oude, slechte renpaarden naar de slacht?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ramgad

oude, slechte renpaarden naar de slacht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 12:03

Ik heb mijn muildiertje sinds een tijd staan bij mensen die ook aan rensport doen en deze hebben een jockey die ze laten komen om hun paarden te trainen en daar heb ik echt al veel van gehoord dat slechte en oude galoppaarden naar de slacht gebracht worden...

khad daar nog al van gehoord hoor dat ze dat snel doen maar hij was aan het vertellen over een paardje, 9 jaar, dat binnenkort naar de slacht gaat omdat hij te oud geworden is:( hij is nog supergezond, superbraaf en heeft al aan bijna 5000 euro aan prijzengeld gewonnen.. kvind dat toch wel heel erg spijtig hoor

wat vinden jullie hiervan en weten jullie soms of er ergens een "plaats" is waar je zo afgedankte renpaardjes kan gaan redden van de slacht?

groetjes dagmar

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:04

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:43

ja, idd, veel paarden belanden bij de slager als ze 'afgedankt' worden. Ik ben het hier niet altijd mee eens. Wij proberen in principe voor onze gezonde, brave paarden een goede baas te vinden, die ze als recreatiepaard willen hebben, maar bij een aantal paarden is de slager een betere oplossing. Soms doe je het paard er helemaal geen plezier mee om ze te verkopen als recreatiepaard, gewoonweg omdat ze niet mak genoeg zijn en dan wil je niet het risico lopen dat ze het slecht krijgen en vaak doorverkocht worden, omdat die nieuwe eigenaren het paard niet aankunnen

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:04

Niet mak genoeg zijn? Ligt denk ik aan de manier van trainen dan...
Mijn ex-renpaard is nu 10 jaar, en is vanwege een peesblessure uit de rensport gehaald. Ik rijd daar nu endurance mee...
Niet afgedankt, en ook zeker geen slacht!
Je kunt de paarden ook zo trainen dat ze ook normaal kunnen galoperen, en dan heb je er dus super fijne paarden aan.

Hughes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:10

griebels schreef:
Niet mak genoeg zijn? Ligt denk ik aan de manier van trainen dan...
Mijn ex-renpaard is nu 10 jaar, en is vanwege een peesblessure uit de rensport gehaald. Ik rijd daar nu endurance mee...
Niet afgedankt, en ook zeker geen slacht!
Je kunt de paarden ook zo trainen dat ze ook normaal kunnen galoperen, en dan heb je er dus super fijne paarden aan.

jouw ex-renpaard is een arabier... en die zijn er niet voor gefokt om te koersen.
Een volbloed wel.
En ik kan me voorstellen dat het ook moeilijk is om met een draver een volte halve baan in een lekker galopje te doen in een bakkie van 20 x 40

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:15

Ok, ik heb ook met engelse volbloeden als renpaard gewerkt. Bij de vrouw van Albert Voorn, en in Duitsland...
Ook daar kunnen ze normaal galoperen, zelfs in een bak van 20 x 40m...
Over dravers kan ik niet meepraten.
Maar dat weet je zelf denk ik ook wel.
Het ging er hier om of ze naar de slacht moesten/gingen, en dat is bij beide rassen niet echt nodig lijkt mij...
Denk jij daar anders over dan?

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:29

Eigenaardig genoeg kon mijn draver wel die volte halve baan galopperen, maar omdat de meeste mensen denken dat ex-koerspaarden veel te druk zijn en niks kunnen, kun je ze aan de straatstenen vaak niet kwijt - en verdwijnen er jammer genoeg dus veel naar de slager.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:31

Ik denk dat dat indd de reden is...

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:09

met paarden die niet mak genoeg zijn, bedoel ik paarden die bij ons echt wel mak zijn, maar waar een uitgebreide en voor sommige mensen lastig te begrijpen gebruiksaanwijzing bijzit. Als die niet opgevolgd wordt, is het paard gewoon gek en vaak doen rijpaardenmensen het toch op hun eigen manier en de kans dat zo'n paard het slecht krijgt, is gewoon heel groot, dus dat risico willen we gewoon niet lopen. dan weten we liever zeker dat het paard een goed leven heeft gehad en dan geven we hem een, in onze ogen, waardig afscheid, hoe hard het ook mag klinken voor anderen

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:39

Ik ken maar drie voorbeelden... een e-ponydraver die nooit had leren galloperen. Na heel wat hele korte bochten(voor het gevoel, was normale 20*40 bak) op veel te grote snelheid hebben we deze merrie normaal kunnen leren galloperen. Het was een werk van lange adem, maar uiteindelijk was het een heerlijk fijne pony.

