Voeren van een draver als rijpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ValerieMerel

Voeren van een draver als rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:16

Mijn paard is ongeveer 4 maanden van de baan af. Ik heb der nu als een rijpaard.
Ze moet wat dikker worden omdat ze een beetje aan de magere kant was. Dus wat is de best manier om je draver dikker te laten worden.
Zelf krijgt ze van mij 1 1,5 kilo bix 's ochtends en hooi en 's avonds krijgt ze 1 1,5 kilo musli en hooi

Als ze aan gekomen is en je ziet der ribbentjes niet meer als ik dan een keer intensief ga rijden dan zie ik na een paar dagen der ribbetje een beetje.

Dus wat is de best voer manier om je paard dikker te laten worden( maar niet TE dik Knipoog ) hah dat ze een volle buik hebben

Doei

melissa_b

Re: Voeren van een draver als rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:19

even offtopic, ben je toevallig merel uit hoofddorp?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:13

Meer hooi geven, ze hebben echt niet zoveel krachtvoer nodig. Mijn merrie werkt zo'n vier keer in de week en krijgt per dag misschien een halve schep biks. Ze staat de rest van de dag in het weiland gras te eten en krijgt op stal ook ruim genoeg hooi en ik heb nooit problemen, met geen enkele van onze paarden trouwens. Gewoon genoeg hooi geven. Onbeperkt is het mooist maar sommige worden daar te dik van, dan moet je wat gaan minderen, maar nooit proberen dikker te krijgen met krachtvoer.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:15

ik geef mijn draver 3x per dag 3/4 biks en 3x een plak hooi.
ook heb ik der in het begin ( was ze ook aan dunne kant) halve schep maismeel gegeven, is der buikje lekker van gaan groeien. nu geef ik dit niet meer omdat ze nu een mooi buikje heeft.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:24

Inderdaad meer ruwvoer geven, veel hooi of kuil.
Maismeel is ook een goede tip.
Krachtvoer zou ik niet meer van geven

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:26

Maismeel werkt idd prima bij sommige paarden maar altijd aanlengen met water! Knipoog

Hoe flauw: De draversbrok van Havens vind ik ook een fijne brok en slobber wil paarden ook doen aanzetten. Ik heb nu een schrale Volbloed, maand of drie, amper gekoerst.
Hij doet het erg goed op 's morgens 1.5 brok en 's avonds 1.5 slobber. Ach gut

Wat heel belangrijk is: Zoveel mogelijk ruwvoer aanbieden als het dier op kan en lekker naar buiten gooien met een maatje, worden ze relaxt van, stress is ook afvaller Pling . En soms even lekker longeren. Niet te hard werken. Laat het dier eerst wat meer bespiering opbouwen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:50

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:30

Onze draver staat op twee keer een schep biks(groot paard) en een beetje kentuck-e light om z'n nodige vitamines doorheen te doen. Verder de hele dag hooi.

@detour
M'n volbloed dikt nu eindelijk een beetje aan en die staat op 2 scheppen biks een halve haver en een halve kentuck-e light. Volbloeds hebben vrijwel altijd haver nodig voor onderhoud en van de k light worden ze ook niet gelijk zo hyper.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:39

Ik heb geen goede ervaringen met haver met mijn Volbloedpaarden. En zeker bij een dier wat weinig werk verricht gebruik ik het liever niet.
Lord doet het super op deze onderhoudsbrok en slobber, heb dure dingen geprobeerd maar nu groeit hij, ook sinds hij neit meer op stal staat maar 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:52

Ik vind het al erg veel wat je paard aan krachtvoer krijgt. Lachen

Mijn oudere draver (loopt klasse 2 endurance) krijgt, naast veel/onbeperkt ruwvoer, nooit meer dan 1 kg muesli per dag. De jonge draver (4,5, doet nog niet zoveel) krijgt zelfs maar 2 keer een handje. Lachen Wel aangevuld met wat lucerne en een volledig supplement, en de oudere krijgt nog Subli EM (max. 350 gram per dag, momenteel 175). Dat is trouwens een echte dikmaker, zonder dat ze er heet van worden. Superspul!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:38

Nog een tip: let goed op dat je paard warm blijft en het dus niet koud krijgt. Wanneer ze het koud krijgen, teren ze snel in. Dat is de ervaring met mijn ene draver.

En subli EM voer ik hem ook. Doet het heel erg goed.

ValerieMerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:35

De heeft een 0 gram deken op nu en ik wil ongeveer in midden november beginnen met 200 grams. Ze begint gelukkig al wat dikker te worden Haha!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:55

Mijn draver krijgt als rijpaard nu ook 3 kilo per dag, maar was idd ook aan het informeren en iedereen vind het erg veel! Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:02

ik heb ook een draver en gebruikte gewoon normale bix enzo. Ik ben nu op Havens overgegaan en dan de power plus mix werkt super goed! Ik mix het nu met de bix die ik had en dan krijgt hij 1kilo bix en 1 kilo havens mix per dag. En dan nog 3x per dag kuil. Van die Havens mix worden ze wat voller mooier in de vacht energierijker maar absoluut niet heet!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:10

de draver die ik hier in pension heb was in het begin ook een schrielkipje, nu is hij een lekker vol kereltje maar wel eentje die snel afvalt bij stress of meer werk.
Hij doet het prima op 2x daags een 3/4 kilo basisbrok met lijnzaad en zoveel hooi als hij op kan. Vaak heeft hij s'morgens zijn avondhooi nog niet helemaal op zelfs. Toen hij hier pas was heeft hij een tijd op EKM van subli gestaan, dit heeft bij hem erg goed geholpen om wat 'vetter' te worden. Toen hij eenmaal erg mooi op gewicht was is de EKM vervangen door normale lijnzaadolie wat alle paarden hier krijgen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:18

arnjojo schreef:
Van die Havens mix worden ze wat voller mooier in de vacht energierijker maar absoluut niet heet!

