Dravers op de Utrechtse paardenmarkt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Dravers op de Utrechtse paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:24

Als dit verkeerd staat, alvast mijn excuus!

Hallo iedereen,

Dat een uitgekoerste draver soms nog een fijne tweede kans krijgen als recreatiepaard is natuurlijk super!
Maar nu kwam ik nog wel eens op de Utrechts paardenmarkt (nu al enige tijd niet meer geweest) en vaak blijven de dravers dan staan of worden opgekocht voor de slacht of transport naar Italie. Zijn alle dravers die op de Utrechtse paardenmarkt staan dan echt zo slecht? Er lopen vaak mooie (en lieve!) diertjes tussen... Die netjes lopen( en de buigproef etc goed doorstaan!). Maar de keren dat ik er geweest ben is er niemand die ze koopt... (Behalve dan de transporters naar Italie)

Uiteraard hebben de handelaren in hun achterhoofd dat er slijtage in de benen kan zitten en nu hoorde ik een tijd geleden dat alleen de echt slechte er versleten dravers op die markt terecht komen... Ik weet alleen niet of ik dit moet geloven, want enige tijd later diezelfde dag hoorde ik dat dit gewoon een makkelijke manier is om de dravers kwijt te raken omdat het uiteraard geld kost kwa stalling voeding etc. Ook is er bij de meeste van die dravers de staart kortgeknipt tot op de staartwortel, dit zal aanduiden dat het een afgekeurd/slacht paard is? :?

Weet iemand wat er van de verhalen waar is? er zijn zoveel vooroordelen over dravers, wat ik erg jammer vind!

Ook als jij een draver gekocht hebt van de Utrechtse paardenmarkt hoor ik het graag, was de draver wel gezond? wat was de reden dat hij/zij daar stond? mag ook via pb :j

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Djoena op 10-04-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:32

Ik kocht ooit een lieve draverruin, net uitgekoerst, 2 weken voordat ik het kocht, niet van de markt trouwens.

En ik merk inderdaad dat er rare verhalen de ronde doen over dat dravers slijtage zou hebben enzo., want ik ging hem 2 jaar later verkopen, maar alleen aan een goed tehuis, anders kregen ze hem niet mee, er was zo'n stom meid die kwam kijken, die zou hem graag puur voor de recreatie willen gebruiken, bleek achteraf dat ze in hem een goedkoop dressuurpaard wilde hebben, hij is echt schitterend en heel luxe van bouw, want ze had iemand mee genomen, en zie zei dat hij wat aan zijn heup heeft en aan zijn knie bij de achterbenen, en versprak zich bij mij, dat hij problemen zou kunnen krijgen als ze veel dressuur met hem ging rijden, jaaaaa doeiiiiiii, hij heeft echt niks en ook nooit wat gehad, misschien hoopten ze zo wat van de prijs af te krijgen, maar ik heb ze lekker weggestuurd, zoek maar een ander.

En het duurde ook wat langer voordat hij verkocht was enkel en alleen omdat hij een draver is, nu heeft hij een supergoed tehuis voor het leven.

Dus die staarten die dan afgeknipt zijn dat maakt het helemaal moeilijk, en ik vind dat niet eerlijk tegenover deze paarden, deze zijn dan bijna kansloos.

Anoniem

Re: Dravers op de Utrechtse paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:35

Grote kans dat ze iets mankeren als de staarten zijn afgeknipt, dat zouden ze standaard moeten doen bij elk paard wat niet goed is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:38

Ze zouden dan standaard naar de slacht moeten in eigen land, als ze echt wat mankeren ipv ellendige markten/handelaren en vervoer naar Italie, allemaal gedoe en lijden.

Lekker laf van die eigenaren, die paarden hadden hard voor hun gewerkt en wordt dan zo behandeld.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:40

suleilitha schreef:
Grote kans dat ze iets mankeren als de staarten zijn afgeknipt, dat zouden ze standaard moeten doen bij elk paard wat niet goed is.

