Ik heb een paar gezellige zoemers dichtbij ons huis dus we gingen even het huis uit om de grootste wesp van Europa te fotograferen. Citaat wikipedia: "Respectievelijk worden deze soorten gemiddeld 20, 25 en 30 mm lang" Na een poosje daar gestaan te hebben had ik dus de kriebels van de rondzoemende gigawespen rond hun nest haha.
Mijn grote vrienden hadden een waardeloos hoge positie voor de ingang van hun nest gekozen die een fiks deel van de boom besloeg. Ik stond dus op mijn tenen met de grootste telestand van mijn camera maar heb toch de foto's gecropt voor het gewenste resultaat, verder is er niets aan bewerkt.
De foto's zijn genomen met de Olympus E-330 en een 40-150mm lens. Ik heb de foto's ingeflitst.
Op de foto's rust een copyright, danwel niet zichtbaar maar bij deze vermeld.
Over deze foto ben ik het meest te spreken, geen storende soortgenootjes, fijne scherpstelling en compositie.

De drie gebroeders wesp op een rijtje. Opzig geen verkeerde foto wat minder gedetailleerd.

Dit had een fijne foto kunnen zijn maar zijn wespenvriendje moest er zo nodig achter komen zitten. Niet zo gek overigens, dit is de ingang van het nest waar het vaak druk was.

Drukte bij de ingang, even een andere compositie dan frontaal van voren.

Toen kreeg ik het te kwaat met al dat gezoem rond mijn oren en de beestjes zelf zullen het vast ook niet geweldig vinden dat ik met mijn camera bij hun nest stond te peuren.
Ik zou graag onderbouwt kritiek ontvangen.
Groetjes Rianne.