Draver en evenwicht

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulientje07

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-11-09

Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 14:08

Ik ken iemand die heeft een draver inmiddels al een half jaar (ik noem liever geen namen..)
Ze is 5 jaar oud en de eigenaren zijn nu bezig om hem galop aan te leren.
Ongeveer een week geleden ging ik rijden op mijn verzorgpony en de eigenaar op zijn draver.
Hij zegt at hij galop al goed kan aan de long maar hij kan het dus totaal niet hij loopt hem de heletijd op te jagen en het paard heeft totaal geen evenwicht er gebeurde toen iets heel ergs Er zat iemand anders op zjin paard en hij was aan het longeren en hij ging haar weer helemaal opjagen toen gebeurde dat het paard zijn evenwicht verloor en met ruiter en al op de grond viel
/De eigenaar vond het niet zielig en zij dat het wel vaker gebeurd bij dravers daar geloof ik dus egt helemaal niets van maar ja heeft iemand misschien tip met evenwicht enz

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:35

daar ben ik ook wel beneiuwd naar ;)

mizzpoez

Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:37

Gaat het om een draver die gekoerst heeft? Dus wedstrijden heeft gelopen of er in ieder geval voor getraind is geweest?

draver170

Berichten: 251
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:39

ik heb ook een draver mar nooit zomaar gevallen. Evenwicht is wel iets wat hij meot leren als hij geen ruiter op de rug kent. Ze moeten nog leren galloperen maar dan het liefst buiten op een recht stuk zodat hij er eerst aan kan wennen en niet meteen moeilijk door de bocht moet. Ik vind het wel zielig.

feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:40

Ik heb het ook gehad met een draver waar ik op rijd. Je merkt zowieso dat hij in de hoeken moeite heeft met zijn evenwicht en in galop is hij ook een keer gevallen waardoor ik er af viel. Het komt dus wel vaker voor dat een draver niet goed zijn evenwicht kan houden zowel in draf als in galop.
Tips: heel veel lange stukken recht uit galopperen en verder de achterhand goed trainen doormiddel van overgangen/schijnovergangen te rijden.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:44

mizzpoez schreef:
Gaat het om een draver die gekoerst heeft? Dus wedstrijden heeft gelopen of er in ieder geval voor getraind is geweest?


Ik ken de draver toevallig. Ze is voor koers getraint maar deed dit niet goed genoeg.

Delaja

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:50

Ik merkte wel bij mijn draver in het begin dat ze de galop leerde nog moeite had in de bochten en dat ze zichzelf daar corrigeerde (anders ging galopperen of terugviel in draf) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze omviel, ook niet aan de longeerlijn...
Hoe het hier komt weet ik niet maar het lijkt me sowieso goed als deze eigenaar rustig begint met de galop en niet op deze manier...

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:19

Ik denk niet dat het met het ras te maken heeft, maar meer met het feit dat je iets vraagt van een groen paard wat hij nog niet aankan.

Alle paarden hebben in het begin moeite met hun balans, is niet niets om zomaar het gewicht van een ruiter te moeten plaatsen :) .

Gewoon geen galop doen voordat de basis er goed in zit :)

Olympia

Berichten: 55612
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:20

RPA => DRS

coby88
Berichten: 1022
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: fryslan

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:50

Ze moeten leren om in balans te lopen, en al helemaal met een ruiter op hun rug.
Ik zou zeggen, laat de galop eerst even voor wat het is. Zorg dat hij/zij in stap en draf goed in balans is en ga dan weer verder met galop. Ik zou ook proberen om de draver als je hem in gelop wilt hebben dit niet te doen door hem op te jagen, daardoor verstoor je ook al zijn balans.
Misschien kun je hem aan de longe op een stemhulp naar de galop proberen te krijgen en dit meenemen voor onder het zadel vanuit een rustig drafje. Gaat hij sneller draven dan gewoon weer terug nemen en weer proberen.
Heb rust en geduld
Succes.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:56

Weet niet hoe de draver is gehuisvest, maar mijn draver ging met sprongen vooruit toen hij 24/7 buiten stond in een kudde. Toen kon hij zich de hele dag bezig houden met het vinden van zijn eigen evenwicht, zonder dat hij werd gestoord door een ruiter of in zijn beweging werd beperkt door een stal.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:37

De draver staat ook ong 2 a 3 uur buiten. Hier leeft zij zich ook helemaal uit. De eigenaar ging gisteren rijden en probeerde dus weer de galop. Ze pakte het eerst niet op maar door telkens maar weer te aandrijven enzo deed ze get uitendelijk maar met moeite en viel er heel snel weer uit. Ze ging wel achter een ander paard aan. In draf en stap is haar balans opzich wel goed.
p.s. t is niet mij paard. Ken het paard.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:03

