[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:05

Naam, adres, woonplaats?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:08

Naam adres en woonplaats inderdaad :).

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:10

Hahhaha, ok thanks 8)7
Ik voel me nu echt dom, zit er al 2 dagen over te dubben

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:17

Haha, dan voel ik me samen met jou dom. Ik wist het ook niet!

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:18

RianneH schreef:
Netjes!

Bij mijn weten is het niet verplicht, gezien het geen eigendomsbewijs is.



Volgens mij sta je wel een stuk sterker als er iets aan de hand is. Een kennis van mij had haar paard op een manege staan waar een curator beslag had gelegd op alle paarden omdat er ook manegepaarden tussen stonden. Ze moest een kopie van het paspoort overleggen om aan te tonen dat het haar paard was en geen manegepaard.
Dus het is wel handig om jouw naam in het paspoort te hebben.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:37

Das gek want een paspoort is geen eigendomsbewijs. Een koopcontract wel. En ook in zulke zaken veel meer waard.

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:53

darkadia schreef:
Das gek want een paspoort is geen eigendomsbewijs. Een koopcontract wel. En ook in zulke zaken veel meer waard.


De curator nam er wel genoegen mee. Ik vraag me af hoeveel mensen en een koopcontract hebben bij hun paard? En als het een paard zonder stamboekapieren is kun je deze ook niet op naam laten zetten. Dan kan eigenlijk niemand aantonen dat een paard jouw eigendom is behalve met het paspoort.

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:15

Dmv betaling. Je betaald voor je paard wat aantoont dat jij de eigenaar bent.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:04

Idd wat Carina zegt. Als he geen koopcontract hebt maar wel kunt bewijzen dat jij al langere tijd stalling, smid etc betaald en alle zorg hebt word je (nietbij bruikleen/lease) ook als eigenaar erkend.
Maar we dwalen af ;) hoe gaat het met de andere dravers??

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:55

Ik heb voor Bietje destijds in Duitsland een paspoort aangevraagd en daar kreeg ik ook een eigendomscertificaat bij. :) Goed geregeld daar!

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:38

Ik kom ff binnenvallen hoor.

Maar ik vraag me ook af hoe je dan echt kan bewijzen dat het jouw paard is. Ik heb bijv geen koopcontracten (toendertijd werd gewoon gezegd wie paspoort heeft is eigenaar (zelfs door de politie)). En heb mijn paarden contant betaald of gekregen.

En stalling etc betalen als bewijs is ook riskant. Wat als je alles contant betaald bijv?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:50

Dan wordt het wel een ander verhaal ja.
Ik heb een contract op laten stellen toen we Calli kochten. Met prijs en hoe er is betaald. Deze hebben beide partijen ondertekend. De verkopende en kopende partij. Maar ook als hij binnen het termijn een ondeugd zou hebben die al bekend was, of als het niet klikte dan zou hij terug mogen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:52

Jep, het is erg onduidelijk en vooral twijfelachtig geregeld. Dat is één van de redenen waarom ik perse een koopcontract wou toen ik mijn paard kocht maar op diezelfde (wat dubieuze) stal liet staan.

Bij grotere stallen heb je vaak wel een stalcontract wat al weer een bewijs is dat jij een box voor je paard huurt. Plus dat de naam in het paspoort dan niet snel die van de stalbaas zal zijn..

Maar als ik lees dat het maar 7,50 kost (plus verzekerd verzenden want het is een duur grapje een nieuw paspoort) is dat misschien wel de moeite waard. Voor de wet is het paspoort geen eigendomsbewijs, maar het zou je een hoop gedoe kunnen schelen voordat je bij die wet komt.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:52

Als je hem niet via de post wilt verzenden kan je nog wat geld uitsparen door het paspoort op een koersdag langs te brengen bij de rechterstoel :) Dan wordt hij meegenomen naar het kantoor. Hij wordt daarna denk ik wel via de post terugggestuurd, maar scheelt je één keer verzekeren en je komt een keer op de baan, is ook leuk ;)

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:21

Ja als je geen koopcontract hebt en geen paspoort en je betaald contant voor stalling dan wordt het wel een beetje lastig bewijzen denk ik. Ik heb wel een koopcontract bij Bruno, een paspoort (die dus niet op naam staat) en ik betaal stalgeld altijd via overschrijving. Bewijs genoeg dat hij van mij is lijkt me.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:43

Ik heb een koopcontract en maak stalgeld over, dus bewijs genoeg, maar ga hem toch op mijn naam laten zetten :P

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:48

Boaz en Dirk hebben vandaag kringconcours Zuidoost Drenthe gereden. De M en de Z gewonnen en vier winstpunten rijker. Nog drie punten en ze mogen ZZ starten. Ze gaan even wachten tot na de regiokampioenschappen in augustus, dan kan hij deze nog in de Z rijden.

