Gewicht van en op sulky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Gewicht van en op sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:50

Hier is vast wel iemand die het antwoord weet op mijn vraag Lachen

Ik loop al een tijdje rond met de vraag hoe het nu zit met het gewicht van de sulky en nog belangrijker, de pikeur.
Mijn weinig kennis van de Rensport is dat ze toch proberen zo min mogelijk gewicht op de ruggen van die paarden te hebben zodat ze makkelijker sneller gaan.
Maar als ik dan naar een drafrace kijk, zie ik af en toe zeer volslanke heren in de sulky en in verhouding kleine vrouwen. Werkt de drafsport ook met gewichten? Of is het gewoon afhankelijk van de trainer hoeveel gewicht er op het paard en op de sulky komt?
En is een zwaardere sulky ook meteen benadeeld? Of hangt dat nog meer af van de kracht van het paard?

Nou, niet zo'n korte vraag Knipoog Iemand die het kan verduidelijken?

trekruiter

Re: Gewicht van en op sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:26

bij bereden draf is het zo,dat de jockey voor de koers gewogen moet worden om aan een bepaald gewicht te voldoen.Dit is nodig ivm de handicap.wat wordt hier mee bedoeld:de handicap is afhankelijk van de winstsom of de reeds gelopen tijd van het desbetreffende paard waar de ruiter in kwestie mee uitkomt.Bvb een ren bereden over 1800 meter,voor paarden die al 1000 e en geen 2500e gewonnen hebben,dan zal het paard met de rapste tijd meer gewicht toebedeeld worden dan de minder snelle paarden,ttz,paard a loopt 1min20 en paard b 1m18,dan moet paard a 60kg gewicht dragen ,en paard b,per seconde rapper ,2kg,zodus 64kg.als de ruiter slechts 58 kg weegt,dan krijgt hij in de daarvoor voorziene vakken van het zadeldoek ,6 kg platte loden platen ,gelijkmatig verdeeld ,l-r,mee.door deze handicap krijgt paard a evenveel kans als paard b om de wedstrijd te winnen,.voor aangespannen rijden is het gewicht van de jockey niet van toepassing,en wordt de handicap bepaald door het aanttal meter.Waardoor je meerdere paarden op verschillende startlijnen ziet.vb koers 2300 mtr,start lijn 1 ,paarden van record 1min 18.Op 2320mtrpaarden record 1min17,en op 2360mtr 1 paard van 1min15,

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 05:16

de persoon die op een sulky zit het pikeur, in principe zal het paard er geen of weinig last van hebben. Maar in de draverij heeft het helemaal niets met gewichten te maken, ja kan best schelen met verschillende sulky's.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:11

Zolanf de baan niet zwaar is, doet het gewicht van de pikeur er niet zoveel toe. Als de baan zwaarder wordt, zakt een zwaardere sulky+inhoud (=pikeur) dieper weg en wordt het dus zwaarder voor een paard om te trekken.

Bij de monté (bereden draf) moet het gewicht van de ruiter + alles op de rug van het paard minimaal 65 en maximaal 80kg (dacht ik) zijn. Er zitten hier geen handicaps aan vast, maar als je erop zit, kan je natuurlijk beter 65kg wegen dan 80

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:50

nou moet ik wel zeggen, toen ik met m'n vorige trainer aan het snel werken was(de beste man is een stuk groter en dus zwaarder dan wat ik ben) maakte het wel degelijk uit wie van ons achter welk paard zat. Paarden kunnen makkelijker trekken dan dragen, maar op zo'n moment kun je wel duidelijk verschil zien.
Maar of het in een koers veel uitmaakt weet ik niet, denk het haast wel. Smalle kleinere pikeurs zijn immers aerodynamischer

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:37

Mackie schreef:
Bij de monté (bereden draf) moet het gewicht van de ruiter + alles op de rug van het paard minimaal 65 en maximaal 80kg (dacht ik) zijn. Er zitten hier geen handicaps aan vast, maar als je erop zit, kan je natuurlijk beter 65kg wegen dan 80

