Draver, wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoe_

Draver, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:32

Hé hallo!
Ik hoop dat dit op de juiste plaats staat.. Zoniet, sorry :o
Ik ben in het bezit van een éénjarige draver ruin.
Deze heeft vanaf zijn geboorte tot nu op een weiland gestaan en er werd nooit naar gekeken.
Resultaat; jaarling is nog mensenschuw en kent nog helemaal niets.
Elk week ga ik er 1 keer naartoe en probeer ik hem stapje per stapje wat meer gewender te maken.
Dit lukt wel. Ik weet dat je er eigenlijk iedere dag moet meewerken, maar hij staat best wel ver weg.
Dus is 1x per week echt wel het maximum. Echter komt hij waarschijnlijk ergens in Maart bij ons te staan
(waar ik natuurlijk héél erg naar uit kijk, want dan kan ik er iedere dag wat mee werken)
Heeft iemand tips hoe ik een paard zo goed mogelijk gewend kan maken?

Maar nu ging ik vandaag naar de manege en hebben enkele mij toch wel sterk aangeraden hem te verkopen :(
& voor de opkomst een beleerd paard te kopen. Ze hebben me echt afgeraden hem nog verder te houden.
Mijn vraag was nu aan jullie; wat vinden jullie daarvan? Moet ik hem echt verkopen? Wat zijn de voor & -nadelen?
En waar moet ik zeker opletten (bij het eventueel beleren in de toekomst) ?
1 van hun argumenten was o.a. dat ik er nooit mee op straat ging kunnen gaan (omdat hij daar zeker te hevig voor zal zijn) Klopt dit?
Ik rij ruim 6 jaar paard, ben niet bang voor een uitdaging, ik wil zeker alles voor hem doen!
Maar ik heb wel geen enkele ervaring in paarden-beleren & wil dit graag (als het mogelijk is) bitloos doen..

Groetjes,
San

ilovelente

Re: Draver, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:38

Ik ben altijd een beetje anti draver geweest, maar ben volledig omgedraaid want ik heb inmiddels bij mij in de buurt verschillende mensen met dravers meegemaakt en ik moet zeggen dat het zeer betrouwbare, nuchtere, veelzijdige paarden zijn. Ik denk dat mensen echt een verkeerd beeld bij dravers hebben en dat het puur onwetenheid is dat ze zo reageren.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:42

Hun argument dat hij nooit op straat zou kunnen, geeft aan dat hun ervaring met paarden o,o is, oftewel dit argument kan onmiddellijk van tafel. Als jij zorgt vanaf het moment dat hij dichterbij komt, jij onder juiste begeleiding met hem aan de slag gaat (hij daar niet alleen komt te staan - maar het liefste met een ouder beleerd paard) dan kun jij hier altijd een leuk paard aan krijgen. Goede hulp doet meer dan hun nonsens argumenten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:43

Tsja ik ken ook een aantal dravers en vind het geweldige dieren. Dat je er nooit mee op straat zou kunnen lijkt me onzin, bedoel zoiets is niet rasgebonden hoor.
Mijn advies: doe wat je gevoel je ingeeft en laat je stalgenootjes lekker praten. Tenslotte hoeven zij er niet mee de straat op later :D .

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:44

Geen ervaring in het beleren van een paard, dat is moeilijk. Ik ga niet zeggen om het niet te doen. Toen ik mijn paard kocht had ik ook geen enkele ervaring er in.
Zoek iemand die wel ervaring heeft, zodat je daar ten alle tijden advies aan kan vragen of dat die gene jou kan helpen. En hou in je achterhoofd dat je heel veel geduld moet hebben om zijn vertrouwen echt te winnen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:53

Ik heb nooit wat tegen dravers gehad, eigenlijk benader ik elk ras als elk ander ras...(ofja ik beoordeel van paard tot paard en pas als ik ze in handen heb gehad weet ik of het echt niks voor me is.)