Als hij maar 2 of 3 uur per dag buitenstaat is het een beetje dweilen met de kraan open wat de eigenaar nu doet. Een paard dat zo lang stilstaat kan zich niet normaal ontwikkelen.

never

Berichten: 3046
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: tolkamerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:22

coby88 schreef:
Ze moeten leren om in balans te lopen, en al helemaal met een ruiter op hun rug.
Ik zou zeggen, laat de galop eerst even voor wat het is. Zorg dat hij/zij in stap en draf goed in balans is en ga dan weer verder met galop. Ik zou ook proberen om de draver als je hem in gelop wilt hebben dit niet te doen door hem op te jagen, daardoor verstoor je ook al zijn balans.
Misschien kun je hem aan de longe op een stemhulp naar de galop proberen te krijgen en dit meenemen voor onder het zadel vanuit een rustig drafje. Gaat hij sneller draven dan gewoon weer terug nemen en weer proberen.
Heb rust en geduld
Succes.


ben het hier volledig mee eens opjagen heeft totaal geen zin als de balans van paard niet goed is.

Chevano

Berichten: 2301
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:40

tja een draver die nog niet zijn balans heeft met de galop kan je beter op rechte stukken rijden tot ie daar zijn balans heeft dan komt het wel in de bak. Maar gaan opjagen tot je paard valt (met ruiter)vind ik rond uit schande!!Die persoon heeft geen verstand van paarden. In idd lekker op de wei zetten krijgen ze ook vanzelf een goede balans. De draver bij mij op stal heeft lang gekoerst en kan nu hard galopperen ook op de voltes , snapt nog niet dat ie langzamer moet gaan maar heeft er duidelijk plezier in oortjes naar voren en huppa. Buiten op de rechte stukken gaat ie idd beter makkelijker terug te rijden dus herien ken je zien dat dat te maken heeft met de balans. In de bak veel rondingen en voltes is voor een (jong) paard moelijker om zijn blans te vinden met ook nog een ruiter op zijn rug.

Er zijn uitzonderingen die van mij galloppeert liever dan dat ie draaft!!

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:50

ik heb ook een draver
galopeert ook nog niet echt goed
maar hij valt niet!

never

Berichten: 3046
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: tolkamerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:25

Chevano schreef:
tja een draver die nog niet zijn balans heeft met de galop kan je beter op rechte stukken rijden tot ie daar zijn balans heeft dan komt het wel in de bak. Maar gaan opjagen tot je paard valt (met ruiter)vind ik rond uit schande!!Die persoon heeft geen verstand van paarden. In idd lekker op de wei zetten krijgen ze ook vanzelf een goede balans. De draver bij mij op stal heeft lang gekoerst en kan nu hard galopperen ook op de voltes , snapt nog niet dat ie langzamer moet gaan maar heeft er duidelijk plezier in oortjes naar voren en huppa. Buiten op de rechte stukken gaat ie idd beter makkelijker terug te rijden dus herien ken je zien dat dat te maken heeft met de balans. In de bak veel rondingen en voltes is voor een (jong) paard moelijker om zijn blans te vinden met ook nog een ruiter op zijn rug.

Er zijn uitzonderingen die van mij galloppeert liever dan dat ie draaft!!


amen super verwoord _/-\o_ _/-\o_

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:32

Sorry, mijn draver raakt ook uit balans als ik die opjaag!
Zottigheid in zn kop.
De longe/cirkel is te klein.
Tip is om hem zonder lijn te longeren en dan galop aan te leren. Dat gaat echt prima.
Ik ben ook bezig galop onder zadel aan te leren. In de volte spring hij niet graag aan, in het bos op het lange stuk echt wel.
Ik ga niks forceren, vind het allang leuk af en toe een galopje te doen :j

By the way. Ik ben nu een jaar bezig met galop. Zo snel lukt het niet, ook niet met een oudje :+

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:08

Mijn draver gallopeerd als de beste en ook op een cirkel. Ze kan weer moeilijk draven, zit steeds te huppelen zeg maar. En dat voor een draver? Heeft jullie draver dat ook? Of heb ik een rare draver staan?