Volgens mij staat er hierboven dat er wel handicaps zijn en volgens mij is dat ook wel zo. Ik ken een jongen die heel erg met zijn gewicht bezig is om zo goed mogelijk voor de koers te zijn en die had het wel over bepaalde gewichten. Kan het helemaal mis hebben hoor. Bloos

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:13

Bonte schreef:
Mackie schreef:

Volgens mij staat er hierboven dat er wel handicaps zijn en volgens mij is dat ook wel zo. Ik ken een jongen die heel erg met zijn gewicht bezig is om zo goed mogelijk voor de koers te zijn en die had het wel over bepaalde gewichten. Kan het helemaal mis hebben hoor. Bloos

Dat geldt voor renpaarden, niet voor dravers

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:22

bij de dravers hebben ze in de koers een lichte kar erachter,verder mag de pikeur zo zwaar wezen als hij zelf wil!
rijden aardig wat dikkertjes rond als pikeur,bij de renpaarden is dat wel anders,daar moet een jockey zich aan een bepaalt gewicht houden,maar ik denk dat het bij de dravers ook wel scheeld of de pikeur 60 kilo weegt of 100.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:31

Mackie schreef:

Aha, oke. Ja hij doet allebei. Ren en Monte.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:39

Monte werkt ook met gewichten. Daar is het 75 max als ik me niet vergis.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:52

WendyBZ schreef:
Monte werkt ook met gewichten. Daar is het 75 max als ik me niet vergis.

minimum is 65kg (Duitsland 60) en het wasd idd altijd 75kg als max, later 80, maar nu zie ik helemaal geen max meer staan, dus zal het wel vrij zijn. Ik zat nog in de 80kg gedachte, maar dat zal; wel weer veranderd zijn.

Maar ja, niet zo slim als iemand van 90kg aan de monte mee gaat doen en als je dan tegen meiden moet die precies op het minimum worden gewogen

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:02

Voor een draver maakt het niet uit hoeveel gewicht hij moet trekken, als hij eenmaal op gang is. Als er dus een aardig zware pikeur achter zit duurt het wat langer voor het paard om op gang te komen dan wanneer er een lichter persoon achter zit. Als de baan erg zwaar is scheelt het natuurlijk ook als er een lichte pikeur op de sulky zit. Dit heb ik van de site van het ndr. Lachen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:32

Nou zit ik even te denken, als iets zwaars op gang komt gaat het vaak harder(bowling bal of tennisbal bijvoorbeeld). Zou dat opgaan voor dravers?

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:38

Ik heb echt geen idee, ben ik ook wel benieuwd naar! Nagelbijten / Gniffelen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:16

uiteraard rolt het paard niet, maar de kar blijft wel gaan waardoor het moment dat het paard van de grond is het 'vooruit wordt geduwd'....zou ene leuke test zijn. 1 paard met een vliegje op de kar, en hetzelfde paard met een zware pikeur een week later op dezelfde bodem.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:34

Bonte schreef:
Mackie schreef:

Aha, oke. Ja hij doet allebei. Ren en Monte.

Nick zeker??

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:21

Woogy schreef:
uiteraard rolt het paard niet, maar de kar blijft wel gaan waardoor het moment dat het paard van de grond is het 'vooruit wordt geduwd'....zou ene leuke test zijn. 1 paard met een vliegje op de kar, en hetzelfde paard met een zware pikeur een week later op dezelfde bodem.

Haha ja, lijkt me ook een leuke test.. ROFL
Maar hoe stop je dat paard als er alleen een vlieg op de sulky zit? Huilen van het lachen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:03

LOL!! een vliegje noemden we altijd hele lichte rijders Knipoog vliegjes of vlooien.
Of twee paardjes eerste keer de een met een lichte rijder de andere een zware en volgende week andersom...