Zo ook met dravers, ging rijden op een andurance stal, na de eerste 5 min van het erf kwam er al even een probleempje (puur communictie probleempje) erna is het 2 uur probleemloos verlopen tot het toen echt goed mis ging, wederom communicatie fout.. tja het was wel een renpaard geweest en niet omgeschoolt wat betreft halthouden ;) en voor mij de aller aller eerste x. ale vanaf toen had ik wel beetje schrik voor een draver als ze van de renbaan kwamen. Echter heb ik erna een hele tijd een draver verzorgt en gereden, hiermee mn vertrouwen in het ras weer opgebouwt, hij was omgeschoolt en man wat leerde hij snel. Altijd wat dominant maar zodra je hem eenmaal in handen had was het een schaap ;)

Dat je er nooit mee over straat kan is idd onzin! Zolang je er tijd gedult en energie insteekt, als je zelf geen ervaring hebt in het beleren van, zou ik wel zoeken voor hulp, fouten zijn snel aangeleerd..echter ze afleren is een heel ander verhaal. Bitloos rijden is wederom prima maar zorg dus voor iemand met verstand van zaken zowel naast als later op het paard. Als je het niet in je kennissenkring hebt kost het je geld,als je dit kunt opbrengen financieel zou ik hem gewoon houden! Doe wel lekker rustig aan en overhaast niks ;)

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:00

een kennis van onz had een paard die in een weiland stond (ook mensenschuw) op zijn 3e jaar geruind longeersingel opgedaan en gelongeerd na 1 mand weer veerkocht(aan een handelaar) kom ik laatst (op hyves) de niewe eigenaar tegen (hij is in een jaar tam gemaakt en naar de b gereden) en nu heb hij een trauma en is helemaal gestrest en bokt soms in eens .....dus als je hem houd bou het langsaam op

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 18:08

Hé dankjullie voor de reactie's!
Ik denk ook dat het het verstandigst zou zijn om er toch iemand bij te halen die ervaring heeft.
En ik zal zeker niet te overhaast met hem werken, ik zal hem zeker de tijd gunnen die hij nodig heeft ;-)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:12

dravers nooit de straat op ??

kijk hier eens : www.draverspraat.nl/forum.

dravers zijn juist hele brave eerlijke paarden. ze zijn pittig, ja. Maar niet extreem hoor.

hier een stuk over het karakter van dravers :

Dravers hebben doorgaans een heel ander karakter dan de warmbloeden waar de meeste mensen ervaring mee hebben.

Ten eerste zijn Dravers zowel fysiek als psychisch heel gevoelig. Ze reageren op de kleinste details in hulpen en lichaamshouding, en zijn snel bang en beledigd als je ze oneerlijk behandelt. Dit is vergelijkbaar met het karakter van een arabier: behandel je ze eerlijk en goed, dan heb je een vriend voor het leven die voor je door het vuur gaat. Maar behandel je ze slecht, dan kun je er niks meer mee aanvangen. Schreeuwen, slaan, schoppen en straffen hebben dus echt helemaal geen zin, maar als je je rustig, geduldig en begrijpend op kunt stellen kun je alles met ze bereiken, zelfs dingen waarvoor ze in eerste instantie niet geschikt zijn.

Dravers zijn ook 100% eerlijke paarden: als je een band met ze hebt kun je altijd op ze rekenen. Ze zullen nooit proberen zich ergens onderuit te werken, maar zetten zich volledig in om te doen wat je vraagt, tot in het extreme toe. Maar ben jij oneerlijk, bijvoorbeeld door hem te straffen voor iets dat hij gewoon niet begrepen heeft, of door iets onmogelijks te vragen, dan zul je merken wie de meeste wilskracht heeft!

Daarbij zijn Dravers erg intelligent; ze hebben het meteen door als je hen probeert voor de gek te houden. Ze zullen dit niet snel vergeten, en als je een Draver eenmaal tegen je in het harnas hebt gewerkt kun je er niet veel meer mee beginnen, en zul je heel veel moeite en geduld moeten tonen om ze weer voor je te winnen. Daar staat tegenover dat ze door hun intelligentie in staat zijn met je mee te denken, en zodoende samen te werken om een goed resultaat te bereiken. Ook leren ze ongelooflijk snel.

Tenslotte zijn Dravers heel kritisch, zowel ten opzichte van hun baasjes als ten opzichte van hun eigen prestaties, wat een direct gevolg is van de hoge intelligentie.

Baasjes moeten zich eerlijk, rustig en begrijpend gedragen. Goed uitleggen wat ze willen en hoe het gedaan moet worden. Vooral niet boos of ongeduldig worden, en ervan uitgaan dat het paard altijd zoveel mogelijk zijn best doet.