En om het nog leuker te maken, ze gaan 12 juni hun nationale debuut maken in de lichte tour voor pony's. Ze zijn hard aan het trainen op vooral brede oxers, de hoogte is geen probleem. Maar nationaal wordt maximaal breed en hoog gebouwd. In de training springen ze nu oxers die even hoog als breed zijn en dat gaat goed. En nu fingers crossed dat het op 12 juni ook goed gaat.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:31

Wauw goed bezig hoor!

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:24

Wauw zeg!!!!!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:17

Gefeliciteerd!

Hoe zit dat eigenlijk, waarom mag ie in twee klasses tegelijk starten?

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:49

RianneH schreef:
Gefeliciteerd!

Hoe zit dat eigenlijk, waarom mag ie in twee klasses tegelijk starten?


Dank je wel.
Dat heet flexibel starten. Het mag als je in de hoogste klasse die je rijdt geklasseerd bent.
Dus als je B springt kun je een rondje BB ervoor doen.
En als je de punten voor de L hebt kun je eerst een rondje B doen en daarna je L rondje. Is voor een jong paard wel zo prettig om eerst het lage rondje te rijden en daarna het hogere rondje. De behaalde punten worden gewoon in beide klassen bijgeschreven.
Je mag bijvoorbeeld niet een rondje L en M doen als je nog niet de punten voor de M hebt.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:14

Dat is wel een interessante constructie. Ik zie het voordeel voor een jong paard of groene combinatie wel, maar hoe zit het met de punten/prijzen? Het lijkt me zo oneerlijk als je tegen combinaties moet die eigenlijk al een klasse hoger zijn.

Maar he, ik ben dan ook absoluut geen wedstrijdruiter en springer ;)

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:11

RianneH schreef:
Dat is wel een interessante constructie. Ik zie het voordeel voor een jong paard of groene combinatie wel, maar hoe zit het met de punten/prijzen? Het lijkt me zo oneerlijk als je tegen combinaties moet die eigenlijk al een klasse hoger zijn.

Maar he, ik ben dan ook absoluut geen wedstrijdruiter en springer ;)



De punten en prijzen worden gewoon per klasse uitgegeven/ verdeeld. Dus je kan winnen in één klasse en uitgebeld worden in de andere. De knhs houdt per klasse de standen bij. Boaz heeft nu bijvoorbeeld in de M 32 punten en in de Z 7 punten. Je hebt altijd een klasse waar je heel veel punten in hebt omdat je eigenlijk dubbel start. Hij rijdt relatief lang in de M. Eerst om zijn punten te halen, toen hij de punten had voor het Z mocht hij nog niet door omdat Dirk nog zes moest worden en nu omdat ze flexibel starten. De knhs houdt bij 40 punten op te registreren. Dan mag hij de M alleen nog hors concours starten (buiten mededinging van de prijzen) van de prijzen. Anders zou het inderdaad heel oneerlijk worden tegenover de combinaties die net in de M rijden. Dus daar wordt wel rekening mee gehouden. Maar je houdt natuurlijk altijd dat je tegen combinaties moet rijden die al bijna aan het eind van hun punten zitten. Maar één ding scheelt, dat voordeel heb je zelf natuurlijk ook als je flexibel start.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:48

Klopt inderdaad.
In de dressuur kan je nu ook flexibel starten, maar die regels ken ik nog niet zo :+

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:40

Ess_Ramona schreef:
Klopt inderdaad.
In de dressuur kan je nu ook flexibel starten, maar die regels ken ik nog niet zo :+



Het ligt voor mijn idee ook een beetje aan de provincie waar je woont. Toen wij twee jaar geleden nog in Noord-Holland woonde werd er bijna niet flexibel gesprongen, dan mocht je gewoon twee parcoursen springen in dezelfde klasse. In Drenthe wordt er veel meer gesprongen, ook veel meer springwedstrijden. Maar meestal mag je maar één parcours per klasse springen, alleen de grotere CH's heb je twee parcoursen per klasse. Dat is ook een reden waarom er hier veel meer flexibel gesprongen wordt, dan kun je twee rondjes rijden en het is natuurlijk fijner voor een jong paard.

Alleen bij dressuur heb ik nooit zo goed begrepen wat het voordeel is aan flexibel starten voor het paard, behalve de mogelijkheid om twee proeven te rijden. Maar misschien weet jij dat?