Join up is gelukt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juliekeuh

Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:36

Hoi,

Vandaag hadden we 1uurtje exame de laatste dus dus kon ik extra vroeg naar huis
Daar heb ik natuurlijk van geprofiteerd en ik ben naar mijn hafje gegaan En ik wou ze gaan longeren maar daar had zij geen zin in dus begon ze maar weer met stijgeren (vlak voor mij >;) ) Dat was niet bepaalt gezelig en dan kreeg ik een ideetje.
IK heb toen de Join up uitgeprobeerd en dat ging geweldig.
Voor de eerste keer was het mij gelukt want als ik het gewoon in de weide deed dan ging het niet omdat die te groot was.
Al een geluk dat da paddock bijna af is en kan ik het daar doen.
En na de Join up lukte de Folow Up ook nog dus ik was supper blij!!!!!!!
Nu kan mijn dagje niet meer stuk
En ik hoop dat het met mijn shet hengstje wat beter gaat gaan want hij heeft nog altijd diarree en alles wat we proberen lukt niet echt alhoewel zijn toestand toch stabieler is dan als de dierenarts komt (er zijn er al 3 verschillende geweest en onze Wally zijn toestand verslechterde alleen maar)

Vele groetjes
Julie , Wally , Roks, Luna

ps. de laatste 3zijn mijn ponytjes

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:38

Mooi hoor! Mijn fjord heeft het ook al enorm goed in de gaten en het is idd erg leuk als zo'n beestje helemaal compleet zonder wat dan ook naar je gaat luisteren.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:54

Ik weet niet wat een Join Up enzo zijn.
Maar fijn voor je dat je blij bent en dat het goed ging

Mindfields

Re: Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:12

Gaaf he dat ze op je lichaamstaal zo reageren!!! Ik gebruik het ook veel, vooral met jonge paarden of paarden die het vertrouwen kwijt zijn, momenteel ben ik met een friese merrie bezig om zadelmak te maken, en die heeft het helemaal door, ze loopt om me heen en steeds maar vragen met haar ogen of ze al bij me mag komen en als ik me dan schuin wegdraai staat ze al bij me, echt gaaf en ze loopt ook overal achter me aan, links/rechts, omdraaien rechts/links halt, echt leuk!!!!! Ze krijgen er echt veel vertrouwen van. Leuk dat je daarmee bezig bent!!!

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:47

Geweldig om zien dat je paardje respect laat zien aan jou.
Nog veel succes met je paardje

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:52

gefeliciteerd!
het geeft echt een goed gevoel als dat lukt.
succes ermee

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:50

Ja, ik had er een héééél goed gevoel bij!!!! En ik was echt blij dat het lukte!!!
Ik hoop dat mijn merrie me er voortaan ook nooit meer zal afbokken tijdens het rijden als ik regelmatig de Join up en Folow up herhaal.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:29

O help, weer zo iemand. Ik hoop voor je paard dat je nog andere dingen in je mars hebt dan die verrekte join-up keer op keer te herhalen omdat het zo leuk is dat ze als een hondje achter je aanlopen.

Weet je wel waar je mee bezig bent? Ik ga er van uit dat je heel erg veel van je pony houdt, en dat hem nooit zomaar zou straffen of zelfs zou slaan. Weet je dat je met de join-up je paard een psychische aframmeling geeft van heb-ik-jou daar? Hoe zou jij het vinden om midden in de nacht van je bed gelicht te worden zonder dat je ook maar iets hebt misdaan, en straf te krijgen?

Je schreef dat je dag niet meer stuk kon. Ik hoop dat de dag voor je pony ook niet meer stuk kon, nadat jij hem hebt gestraft (join up) en daarna weer hebt vergeven (follow up).

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:30

Sorry hoor, maar het is niet mijn bedoeling om mijn paard te straffen!!!
Ik krijg alleen zo een betere band met haar!!
Join up doe je niet met geweld of door je paard bang te maken dus ik straf haar niet!! Ga misschien eens naar een wedstrijd zien, daar zul je zien dat paarden gedurigaan worden gestraft als ze bevoorbeeld weigeren bij een hindernis of zelfs als ze nog maar aan het trainen zijn.
Zo heb ik eens mensen bezig gezien, een jongen van +/- 18jaar kreeg les van zijn vader veronderstel ik. Dat paard waarop hij reed fwas zijn eigen paard maar dat paard was zo nerveus en overstrest, hij had schrik van alles, hij trilde over zijn hele lijf en was overal bezweet. Je zag het wit in zijn ogen soms. Uitendelijk begreep ik waarom. Hij moest achterwaarts gaan, eerst deed hij het niet omdat hij het niet begreep. Toen die zoon het deed terwijl zijnv ader even niet zag lukt ehet wel. Die zoon wandelde met zijn paard naar zijn vader en daar sloeg die vader met de pinnetjes van een rijfje op de benen van het paard in in de borst van het paard zodat hij achteruit zou gaan.
DAT vind ik een vooorbeeld van een staf. Join up wordt gewoon toegepast om een goede band met je paard te hebben.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:08