Ook ten opzichte van zichzelf zijn ze heel kritisch. Als ze iets niet begrijpen, of het wel begrijpen maar het lukt niet goed, dan raken ze gefrustreerd. Dit uit zich door nerveus, overdreven gedrag, niet meer reageren op hele simpele hulpen, en op een gegeven moment gaat gewoon niks meer goed.

Dit moet je als ruiter op tijd doorhebben, even een rustpauze inlassen, een stapje terug en rustig opnieuw beginnen. Word je als ruiter zelf gefrustreerd of zelfs boos, dan wordt het alleen maar erger, want dit begrijpt het paard niet waardoor hij nog gefrustreerder wordt.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:17

Mijn verzorgpaard was een draver, het was een pittige merrie maar goudeerlijk
en ze ging altijd graag mee naar buiten schrok nergens van.
Maarja, elk paard heeft een ander karakter. Het hoeft dus helemaal niet te zijn dat hij heel gevoelig is enz.
Ze hebben in ieder geval een gigantisch uithoudingsvermogen :)

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:19

tis onzin dat een draver de straat niet opkan omdat ie te heet is. zeker als hij nog zo jong is en nog nooit op de baan heeft gelopen kan je er alle kanten mee op. mijn 6 jarige draver is wel getraind voor de baan maar nooit koersen gelopen. ik rij nu dressuur met haar (l nivo) en springen.Ook maak ik buitenritjes/strandritten. ik geef toe ze is wel de snelste van de hele groep.
heb mijn draver met 3 jaar gekocht en zelf zadelmak gemaakt/ verkeersmak etc etc.heb er een gouden paard aan.ze zijn idd erg gevoelig en als je ze 1x fout behandeld nemen ze je dat voor altijd kwalijk maar ben je gewoon goed voor ze en vertrouwen ze je dan heb je een toppaard.
bitloos kan western kan alles eigenlijk.

maar als je onervaren bent zou ik idd hulp vragen.en het antwoord hier onder klopt helemaal.

"Ook ten opzichte van zichzelf zijn ze heel kritisch. Als ze iets niet begrijpen, of het wel begrijpen maar het lukt niet goed, dan raken ze gefrustreerd. Dit uit zich door nerveus, overdreven gedrag, niet meer reageren op hele simpele hulpen, en op een gegeven moment gaat gewoon niks meer goed.Dit moet je als ruiter op tijd doorhebben, even een rustpauze inlassen, een stapje terug en rustig opnieuw beginnen. Word je als ruiter zelf gefrustreerd of zelfs boos, dan wordt het alleen maar erger, want dit begrijpt het paard niet waardoor hij nog gefrustreerder wordt.""

ben hier zelf regelmatig tegen aan gelopen maar nu we allebij weten hoe het moet zijn we een primacobi (als ik dat over mezelf mag zeggen)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:25

Als hij nooit op de baan heeft gelopen is dat al een heel groot voordeel.
Dan kan je hem beleren als willekeurig welk ander jong paard ook.
Zoek er hulp bij van iemand die dravers gewend is, want qua bouw zijn ze toch iets anders dan een "normaal " paard.
Iedereen lekker laten praten en je paardje gewoon gaan trainen als hij oud genoeg is, komt het vanzelf goed!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:30

Ik zou hem houden en hem laten beleren. Dat hij niet gekoersd heeft is wel een groot voordeel denk ik, dan hoef je hem niet helemaal om te scholen.
Gewoon wegbrengen en dan als je er op kan rijden weer terughalen. Als je zelf helemaal geen ervaring ermee hebt lijkt me dat het best voor het paard en het makkelijkst voor jou.
En een Draver kan echt wel over straat hoor! Ik ging met die van mij gewoon dwars door het dorp heen, tractors, vrachtwagens en allemaal enge dingen eromheen, maar dat deed hem niks. 's Winters kan hij wel wat heter zijn, dan schrikt hij sneller en doet hij wel eens een bokje ;) maarja, ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:27

Dravers zijn heerlijke paarden! maar niet voor iedere ruiter. Ze zijn gevoelig, intelligent en hebben vaak echt een karakter. Het zijn paarden die je vriend(ipv je rijmaatje) kunnen worden, Als je er op de juiste manier mee omgaat.