Ja, aan de ene kant denk ik van wel, aan de andere kant is het afknippen van de staarten (wat ik uit de verhalen op kon maken) niet altijd een gevalletje van "slachtpaard/afgekeurd" Soms schijnen ze dit te doen bij de handelaren om voor zichzelf te bekijken welke paarden er mee moeten naar de markt...:? dus is er al meteen een "stempel" op zo'n paard gezet... Dit vind ik dus erg jammer en dan zijn die paarden dus geheel kansloos voor een 2de kans...? vandaar ook mijn vraag, welke verhalen nu waar zijn en welke niet?
Laatst bijgewerkt door Djoena op 10-04-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:42

Nee hoor, er wordt alleen in de staarten geknipt als het echt gaat om slachtpaarden. Ze zouden wel gek zijn als ze bij een goed paard de staart gingen verknippen, elke handelaar weet dat een paard voor de slacht hooguit 350 europ opbrengt, verkoop je het dier als gebruikspaard, dan brengt het toch echt veel meer geld op.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:49

suleilitha schreef:
Nee hoor, er wordt alleen in de staarten geknipt als het echt gaat om slachtpaarden. Ze zouden wel gek zijn als ze bij een goed paard de staart gingen verknippen, elke handelaar weet dat een paard voor de slacht hooguit 350 europ opbrengt, verkoop je het dier als gebruikspaard, dan brengt het toch echt veel meer geld op.

Ja maar er zijn op de Utrechts paardenmarkt ook weer vaak zat goede uitgekoerste dravers verkocht als slachtpaard...
Een "slachtpaard" is niet altijd een slecht/ongezond paard... :n
Hierbij wil ik uiteraard wel vermelden dat de meeste draversstallen een uitgekoerste draver een 2de kans bieden, door hem te verkopen als recreatiepaard, maar niet elke draverstal doet dit. (gelukkig wel steeds en steeds meer! :j ) Soms worden ze gewoon verkocht aan handelaren en die brengen de dieren weer naar de markt of de handel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:53

Dan mankeren ze toch echt iets, hoor.... anders waren ze niet op de markt beland, of ze hebben een dusdanig gecompliceerd karakter dat ze niet geschikt zijn als recreatiepaard.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:01

Een goed paard is altdij voor meer te verkopen dan als die naar de slacht gaat. Vaak zijn het de eigenaren zelf die al alles eraf knippen en dan aan een handelaar verkopen om te voorkomen dat zo'n paard dus weer in het reguliere circuit terecht komt.

Houd je geld in de zak, en spaar door voor een fijn gebruikspaard dat gekeurd mag worden en waar je meerdere keren bij mag komen kijken.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:03

kebie schreef:
Een goed paard is altdij voor meer te verkopen dan als die naar de slacht gaat. Vaak zijn het de eigenaren zelf die al alles eraf knippen en dan aan een handelaar verkopen om te voorkomen dat zo'n paard dus weer in het reguliere circuit terecht komt.

Houd je geld in de zak, en spaar door voor een fijn gebruikspaard dat gekeurd mag worden en waar je meerdere keren bij mag komen kijken.

Dank je wel Kebie! :D

(alleen zoek ik geen draver hoor, was alleen erg benieuwd wat nu de waarheid is achter al die verhalen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:03

Precies Kebie..... ik weet ook bijna wel zeker dat de eigenaren het doen juist om te voorkomen dat deze paarden voor "goed" worden doorverkocht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:05

Helaas is het wel zo, dat er genoeg dravers supergezond zijn en toch een gecompliceerd karakter heeft, dat niet geschikt is voor een particulier die er een leuk rijpaard aan wil hebben.

Die ben ik al meer dan eens tegengekomen, vroeger toen ik de dravers verzorgde, maar ze gingen wel netjes na de koersleven als het niet geschikt is voor om als een rijpaard, door te gaan, gelijk door naar de slacht omdat ze in onderhoud geld kosten.

