Je draver onder het zadel rijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy1990

Je draver onder het zadel rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:42

Ik heb nu sinds kort een draver, hij komt van Manza Buitenzorg.
Hij is al 15 jaar maar, eigenlijk sinds 4 maanden echt onder het zadel.
Hij is heel braaf, wil hem graag lang laag laten lopen. Maar gaat heel erg tegen de hand.
Er zijn ook hele goede momenten, ik denk zelf dat ik er ook niet altijd het geduld voor heb.
Ik wil dat hij gewoon de basis kan qua dressuur. En misschien in de toekomst ooit is een dressuur proefje te rijden. Hebben misschien meerdere mensen dit probleem? en wie kan mij er misschien mee helpen? Wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik hem kan leren constant lang laag kan laten lopen?

WendyBZ

Re: Je draver onder het zadel rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:48

Simpel gezegd: les nemen. Als je niet weet hoe het moet, niet lopen prutsen maar hulp zoeken.

Daisy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 22:12

ja ik weet wel hoe het moet, maar hij gooit ze kop scheef en gaat helemaal uitelkaar lopen. ik bedoel ik zit nubijna 15 jaar in de paarden. maar krijg het bij hem gewoon niet voor elkaar. En ik sta op een dressuur stal, waar mensen niet veel verstand hebben van dravers en telgangen enz

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:11

Dat je iets 15 jaar doet betekend niet dat je het al die tijd goed doet :+ Als het je niet lukt, niet aan blijven modderen. Zoek les, misschien bij iemand die ervaring heeft met bloedpaarden. Waar woon je in de buurt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:14

Heeft de draver dan daarvoor altijd op de baan gekoerst?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:20

25 koersen gelopen zie ik. Maar dat hoeft er niets mee te maken te hebben.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:30

de meeste dravers zijn voordat je ermee begint scheef.
Mijn draver liep ook sterretjes te kijken in het begin hoor, maar ik vond het geen probleem.
Ik ben eerst begonnen met hem rechtrichten en fijn aan mijn hulpen te zetten, en lekker veel figuren voor de lossigheid.
Ook kan je gaan longeren met een pessoa of, als je er ervaring mee hebt, dubbele lijnen.
Als je draver los,recht en ontspannen is, gaat hij vanzelf wel lang/laag/nageeflijk lopen.
Rustig aan, geduld word beloond.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:40

Paard is net onder het zadel dus gewoon beginnen bij het begin net of je een jong paard beleerd. Zorgen dat het paard aan het been komt en in een rustig tempo kan lopen. Leren schakelen en als de ontspanning er is gaan hij wel laag lopen.

Ik zou overigens voor je begint het paard een keer na laten kijken door een osteopaat. Dan weet je zeker dat er geen rugproblemen zijn. Telgang kan een teken zijn van vastzitten in de rug.

friespaard12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 06:27

zoals al gezegd word beginnen bji het begin en rustig aan dan komt het wel in orde en les nemen daar kom je ook ver mee succes

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:37

Telgang hoeft niet op een rugprobleem te duiden,veel dravers beheersen deze gang uitstekend.Wij hebben een veulen gehad die 5 gangen vloeiend liet zien toen ze nog maar 3 dagen oud was :)

Verder...draver...gekoerst en nooit onder het zadel geweest?Meeste dravers worden toch ook wel onder het zadel beleerd,maar goede tip is zeker om je paard eerst na te laten kijken.Vaak zitten ze vast in hun rug en hebben andere pijntjes en ongemakken,dat eerst uitsluiten.Dan je tuig kritisch bekijken...
Verder rijden als een paard wat net onder het zadel is,rijd veel rechtuit in het begin.De meeste dravers hebben nooit in een bak gewerkt,misschien longeren maar vaak houd het dan wel op.Hij zal veel balansproblemen hebben in het begin en misschien tempo willen maken.
Buiten kun je vaak wat meer met zo'n paard,veel rechtuit en beetje slalommen om bomen of andere obstakels.
Laagrijden komt vanzelf wel,eerste prioriteit is netjes in balans en aan het been rijden.Niet teveel pulken en plukken in het begin ;)

Wat galop betreft,netjes aan leren springen.Misschien beter om dit eerst met longeren goed uit te bouwen,vrij longeren is vaak het fijnst als je die mogelijkheid hebt (zonder lijn dus)

Dravers zijn gevoelige paarden die hard voor je willen werken maar beledig ze niet door dingen te vragen die hij niet kan.Neem de tijd en zorg voor les bij iemand die verstand heeft van dit type paard.