Als jij de uitdaging aan wil gaan kun je hem gerust houden! Maar laat hem beleren, Neem veel les. En heb vooral heel veel geduld. Door de bouw hebben ze soms meer moeite met bepaalde oefeningen, houd daar rekening mee. Dan komt het helemaal goed!

Kwa ervaring van jou zou ik je niet aanraden om er alleen mee aan de gang te gaan. En verder nooit met dravers over straat? pff de onze is bomproof! vorig jaar nog mee genomen naar mijn gala, tussen de mensen en grote herrie auto's door!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:24

Zazoe_ schreef:
Maar nu ging ik vandaag naar de manege en hebben enkele mij toch wel sterk aangeraden hem te verkopen :(
& voor de opkomst een beleerd paard te kopen. Ze hebben me echt afgeraden hem nog verder te houden.

Je kan beter een 'echt' paard kopen? :')

Dat je er niets mee zou kunnen is absolute onzin. Dravers zijn prima geschikt als rijpaard. Ik vind het juist hele prettige paarden om mee te werken. Ze willen graag leren en werken.

aerdenhout1 schreef:
Als hij nooit op de baan heeft gelopen is dat al een heel groot voordeel.
Dan kan je hem beleren als willekeurig welk ander jong paard ook.

Vind ik niet zozeer een voordeel :+ Ze zijn dan al beleerd, hebben een rem en een stuur en hebben al heel wat gezien. Het heeft absoluut niets te maken met aanleg voor dressuurmatig rijden of hoe moeilijk het is om ze dan om te scholen.

Mijn merrie, die overigens 2,5 jaar gekoerst heeft, loopt nu onder het zadel endurance, TREC, dressuur en aangespannen. Zelfs buiten :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:16

vind het inderdaad nu wel een voordeel dat mijne op de baan heeft gelopen, ze is heel veel gewend en niet gauw onder de indruk van iets.
maarja, mijnes is al omgeschoold door de vorige eigenaresse :P

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:45

Zazoe_ schreef:
Deze heeft vanaf zijn geboorte tot nu op een weiland gestaan en er werd nooit naar gekeken.
Elk week ga ik er 1 keer naartoe en probeer ik hem stapje per stapje wat meer gewender te maken.
Dit lukt wel. Ik weet dat je er eigenlijk iedere dag moet meewerken, maar hij staat best wel ver weg.
Dus is 1x per week echt wel het maximum. Echter komt hij waarschijnlijk ergens in Maart bij ons te staan
(waar ik natuurlijk héél erg naar uit kijk, want dan kan ik er iedere dag wat mee werken)
ALs hij bij jullie komt te staan gewoon de stal ingaan even brokjes geven etc en rustig opbouwen, ze worden dan uiteindelijk wel wat makker enzo, bij mijn E-pony was het het precies hetzelfde, 3/4 jaar oud, kwam bij ons elke dag gewoon brokjes geven en kon hem al snel gaan borstelen etc

Mijn vraag was nu aan jullie; wat vinden jullie daarvan?
ik vind het onzin, als jij hem graag wilt hebben, als jij helemaal weg van hem bent, waarom zou je dan naar hen luisteren, het is jouw paardje en jij moet er mee gaan rijden, niet zij.
Moet ik hem echt verkopen? Wat zijn de voor & -nadelen?
voordeel: je hoeft niet te beleren en je kunt direct rijden, en je kunt naar je eigen hand maken, jij wilt bitloos, kun je direct mee beginnen, hoef je je paard niet om te scholen. nadeel: je hebt kans op een verprutst paard van een ander, je krijgt voor een jaarling draver weinig terug, dus zul je nog even moeten sparen wil je een beleerd paardje kopen.
En waar moet ik zeker opletten (bij het eventueel beleren in de toekomst) ? Ze kunnen wat fel zijn, maar als jij heel erg rustig met ze omgaat zijn zij ook snel rustig en hij heeft niet op de baan gelopen, heeft dus niet al hard leren draven.
1 van hun argumenten was o.a. dat ik er nooit mee op straat ging kunnen gaan (omdat hij daar zeker te hevig voor zal zijn) Klopt dit?
Nee dit klopt niet, me moeder heeft een draver en kan er op rijden (in de bak en langs de weg) en mennen kan ze er ook mee, lang de weg en in de wei, naar de les toe overal. Oude eigenaar heeft haar langs vuurwerk geloost, wilde jongens haar bekogelen is die blijven staan, werd het vuurwerk gegooit en ze deed helemaal niets, een gouden paard dus, en als ze je vertrouwen, ze gaan voor je door het goud.
Ik rij ruim 6 jaar paard, ben niet bang voor een uitdaging, ik wil zeker alles voor hem doen!
Maar ik heb wel geen enkele ervaring in paarden-beleren & wil dit graag (als het mogelijk is) bitloos doen..