Goed...ik zie dat hier wat meer uitleg nodig is, omdat je het echt niet snapt. Straf hoeft niet alleen lichamelijk te zijn, straf kan ook geestelijk zijn. Dan zie je niet dat er iemand op zijn donder krijgt. Als ik tegen jou gemene dingen zeg of sta te schreeuwen dan krijg jij ook straf, en dan kan niemand aan de buitenkant zien dat jij straf hebt gekregen.

De join-up is niet om een betere band met je paard te hebben, de join-up is een manier om de baas te worden over je paard door de positie van de dominante merrie in te nemen. Voor de buitenwereld ziet het er allemaal heel zacht uit, intussen gaat er van alles bij een paard gebeuren. Om de join-up daarom dagelijks of wekelijks mee te nemen om een betere band met je paard te krijgen is niet correct. Niet ten opzichte van je paard iig.

Even de achtergrond van de join-up. Een paard is een kuddedier. In de kudde vind hij zijn veiligheid, en in de kudde heeft hij minder kans om prooi te worden van een wolf, of een puma of een ander roofdier.

Een paard dat zich in de kudde misdraagd, wordt uit de kudde gezet. Duidelijk uit de kudde gezet, door de leidende merrie weggejaag, en afhankelijk van hetgeen hij heeft misdaan, na verloop van tijd weer teruggevraagd. Gedurende de periode dat een paard uit die kudde is gezet, loopt hij dus gevaar, en hij wil maar al te graag terug de kudde in, ongeacht wat hij heeft gedaan. Nog langer buiten de kudde blijven kon hem weleens zijn leven kosten...

Dus in dit geval had jij een aanvaring met je paard, je paard steigerde en gedroeg zich echt niet netjes ten opzichte van jou. Je reactie in dit geval was correct, je hebt haar weer terug op haar plaats gezet en laten zien dat jij de baas was. Daarna was het goed, ze mocht weer terug (omdat ze aangaf of ze alsjeblieft terug mocht komen) en was ze heel gehoorzaam.

Je moet alleen de join-up niet te pas en te onpas toe gaan passen omdat je dan denkt dat je daar een betere band door krijgt. Er zijn andere methodes om je paard de baas te worden dan bij de minste of geringste onenigheid weer die roundpen in te duiken, en je moet van je paard dus ook niet verwachten dat hij niet meer bokt omdat hij in jouw ogen een betere band met je heeft. Bokken kan verschillende oorzaken hebben: pijn, joligheid of gewoon zieken/ongehoorzaamheid.

Omdat ik de indruk krijg dat je niet helemaal kunt inschatten wat ik weet wat NH en de join-up inhoudt, even een paar links voor je, die je wel of niet door kunt lezen. Je zult zien dat er meer bokkers zijn die dezelfde mening delen als ikzelf. Lees de topics maar door, en denk nog maar een keertje goed na voordat je weer de round-pen induikt en de join up meeneemt. Je paard zal er je dankbaar voor zijn.

viewtopic.php?f=21&t=211071

viewtopic.php?f=13&t=482699

viewtopic.php?f=99&t=500764

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:14

Mocht je wat meer informatie willen hoe je wel een betere band kunt krijgen dan via de Join-up en de methode Monty Roberts, hier de link naar de website van Pat Parelli. Als je Engels goed genoeg is, zou ik je willen aanraden de artikelen even door te lezen, anders kun je ook op Nederlandse fora en zelf op bokt in het forum " Uit het zadel" heel veel over deze methode vinden.

http://www.parelli.com/

De articles vind je hier:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... cles&t=lit

En de Nederlandse website hier:

www.parelli.nl

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:15

rustig maar hoor Cassidy, dat deed ze toch niet met opzet... het kan aan mij liggen maar je reactie is wel een beetje aan een te felle kant hoor... wel goed van je dat je haar helpt.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:32

wat houd join-up eigelijk in? en folow-up heeft iemand mischien een site waar dat uigelgt staat?..... fijn voor je dat het gelukt is ( wat het ook mag zijn!)

