Hij struikelt zo veel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miga

Hij struikelt zo veel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:49

Hallo,mijn draver struikelt zo veel,vooral als hij moe wordt.Hij is nog maar 4 jaar,maar wel al een jaar(ong.) onder het zadel.
Ik weet dat ik de achterhand er goed onder moet rijden omdat hij teveel op zijn voorhand loopt.(hangt)
Maar ik vroeg me af heeft het ook iets met leeftijd te maken,en spieropbouw?
En herkennen meer draver eigenaren dit?
Bedankt voor de reakties.

hennyvanamon

Re: Hij struikelt zo veel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:58

op het moment dat jouw paard gaat struikelen, dat betekent dan dat hij over zijn grens is heengegaan, en daar bedoel ik mee de spieren worden teveel belast, dus 1 tip voor jouw rijdt niet te lang en intensief, stop op tijd [voor het struikelen] en zo kan je het op gaan bouwen je zult zien het werkt doe ipv rijden ook grondwerk daar wordt je paard enorm sterk van en gaan ook minder struikelen[en denk nou niet gelijk van ,maar ik werk niet zo hard voor hem] dat kan maar toch heb je ZIJN grens tever verlegd. veel geluk.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:44

Bedankt voor de tip.Zal er mee gaan werken.En met grondwerk, over welke oefeningen heb je het dan zoal?

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:55

het grondwerk is vooral de oefeningen schouderbinnenwaarts/schouderbuitenwaarts.travers renvers erg belangrijk want dan moet hij in de achterhand gan dalen en zijn achterbenen er flink onderzetten, dit gaat als volgt je neemt hem aan de lijn mee naar de bak loopt een rondje door de bak met zijn v,benen op de hoefslag en jij duwt dan zijn achterhand van de hoefslaf 3a/4 sporen, wel blijven lopen [dit is echt moeilijk] maar als je blijft doorzetten zul je zien dat jezelf ook minder moe wordt[want het is heel intensief voor jouw] je paard gaat echt beter onder de man lopen met deze oefeningen, en na een tijdje gaat hij het snappen en doet hij het al uit zichzelf en gaat hij het ook leuker vinden, vergeet niet van hand te veranderen, en niet telang door gaan met de oefeningen het is best een zwaren oefening voor je paard wissel het af, met 3.4passen achterwaarts wijken naar links en re op de linielijn a/c. dan is jouw hand jouw been en zo duw je hem naar de hoefslag wel wijkend dus, ook een rondje gewoon niets doen en lekker je paard actief met jouw mee laten lopen succes .

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:35

Als ik met hem op de hoefslag loop,moet ik hem dan naar buiten duwen met zijn achterhand,maar dan komt hij toch tegen de bakrand aan?
Of begrijp ik jou verkeerd?

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:11

nee je loopt op de re hand de voorbenen en het hoofd zijn ook op de re hand OP DE HOEFSLAG zijn a benen en achterhand lopen op de 3/4 sporen van de binnenkant begrijp je.... je moet hem zo leren dat hij niet met zijn hoofd naar jouw kant mag komen dus het paard loopt gewoon re op de hoefslag hij kijkt ook gewoon rechtuit, dan duw je met je hand of zweepje de a hand er vanaf dit is moeilijk hoor en vergt zeker in het begin veel inspanning van de ruiter[te voet. het is net schouderbinnenwaarts e,d als je erop zit maar dan loop je erachter, hi,hi moeilijk hey..

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:13

sorry miga ik bedoelde natuurlijk travers, ha,ha..

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:17

Dus als ik het goed begrijp kan ik er dan beter achter lopen,of evt.met zijn 2en doen?
We gaan ermee aan de gang,bedankt.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:38

ja je kan het alleen doen alleen het vergt wat doorzettings-vermogen want zo,n dier snapt nou niet in 1 x wat jij er mee bedoelt succes.

pattison13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:01

mijn draver struikelde ook alleen maar.
dus ben ik naar het kliniek gegaan.

en daar kwam uit kreupel en atrose. ;(

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:18

Mijn 3-jarige draver struikelt ook weleens. Dit heeft idd echt te maken met kracht wat haar nog ontbreekt.
Maar als ik bijvoorbeeld net begin met longeren of ik laat haar los in de bak, struikelt ze ook soms. Dit is dan meer lompigheid, omdat ze gek wil doen, maar niet weet waar ze haar benen moet laten :D .

