij 1 jockey zijn paard werkelijk zien slaan, en ja, dat vond ik zielig. @ ruitje. Ik moet zeggen dat ik mijn twijfels heb over het verbod om de teugels in 1 hand te brengen, als je met je hand zowel je zweep op die wijze hanteerd terwijl je ook nog de teugel in je handen hebt... arme paardenmond. Het meest sneue vind ik toch het vroeg beleren van de paarden, ik kom hetzelfde tegen in de westernsport, ik hoor daar dan ook niet bij, pas te rijden als ze 3 zijn.