Ik begreep daaruit dat het tegenwoordig niet meer is toegestaan (alleen op wedstrijden?)
Daarnaast las ik ook ergens (waar?) dat er een onderzoek is geweest naar het blisteren, wat aantoonde dat het niet het beoogde effect had en pijnlijk was voor het paard (kan ik me voorstellen)
In de zweedse draverij wordt het echter nog gebruikt, en in sommige gevallen zelfs door dierenartsen geadviseerd, al mag het in wedstrijden hier ook niet meer.
Er was een discussie hierover gaande en daarin gaf ik aan dat het volgens mij in nederland niet meer mocht en dat ik van de onderzoek had gehoord. Ik weet er verder zelf weinig vanaf, maar er zijn op het zweedse forum mensen die graag meer willen weten over de bevindingen over het blisteren.
Zijn er mensen die mij daarmee kunnen helpen?
Heb zelf overigens twee dravers, voormalige koerspaarden, waarbij een van de dravers een hele serie littekens op de onderbenen heeft die zeer vermoedelijk door blisteren zijn veroorzaakt. Paard viel namelijk uit tijdens een race door medische problemen (weet niet welke) en de eigenaar van toen en de eigenaar daarna hebben het daarna nog ruim een jaar met haar op de baan geprobeerd met veel verschillende menners en trainers. Het valt te verwachten dat alles uit de kast is gehaald om haar weer in de race te krijgen, maar ze maakte helemaal niets meer (was daarvoor redelijk succesvol)
Volgens de kenners hier zijn de littekens typisch voor het blisteren. Daarom ben ik er persoonlijk geen voorstander van...
Onze andere merrie is overigens volgens mij als een koningin behandeld en daar gedraagt ze zich ook naar