Veel plezier en maak je niet te druk,neem de tijd en kijk wat je paard leuk vind.Veel dravers zijn geschikter voor endurance dan dressuur ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:18

Tinky12 schreef:
Telgang hoeft niet op een rugprobleem te duiden,veel dravers beheersen deze gang uitstekend.Wij hebben een veulen gehad die 5 gangen vloeiend liet zien toen ze nog maar 3 dagen oud was :)

De telgang die veel dravers onder het zadel laten zien is meer schweinepass, zoals dat bij ijsco's heet, dan een echte zuivere telgang. Schweine is niet goed. echte zuivere telgang is geen probleem.
Dat dravers extra gangen kunnen hebben is zeer zeker waar. :j

Daisy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:27

tinky en fransje, heel erg bedankt voor jullie wijze les! hier heb ik zeker wat aan.
en ja ik heb dinsdag een afspraak bij osteopaat.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:20

Bij mijn draver heeft het geholpen om veel grondwerk te doen, oa schouderbinnenwaarts aan de hand, en longeren. Ook longeren met bodywrap (loopt nu ook een topic over). Onder het zadel ben ik vooral in stap bezig geweest met buiging op de voltes.
Toen ze eenmaal aan de longe ontdekt had hoe ze rustig & ontspannen kon draven, viel het kwartje ook ineens onder het zadel; ze liep toen ook van het ene op het andere moment in normaal tempo lekker te stofzuigen. Het heeft wel een paar maanden geduurd, het kan best langzamer gaan dan bij een ander type paard, maar geduld is een schone zaak :)

SanneRb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:30

WendyBZ schreef:

je zegt wel dat dat er niets mee te maken heeft maar hij is er dus aangewend zijn hoofd hoog te houden omdat anders zijn benen tegen zijn hoofd klappen omdat hij natuurlijk zo snel mogelijk moet draven als hij zijn hoofd dus laag zou houden zou hij een klap krijgen met zijn eigen benen en ik denk dat het hem daardoor best veel moeite kost.. teminste dat lijkt me erg Logisch

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:37

Het grote "nadeel/probleem" waar je op botst is, dat je met een onder het zadel groen paard vertrekt, maar dat qua druk en contact in de mond helemaal niet groen meer is en best wat "tics" kan ontwikkeld hebben.
Ik heb zelf nog maar 2x een draver gereden, 1 werd afgedaan als heel licht in de mond en makkelijk te houden, maar voor mij als dressuurmiep en af en toe invaller bij de volbloeds op training ervoer dit toch helemaal anders en was blij dat mijn toertjes rond de baan erop zaten...

ik zou regelmatig gaan longeren tussen de keren dat je rijdt en gebruik maken van een pessoa. zo leert je draver op eigen benen lopen en actief van achter naar voren. hoe harder hij vooraan "trekt" hoe meer hij moet gaan dragen... wel langzaam opbouwen en niet onmiddellijk "streng" instellen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:28

Petitparis...allerlei toestanden aan een draver hangen met longeren zou ik zeker niet doen.Koersdravers worden zo anders getraind dan rijpaarden.Ze "opsluiten" in een tuig waarbij ze gedwongen worden om in een bepaalde houding te lopen is vragen om problemen.
De meeste koerspaarden hebben toch allerlei pijntjes en problemen,ze zijn keihard en werken heel graag voor je.

Een paard met een draverstemperament zou op deze manier kunnen exploderen,hij moet iets nieuws leren...heeft ergens last en word vervolgens gedwongen om en een houding te lopen waarbij de kans groot is dat het hem nog meer zeer gaat doen.