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 15:17

Ja dat idee heb ik ook vaak ,dat het ook is van het niet opletten.Bijv.door rond te kijken en dan niet opletten waar hij zijn hoeven neerzet.Hij gebruikt mij als zijn ogen ;) Ik vind het wel vervelend,je kunt er nooit echt relaxed opzitten of hij struikeld alweer.Ik merk ook als ik hem aan de teugel neem dat hij het minder doet omdat hij geconcentreerd bezig is.

nightrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:54

Mijn draver struikelt ook heel erg snel en is 5jaar,
Het word wel minder maar nu doet die het in het bos heel erg,
Hij wil dan zo graag lopen en plezier maken dat die zijn eigen benen vergeet,

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:08

Heel herkenbaar.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:40

mijn draver struikelt ook heel vaak, het voelt alsof ze gewoon geen idee heeft waar ze der benen moet neerzetten.

nu longeer ik veel en probeer ik goed de achterhand eronder te rijden en daardoor wordt het wel minder

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:35

Die van mij struikelde in het begin ook veel, vooral met buitenritten, dan lette hij gewoon niet op waar hij liep en mede doordat hij nog weinig spieren had toen (denk ik) maar nu struikeld hij heel weinig nog.

bjorn_borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:39

grondwerk, longeren met een dubbele longe of passoa..
Wel rustig opbouwen natuurlijk ;)

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:31

wat je ook kan doen is tijdens het rijden een gogh gebruiken daarmee train je tijdens het rijden ook spieren bij het paard

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:41

Mag is eens vragen wat een gogh is :+

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:47

@hennyvanamon

Bij het werken aan de hand gaat schouderbinnenwaarts me misschien nog wel lukken. Maar hoe krijg je de achterhand van de hoefslag bij travers als het paard dat nog niet kent?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:19

sjaakiekira schreef:
Mag is eens vragen wat een gogh is :+

Ze bedoeld een gogue ;) http://www.bokt.nl/wiki/Gogue#Gogue Maar ik betwijfel of je daar het struikelen mee verhelpt, je kan je beter concentreren op overgangen rijden.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:36

Het aan de hand werken met een paard en dan een travers doen is erg moeilijk. Je kan beter met schouder voor gaan beginnen en dat na een tijdje uitwerken naar schouderbinnen waardts. Op paardenbegrijpen.nl kan je hier informatie over vinden. Succes.

Dailia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:48

Ik heb ook een draver die eerst voor geen meter liep en toen ben ik lessen in het recht richten en in de academischerijkunst gaan volgen.
In tegenstelling tot normale lessen, zijn wij naast het paard begonnen, waardoor je ook meteen een super band met je paard opbouwd. *D
Ik heb dit nu een half jaar gedaan en ze heeft nu ook alle spieren opgebouwd die ze nodig heeft om een mens te dragen. Ik ben er al een paar keer weer zonder zadel opgeweest en het zit nu zoo anders! Ik voel echt het verschil! Ik heb mijn instuctrice via bitloosrijden.nl gevonden, misschien kun je kijken of er ook iemand bij jou in de buurt leesgeeft :D

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:34

ik wil er even bij melden dat struikelen ook kan komen door het slecht afrollen van de voorvoet.
heb ik deze week geleerd uit ervaring. omdat veel dravers wat puntige/spitse hoefjes schijnen te hebben.
ik weet niet of dit bij jou het geval is maar misschien handig om te weten :)

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:53

nou maaike-d daar heb jij wel degelijk gelijk in, mijn paard had ook altijd punt hoefjes voor, jaren lang, na zorgvuldig en anders te worden bekapt loopt het paard beter en struikelt ook minder.