Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dex2010 schreef:Hebben jullie dit ook en evt hiervoor een verklaring?
Dex2010 schreef:Mijn ervaring is bij vorige verzorgpaarden haflingers, tinkers, kwpn'ers dat hun conditie zo snel achteruit gaan.
Ik merk ook aan mijn dravers dat ze hun conditie weken- of maandenlang vasthouden, ook als de endurancetraining op een heel laag pitje staat 's winters of hartje zomer. Ze staan wel 24/7 buiten, waardoor de basisconditie sowieso beter op peil blijft. CarinaR schreef:Dravers hebben een enorme will to please.
Ze gaan door, terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen, lopen zich zelf kapot.
Uitzondering daargelaten. Maar die 2 van mij zouden zich liever stuk lopen dan op te geven.
WendyBZ schreef:Maar na een jaar is die conditie wel weg hoor, of ze nou vroeger getraind zijn of niet
dus het ligt echt per paard denk ik eraan
Maar ik merk inderdaad wel dat ik bij Bucks (nu 7, tot 3,5 jaar helemaal niks gedaan behalve in de wei staan) meer aan de conditie moest werken die Rex al vanzelf had. Maar of dat dan aan hun achtergrond ligt of aan hun fysieke eigenschappen kan ik niet zeggen, maar ze zijn lichamelijk inderdaad wel ook heel verschillend.
Rex kan bijv. ook supergoed tegen de warmte, terwijl Bucks het al snel te warm heeft.
Maar hoe kan het eigenlijk dat het ene paard zo snel zweet en andere veel minder??
Als ik bijv. samen met een vriendin en haar Haf ga rijden, zweet die Haf ook veel later, maar hij heeft het wel veel moeilijker. Doordat hij niet zo snel zweet kan hij zijn warmte niet goed kwijt, en gaat ook de hartslag omhoog. Dit merk je ook met de wintervacht, pas als ze helemaal natgezweet zijn gaan ze vaak lekker lopen. En als je ze scheert merk je dat dat meteen een fitter paard oplevert.WendyBZ schreef:Buck = Rival en Rex=TammyLoopt beetje gelijk op.
Bucks is ook snel wat te zwaar als je niet oplet, dat heeft Rival toch ook een beetje? Rex is nooit te dik, hij moet juist flink eten om op gewicht te blijven.
Die van is zo lang hij bij mij is nog nooit echt moe geweest na een bakrit of buitenrit. En dat hoeft van mij ook niet, als we maar plezier beleven aan wat we doen

en de hartslagen niet onder de 90 komen