Een ander renpaard dat ik ken, was omgeschoold naar springpaard, is toen millitary gaan doen en rond zijn 20 ging hij de dressuursport in.

Het derde paard was groot, log, braaf, rustig tegen het luie aan (alles wat je dus niet verwacht in een renpaard)maar volgens de eigenaren heeft hij vroeger koersen gelopen met een aardig resultaat ook nog.

Je moet er de tijd, zin en conditie voor hebben en natuurlijk het verstand, maar het is doenbaar om ze te herscholen. Natuurlijk zijn er paarden die daar minder voor geschikt zijn en waar meer werk aan is. Daar de juiste nieuwe eigenaar voor vinden lijkt me inderdaad erg moeilijk. En ja waar doe je een paard dan plezier mee?

(dit alles los van het feit dat sommige renpaarden echt op zijn op 8-jarige leeftijd)

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:10

wizewo schreef:
En ja waar doe je een paard dan plezier mee?

Idd.... ik denk niet dat je alle paarden een plezier doet door ze te verkopen als rijpaard

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:42

nee dat is waar maar ik denk toch dat die diertjes, na hun carriere als renpaard (wat volgens mij wel een harde carriere is) een grote weide met andere paarden en gras verdienen... spijtig dat ik dat niet genoeg heb, anders zou ik er zeker enkele kopen en ze dat geven en hun laten genieten van hun oude dag!

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 06:03

ramgad schreef:
nee dat is waar maar ik denk toch dat die diertjes, na hun carriere als renpaard (wat volgens mij wel een harde carriere is) een grote weide met andere paarden en gras verdienen... spijtig dat ik dat niet genoeg heb, anders zou ik er zeker enkele kopen en ze dat geven en hun laten genieten van hun oude dag!

Onze paarden staan ook tijdens hun koerscarriere op een grote wei met een berg vriendjes....

Als we een paard naar de slager brengen, dan zetten we hem vaak eerst nog een zomer op het land... zodat ie een mooi einde heeft gehad, zeg maar

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 13:41

ja das wel mooi maar toch...waarom gaan ze dan naar de slacht? kunnen ze daar niet blijven staan of verkocht worden? of zijn het "zieke" paarden?

xxxxxxx

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:33

ze kunnen niet blijven staan. De eigenaren hebben paarden bij ons staan om mee te koersen. Als ze om welke reden dan ook niet meer koersen, moeten ze in ieder geval weg bij ons en een paard heeft dan een aantal opties:

- mag bij de eigenaar z'n leven slijten (vaak met goede paarden, die veel verdiend hebben)
- fokmerrie
- rijpaard
- slager, als bovengaande opties niet kunnen, om eerder in dit topic al genoemde redenen

SaintAissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:46

ramgad schreef:

Daar doe je lang niet elk paard een plezier mee!
Renpaarden werken (normaal gezien) graag en er zijn dan ook paarden die verpieteren als je ze de rest van hun leven in het land zet, zonder te werken.

En een 11 jarige hengst bij andere paarden zetten, komt ook niet goed.

Je moet het per paard bekijken en voor elk paard is er maar 1 van de genoemde oplossingen de beste en het is wel zo eerlijk om goed naar je paard te kijken voordat je hem in het ongeluk stort....

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:02

ramgad schreef:

Ik vind het inderdaad ook een beetje dubieus, maar dat is niet alleen op dit forum (Draf- en Rensport). Hete, dure paarden fokken, die voor hun 10e vaak al helemaal kapot zijn. Zodra ze niet goed genoeg meer zijn voor het doel waarvoor ze in de eerste instantie GEMAAKT zijn, worden ze net zo makkelijk weer opgeruimd (want ja, je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt!). Zolang mensen maar plezier hebben en er zelf beter van worden, kunnen de paarden verrekken...

Stinkt wat mij betreft een beetje naar uitbuiting en zelfzuchtigheid!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:55

Jamezy schreef:
Zolang mensen maar plezier hebben en er zelf beter van worden, kunnen de paarden verrekken...

Bravo, goed gesproken!