Een compleet groen paard is wat anders dan een (ex) koerspaard,zoals ik al eerder heb gezegt...niet teveel pulken en plukken in het begin en veel rechtuit rijden.Paard moet balans leren en in een kleinere ruimte leren werken,dat moet rustigaan geleerd worden en niet onder dwang ;)

Alle dravers die bij ons op stal zijn geweest,werden allemaal netjes ingereden.Balans leren dmv longeren (zo snel mogelijk zonder lijn,als ze te hard gaan kun je in het begin een redelijk losse bijzet gebruiken zodat hij zichzelf niet bezeerd en minder hard gaat) en veel rechtuit rijden.
Alle gangen moeten netjes gereden kunnen worden zodat je de overgangen kunt rijden zoals dat hoord.Dus galop ook netjes aanspringen en niet aanrennen vanuit draf :+
Hiervoor is veel tijd,liefde en geduld nodig maar daar krijg je heel wat voor terug.

De paarden die hier op stal zijn geweest waren geen van allen geschikt om in een bak fanatiek dressuur te rijden,waren het meest gelukkig buiten.Heerlijk zo af en toe tempo maken en een enorme conditie.Enkele paarden zijn ook de endurance in gegaan :)

Niet dat ik je opmerking echt fout vind hoor maar een (ex)koers draver is totaal niet te vergelijken met een rijpaard,dravers in het algemeen hebben al zo'n ander temperament...laat staan als ze hebben moeten knokken in een koers. ;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:30

Daisy1990 schreef:
ja ik weet wel hoe het moet, maar hij gooit ze kop scheef en gaat helemaal uitelkaar lopen. ik bedoel ik zit nubijna 15 jaar in de paarden. maar krijg het bij hem gewoon niet voor elkaar. En ik sta op een dressuur stal, waar mensen niet veel verstand hebben van dravers en telgangen enz

blijkbaar heb jij ook nog niet echt veel verstand van dravers en als ik jou was zou ik dus les gaan nemen.
dravers moet je niet te kort pakken en het zijn geen dressuur paarden de naam draver zegt het volgens mij al :+
ga je eerst derdiepen in dravers en neem les want anders verpruts je dat paard.

mijn draver is makkelijk te rijden gewoon lange teugels en hij loopt lang en laag

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:35

@ tinky: ik heb zelf enkele volboeds van de koers herschoold en bijzetteugels hadden nooit het gewenste effect. Ik had juist heel goed resultaat met een pessoa of gogue, maar die stond echt niet streng ingesteld. Dravers zijn ook clever genoeg om te weten wat je bedoelt en zoals ik al zei, heel langzaam opbouwen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:54

petitparis schreef:
@ tinky: ik heb zelf enkele volboeds van de koers herschoold en bijzetteugels hadden nooit het gewenste effect. Ik had juist heel goed resultaat met een pessoa of gogue, maar die stond echt niet streng ingesteld. Dravers zijn ook clever genoeg om te weten wat je bedoelt en zoals ik al zei, heel langzaam opbouwen...

De TS heeft geen ervaring met dravers en bij haar in de dichte omgeving ook niet,dan zijn dit soort middelen vaak verre van een goed idee.

Bijzetteugel wordt in deze enkel gebruikt om het paard wat op te vangen en steun te geven,niets meer niets minder ;)

Er zijn meerdere manieren om paarden om te scholen en/of nieuwe dingen te leren en iedereen doet het op zijn eigen manier.Belangrijkste voor dit paard is om te kijken of hij ergens een ongemak/pijn heeft en of zijn tuig in orde is,daarna pas de rest.

Ik ben er verder geen voorstander van om teveel te gaan pulken en plukken aan zo'n paard,eerste dingen eerst en dan de rest.Mijn ervaring is ook dat de meeste dravers niet echt verzameld willen/kunnen lopen zoals je graag bij een dressuurpaard zou willen zien.Je doet ze er niet echt een plezier mee...denk dat de TS daar ook zeker rekening mee moet houden.

