Tölt aanleg bij Dravers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Tölt aanleg bij Dravers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:39

Hoi Hoi!

Hier effe een geintreseerde vraag? Ik ben mij wat aan verdiepen in de draver, voor mij zelf in de toekomst. ik heb gelezen/gehoord en gezien dat dravers ook Tölt en Telgang aanleg kunnen hebben.
Het schijnt zo te zijn dat Amerikaanse dravers er het meeste aanleg voor hebben, dat ze een schuin kruis moeten hebben en niet te groot moeten zijn!

Wie kan mij zijn ervaring met me delen over dit onderwerp, wil graag alles horen. Soms denk ik dat dravers door het koersen het Telgangen zich zelf aanleren(als ze wat gespannen zijn of worden ingehouden door de pikeur)

Ik verdiep mij in de Töltende draver, daar ik zelf een rugprobleem heb. Ik heb regelmatig ijslanders gereden, maar vindt ze wat te klein.

Hoops wat te lezen. greetz Arjan

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:19

heb zelf een draver gehad die ook super kon tolten was inderdaad amerikaans gefokt.
Ook een ander draver bij ons op stal kan echt super tolten die doet eht zelf in de wei die kan het echt super :D :D
mijn nieuwe paardje frans gefokt die kan helemaal niet tolten of telgang dus ja.
Wij hebben aardig wat dravers op stal staan die alleen voor de kar gereden worden de meeste hebben wel wat aanleg.
Heb zelf met mijn oude paardje toltlessen gehad echt gaaf om te doen :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:29

Ik heb vroeger een Pacer van iemand anders gereden naast mijn eigen (gewone) paard.
In heb begin had ze nog geen aangepast beslag. Die telgang zat eigenlijk wel comfortabel, het was alleen wel een raar gevoel dat je meer zijwaarts schommelt. Ik kan me voorstellen dat dit wel beter zit als je een rugprobleem hebt. Ze ging overigens ontzettend hard. Draven deed ze toen helemaal niet niet. Pas nadat ze twee balkjes op de voorijzers kreeg ging ze wel in draf.

Balou_k

Re: Tölt aanleg bij Dravers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:22

Palermo kan ook tolten, hier is verder niet op door getraind..

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:32

Van wat ik zo her en der lees heb ik het idee dat er aardig wat dravers zijn met aanleg voor tolten, maar dat het vaak niet echt onder het zadel getraind is. De mijne zou het ook moeten kunnen, doet ook wel eens een paar pasjes in de wei maar ik heb nog niet geprobeerd het eruit te krijgen onder het zadel omdat ik haar nog maar net heb.
Ik heb laatst ook bij een andere draver gekeken toen ik er een wilde kopen en die reed gelijk vanzelf in tolt weg als de eigenaresse erop stapte, was echt de favoriete gang van dat paard.
Ergens in Duitsland fokken/trainen ze toltende dravers dacht ik. Maar in Nederland zijn er ook wel te koop.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:59

Klopt, in Duitsland fokken ze met toltende Dravers (http://www.gangpferdevierhaus.de) Dat ze perse klein moeten zijn hoeft niet, ik ken een toltende Draver die 1.74 meet :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:20

Het klopt dat veel (de meeste, zou ik durven zeggen) dravers gangenaanleg hebben. :j Er is nog niet vaak speciaal op gefokt, dus het is heel verschillend, en alle gangen in het spectrum tussen draf en telgang kunnen voorkomen. Er zijn ook walkers bij. Er zijn zelfs natuurtölters die nauwelijks draven.

Doordat er in Nederland heel weinig ervaring mee is moet je zelf een beetje ervaren zijn als je echt naar een stabiele tölter zoekt. Bepaalde hengsten vererven het heel sterk, met als beste voorbeeld denk ik Diamond Way, waarven volgens mij alle nakomelingen wel gangenaanleg hebben. Wil je op safe gaan, dan moet je naar Duitsland, bijv. Gangpferde Vierhaus waar Marrit al de link van gaf. Zij hebben enorm veel ervaring met het fokken van töltende dravers, ze scholen ook koerspaarden met gangenaanleg om tot rijpaard. Hele fijne mensen die heel goed met deze gevoelige paarden overweg kunnen.
Of een beetje geluk hebben: mijn Starbucks Diamond komt gewoon uit Nederland, maar is wel speciaal gefokt als gangenpaard, met als vader First Step (v. Diamond Way) van Gangpferde Vierhaus.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:00

ik dacht dat Tölt allen maar bij ijslanders voorkwam :P

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:57

dat beeld hebben veel West-Europeanen inderdaad. Maar de waarheid is dat sinds de prehistorie de meeste paarden gangenpaarden waren, bijv. in de Middeleeuwen waren tölters hier ook nog heel gewoon en de meest gewilde rijpaarden. Pas toen de koets (en daarmee de vlakke, verharde wegen) en de cavalerie op kwamen zetten werd de draf een belangrijker fokdoel.
In de rest van de wereld zijn nog steeds heel veel (ik zou bijna zeggen: de meeste) rassen gangenpaarden. Noord-, Midden en Zuid-Amerika zijn er bekend om, maar ook in Azië en Zuid-Europa vind je nog veel gangenpaarden. Kijk anders eens op http://gangenpaarden.nl/ . :)

Turbolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:18

Op stal bij ons hebben ze onze draver zien tolten, we hebben he tnog niet onder het zadel ontdekt. groetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:27

Ze kunnen idd tolten alleen bij dravers worden het pezen genoemd, of ik weet niet hoe je dat schrijft :')
Er worden speciale peesdravers gefokt, dit voornamelijk in Amerika en australie. Ik zoek even een filmpje, maar lastig als je niet weet hoe je het schrijft :')

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:48

Joolien schreef:
Ze kunnen idd tolten alleen bij dravers worden het pezen genoemd, of ik weet niet hoe je dat schrijft :')
Er worden speciale peesdravers gefokt, dit voornamelijk in Amerika en australie. Ik zoek even een filmpje, maar lastig als je niet weet hoe je het schrijft :')

Nu haal je verschillende dingen door elkaar. ;) Jij bedoelt telgang, oftewel "pace" in het Engels. Amerikaanse telgangers (die daar veel populairder zijn dan dravers) worden daar pacers genoemd. In de jaren zeventig zijn een aantal heel snelle pacers in de Europese draverfokkerij ingezet, met als gevolg dat een groot deel van de huidige dravers dus gangenaanleg heeft.

Elk paard dat draf en telgang kan, kan (in theorie) ook tölten, maar andersom niet persé. Tölt is een viertaktgang, net als stap. Alleen zijn in stap altijd 2 of 3 voeten aan de grond, en in tölt 1 of 2, het gaat ook een stuk harder.
Zuivere tölt ligt precies tussen draf en telgang in (de diagonale fase duurt even lang als de laterale fase). Naast deze zuiver viertakt tölt heb je nog een hoop viertaktgangen die ergens op het spectrum tussen draf en telgang zitten, zoals draftölt (drölt :+ ), singlefoot, foxtrot, marcha etc. Elk ras heeft z'n eigen variant, en dravers kunnen (als een van de weinige gangenpaarden) alle vormen beheersen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:55

Pace! Ja! :D

En ik bedoelde teltgang :j

Bolover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:50

ik heb samen met turbolover een draver, een idd ze hebben hem wel eens ien tolten, nog niet gebeurt met iemand erop!=)

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:09

Joolien schreef:

In Australië zijn de standaardbred ( dravers ) compleet in de 2 richtingen gesplitst. Trotters and pacers. De pacers hebben een natuurlijke aanleg voor pacen en hebben dit ook erg vaak als favorite gang, waardoor zij ook onder het zadel vaak moeilijker galopperen. Mijn pacer zat heerlijk maar had ook een zeer goede draf. De Australische standaardbred zijn ook te herkennen aan hun brandmerk rechts in hun nek, beginnend met de s gevolgd door tekens die weer te vertalen zijn in cijfers.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:15

mijn draver valt vaak na de galop in een vreemde gang,ik word dan heen en weer geschud,is dat de telgang? en hoe krijg ik dat zelf voor elkaar?en kan ik hem dat ook vanuit stap aanleren ?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:08

Dat is waarschijnlijk telgang ja. Hoe je dat zelf voor elkaar krijgt is niet zo makkelijk uit te leggen, maar sowieso is telgang nu niet direct een gang die ik aan zou raden. :+
Op heel hoge snelheid (rentelgang) is het wel heel spectaculair en word je ook niet meer door elkaar geschud, maar in telgang blokkeert het paard in feite zijn rug en gaat meer op de voorhand lopen - verzameld lopen in telgang is voor zover ik weet fysiek onmogelijk. Dus (langzame) telgang is eigenlijk geen fijne belasting voor je paard.

Tólt daarentegen is wel heel fijn, en als je paard telgang kan moet hij in theorie ook kunnen tölten. Maar als hij dat uit zichzelf niet aanbiedt (bijv. vanuit een snelle stap of terugvallend uit een rustig viertaktgalopje) dan is dat zonder wat ervaring ook niet zo gemakkelijk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:41

Ik ga idd met nina, je paard goed correct leren telgangen is erg lastig, ook ik heb een draver.
En nu na een jaar lukt het tolten op langzaam tempo redelijk, en de rentelgang doet ze alleen maar als ik ergens galoppeer en ze schrikt dat schiet ze in rentelgang er vandoor.
Maar netje op commando lukt misschien pas 1 van de 20 keer.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:43

Ik heb ook een tijdje een draver gehad die aanleg had, volgens mijn instructeur deed ie soms een paar pasjes, maar dat zette ie niet door omdat we daar niet op trainde

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:10

Joolien schreef:
Ze kunnen idd tolten alleen bij dravers worden het pezen genoemd, of ik weet niet hoe je dat schrijft
en die zitten dan op de wallen in hun peeskamertje, hoeven niet eens snel te zijn :')

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:01

farahdiba46 schreef:
Joolien schreef:
Ze kunnen idd tolten alleen bij dravers worden het pezen genoemd, of ik weet niet hoe je dat schrijft
en die zitten dan op de wallen in hun peeskamertje, hoeven niet eens snel te zijn :')

Tolten en pacen zijn verschillende dingen. Tolt is tolt. Pace is telgang.