Ipv gedoe met handelaren en markten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:00

Maar hoe zit het dan met al die andere dravers die geen kortgeknipte staart hebben maar toch bij dezelfde "slachtpaarden" staan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:03

Tja, dat kan meerdere redenen hebben, het kan zijn dat ze van een andere eigenaar komen, die de staarten niet afknipt, het kan zijn dat, mochten ze van de zelfde eigenaar komen, ze niks mankeren en in principe gewoon de reguliere handel in kunnen, maar dan vraag je dat toch gewoon op de markt?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:14

suleilitha schreef:
Tja, dat kan meerdere redenen hebben, het kan zijn dat ze van een andere eigenaar komen, die de staarten niet afknipt, het kan zijn dat, mochten ze van de zelfde eigenaar komen, ze niks mankeren en in principe gewoon de reguliere handel in kunnen, maar dan vraag je dat toch gewoon op de markt?

Dat heb ik toen der tijd vaker gedaan, maar vaak weten de handelaren niks over de paarden zelf, op de vraag waarom de staarten kortgeknipt zijn geven ze verschillende antwoorden, de een zegt dat dat gedaan is door de fokker/vorige eigenaar omdat het dier niet hard genoeg loopt of dat zijn benen zijn afgekeurd, de ander zegt dat hij dat zelf gedaan heeft om aan te duiden welke paarden er naar de markt moeten (die man had ook meerdere drachtige bloedmerrie's staan, welshjes, waarbij ook de staarten kortgeknipt waren, of een pluk uit de manen)
en de ander zei dus dat het slachtpaarden waren voor de slacht, op de vraag waarom ze naar de slacht gingen kreeg ik het antwoord dat ze niet snel genoeg waren voor de baan. Erg onduidelijk dus allemaal.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:41

mensen zijn best wreed... Ik deed in dit geval een volbloed ruin, En die werd verkocht aan een handelaar, zonder paspoort, hij was moeilijk te rijden, nouja moeilijk eigenlijk was hij onder de man levens gevaarlijk, had veeltijd nodig om weer beter te worden. En tja zon paard naar een handelaar? is het slim? denk t niet..ik kan m na 3 jaar nog steeds niet terugvinden,

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:22

Citaat:
staarten afknippen duid altijd een slachtpaard aan
sommige doen ook ter zekerheid bij afkeuring verzekering om doorverkoop te voorkomen
over dravers op markten
je kan ze grofweg in 2 categorien indelen vind ik en allemaal vind je ze wel op de markt

categorie 1 ,te langzaam ,vaak zijn ze nooit op de baan geweest meestal zeer jong 2 a 3 jaar oud
dit zijn de dravers waar feitelijk aan gezondheid niks aan mankeert

catergorie 2
de uitgekoerste dravers weer onder te verdelen in
1)wat met blesure de baan afkomt ,denkende aan peesblesures ,andere baanongelukken
2) de dravers die uitgekoerst zijn om verschillende reden bv ze worden ouder en langzamer
cq athrose
deze dravers zijn meestal 5 jaar en ouder en de meest risicovolle groep voor een aankoop op de markt

vooroordelen
uiteraard word elk draver met galop geboren :+
maar galop is ongewenst voor de kar dus word afgeleerd
hoe langer gekoerst hoe meer werk de omscholing kost om ze rustig en langzaam de gangen onder zadel gaan te leren
omscholen kost meer tijd dan een groen paard beleren

daar komt de vooroordeel vandaan een draver kan niet galopperen
ze kunnen het allemaal wel maar een draver die langer gekoerst heeft moet zich volledig leren omzetten naar "rustige werk"
het spreekt voor zich dat je daar als omscholer mee moet kunnen omgaan en velen kunnen dat niet

een draver is gefokt om te draven ,elke verhevenheid in gangwerk kost snelheid
de motor zit van achteren :+ en moet lange snelle vlakke passen zijn om mee te draaien
een draver kan best dresuurwerk doen maar ga je de lat zeer hoog leggen (M of hoger ) dan merk je dat er een stukje schwung van natuur uit mist

daarintegen ,zijn ze in springwerk alweer veel beter vanwege hun krachtige acherhand ,komen ze goed omhoog
enigste wat ze vaak opbreekt is het verkorten bij hogere springwerk

ideaal is endurance sport ,hierbij is gangwerk niet van belang en hebben juist de draver gefokt op snelheid en uithouding veel succes in deze tak

zijn leuke recratiepaarden mits als ze gekoerst hebben goed!omgeschoold

kruising draver keer ander warmbloedras levert vaak de beste springers :+ denkende aan jappeloup de luze
Afbeelding