Dravers zijn nu eenmaal niet van die geweldige dressuurpaarden (uitzonderingen daargelaten) maar houden van vrijheid,snelheid en afwisseling...althans wat ik bij ons voorbij heb zien komen in de loop der jaren.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:24

SanneRb schreef:
WendyBZ schreef:

je zegt wel dat dat er niets mee te maken heeft maar hij is er dus aangewend zijn hoofd hoog te houden omdat anders zijn benen tegen zijn hoofd klappen omdat hij natuurlijk zo snel mogelijk moet draven als hij zijn hoofd dus laag zou houden zou hij een klap krijgen met zijn eigen benen en ik denk dat het hem daardoor best veel moeite kost.. teminste dat lijkt me erg Logisch

Hoeft echt niet zo te zijn hoor ;) Die van mij heeft best wat gekoerst, maar los in de bak zocht hij het vrij snel lang en laag op. Voor de sulky worden ook veel Dravers lang en laag gereden, lekker over de rug. De trainingen bestaan echt niet alleen uit hard over die baan racen, integendeel! En ook in trainingen wordt niet altijd de opzet eraan gehangen dus dat ze niet anders gewend zijn is eigenlijk onzin in de meeste gevallen ;)

TS: lekker les nemen. Je kan lang en laag niet afdwingen, het gebeurt pas wanneer het paard lekker in balans loopt, achterhand eronder zet en het van voren dus op gaat zoeken. Dat kan tijd kosten. De bak rondkomen kan in het begin al een hele uitdaging zijn voor een Draver :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:24

Daisy1990 schreef:
en ja ik heb dinsdag een afspraak bij osteopaat.

+:)+

Hoe is het consult vandaag gegaan?

Voor het correct omscholen en een lange levensduur van een draver is dressuur noodzakelijk. Het paard moet leren meer te gaan dragen i.p.v stuwen. Ik heb bij mijn draver veel profijt gehad van het werken aan de hand.

Of je wel of geen hulpmiddel gebruikt met longeren hangt erg van het paard af. Ik ken dravers die in hun koersperioden ook gelongeerd werden met pessoa. Het is natuurlijk ook niet zo dat ze met een training voor de sluky standaard met hun rug weggedrukt en hu hoofd hoog lopen. Alleen bij snelwerken en koersen ligt het draftempo hoog maar dat is niet dagelijks.

Daisy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:17

Ik heb afgelopen dinsdag een osteopaat bij me paard gehad.
Hij heeft 5 min naar me paar gekeken, en hij zei dat hij Atactische was.
Ik ging hier uiteraard niet mee akoord want hij is nog nooit met mij gevallen of door zijn benen gezakt.
Ik ben de volgende dag naar mijn veearts gegaan, en daar heeft ie een hele keuring ondergaan.
Mijn veearts zei; dat hij helemaal niet atactisch is niet 1 punt wijst daarop.
Hij heeft alleen een hanentred achter, maar dit was al bekend bij mij.
En ik heb hier helemaal geen problemen mee :D.
Hij heeft geen last van zijn rug, dus ik kan op deze manier gewoon lekker doorgaan :D.
Hij vond hem alles wel erg dun, dus hij krijgt nu myobuilder.
Dit is voor zn spieren en om hem voller te maken.
Dus we gaan de goede kant op *\o/*

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:42

Apart dat die osteopaat dan zo snel dacht dat-ie atactisch was, lijkt me flink schrikken als je dat hoort. Misschien niet bekend met de gangen van een draver? Goed dat je de DA ernaar hebt laten kijken!
Gewoon lekker rustig verder trainen, komt vast goed!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:03

Zo lekkere osteo zeg, wie was t (per PB)
Zakt je wereld dan ff in elkaar als je dat in eerste instantie hoort.

Mijn vorige/andere draver heeft tijdens zn koersperiode ook dresuurwedstrijdjes gelopen (en gewonnen) dus oefenen oefenen en nog is oefenen. Staan al veel tips en zijn er ook veel te vinden.

Daisy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:13

ik zit met een nieuw probleem.
ik heb net les gehad van een hoge dressuur ruiter. Maar zij weigerde mij les te geven, omdat hij in haar ogen niet goed liep. Maar hij is helemaal nagekeken en hij loopt helemaal goed! Hij heeft alleen rechtsachter een Hanentred. Maarja denk dat deze mensen dit niet kennen ofzo.
Ik sta op Wennekers in Aalsmeer, en hier bemoeien ze zich er zo erg mee. Echt niet leuk meer.
weten mensen misschien nog instructeurs hier in de buurt?