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:43

sorry cassidy ik vind dit een niet terechte opmerking.
je kan een join up met je paard doen ZONDER hem een opdonder te geven.
je moet dit ook niet doen als er geen persoon bij is die ervaring heeft.
maar als je een join up met je paard doet geef jij hem de kans om naar jou toe te komen en samen met jou te gaan werken maar als het paard kiest om niet naar jou toe te komen naja dan toch niet dan blijft hij toch gezellig aan de buitenkant lopen.
je paard kan dus ZELF kiezen wat hij wil. dit is absoluut geen straf want hij kiest zelf en je krijgt er zeker wel een betere band door met je paard. ik doe zelf ook af en toe een join up met mijn paard maar die staat wel gezellig te hinniken en weer ik het wat als je aankomt en met haar lichaamstaal laat ze ook merken dat ze het LEUK vind.

voor de gene die niet weten wat een follow- up is dat is dat je paard met jou mee loopt zonder halster of touw of iets maar dus uit eigen initiatief

@ TS leuk dat het gelukt is

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:50

De Join up volgens Monty Roberts is een paard op zijn donder geven.
Maar ik ben het met je eens dat de join up ook via andere manieren bereikt kan worden, bijvoorbeeld via de methode Parelli. Daar ga je stukje bij beetje te werk, en is het niet in een keer pats boem die round pen in. Bovendien leer je op de manier PP ook de psyche van een paard kennen, weet je hoe een paard denkt en zo reageerd als hij reageerd, terwijl de methode MR ook werkt als je niet weet waar je mee bezig bent (quod erat demonstrandum)
Met de methode PP zet je verhoudingen dagelijks recht, en leer je zelf je paard zo te benaderen dat grote confrontaties worden voorkomen. Methode Parelli is ook niet om paarden te trainen, is meer om mensen te trainen hun paarden beter te begrijpen.

Een goed uitgevoerde join-up resulteert ALTIJD in een paard wat naar je toe komt. Een verkeerd uitgevoerde join-up kan het paard verknallen, minder zelfverzekerd maken, of de verhoudingen onherstelbaar beschadigen. Een dominant paard dat tijdens de join up aanvalt, en de persoon in het midden die niet weet waar hij mee bezig is en niet weet hoe hij zich tegen een aanvallend paard moet verweren, speelt met zijn leven.

Hanke_k

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:56

maar wat is een Join up nou dan??
ik heb er nog nooit van gehoord

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:06

Een Join-up bereik je door het paard in een beperkte afgesloten ruimte weg te jagen en na het vertoon van bepaalde tekenen van onderdanigheid bij je paard stop je met wegjagen. Een onderdanig of normaal paard zal zich dan naar je toe keren, op je aflopen, contact met je zoeken. Een dominant paard kan zich tegen je keren en je aanvallen.

De natuurlijke vlucht afstand van een paard is een meter of 500, daarna zal hij altijd kijken wat de reden was geweest waar hij eigenlijk zo van is geschrokken. Door het paard in een longeerkraal weg te jagen imiteer je het vluchtgedrag. Doorgaans krijg je na een rondje of 6 - 7 al de eerste tekenen van onderdanigheid. Een oortje op je gericht, een hoofd wat zakt en het paard begint te likken en te kauwen.

Je paard loopt los in de gesloten ruimte, meestal een ronde longeerkraal. Je hebt alleen een longeertouw bij je, geen zweep, het paard zit niet vast. Door middel van lichaamstaal en positie kun je het paard sturen.

Mocht je meer willen weten, zou ik zeggen dat je even gaat googlen, of zoek wat informatie op UZ of in de topics die ik heb aangegeven.

Of je kijkt op de website van de man die het allemaal wat bekender heeft gemaakt:
http://www.montyroberts.com/

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 22:09

Ik heb zelf de boek van Monty roberts en weet dus wat Join up is en waarvoor het gebruikt wordt. Ik ben zelfs ook al naar een show van hem geweest en daar waren paarden die echt fel te keer gingen maar die uiteindelijk toch heel lief waren geworden.
En het paard komt uitendelijk naar je toe omdat hij het prettig vind bij jou en niet omdat hij dat moet.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:49

Juliekeuh schreef:
Ik heb zelf de boek van Monty roberts en weet dus wat Join up is en waarvoor het gebruikt wordt. Ik ben zelfs ook al naar een show van hem geweest en daar waren paarden die echt fel te keer gingen maar die uiteindelijk toch heel lief waren geworden.
En het paard komt uitendelijk naar je toe omdat hij het prettig vind bij jou en niet omdat hij dat moet.

Het principe van MR is je geeft het paard 2 keuzes: óf hij doet lief en hij wordt weer opgenomen in de kudde, óf hij blijft uit de kudde en heeft dus geen enkele kans op overleven. Kan aan mij liggen maar een eerlijke keuze is het niet, geen enkel normaal paard zal ook geen onderdanig gedrag vertonen na een Join-up.

