Fjorden in de rensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Fjorden in de rensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:23

Ja klinkt misschien héél raar, een fjordje in de renpaardensport.
Maar toch ben ik benieuwd of iemand misschien een fjord in de renpaardensport geeft/heeft gezien.
Of misschien een kruising tussen een fjord?

Gewoon allemaal uit nieuwsgierigheid.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Fjorden in de rensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:24

Dat betwijfel ik ten zeerste.... Daar zijn ze echt niet op gebouwd.. :=

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Fjorden in de rensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:25

Lijkt me niet echt hun ding... Korte, brede rug en nog kortere beentjes :')

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Fjorden in de rensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:27

Dat hoor ik wel vaker, maar als ze kunnen springen en western en als ze makkelijk een goede rengalopje kunnen halen... moet het toch wel eens lukken?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:27

In Noorwegen worden (werden?) draverijen met Fjorden gehouden. Hengsten moesten ook een bepaalde minimale rondetijd lopen voor ze goedgekeurd werden. Geen idee of dat nog zo is, mijn Fjordentijd ligt ver achter me, maar in de jaren 70 was dat iig nog zo.

Een Fjord in rengalop loopt trouwens rond de 45 km/h, een renpaard tegen de 60 km/u. Dat is echt niet te vergelijken.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:29

Ibbel schreef:
In Noorwegen worden (werden?) draverijen met Fjorden gehouden. Hengsten moesten ook een bepaalde minimale rondetijd lopen voor ze goedgekeurd werden. Geen idee of dat nog zo is, mijn Fjordentijd ligt ver achter me, maar in de jaren 70 was dat iig nog zo.


Ben erg benieuwd! Heb je der misschien video's van of zo?
Lijkt me namelijk allemaal erg intressant om te zien; een fjord op een renbaan.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:30

de officiële rensport staat alleen open voor paarden die ofwel 100% Engels Volbloed zijn (geregistreerde Volbloeds) of 100% Arabisch Volbloed zijn (via aparte federatie). In Duitsland wordt ook wel met Trakehners geracet (via aparte federatie)

In Amerika kennen ze races met Quarter Horses (quarter mile, waar het ras ook zijn naam aan ontleent)

Het zou ook beetje oneerlijk zijn om een Volbloed tegen een Fjord te laten racen... topsnelheid van een Volbloed ligt tussen 65 en 70 km/uur soms zelfs nog hoger en kan dit over aantal kilometers volhouden. Een Fjord in een rengalop haalt 45 km/uur en ik denk dat na paar honderd meter de puf er wel uit is.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:32

quadripes schreef:
de officiële rensport staat alleen open voor paarden die ofwel 100% Engels Volbloed zijn (geregistreerde Volbloeds) of 100% Arabisch Volbloed zijn (via aparte federatie). In Duitsland wordt ook wel met Trakehners geracet (via aparte federatie)

In Amerika kennen ze races met Quarter Horses (quarter mile, waar het ras ook zijn naam aan ontleent)

Het zou ook beetje oneerlijk zijn om een Volbloed tegen een Fjord te laten racen... topsnelheid van een Volbloed ligt tussen 65 en 70 km/uur soms zelfs nog hoger en kan dit over aantal kilometers volhouden. Een Fjord in een rengalop haalt 45 km/uur en ik denk dat na paar honderd meter de puf er wel uit is.


Ah ja, dat zou best kunnen.

Onderschat fjorden nooit, die kunnen veel meer dan dat mensen denken hoor xP

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:33

Dat kan, maar het blijft een feit dat een volbloed gewoon wat aerodynamischer gebouwd is. Meer beenlengte heeft dus grotere galopsprongen kan maken en daarmee dus makkelijker meer snelheid kan maken dan een fjord.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:34

Als trotse Quarter eigenaar even spammen: :D

Citaat:
Een goede Quarter sprint ¼ mijl in minder dan 23 seconden, waarbij hij al na ± 80 meter zijn topsnelheid van ruim 75 km per uur heeft bereikt. De zwarte QH hengst Billy Bay liep in 1864 een crosscountry race over 12 mijl in 21 minuten!!! Dat is een gemiddelde snelheid van 55 km per uur, IN RUW TERREIN...


Het lijkt me inderdaad wel erg leuk om Fjorden te zien racen tegen elkaar.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:35


Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:35

Ik heb een fjord en die is niet vooruit te branden afentoe dus ik zou niet snel zeggen dat ze de rensport in kunnen. Ook nog nooit eentje gezien.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:36

Er worden wel hier en daar pony-races gehouden - niet vallend onder welke officiele instantie dan ook - en daar loopt van alles tussen, Shetten, Welshjes, noem maar op. Daar zal misschien ook wel eens een Fjord tussen starten. Meestal zijn dat kortebaanraces, en ze worden bij mijn weten ook zelden of nooit op een echte renbaan gehouden - die houden ze liever heel.

Edit: Ah, kijk, Wendy denkt hetzelfde én heeft plaatjes van het Noorse stamboek.

ilsexxx

Berichten: 761
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: ‘t noorden

Re: Fjorden in de rensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:41

Misschien leuk om dat eens te organiseren? Dat er een renbaan gebruikt mag worden oid of een lang stuk op het strand voor alleen fjorden/koudbloeden xd. Huren van zon renbaan kost volgens mij wel best wat geld maar lijkt mij opzich best wel tof :))

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:43

WendyBZ schreef:
In Noorwegen blijkbaar wel: http://www.fjordhest.no/artikkel.asp?ID=462

In Nederland niet, of het zou bij de ponyrennen moeten zijn. Maar ik weet niet of ze daar niet te groot voor zijn.