Ooit gelezen dat bij renpaarden één kilo remt op een halve lengte, maar ja dragen is zwaarder dan trekken...Verrek heeft niemand een antwoord!

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:45

Van de site van het NDR: ( http://www.ndr.nl )

Citaat:
Welke rol speelt het gewicht van de jockey?

In tegenstelling tot de drafsport speelt het gewicht in de rensport een heel belangrijke rol. Het is namelijk makkelijker gewicht te trekken, zoals in de drafsport, dan gewicht te dragen. In principe is een paard dat beladen is met 65 kilogram (inclusief de jockey) niet opgewassen tegen een paard dat slechts 50 kilogram op z’n rug hoeft te dragen. Berekend is dat over een afstand van 1000 meter een kilogram meer gewicht een remmende invloed heeft van ongeveer 1 ¼ meter, ofwel een halve paardlengte. Dit betekent dat een volbloed die in een ren van 2400 meter 20 kilogram meer draagt dan een concurrent, in feite aan dit paard een voorsprong geeft van honderd meter. Elke dag eten in de snackbar is er dus niet bij voor de jockeys.

Citaat:
Maakt het gewicht van een pikeur iets uit?

Op een normale baan maakt het gewicht van een rijder in principe niets uit, omdat de sulky zorgt voor een volkomen uitgebalanceerd gewicht. Als de sulky eenmaal op gang is dan maakt het de draver niet uit of hij een rijder achter zich heeft van 70 kilogram of van 85 kilogram.
Op een zware baan (bijvoorbeeld na een zeer zware regenbui) als de wielen in de bovenlaag zakken, kan het gewicht wel iets uitmaken. Dan geldt: hoe lichter je bent des te sneller ben je bij de eindstreep.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:46

Woogy schreef:
LOL!! een vliegje noemden we altijd hele lichte rijders Knipoog vliegjes of vlooien.
Of twee paardjes eerste keer de een met een lichte rijder de andere een zware en volgende week andersom...

Hahaha ROFL Dat had ik dus iets te letterlijk opgevat Huilen van het lachen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:19

ziyadah schreef:
Woogy schreef:

Hahaha ROFL Dat had ik dus iets te letterlijk opgevat Huilen van het lachen

Nors opkijken en ik had gehoopt/gedacht dat je een grapje maakte... ROFL

Suusw

Gewicht van en op sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:24

hoi, heb een beetje domme vraag maar trekken de pikeurs niet de hele tijd in de mond van het paard?? Dat lijkt namelijk wel zo op foto's. Sorry als het hier niet thuishoort maar kon geen ander recent topic vinden om deze vraag in te stellen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:54

Het lijkt misschien zo, maar echt trekken is het niet. Het is wel een constant contact met de leidsels. Het paard moet het bit 'aannemen'. Dit is wel een probleem als je ze onder het zadel wilt rijden, druk betekend lopen, terwijl je wilt dat druk 'ho' betekend.
Trekken is het dus niet, al zullen sommige paarden dat wel uitlokken, zeker als ze heet worden. Ze willen dan nog wel eens de bovenlip optrekken Clown Lijkt heel erg, maar ik heb het ook dravers zien doen zonder bit Knipoog Over het algemeen is het zo:
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:00

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven en de opmerking van Suusw vanaf hier negeren. Suusw kan hierover een nieuw topic openen.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:31

Ik weet niet of ik nog op dit topic mag reageren omdat het al ouder is dan twee weken.

Maar toch nog een vraag:

Moet je als Monté rijdster ook met je hoofdstel op de weegschaal. Ik weet dat je zoiezo met je zadel op de weegschaal moet, maar twijfelde of je ook met hoofdstel moet wegen. En het totale gewicht van de monterijdster+zadel en hoofdstel? moet dat nou tussen de 65 en 75 kilo zijn. Of is er geen limiet?