draver geschikt voor ons?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

draver geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 22:52

Ik ben aan het orienteren om eventueel in de toekomst weer een paardje aan te schaffen. En ik heb mijn oog laten vallen op dravers, nadat ik een paar enorm leuke ben tegen gekomen.
Nu ben ik benieuwd of een draver in ons plaatje zou kunnen passen, want ik weet eigenlijk vrij weinig over dravers.

Mijn eisen zijn:
- nuchter en werklustig paard, dus geen stresskikker.
- geschikt voor endurance
- braaf karakter, ook voor kinderen. Het zou leuk zijn als de kinderen er ook eens op zouden kunnen, als ze interesse in paarden krijgen.
- merrie (als hij verder aan alle eisen voldoet, wil ik een ruin ook een kans geven. Maar ik ben een merrie mens)
- het liefst tussen de 1.50 en 1.55. In ieder geval niet groter dan 1.60.
- goed verkeersmak
- geschikt voor recreatief dressuur of western (ben ik nog niet helemaal uit)

Iets over mijzelf:
Ik heb bijna 12 jaar zelf paarden gehad. En wat paarden bij gereden.
Dit was allemaal recreatief dressuur en western. Ik heb 2 van mijn eigen paarden helemaal beleerd en ingereden. En 1 paardje omgeschoold van engels naar western. Dit allemaal wel met professionele begeleiding, regelmatig les.
Inmiddels rij ik zo'n 5 jaar helemaal niet meer. Dit wil ik wel weer op gaan pakken met les, voordat ik weer een paardje zou komen. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit op wat voor manier ik dat wil gaan doen.

Mijn hart ligt echt bij de endurance, dus dat is echt een eerste vereiste dat een paard daar geschikt voor is.
Verder vind ik het leuk om zelf met een paard aan de slag te gaan, dus ik hoef geen "af" rijpaard. Maar goed zadelmak is wel een vereiste.
Ik heb geen ervaring met dravers en om ze te leren galoperen. Aan de ene kant vind ik dit een uitdaging, maar aan de andere kant weet ik niet of dit erg lastig is, ook omdat ik al vrij lang niet meer gereden heb.

Een draver die gekoerst heeft, heb je dan veel kans dat ze heet worden met rijden? Zeker in combinatie met andere paarden?

Als ik besluit om voor een draver te gaan, hoe kom ik dan aan een betrouwbaar adres voor een leuk paard?

Een hoop vragen. Hopelijk kunnen jullie wat meer info geven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:02

Dravers zijn onwijs leuke paarden. Erg eerlijk, af en toe halen ze t bloed onder je nagels vandaan, maar ze hebben gewoon karakter. Net zoals bij elke rassen is het ene paard het andere paard niet. Er zitten stresserige paarden bij, maar het gros is erg nuchter. Door koerservaringen zijn ze vaak heel netjes opgeleid: stilstaan bij de hoefsmid en tandarts, laden gaat goed en ze kunnen best wel wat hebben qua omgeving. Maar ook voor dat weer: ene paard is het andere paard niet.

Ze zijn in ieder geval onwijs allround. Dressuur, springen, recreatief, Western, endurance, je ziet ze eigenlijk overal wel. Je moet alleen niet verwachten er ZZ mee te kunnen rijden (sommige kunnen het wel daar niet van). Dravers hebben over het algemeen een goed uithoudingsvermogen, en je ziet ze ook vaak bij de endurance!

Ik ben in ieder geval weg van dravers, heerlijke karakters. Ik zou Ruitje hier op
Bokt eens een berichtje sturen. Er lopen hier ook wat topics van haar omscholings-projecten rond. Zo zie je een beetje wat ze met haar team doet :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 21-01-15 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:04

intelligent en mooie harde benen. Dat vond ik toch wel heel erg fijn aan ze.
Maar die intelligentie werkte ook wel eens tegen.

Vond het wel leuk een draver, maar was voor mij wel eenmalig.

Die van mij was thuis wel koel, maar met buitenrit wou hij alleen maar harder dan hard. En echt geen koele kikker.

Fortitude

Re: draver geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:08

Dravers zijn super leuk! Zoals hierboven al beschreven vaak koel en netjes opgevoed. Je kunt ook Stal Westfriesedijk eens benaderen (ze hebben ook een site), daar staan er altijd meerdere. Mijn paard komt daar ook vandaan, werd echt de tijd voor me genomen en ik mocht meerdere paarden bekijken zonder problemen. Zelf poetsen etc en uitproberen. Vond dat erg fijn.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:16

Als je er zo éentje hebt als die ik rijd (netjes opgevoed, en met geduld en liefde omgeschoold); geweldige beesten. Werklustig, kalm, doodbraaf, maar ook zeer eerlijk. Als je er te lomp mee doet of signalen mist dan zal je het weten. Om die reden ook zeer goede leerpaarden, maar het is dus wel belangrijk dat jullie karakters matchen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:21

Het zijn erg nuchtere dieren, als in dat ze zich niet snel gek laten maken. Dat betekend niet dat ze niet heet kunnen worden, maar zoals hierboven al beschreven, de ene draver is de andere niet ;)

Als je een goed omgeschoolde draver koopt loop je al niet snel tegen het probleem van de galop aan. Een goed dressuurmatig gereden paard (dus rechtgericht, over de rug met een actieve achterbeen die richting dragen gaat) zou geen problemen hoeven geven met de galop. Mits goed gereden, dan maakt wel of niet gekoerst ook niet uit.
Ik weet niet hoeverre het heet worden met rijden verband houdt met wel of geen koersverleden. Mijn merrie heeft wel gekoerst en die werd wel heel onrustig van veel paarden in de bak. Maar ik kan haar gerust en gefocust rijden terwijl ons andere paard gelongeerd wordt in dezelfde bak en vrolijke sprongen maakt.