Delaja

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:15

Bedoel je met huppelen dat ze bijvoorbeeld in telgang gaat?
Als mijne iets moeilijk vindt gaat ze ook in telgang, ze doet dit zelfs als uitprobeer trucje bij nieuwe mensen op haar rug.
Als ze moeite heeft met normaal draven kan je misschien daar veel mee aan het werk gaan en minder focussen op de galop want blijkbaar gaat dat al prima. Draf is toch een basis gang dus je paard moet het kunnen beheersen.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:20

Delaja schreef:
Bedoel je met huppelen dat ze bijvoorbeeld in telgang gaat?
Als mijne iets moeilijk vindt gaat ze ook in telgang, ze doet dit zelfs als uitprobeer trucje bij nieuwe mensen op haar rug.
Als ze moeite heeft met normaal draven kan je misschien daar veel mee aan het werk gaan en minder focussen op de galop want blijkbaar gaat dat al prima. Draf is toch een basis gang dus je paard moet het kunnen beheersen.


ik weet niet hoe heet maar het zit niet lekker. Ik draaf liever op mijn d pony en gallopeer met mijn draver. :D
Maar idd ik ga binnenkort wel weer rijden en dan ga ik zeker de draf oefenen.
Ik heb al maanden niet meer gereden schaam schaam :o

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:21

het probleem is dat een draver uitelkaar word gereden voor de kar in de training,ze zijn van achter zeer wijd en stappen vaak ook erg over,dit omdat zijn draf mooi groot en ruim moet zijn,wat er gebeurt op het moment dat je een draver aan de longe doet en je gaat hem opjagen met ook nog iemand er op, dat je hem uit zijn loop haalt waardoor hij zijn balance kwijt raakt en niet weet waar hij zijn benen moet laten en daardoor valt!
je trekt hem letterlijk van de benen om hem in galop te krijgen.
ik vind dit erg sneu voor het paard,het is eerlijker om het hem te leren door rechtuit te gaan gang te maken en hem dan uit zijn ritme halen door bv,net te doen of je afwend op het moment dat het paard uit balance raakt en dus aangalopeert probeer je hem rechtuit in galop te houden dus voorwaarts aan je been,als hij het na een paard keer snapt zal hij wel ontspannen en kun je je hem wat langzamer laten galoperen op het moment dat hij tegen de draf aan hikt rij je weer iets voorwaarts.dit kost veel tijd en moeite,
een draver zo aan de longe te laten rammelen is echt sneu!

Delaja

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:20

Nu ik het trouwens over telgang had... Voor zover ik weet zijn veel dravers goed in telgang en telgang is een gang die alleen rechtuit kan doordat het linker- voor en achterbeen tegelijkertijd van de grond zijn en het rechter voor- en achterbeen ook. (Al is mijn draver een kleine uitzondering, die krijgt het ook op een kleine volte voor elkaar...)
Zou het kunnen zijn dat het paard waar de ts het over heeft door de spanning overspringt naar telgang, vervolgens door de longeerlijn de bocht om wordt getrokken en dan onderuit gaat?

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:47

Het is absoluut niet normaal dat een paard -welk paard dan ook- zo opgejaagd wordt dat hij zijn balans verliest en valt. Dat is heel gevaarlijk en bovendien traumatisch voor het paard.

Een draver moet net als ieder ander groen jong paard rustig opgeleid worden. Kleine cirkels en zachte ondergrond zijn voor jonge paarden moeilijk, en zo ook voor een draver die vooral de vlakke hardere baan gewend is met grote bochten en veel rechtdoor. Vaak hebben ze nog niet geleerd om gewicht op hun achterhand te nemen, dat is voor de drafsport immers niet nodig en niet wenselijk, de achterbenen moeten stuwen. Dus als zo'n paard onder het zaqdel komt moet hij net als ieder jong paard eerst leren niet op de voorhand te lopen.
Daar gaat tijd overheen. Galop komt pas een heel stuk later als het paard in stap en draf goede balans en coordinatie ontwikkeld heeft. Opjagen komt er i.i.g. niet aan te pas, als het goed gedaan wordt. Rust en ontspanning zijn juist enorm belangrijk.

knacky
Berichten: 51
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Bedum ( Groningen)

Re: Draver en evenwicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:12

ik heb een koerspaard, die nog steeds koerst.
ik heb haar ook onder het zadel, maar zij kan harstikke goed galoperen en zij kan ook makkelijk een parcour 80-90 cm springen. zij is hierdoor veel sterker geworden.

daarnaast heb ik ook een andere draver, die het galoperen niet door heeft. hij is nog jong, terwijl die andere het gelijk door had.
dus ik ben er van overtuigd dat het echt per paard verschillend is.