heb je hele post gekopieerd, vond het dan overzichtelijker,
ik zou zeggen: gewoon houden dan paardje, of doe in ieder geval wat je hart je zegt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:20

het is idd een super paard als je gedult hebt...

ik heb andere rassen die een droom voor me zijn om ooit in bezit te hebben..Dit is dan ook mn eerste keus van een eigen paard, maar ik juich heel hard als ik een super draver tegen zou komen of nu weer kon verzorgen. Mits omgeschoolt:P want anders ga ik verlopig de weg niet op, geen zin in een herhaling hihi.

Ze zijn idd enorm inteligent, tjonge mn mannetje (nja helaas nu niet meer) wist binnen notime wat welke gang de hoogte van mn hand betekende, stap draf en galop... koste weinig moeite en man hij luisterde perfect. Halt houden snapte hij ook binnen de kotste keren aan de loge en wat het teken was dattie naar me toe mocht lopen ook. De eigenaren konden idd niks met hem...En hij had heel snel door dat hij de baas was over alles. Zoontje reed niet waar hij wou, maar waar paardlief wou lopen:P> Bij mij luisterde hij perfect op houding en stem na korte tijd..

kortom je kunt veel berijken met dit dier hoor ;)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:28

Ik zou hem zeker niet wegdoen, maar wel iemand met de nodige ervaring vragen om je te helpen. Jonge paarden zijn onvoorspelbaar (hoe lief ze soms ook zijn) en als je hier nog geen ervaring mee hebt kan je je paard verkeerd opvoeden en later met de gebakken peren zitten. Om hem te beleren zou ik eerlijk gezegt iemand vragen, 6 jaar rijden is al wat, maar toch nog niet zoveel hé. Ik heb mijn eerste paard beleerd als ik al 10 jaar reed, en had er toen ook nog moeite mee dus iemand bijgehaald. Je kan het beter goed doen met hulp, dan het verprutsen door het alleen te willen doen!
Laat je dus niets wijsmaken, het kan best een toppaardje worden!! Succes en veel plezier met hem

Wintie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:31

Zazoe_ schreef:
Hé hallo!

Mijn vraag was nu aan jullie; wat vinden jullie daarvan? Moet ik hem echt verkopen? Wat zijn de voor & -nadelen?
En waar moet ik zeker opletten (bij het eventueel beleren in de toekomst) ?

Groetjes,
San

San kom op hoor je moet hem niet weg doen hij is nog super jong en moet alles nog leren en dat geld toch voor elk ras ze moeten het allemaal leren.
Je geeft al aan dat hij in maart bij je komt te staan nou dan ga je daarna lekker aan de gang en benut nu de tijden dat je met hem bezig bent want als hij naar jou toe verhuisd ben jij de enige die hij kent en dat word dan een mega voordeel voor jou omdat jij hem toch al die tijd aandacht hebt gegeven en dat vergeten ze echt niet hoor.
Ik was vroeger ook anti draver en moet je me nu es zien ik heb nu notabene 2 ik wil echt geen ander ras meer hoor ik heb voor de 2de zelfs onze nrps pony verkocht die moet ook nog helemaal straatwijs e.d gemaakt worden.
Laat ze op de manege lekker praten ze redden dat hoor, tuurlijk er is niks makkelijkers dan een beleerd paard e.d te hebben maar dat weegt niet op tegen het werk wat je zelf met je jonge groene paardebeest allemaal opbouwd hoor en weet je nu lopen ze te zeuren maar over een jaar lach jij ze allemaal uit want een draver gaat op KARAKTER en als jij zijn hart voor je gewonnen hebt geeft hij jou zijn leven en dat heb ik nog geen enkel ander ras zien doen op 1 uitzondering na.
Hou dat moppie lekker en gaat der voor er zal altijd wel ergens bij jou in de buurt een draverlover zitten die je wel wil helpen hoor en hier kun je altijd terecht.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:38

San,

Wij wonen om de hoek bij wijze van spreken. Uw paardje is nu één jaar tegen dat hij zadelmak moet gemaakt worden ben je 2/3 jaar verder. Tegen dan loopt hij met je mee als een hondje en is zadelmak maken fluitje van een cent (zeker met draver). Onthou 1 ding in de manege zal je niet veel mensen tegen komen met echt verstand van zaken als het gaat om jonge paarden opfokken en opleiden dus laat je daar absoluut niet door beinvloeden.

