toltende dravers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

toltende dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 20:30

Wie heeft er allemaal een draver die de tolt/telgang beheerst?

Sempre

Re: toltende dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:56

Mijn draver kan het. Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:58

Mijn dravers laten geen enkele aanleg voor tölt zien Haha!. In Duitsland is er zelfs een hele vereniging voor Lachen : www.toeltende-traber.de

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 06:26

Nancy_ schreef:

heb je hem dat zelf aangeleerd of kon hij dat al?

zou namelijk graag willen dat mijn draver dat kon, heb er nog niet echt wat gemerkt tijdens t rijden ofzo maar ga vandaag weer een beetje proberen ;p

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:03

never kan het heel erg goed heb zelfs overwogen om gangen wedstrijden te gaan doen had zelfs al en proefje op muziek gemaakt maar helaas werd hij toen kreupel en is er eigenlijk nooit meer iets van gekomen

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:09

Romain kan het ook..

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:29

tjitseee schreef:
Nancy_ schreef:

zou namelijk graag willen dat mijn draver dat kon, heb er nog niet echt wat gemerkt tijdens t rijden ofzo maar ga vandaag weer een beetje proberen ;p

Naah, ze deed het omdat ze rugpijn had. Bloos
Nu nog heel af en toe als ze het moeilijk vind, maar ik wil het niet op commando doen.
Moet je even naar www.dravers.nl, en dan naar het forum (www.draverspraat.nl/forum) gaan, bijna elke draver tölt daar! Ja

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:06

tjitseee schreef:
Nancy_ schreef:

Je kan een draver geen tolt 'aanleren' . Het zit erin of niet Lachen .

Niet alle dravers beheersen tolt, sommigen kunnen bijvoorbeeld alleen telgang en anderen kunnen helemaal niets( nouwja, geen extra gangen dan Haha! )

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:11

Ofir kon het niet, die was zo regelmatig als een klokje. Point heb ik wel eens wat pasjes zien doen. Tammy is bij mijn weten ook hartstikke regelmatig, Rival daarentegen heeft 5 gangen die ze ook nog heel leuk door elkaar kan gooien. Eén groot gangenfeest Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:40

WendyBZ schreef:
Rival daarentegen heeft 5 gangen die ze ook nog heel leuk door elkaar kan gooien. Eén groot gangenfeest Haha!

Dat klinkt ongeveer als mijn draver Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:52

tjitseee schreef:
Nancy_ schreef:

Je kan een draver geen tolt 'aanleren' . Het zit erin of niet Lachen .

Niet alle dravers beheersen tolt, sommigen kunnen bijvoorbeeld alleen telgang en anderen kunnen helemaal niets( nouwja, geen extra gangen dan Haha! )
[/quote]

nee ik weet dat je het niet kunt aanleren, maar je hebt van die natuurtolters zegmaar en van die dravers die er wel aanleg voor hebben maar het nog moeten ontwikkelen dat bedoelde ik ;p

mijn draver had eerst wel een raar huppelpasje af en toe, mijn instructrice zei dat dat evenwichtsprobleem was (toen ik hem net had) nu heeft hij dat haast niet meer, maar vandaag deed hij dat weer dus ik blijf hopen dat hij op een dag kan tolten Haha!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:07

Ben kon het ook, als je hem aanspoorde voor draf. als je dan niet bij ging drijven deed hij het, dreef je bij dan ging hij draven.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:09

De mijne heeft aanleg voor telgang, en inderdaad, hij gooit ook gangen door elkaar. Nagelbijten / Gniffelen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:59

Mijn draver kan ook tölten, Kijk maar naar dit filmpje ! Haha!

ruitje schreef:

Alle telgang-dravers zouden ook moeten kunnen tölten. Knipoog Of ze het doen is een tweede natuurlijk Haha! , want niet elke draver laat de aanleg even goed zien.

De tölt zit qua beenzetting precies tussen de draf en telgang in. Dus elk paard dat zowel diagonale (draf) als laterale (telgang) aanleg heeft, heeft aanleg voor een vorm van tölt.
Kortom: iedere draver die telgang en draf kan, zou ook moeten kunnen tölten. Voor telgangers is het vaak wel moeilijker, maar ze hebben ook allerlei tussenvormen die bijv. meer naar draf of telgang neigen (draftölt, saddlegait).

En dan zijn er nog de walkers, ook die heb je onder de dravers! Pling

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:35

Splash kan het ook! Zat heerlijk buiten, in de bak tijdens dressuurwedstrijden vond ik het alleen wat minder *LOL*

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:17

Ed kan het ook, ontdekt door Nina op de veluwe! Haha!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:20

paard op poelenburgh kan het ook. maar ik vind het persoonlijk erg vervelend als je aan draafd dat hij in zon gang gaat. moet je nog ff extra aandrijven voordat hij pas in draf gaat...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:41

Ik ken maar heel weinig dravers die echt kunnen tölten. In Duitsland heb ik er een paar gezien op gangenwedstrijden, maar hier in Nederland eigenlijk nooit, ook niet op filmpjes (slechts 1 keer een loepzuivere tölt op een filmpje van een Nederlandse draver gezien). De meesten gaan toch in of een langzame pace, of in schweinepass. Tölt is toch best een moeilijke gang om correct te rijden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:10

promptertje schreef:
Ik ken maar heel weinig dravers die echt kunnen tölten.

Jij zegt dat inderdaad wel vaker, maar daar ben ik het toch niet mee eens. Knipoog

Inderdaad is een echte zuivere viertakt tölt vrij moeilijk te rijden (behalve met een natuurtölter, en ook die zijn er onder de dravers), niet alleen met dravers maar met alle gangenpaarden. Veel gangenrassen hebben zelfs een töltvariant die niet zuiver viertakt is als hoofdgang; ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar het hele spectrum tussen draf en telgang wordt benut.
Dravers zijn met Ijslanders (en misschien Aegidiënbergers?) wel het enige ras waar echte vijfgangers in voorkomen, die dus en aanleg hebben voor een viertaktgang én rentelgang.

Dus als je het over een zuivere viertakt tölt hebt zoals die van Ijslanders gevraagd wordt (en liefst ook van een draver): dat zullen er niet veel spontaan aanbieden. Maar andere viertaktgangen zie (en vooral hoor) je overal om je heen! Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:04

Ik heb het ook over zuivere tölt, en dat zie je bar weinig. Elke twee jaar kom ik het tegen, op de Equitana Open Air, waar gangenwedstrijden voor alle rassen zijn. Daar tussenin zie ik allerlei gangen (ook bij mijn eigen paarden), met allerlei takten erin Haha! - maar géén tölt.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:06

Ik zal even een filmpje opsnoprren van Miracle in tölt Lachen

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:23

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:57

Ja Shetlandlove, jou bedoelde ik ook, jouw paard is de enige die ik op een filmpje echt heb zien tölten Ja - een echte viertakt

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:06

en ik maar denken dat het niks was Tong uitsteken Totdat Nina op de eerste meeting zei dat het echt zuiver was Haha! Ik helemaal trots Haha!

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:07

ik vind het nog steeds jammer dat er geen geluid bij zit Verdrietig