Verder zijn het over het algemeen hele lieve dieren die graag voor hun baas willen werken. Een duidelijke en consequente ruiter voorkomt een hoop typische problemen. Endurance is een ideale tak van sport om de benen in te strekken en samen met de baas te werken natuurlijk ;) Ik denk dat het dus best een heel goed kan gaan passen.

Bovengenoemde stallen zijn de stallen die ik ken, en soms staan er interessante dravers te koop bij particulieren.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:25

mijn opa en oma hebben een draver (verzorgpaard van saaams) en ik vind het een heerlijk dier,ik heb er al heel wat buitenritjes mee gemaakt en hij kan alles,springen dressuren en buitenrijden.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:40

Knert schreef:
intelligent en mooie harde benen. Dat vond ik toch wel heel erg fijn aan ze.
Maar die intelligentie werkte ook wel eens tegen.

Vond het wel leuk een draver, maar was voor mij wel eenmalig.

Die van mij was thuis wel koel, maar met buitenrit wou hij alleen maar harder dan hard. En echt geen koele kikker.

Ik ben zielsgek op mijn draver, maar intelligent, nee. :+ Ik heb nog nooit eerder zo'n dom paard meegemaakt.

Ik denk wel dat er veel dravers zijn die aan de eisen die je noemt voldoen. Ik vind het heerlijke paarden qua karakter. Galopperen, dat gaat de meeste dravers buiten na een beetje oefening heel goed af. In de bak, wanneer ze rond moeten lopen, dan wordt het toch een ander verhaal. Mijn draver is voor recreatief-dressuur best leuk, maar achteraf heb ik spijt dat ik hem niet door een prof heb laten omscholen. Dan was er naar mijn idee waarschijnlijk meer uit te halen geweest.

Tijdens buitenritten leeft mijn paard helemaal op. Het grootste nadeel zou ik noemen dat hij niet toegeeft aan zijn vermoeidheid, ondanks dat we al heel lang onder weg zijn. Daardoor is hij soms lastig in te schatten. Het is echt een koele kikker over het algemeen. Ik heb een verzorgster van 11 die onder begeleiding met hem mag rijden en ook daar reageert hij super op.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:58

Heerlijke diere, goudeerlijk en willen werken.
De mijne is netjes opgevoed, (tikkeltje verwend), blijft netjes staan bij hoefsmid of tandarts, trailer huppelt ie zo in en ie beledigd als ie niet mag werken.

Mijne is leuk ondeugend, bemoeit zich soms met mijn mobiel.

Qua rijden is het een fijn ras. Je moet er geen ZZ mee willen rijden, maar een leuke proef kunnrn ze echt wel lopen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:08

Volgens mij zou een draver goed aan je eisen kunnen voldoen :j

Endurane is een tak van de sport die ze wel goed ligt. Mijn draver had standaard lage hartslagen en een snel herstel. Daarbi loopt ze erg graag en makkelijk dus dat komt goed uit :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 07:14

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Zo te lezen zou een draver goed bij ons kunnen passen.
Kwa dressuur heb ik absoluut geen wedstrijd ambitie, misschien eens onderling ofzo, maar daar houd het wel bij op. Maar ik vind het wel belangrijk om een paard goed aan het lopen te hebben, goed voor de rug, soepelheid en gehoorzaamheid natuurlijk.

Kwa galop zal het dan wel verstandig zijn om dat professioneel aan te leren. Dat vind ik wel belangrijk.

Ik vind het sowieso erg belangrijk om een goeie klik te hebben met een paard. Tot nu toe heb ik dat wel vrij duidelijk gevoeld.

Ik had inderdaad al een paar topics van ruitje gevonden. Erg interessant om te volgen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:05

Wij hebben een draver die gekoerst heeft. Is nu 25 en nog steeds wel pittig met rijden. Ze is van mijn moeder, ik stap er pas sinds dit jaar op en dan doe ik vooral stappen.

Met andere paarden erbij kan ze wel heet worden, maar ze gaat wel voor je door het vuur. Is nergens bang voor. Daarnaast in omgang geweldig. Toen wij haar kregen was ik 7 en mijn zusjes 5 en 3. Vooral de middelste vond het leuk om met de driewieler onder haar door te rijden. We werden trouwens ook weleens uit school gehaald met haar. Zolang als mijn moeder erop rijd gaat het goed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:11

Laat in elk geval goed keuren voor je em koopt! Sommigen worden verkocht omdat er na jong beleren en grote prestaties al dingen 'versleten' zijn...