Succes !

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:57

Niet op straat kunnen met een draver? Ik heb met mijn 5-jarige draver deze zomer 3x per week bitloos en soms zonder zadel dwars door het dorp gereden. Ze kijkt nergens van op, ik sta gewoon bij de spoorwegovergang tussen de auto's te wachten tot de trein voorbij is bijvoorbeeld. Ze kan tussen alle verkeer en is bestand tegen zo'n beetje alles wat je tegen kan komen van rammelende aanhangers, brullende motoren, wapperende vlaggen tot loslopende honden. Als ze al eens schrikt blijft ze stilstaan. Terwijl ze toch behoorlijk pittig is met rijden als we eenmaal in het bos zijn.
Deze draver heeft niet gekoerst (wel kort in training geweest) en is door de vorige eigenaar bitloos ingereden.

Kijk maar eens dit filmpje, eerste stuk is midden in het dorp:
http://www.youtube.com/watch?v=hkviiKl59to

De ene draver is de andere niet natuurlijk, de een is erg pittig en de ander wat rustiger, maar er zijn er toch vrij veel die aardig koel in het hoofd zijn van wat ik zo hoor.

Sowieso is het natuurlijk raar als mensen jou advies gaan lopen geven wat je wel of niet moet doen met je paardje, het is jouw paard en jij beslist! Zou hem eerst eens lekker leren kennen als ie straks dichtbij staat, vriendjes met elkaar worden en leuke dingen ondernemen, dan heb je na een tijdje al veel beter een idee wat je wel of niet met hem kan of wil.

Als je hem laat beleren zoek dan iemand die geduldig en fijngevoelig is, dravers zijn vaak gevoelig en niet altijd gebaat bij iemand die erg dwingend te werk gaat.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:07

Laat je niet beïnvloeden door andere mensen en volg je eigen hart. Dravers zijn juist heel geschikt om over straat te gaan!
De mijne heeft 3 jaar gekoerst en doet het super onder het zadel. Toen ik hem kocht had hij 8 keer een zadel opgehad en ik ging meteen met hem naar buiten.
Het voordeel was dat hij op de baan gelopen had en dus al heel veel had gezien ;-)
Schrikken doet hij niet snel maar inderdaad, het is een felle in zijn bewegen.
Maar...goud en goud eerlijk!

Als jij een goed gevoel hebt bij jou paardje moet je er gewoon voor gaan.
Een draver kan je net zo goed beleren als ieder ander ras!
Kijk naar je doelen en stel jezelf de vraag of je paardje en jij dit samen zouden kunnen bereiken en laat je niet van de kaart brengen door mensen die geen verstand hebben van dravers en alleen maar de vooroordelen die ze overal horen verder vertellen!

Lindab101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:38

Dravers?? nee, daar heb ik niet zo'n goede klik mee, maar mijn verzorgponytje (shetlander :P ) Is ook nogal schuw. Ik had eerst zoiets van laat hem maar, ik verzorg hem gewoon. Maar later kwam ik eerst aan met een worteltje. Steeds kleinere stukjes. Toen hij telkens naar me toe kwam, ben ik geen worteltjes meer gaan geven. Hij komt nog steeds naar me toe en heb een super klik met hem :D

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:45

hmmm...

Je bent (neem ik aan) heel erg dol op hem, en als je dan bereid bent om met veel geduld en les
hem te beleren, dan zie ik geen reden tot problemen.

Als je je maar echt laat helpen door ervaren mensen. Dus niet 1x in de 2 weken ofzo, maar als je hem aan het beleren bent
veel begeleiding :D Succes ermee, verkoop nooit zomaar een paard..
En mbt dravers, ze zijn gevoelig, maar wel eerlijk