ligt het aan mij of ?? (draver omscholen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nynapas

ligt het aan mij of ?? (draver omscholen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 17:33

Hallo bokkers.
waar zal ik het eens mee beginnen, mijn verzorgpaard heeft jarenlang gekoerst (4 jaar door heel Europa paard is nu 9) Nu doet hij dat zo'n 2 jaar niet meer,en ben ik begonnen met het rijden. Veel gelongeerd stem hulpen en noem maar op. ik rij hem nu als zo'n 3 maanden. Er zit een rustige stap op en draf (af en toe nog wat heet in zijn hoofd of dat hij een trein moet halen :P ) Hij kent de stemhulpen voor de galop aan de longe,maar onder het zadel wil ik daar nog even mee wachten. Ik ben begonnen met stelling en schouderbinnenwaarts . Op de linkerhand snapt hij wat hij moet doen en gaat super. in tegenstelling tot de rechterhand.. Op de rechterhand snapt hij t maar niet. Het is mij ook opgevallen dat hij scheef loopt( op de linkerhand met zn hoofd naar binnen, rechterhand naar buiten) ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. want op de rechter hand kijkt hij de heletijd naar buiten en op de linkerhand kijkt hij mee met volte.hij snapt op de rechterhand mijn binnen en buitenbeen ook niet. Hebben jullie hier tips/oefeningen voor? hij staat nu een maandje stil omdat ik op vakantie ben dus hij mag over een weekje weer beginnen en dan wil ik er weer 100%voorgaan. ik hoop dat jullie tips hebben. les nemen is helaas geen optie wegens prive omstandigheden. ik ben al trots dat we dit samen bereikt hebben dat we nu rustig kunnen draven en stappen en heeft lang geduurd (3 maanden) of vinden jullie dat te lang duren. er is rekening mee te houden dat het paard 4 jaar lang gekoerst heeft op top niveau

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:42

Zonder les ga je het dus niet redden, hoe goed bedoeld de aanwijzingen ook zijn zodirect op bokt
Een draver is een geval apart om die terug te trainen naar een "dressuur" paard,zeker als hij of zij al langer op de baan heeft gelopen.

Nynapas

Re: ligt het aan mij of ?? (draver omscholen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 17:46

ik heb wel af en toe les maar niet elke week . maar niet van een professionele. van de eigenaar

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:49

tja, zonder echte profesionele hulp/les gaat t echt niet lukken ben ik bang

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:49

vraag ruitje eens om advies?

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:09

Je zal moeten volhouden. Ik kan het vanaf mijn scherm niet zien. Maar het klinkt alsof je paard scheef (bespierd) is. Daar is maar 1 oplossing voor en dat is rechtrichten echter is dit vaak een maanden kwestie en geen weken. Houd daar rekening mee. Je zal heel goed moeten gaan voelen met je lichaam want als hij het na 3 maanden nog doet dan voel je waarschijnlijk niet dat hij het doet. Beginnen met aan 2 kanten rechten lijnen te gaan rijden. Van de hoefslag af komen en blijven oefenen. Blijf op de voltes toch op beide kanten zijn hoofd wat naar binnen vragen. En zorg ook dat hij aan de longeerlijn op zijn eigen benen loopt en vraag het hoofd iedere keer opnieuw naar binnen. Je zal hem moeten blijven elastiseren. Maar alles rustig aan en er vooral geen hulpteugels aan gaan hangen. Dan maak je ze meestal nog schever. Als je nog specifieke vragen hebt pb maar even dan probeer ik het uit te leggen. Maar ook mijn voornaamste advies is wel. Probeer les te gaan nemen. Anders misschien bij een pony club ofzo? Dat is vaak goedkoper. Succes

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:21

Oef.... Ik heb een draver omgeschoold en dat was een mega klus! Als het je gelukt is een normale stap en draf te verkrijgen in 3 maanden is dat reden om trots te zijn, dat voorop gesteld.

Je paard is in ieder geval niet gelijk aan twee teugels en dus scheef. Scheefheid is een erg lastig iets om mee te werken, laat staan om tips over te geven vanaf een afstand. Daar hoort, naar mijn idee, echt een beeld bij. Het liefst een filmpje. Misschien kan je dat plaatsen, daar haal je het meeste uit. Je moet in ieder geval uit vogelen wat de korte en de lang bespierde kanten van je paard zijn en welk achterbeen bij (dus) meer of minder belast. Dat is de eerste ingang om hem recht over de benen te krijgen. Maar het is complex hoor, paarden zijn meester compenseerders, dus daar moet je ook nog rekening mee houden in deze puzzel.

Heel veel succes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:25

Als je nu eens één goede les rechtrichten neemt, waar je je vooraf bij hebt ingelezen zodat je echt weet wat er aan de hand is, dan heb je al een hoop handvatten waar je mee aan de slag kunt. Je hoeft niet wekelijks les te nemen als dat echt niet lukt, maar als je een startpunt hebt ben je al een eind.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:27

Rechtrichten is zeker nuttig, dat is een. Maar wellicht ook handig het paard in z n lijf na te laten kijken door een osteopaat. Zodat je zeker weet dat alles zo zit als het hoort. Daarnaast zou ik kijken of je goede begeleiding kunt krijgen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:30