Wauw, ziet der erg intressant uit!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:43

Op duindigt wordt het eea georganiseerd aan ponyrennen: [DRS] [HK] Ponyrennen II

Op andere banen zijn wel draverijen voor ponies, maar dan zit je ook aan een maximale stokmaat. Overigens is het afhuren denk ik lastiger als je denkt, omdat je verzekeringstechnisch toch wat moet regelen.

edit
[DRS] Minidraverij Alkmaar

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:45

ilsexxx schreef:
Misschien leuk om dat eens te organiseren? Dat er een renbaan gebruikt mag worden oid of een lang stuk op het strand voor alleen fjorden/koudbloeden xd. Huren van zon renbaan kost volgens mij wel best wat geld maar lijkt mij opzich best wel tof :))



Ja, dat klinkt inderdaad wel leuk.
Zou ik zelf ook leuk vinden om te organiseren,
Ja die renbanen huren kan wel eens boven de 20.000 euro per dag kosten, dus dat is indd een beetje te veel

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:46

De enige officiële renbaan die we hebben is Duindigt, de anderen zijn drafbanen en over het algemeen wordt daar niet op gegaloppeerd.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 05:48

Heb volgens mij een keer een fjord bij de ponyrennen voorbij zie komen, net als haflingers. Je zou dus wel afhankelijk van je leeftijd aan ponyrennen mee kunnen doen.

Feit blijft alleen dat in Nederland alleen de draversrassen, Engels volbloed, Arabisch volbloed en (ik weet niet of dat nog steeds zo is) de Anglo-Arabier op de baan zijn toegestaan.

MrTut
Berichten: 390
Geregistreerd: 21-04-09
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:14

:) Hoi Hoi,,in het verleden zijn er wel Fun race,s gehouden op de renbaan Duindigt, dit was een onderdeel van de Ponyrennen, omdat er zoveel vraag was, ook ivm leeftijd enz enz wat buiten de regels van de officiele ponyrennen viel,, Er wordt wel geroepen als we dit en als we dat, maar het komt er op neer dat er meer gesproken wordt dan gedaan, laatste pony race waren er maar 4 of 5 en die keer er voor zelfs maar 3, er is vaker gesproken over alle pony,s en paarden een race te laten houden op de renbaan, maar als het erop aan komt zijn er maar weinig inschrijvingen, ,,het is te ver weg of dan moeten we erg vroeg opstaan enz enz,Misschien zal het in de toekomst nog wel een keer gebeuren, als iedereen aan de afspraken houd,,, groetjes ex org .ponyrace,s

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 02:46

Heb ook wel eens gehoord dat inderdaad de fjorden in Noorwegen wel werden gebruikt voor de draverijen.
Natuurlijk geen rengalop dus. Fjorden hebben vaak wel een zeer goede draf erop zitten maar zijn in de galop al snel uitgeput.

Toen ik 1 van me verzorg fjordjes nog reed draafde ik met deze 19 jarige veel te dikke merrie er toch even mooi een galopperende KWPNer uit. Dus vergis je niet in hoe hard ze draven kunnen. :o

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:57

evelien_89 schreef:
Heb ook wel eens gehoord dat inderdaad de fjorden in Noorwegen wel werden gebruikt voor de draverijen.
Natuurlijk geen rengalop dus. Fjorden hebben vaak wel een zeer goede draf erop zitten maar zijn in de galop al snel uitgeput.

Toen ik 1 van me verzorg fjordjes nog reed draafde ik met deze 19 jarige veel te dikke merrie er toch even mooi een galopperende KWPNer uit. Dus vergis je niet in hoe hard ze draven kunnen. :o


Dat heet tolten (met puntje op de o, maar kan die even niet vinden) en niet gewoon draven.

Draverijen en rennen zijn 2 heel verschillende dingen. Ik zie dat je ze samen gebruikt, maar in draverijen wordt helemaal geen rengalop gebruikt. ;)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:01

Bonte schreef:
evelien_89 schreef:
Heb ook wel eens gehoord dat inderdaad de fjorden in Noorwegen wel werden gebruikt voor de draverijen.
Natuurlijk geen rengalop dus. Fjorden hebben vaak wel een zeer goede draf erop zitten maar zijn in de galop al snel uitgeput.

Toen ik 1 van me verzorg fjordjes nog reed draafde ik met deze 19 jarige veel te dikke merrie er toch even mooi een galopperende KWPNer uit. Dus vergis je niet in hoe hard ze draven kunnen. :o


Dat heet tolten (met puntje op de o, maar kan die even niet vinden) en niet gewoon draven.

Draverijen en rennen zijn 2 heel verschillende dingen. Ik zie dat je ze samen gebruikt, maar in draverijen wordt helemaal geen rengalop gebruikt. ;)

Zijn er zoveel Fjorden die kunnen tölten dan?

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:51

Bonte schreef:
evelien_89 schreef:
Heb ook wel eens gehoord dat inderdaad de fjorden in Noorwegen wel werden gebruikt voor de draverijen.
Natuurlijk geen rengalop dus. Fjorden hebben vaak wel een zeer goede draf erop zitten maar zijn in de galop al snel uitgeput.

Toen ik 1 van me verzorg fjordjes nog reed draafde ik met deze 19 jarige veel te dikke merrie er toch even mooi een galopperende KWPNer uit. Dus vergis je niet in hoe hard ze draven kunnen. :o


Dat heet tolten (met puntje op de o, maar kan die even niet vinden) en niet gewoon draven.

Draverijen en rennen zijn 2 heel verschillende dingen. Ik zie dat je ze samen gebruikt, maar in draverijen wordt helemaal geen rengalop gebruikt. ;)


ik zeg ook als je het goed leest dat er geen rennen gehouden worden met fjorden maar draverijen. en ook heb ik het niet over tolten maar draven. daar zit ook een groot verschil in.