Kijk, hier zijn al meer antwoorden :j

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:15

een draver die in utrecht op de markt staan hoeft dus echt niet kapot te zijn,en gaan wel degenlijk gezonde dravers heen.
ik heb op een intrainement gewerkt die veel in duitsland en natuurlijk nederland koerste,deze menneer was ook handelaar.
de paarden die niet goed genoeg waren geen talent zeg maar,die kocht hij op en ging er iedere maandag mee naar utrecht,gewoon gezonde paarden!tuurlijk zitten er ook dravers tussen die niet gezond waren.toen wij nog een entrainement hadden,en we hadden een paard wat niet snel genoeg was en de eigenaar wou het paard weg doen,dan werden ze bij ons ook opgehaalt door een handelaar die er mee naar utrecht ging,vaak werden ze dan verkocht als recreatie paard.
het is dus niet waar dat als er een draver op de markt in utrecht staat dat die dan gek is of kapot!
doordat dravers die naam hebben komen ze ook daar terecht,doordat de leken(mensen die geen verstand hebben van dravers)allemaal denken dat dravers kapot zijn gereden of gek zijn,waardoor een draver voor een handelaar niks waard is.
gelukkig heb je tegenwoordig internet waardoor veel dravers via marktplaats verkocht worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:17

En niet te vergeten via het draverspraat, daar worden veel dravers ook te koop aangeboden en verkocht.

Gelukkig komen er steeds er meer achter dat het ook leuke rijpaarden kunnen zijn voor de recreatie en of endurance of wat dan ook.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 23:27

Ja, draverspraat.nl en dravers.net zijn fijne site's :j
Vind het echt super dat de Dravers via daar een fijn huisje kunnen vinden :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 23:34

Dank je wel voor je uitleg knooopje :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:33

Ik weet niet van wie dat citaat is Robynn, maar er staat nogal wat onzin in.

Zo kan je nooit beoordelen of een 2 of 3 jarige die niet snel genoeg is niets mankeerd, misschien hebben ze hem wel te zwaar getraind of vond hij de training geestelijk zwaarder dan een paard van 5 jaar wat netjes opgepast is en netjes opgetraind is en daarna gekoerst heeft.

Over de dravers die in de koers gelopen hebben:
baanongelukken gebeuren echt HEEL zelden, paarden gaan over het algemeen niet langzamer lopen, des te meer een paard verdiend des te zwaarder de koersen worden. Het paard word vaak niet slechter, de concurrentie word zwaarder.

Een paard omscholen wat gekoerst heeft zou zwaarder zijn dan een paard wat niet gekoerst heeft? Echt dikke onzin, vraag me af waar die informatie vandaan komt? Dit is echt gewoon per paard verschillend...

Wie in hemelsnaam heeft dat getypt, zou die gewoon eens een dagje bij ons willen meelopen, kan ik wat verschillende dingen aanwijzen :D .

Of kom naar de drafsportdag van dravers.nl, kan je nog wat leren :Y)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:41

Hey Ruitje, alles goed? :D

Weet jij dan hoe het WEL zit met de Dravers op de Utrechtse paardenmarkt? :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:34

Elk paard is anders, anders getraind, anders behandeld. Moet je per paard bekijken lijkt mij. Net als dat je alle friezen/haflingers/kwpners op de markt ook niet kan scharen onder 'goed' of 'niet goed'.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:02

Nee en t rare is dat ik van heel veel oud koerspaarden weet waar ze heen gaan en bijna nooit hoor ' naar de markt' , aangezien de meeste dravers zeg maar werkwillig zijn en makkelijk te verkopen als ' goedkoop' recreatiepaard of als ' makkelijk' manegepaard.... Sta er dus ook echt van te kijken dat er zoveel op de markt staan blijkbaar....
Hoeveel waren het er schat je, toen je er was :) ?