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:18

Elke draver is weer anders, de een wat nuchterder dan de ander, maar allemaal echte werkers.

Gooi tzt eens een balletje op bij Ruitje op bokt, die heeft genoeg connecties bij trainers en kan zeker wat geschikts vinden voor je

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:39

Jasmijn159 schreef:
Laat in elk geval goed keuren voor je em koopt! Sommigen worden verkocht omdat er na jong beleren en grote prestaties al dingen 'versleten' zijn...

Is niet anders met 'gewone' rijpaarden, die soms al met vijf jaar onder de artrose zitten. Er is niets mis met vroeg aan het werk, mits met beleid.

Of het past is toch vaak een kwestie van proberen. Ik ben ook geen fan van alle Dravers :+

TinkerTreas schreef:
Een draver die gekoerst heeft, heb je dan veel kans dat ze heet worden met rijden? Zeker in combinatie met andere paarden?

Als ik besluit om voor een draver te gaan, hoe kom ik dan aan een betrouwbaar adres voor een leuk paard?

Dat hete hoeft helemaal niet, ook niet als ze gekoerst hebben. Sommige zijn juist wel heet, terwijl ze nooit een baan hebben gezien. Verder kan je een hoop aan- en afleren natuurlijk :)

Welke kant van het land woon je? Ruitje zit in de Randstad. Ik zit in het noorden, ik krijg nog wel eens wat aangeboden hier in de buurt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:25

Mijn Draver is niet heet hoor, gekoerst en een nuchtere Henkie, al is het wel een haantje de voorste buiten, maar dat gaat ook beter.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:27

Mijne schijnt dat ie op de baan te druk was, maar is nu onder het zadel echt nuchter en eerder flegmatiek dan heet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:32

Wees kritisch op de bewegingen ga er goed voor en achter staan op het harde in stap en draf. Dravers mogen op alle manieren bewegen, wat bij andere rassen als afwijkend zou worden gezien . Bijv. achterbenen buitenom in draf als ze maar snel zijn . Ze zijn daardoor ook sneller maar ik weet of niet of dat voor endurance gewenst is / teveel slijtage geeft.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:40

Ik heb 2 dravers maar zijn toch 2 uitersten qua karakter.
Mijn merrie is eerder het koele, meegaande type terwijl mijn ruin een eersteklas stresskip is.. en niet alleen onder het zadel.
De merrie is al een paar x endurance gestart en dat zonder moeite, vooral de 30km , maar kan meer.
En hebben ook beide gekoerst gehad. Ik heb ze via de trainer zelf gekocht.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:53

Mijn woeste Draver ruin :D.

Hij vond hem in het begin eng, maar ze vertrouwen wel op jou. Als baasje het niet eng vindt, is het ook niet eng.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:04

Ess_Ramona schreef:
Hij vond hem in het begin eng, maar ze vertrouwen wel op jou. Als baasje het niet eng vindt, is het ook niet eng.

Heel herkenbaar, mijn merrie is ook zo en die wordt dit jaar 4, jonkie nog dus. Nooit op de baan geweest, wel een vlotte en enthousiaste dame maar laat zich heel makkelijk corrigeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:24

Rizette schreef:
Wees kritisch op de bewegingen ga er goed voor en achter staan op het harde in stap en draf. Dravers mogen op alle manieren bewegen, wat bij andere rassen als afwijkend zou worden gezien . Bijv. achterbenen buitenom in draf als ze maar snel zijn . Ze zijn daardoor ook sneller maar ik weet of niet of dat voor endurance gewenst is / teveel slijtage geeft.

Bewegen geeft hoe dan ook slijtage een afwijkende beenstand zou meer slijtage kunnen geven maar dat gaat op bij all rassen.
Sommige dravers gaan al snel "wijd" met de achterbenen, het zgn. breken, maar ik weet niet of dat extra slijtage geeft.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:36

Alle dravers zijn natuurlijk weer anders, maar ik denk wel dat je een passend paard kunt vinden.
Ik ben ook erg te spreken over Stal Westfriesedijk +:)+

Dushii_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:23

ik heb ook een draver van 12 jaar ik heb hem nu vanaf zijn 5,1/2 en heb hem zelf moeten inrijden met het begin van longeren reageerde hij al heel goed op de stem en binnen 2 weken kon ik er al op zitten en wegstappen omdat hij heel leergierig is. hij heeft mij nooit met opzet pijn gedaan en is altijd trouw geweest soms wel is een bokje op steigeren maar er zit absoluut geen kwaad in <3 mijn vriend rijd er ook wel eens op naja rijden eerder hobbelen en dan is die ook heel braaf. *D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:28

Stal WestFriesedijk heeft inderdaad veel keuze. Geloof dat daar op moment aardig dezelfde staan, maar over het algemeen hebben zij veel jonge dieren staan, die net van de trainer wegkomen en dan al niet zowat direct van de baan.
Niets mis mee, maar de meeste staan zsm op de site en zijn nog niet lang OHz.
Wel iets om rekening mee te houden imo