Hughes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:21

Jamezy schreef:

Ik vind het inderdaad ook een beetje dubieus, maar dat is niet alleen op dit forum (Draf- en Rensport). Hete, dure paarden fokken, die voor hun 10e vaak al helemaal kapot zijn. Zodra ze niet goed genoeg meer zijn voor het doel waarvoor ze in de eerste instantie GEMAAKT zijn, worden ze net zo makkelijk weer opgeruimd (want ja, je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt!). Zolang mensen maar plezier hebben en er zelf beter van worden, kunnen de paarden verrekken...

wat kom je dan doen op dit forum , met al je vooroordelen ?
is er geen Penny- forum voor jou ofzo ?

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:05

Hughes schreef:
Jamezy schreef:

wat kom je dan doen op dit forum , met al je vooroordelen ?
is er geen Penny- forum voor jou ofzo ?

Bravo, goed gesproken!

Volgens mij heb jij (jamezy) niks gelezen van wat hiervoor gezegd werd. Ik kan het nl ook anders zeggen, voor het geval je het niet goed begrepen hebt. De paarden die wij naar de slager doen, willen we niet in handen laten vallen van onwetenden die er maar een beetje mee aankloten. Die paarden zijn een goede en eerlijke behandeling gewend en die willen we geen onrecht aandoen door ze te verkopen aan de eerste de beste, die er toch niet mee om kan gaan

SaintAissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:28

Jamezy schreef:
Zolang mensen maar plezier hebben en er zelf beter van worden, kunnen de paarden verrekken...

En dus sluit de gemiddelde penny muts als jij zijn paard 23 uur per dag op in een donker hok en trek je hem er 1 uur uit om je voor JOUW plezier mee rond te crossen in de meest onnatuurlijke vormen die je maar kunt bedenken. Pasje zijwaarts, volte halve baan, schoudertje binnenwaarts. Erg paardvriendelijk inderdaad.

Simple minded people....

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:44

hahaha

maar idd, zo is het meestal wel... dat doe je een paard toch niet aan die z'n hele leven al hard voor je gewerkt heeft? Van de slager heeft ie in ieder geval geen weet en als koerspaard weet je zeker dat je goed voor hem bent geweest

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:08

het is spijtig genoeg maar ik denk dat je een draver als die van de baan af komt echt dus danige blesure heeft of gehad heeft dat zo'n dier dr niks meer aan heeft om een beetje met iemand op zijn rug te hobbelen beter naar de slacht of in kan laten slapen.
Het is nu eenmaal een feit dat dr blesures bestaan en ik heb ook een draver gekocht die eigenlijk voor de slacht bedoelt was peesblesures had ie en OCD maar ja niet iedereen is zo gek en wil zo'n dier hebben het brengt veel DA kosten met zich mee.
Dat is gewoon het probleen niet iedreen wil zo'n paard hebben en het is dan het beste voor dier hen uit zijn leiden te verlossen want wat heeft ie er aan als ie een slecht leven heeft ook niks dat is mijn mening

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:54

maar ik denk dat ze hier meer de gezonde dieren bedoelen die ook bij de slager belanden

Sharlon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:05

[/quote]En dus sluit de gemiddelde penny muts als jij zijn paard 23 uur per dag op in een donker hok en trek je hem er 1 uur uit om je voor JOUW plezier mee rond te crossen in de meest onnatuurlijke vormen die je maar kunt bedenken. Pasje zijwaarts, volte halve baan, schoudertje binnenwaarts. Erg paardvriendelijk inderdaad.

Simple minded people....[/quote]

Sorry hoor, maar dit vind ik wel heeeel erg kort door de bocht. Dressuur is niet bepaald onvriendelijk en wie zegt dat iedere dressuureigenaar het paard 23 uur op stal heeft staan??????? Ook dressuur/spring/SGW paarden zijn gelukkig, krijgen genoeg aandacht en verzorging en staan lekker in de wei. Niet alleen de renpaarden hebben dit voorrecht!

Ik ben t eigenlijk wel deels met de eerste reactie eens.... als een renpaard "goed" gezond is, maar alleen een gebruiksaanwijzing heeft, dan moettie maar naar de slacht? Zou niet best zijn als alle paardeneigenaren dit deden lijkt me................ Over paardonvriendelijk gesproken zeg!

Zoek dan gewoon een eigenaar die wel weet wat hij doet of probeer hem te slijten als gezelschapspaard. Slachten doe je niet met een gezond dier, alleen omdat hij/zij moeilijk is! In alle andere sporten brengen ze een paard met gebreken toch ook niet weg? Altijd zoek je eerst alle andere alternatieven............. en dit is niet per definitie de makkelijkste!!!