Ik heb ook een draver omgeschoold. Om echt alle dressuurknopjes er goed op te zetten en de galop goed genoeg te krijgen, dat heeft wel een jaar geduurd :P Maar het was het waard. Beste paard ooit :). Ik heb er wel ontzettend veel les bij gehad, anders was het mij niet gelukt. Lijkt me het beste als je in overleg gaat met de eigenaar of je les mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:33

Mijn instructeur zou jou heel goed kunnen helpen, maar hij vraagt wel 35 euro per les, om de week. :j

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:43

Ik heb 3 dravers gehad als rijpaard en springpaard. 2 ervan hebben 8 jaar op de baan gelopen. 1 was in zijn tijd snelste draver aller tijden, heeft 500.000 gulden gewonnen, en was daarna mijn rijpaard.
de eerste heeft een jaar geduurd om hem rustig te laten draven en gallopperen. Veel buiten rijden en overgangen maken.
de tweede ging wat sneller maar het galloperen leren heeft ook maanden geduurd. Wel had ik les. Met dit paard heb ik bij de paarden in het Z gesprongen.
geduld hebben en veel rechtuit rijden. Dit omdat ze op de baan altijd linksom lopen, en dus ook zo bespierd zijn.
als hij echt wat moeite heeft hiermee of met rechtsom, toch eens na laten kijken door een osteopaat. Altijd goed.

verder vind ik dravers super fijne en betrouwbare paarden. Buiten het springen liepen ze voor de wagen, uiteraard buitenritten en dressuur voor de lol.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 18:53

bedankt voor jullie reacties ik ga gelijk in overleg met de eigenaar. en idd het advies was voor als jullie tips hadden en niet dat het niet gaat lukken... het paard is laatst nog helemaal onderzocht en was niks aan de hand :) nogmaals bendankt voor jullie reacties

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:02

Wat jij noemt met het naar buiten kijken heeft een logische verklaring die (weet zo de naam niet meer) heeft uitgelegd. Een koerspaard mag niet naar binnenvallen, dus vragen ze stelling naar buiten om als ze aan de binnenkant zijn niet de reling in te lopen ( vrij vertaald) Dus het is geen (kan wel maar hoeft niet) scheeftheids probleem, het is iets aangeleerds. Anders vallen ze dus op de baan naar binnen met alle gevolgen van dien. En je weet iets wat aangeleerd is.. is moeilijk, maar niet onmogelijk, af te leren, goed aan te leren. Ga buiten oefenen, tijdens een ontspannen rit. Leg geen druk op het fout doen, hij/zij weet niet beter.
Ook langeteugelwerk kan je heel goed verder helpen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 06:51

niet alles geloven wat je hierboven leest....

Dravers worden niet alleen maar linksom getraind en een koers duurt maar 2,5minuut, dus daar raakt hij niet scheef bespierd van.

Je vraagt bij een draver op snelheid stelling naar binnen of laat hem recht een bocht doorlopen, maar als je stelling naar buiten zal vragen, zal hij zijn lijf dus naar binnen gooien en dus naar binnen vallen, dus dat is niet logisch...

Voor ts: les nemen en veel oefenen en geduld hebben, elke draver kan de basisprincipes goed aanleren mits ze gezond zijn

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 07:35

Hoi TS, ik heb ook een draver... Schat van een dier maar ben nu al ff bezig om de basis van de dressuur "erin" te krijgen.( met les) Heel veel succes

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:55

Wauw ik moet stiekem best lachen om sommige reacties die bloedserieus gegeven worden.
ik zou als ik jou was les nemen van iemand die ervaring heeft met dravers omscholen. Zo goed als zo iemand kunnen wij jou niet helpen van achter een computerscherm

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:02

Het werd hier boven al eerder aangegeven maar contacteer Ruitje hier op Bokt eens. Zij is zeer ervaren met dravers en het omscholen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:39

Je bent blijkbaar na je vorige topic niet veel opgeschoten. Het is gewoon lastig om tips te geven als je niet weet hoe het eruit ziet :+ Mijn tip is toch goede instructie gaan zoeken, want in je eentje lukt het niet. Een instructeur kan zien wat je doet, hoe je paard erop reageert en daar meteen op inspringen.
Waar woon je in de buurt?

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 11:00

Uit mn vorige topics ben ik wel opgeschoten. Ik begin in september lessen met dit paard dus ben benieuwd

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:03

hè hè, rechtrichten toch? Met les uiteraard.

Hier ook zo een scheve hark. Osteo erbij om even alles los te werken en lekker rechtrichten, heb je zo een fijn paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:11

Je zal inderdaad moeten rechtrichten wil je dit oplossen, maar dat ga je alleen niet redden.
Wel erg belangrijk dat je er mee aan het werk gaat want door rijden op een scheef paard kan uiteindelijk ook de nodige lichamelijke problemen met zich mee brengen.

Wel goed dat je er zo mee bezig bent!

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 12:56

Aangezien het een verzorgpaard is en niet van mij(ben wel enigste die erop rijd) osteo erbij halen kost geld. En omdat t voor de eigenaren een weidemaatje is. En ik graag recreatie er mee wil rijden. Vroeg ik me af wat het beste was om te doen en dat is gewoon les nemen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:02

Ook een dier wat als weidemaatje dient, verdient zorg wat ie nodig heeft.
En als ie dan toch wel ook gereden wordt, vind ik al helemaal dat les en bijv kosten als een osteo geen overbodige luxe is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:10

Inderdaad carina :j Osteo kost voor mij ook geld, les kost ook geld. Maar als je wat wilt, moet je er ook in investeren.