Een Join-Up kan prima helpen als je paard een dominant rotbeest is, maar doe het ajb niet om de band te verbeteren als je paard al weet dat jij de baas bent. Ja je paard huppelt heel leuk achter je aan, maar dat heeft een reden, je hoeft je paard niet elke week op zo'n manier te zeggen dat jij de baas bent.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:00

Leuk zeg. Gefeliciteerd dat het is gelukt

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 23:22

Mijn pony kan inderdaad ook een rotbeest zijn. Ze smijt me er vaak op een niet leuke mannier af tijdens het rijden en als ik ze wil longeren komt ze vaak vlak voor mij staan op nog geen meter afstand en begint dan te stijgeren of anders zet ze zich in een hoek van de paddock en begint te trappen zoals daartstaks wat ze anders nog nooit heeft gedaan. (en ik heb vandaag geen join up gedaan) en volgens mij is monty roberts geen slechte persoon!!

julie

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:29

Leuk , dat de join up en follow up lukte !!
Maar tis niet zo mooi dat het slecht gaat met je hengstje Succes ermee !!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:30

Als ik MR moet geloven kan je niks met een paard doen zolang je paard nog nooit een optater d.m.v. een Join-Up heeft gehad. Een Join-Up is wel degelijk een straf, je paard straffen is goed als je paard iets verkeerd doet. Maar er zijn mensen die de Join-Up gebruiken omdat het paard dan zo lief volgt.

Tsja ik vind de keuze die je het paard geeft niet eerlijk, maar om een dominant paard een lesje te leren is het niet helemaal verkeerd. Zolang je maar in je achterhoofd houdt dat je je paard straft, en dus op z'n plek zet.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 02:31

Juliekeuh schreef:
En het paard komt uiteindelijk naar je toe omdat hij het prettig vind bij jou en niet omdat hij dat moet.

Even wakker worden meisje....waarom vind hij het prettig bij jou? Omdat het alternatief voor hem quasi de doodstraf betekend. Nee, er moet niets...maar instinctief kan hij niet anders.

Weleens gehoord van het gezegde: You may lead a horse to water, but you cannot make him drink? (Je kunt een paard wel naar het water leiden, maar je kunt hem niet dwingen om het te drinken?)

Als je de uitleg en de waarheid niet wilt accepteren, dan is het je goed recht. Ik heb Monty een hele tijd erg hoog in mijn vaandel gehad, tot ik er achter kwam dat hij een grote leugenaar is, en over de rug van dode mensen, waaronder zijn vader, carriere heeft gemaakt. Op dat moment is die man toch van een flink voetstuk afgevallen.

Je haalde het boek van MR aan, dat je gelezen hebt. En dat heb ik ook gelezen. Met veel vermaak en bewondering, tot ik het boek "Horse Whispers and lies" van zijn tante en zijn nichtje in handen kreeg, waar toch heel veel tegenstrijdige informatie in stond. En als iemand zijn vader onterecht als moordenaar bestempeld, verdient hij mijn respect niet!

Als jij als een blinde kip achter hem aan wilt blijven hollen moet je dat helemaal zelf weten. Ik ga er altijd van uit dat mensen op bokt komen om te leren, en niet alleen om te pochen wat ze kunnen, of leuke verhaaltjes te vertellen. Misschien heb ik me in je vergist?

Je kunt alleen maar iets leren als je er zelf open voor staat. Je paard probeert je ook iets te vertellen. Als je paard je iets wil zeggen, en je er niet open voor staat, zul je nooit tot een hoger niveau kunnen doorgroeien, en je paard tot aan het einde van zijn dagen als een rotpaard bestempelen, de fout bij hem zoeken i.p.v te zeggen: wat kan IK anders doen?

Als ik ergens een afschruwelijke hekel aan heb dan is het mensen die hun paard de schuld geven van hun eigen tekortkomingen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:18

ik houd niet zo van die dingen, ik weet niet of het goed of slecht is, maar ik kroel gewoon met mijn paardje en rijd haar gewoon en ga ze allemaal niet op staan jagen enzo... ik denk dat dat gewoon het beste is. maar nogmaals ik weet niet of dat join up goed of slecht is, maar ik neem het zekere voor het onzekere en begin er gewoon niet aan. Ook al is je paard nog zo'n rotbeest, vertrouwen is het belangrijkste. als je paard je vertrouwd doet het alles voor je, en dat vertrouwen bereik je volgens mij niet met dat join up enzo. dat was mijn mening