Nou, die van ons wel hoor... Nagelbijten / Gniffelen Halleluja. We hebben het een tijdje gegeven "voor erbij", half schepje per dag. Zowel mijn draver als mijn moeder haar Groninger werden opeens heel nerveus, schrikkerig en heet. Echt heel opvallend. Het duurde even voor we bedacht hadden dat het aan de PPM kon liggen, ermee gestopt en... weer normaal!
Er zitten flink wat suikers in, het is dan ook echt bedoeld voor explosieve krachtinspanningen. Lachen

ValerieMerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 18:54

Jaa indd , ze worden er erg druk van en ik best wel veel voer zit haver:S

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:02

het is bij mij door een arts aangeraden en mijn mop doet het er erg goed op gelukkig! Haha!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:29

Zo zie je maar dat het echt per paard verschillend is, ik vind het wel prima zo. Bossie doet het al ruim 4 jaar goed op minimaal 3 kilo per dag (tenzij ik niet rijd of een stuk minder dan krijgt hij ook minder natuurlijk) maar ik vind het dus wel prachtig. Kijk gewoon naar wat jou paardje nodig heb en luister vooral niet teveel naar advies van mensen die er eigenlijk vrij weinig verstand van hebben (niet banketstaaf bedoeld, maar ik als amateur weet er ook niet genoeg van om iemand serieus advies te geven). Succes ermee! Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:06

Aan het voeren van veel krachtvoer kleven wel degelijk grote risico's (zoals koliek, maagzweren, spierbevangenheid, hoefbevangenheid etc.), zeker bij paarden die niet superintensief gebruikt worden.
Dus als je er zelf niet veel verstand van hebt, zou ik (maar wie ben ik Knipoog ) juist zeggen: wees er heel voorzichtig mee, beter te weinig dan teveel. Knipoog

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:10

Nina_rex schreef:
Aan het voeren van veel krachtvoer kleven wel degelijk grote risico's (zoals koliek, maagzweren, spierbevangenheid, hoefbevangenheid etc.), zeker bij paarden die niet superintensief gebruikt worden.
Dus als je er zelf niet veel verstand van hebt, zou ik (maar wie ben ik Knipoog ) juist zeggen: wees er heel voorzichtig mee, beter te weinig dan teveel. Knipoog

Wie jij bent? Iemand die wel degelijk weet waar ze over praat Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:51

Dat laat ik aan de lezer over. Haha! Ik kan qua ervaring ook alleen maar spreken over mijn eigen paarden.

Wat me trouwens wel altijd is bijgebleven: bekend endurance-amazone Yvonne van der Velde zei jaren geleden in een interview eens dat volgens haar bijna geen enkel paard meer nodig heeft dan 1 kg voer per dag. Dat was toen voor mij wel een eye-opener, moet ik zeggen (toen ben ik dus o.a. eens gaan nadenken over de hoeveelheid ruwvoer Knipoog ). Ik geloof niet snel in one-liners, maar deze is erg overtigend gebleken door de jaren heen. Ja
Ze had het uiteraard niet over drachtige merries ofzo, en ook niet over hele zware inspanningen zoals in de drafsport.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:24

Ik bedoel ook niks rots en geloof echt wel dat bijvoorbeeld nina_rex er dus verstand van heeft, maar mijn paard heeft nog nooit ergens last van gehad in de 6 jaar dat hij leeft door zijn voerschema, we rijden vrij intensief dus daar kan het lagen. Misschien moet ik het proberen te minderen ja..

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:39

natural_ schreef:
Ik bedoel ook niks rots en geloof echt wel dat bijvoorbeeld nina_rex er dus verstand van heeft, maar mijn paard heeft nog nooit ergens last van gehad in de 6 jaar dat hij leeft door zijn voerschema, we rijden vrij intensief dus daar kan het lagen. Misschien moet ik het proberen te minderen ja..

Je hebt hem nog niet zolang toch? Het is al eerder gezegd, maar het trainen op de baan is niet te vergelijken met de trainingen zoals wij dat doen onder het zadel. Tenzij jij hetzelfde trainingsschema aanhoudt als zijn trainer deed.
Daarom deed ie het ook heel goed op het voer, toen ie nog intensief trainde.

Je zou het kunnen afbouwen. Ik weet niet hoeveel ruwvoer je hem geeft, maar je kunt beter heel erg veel ruwvoer geven dan een grote hoeveelheid krachtvoer. Het is ook niet om jou te pesten hoor, maar er zijn echt levende voorbeelden van spierbevangen paarden door o.a. een te grote hoeveelheid krachtvoer icm het relatief weinige werk dat ze hoeven te verzetten.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:48

Hij is tot zijn 3de getraind voor de kar, nooit gekoerst, vanaf toen is hij als rijpaard gebruikt! Ik heb hem inderdaad net 2 of 3 maandjes en hij krijgt 3 kilo krachtvoer per dag en ruwvoer onbeperkt.