[FOTO] Daphne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JodieR

[FOTO] Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 17:11

Hee..

Ik moest een model fotograveren van school, ik had verder geen studio of niks, dus ik moest zelf wat in elkaar flansen. Ik heb 2 zwarte a3 vellen opgehangen. En zo kreeg ik een zwarte achtergrond. Ik mocht er verder niks aan bewerken. Dus deze foto's zijn totaal onbewerkt.
Ik hoop op opbouwend kritiek waar ik wat aan heb, waar ik de volgende keer weer wat aan heb

1#
Afbeelding

2#
Afbeelding

3#
Afbeelding

4#
Afbeelding

Liefs Jodie

Blue9

Re: [FOTO] Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:13

Ik vind het geen mooie foto´s en het model voegt er ook niks aan toe voor mij. Ze zijn heel flets en onduidelijk en het model heeft geen uitstraling. Wel mooi gemaakt rond het oog.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:14

Nee, ik vind dat de huid van het model te erg glimt waardoor het lijkt of het vet is. Ook vind ik het model een beetje bescheten kijken eerlijk gezegt.. maar de makeup is wel mooi! Lachen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:15

Zit niet veel uitstraling in, ze kijkt een beetje levenloos, zonder enige uitdrukkig.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:17

Moest het perse in een studio? Want zonder goede materialen lijkt het me heel moeilijk omdat foto's te maken, voor de belichting (en de kleuren) was buiten misschien mooier geweest. De make up is wel mooi gedaan, maar ik zou ook foundation hebben gebruikt om het glimmen tegen te gaan.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:27

Misschien de volgende keer een witte achtergrond gebruiken (als het percee in een "Studio" moet) Anders zou ik toch echt een locatie zoeken.. Model straalt helaas iets uit, en ook de kringeltjes bij de ogen voegen niets toe. Puur was beter geweest..

Wat was eigenlijk de opdracht?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:36

Heb jij dit model zo in elkaar gezet wat betreft makeup of heeft iemand anders dit geregeld en moest ze er dus verplicht zo belabberd bijlopen? Sorry hoor, maar als je deze make-up zo gekozen hebt dan vind ik het wel heel ernstig. Ziet eruit alsof ze net van een feest afkomt wat 8 uur geduurd heeft en in het zwembad is gedonderd. (sorry). Mis ook veel uitstraling zoals hierboven al vermeldt is.
Tweede & derde foto zijn niet helemaal scherp en op alle foto's glimt ze nogal. Nee ik vind dit meer kiekjes voor op hyves dan voor een opleiding.

Kan nog heel veel aan verbeterd worden voor mijn gevoel. Lachen Een fatsoenlijk model (lees: normale make-up, wenkbrauwen even rechtstrijken, nettere huid en met uitstraling) zou al heel veel doen. Technisch is hier niet bijzonder veel op te zeggen, alleen dat het model nogal glimt maar dat kan ook aan een vette huid liggen.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:45

Sorry, maar ik vind het absoluut geen mooie foto's!
Ik vind haar makeup erg slordig gedaan, en vind dat ze kijkt alsof ze het absoluut niet leuk vind. Haar huid ziet er ook vet uit. Verder vind ik ook dat deze foto's van te dichtbij zijn genomen, closeups kunnen mooi zijn, maar dat vind ik niet van deze. Je heb ook wat saaie composities gekozen, probeer voortaan wat meer te varieren. Steek wat meer aandacht aan het model, want zoals hierboven wordt gezegt, dat scheelt ook heel wat. Of laat haar lekker naturel. Ik zou het eerst gewoon buiten proberen, heb je natuurlijk licht en kun je veel makkelijker varieren met composities ed. Succes verder.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:13

Leuk geprobeert maar het is niks geworden.
Op de 1e foto lijkt het of 't model dr wenkbrouwen even flink door gewroet heeft. Make-up is niet duidelijk aan gebracht en lijkt idd alsof dr make-up al 8 uur zit. Model heeft teveel gloss op haar lippen.
Nee sorry, vind het niet geslaagd.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:15

Hmm vind de foto's niks hebben. Ik ga er langs zonder enig belangstelling. Ze zijn niet intressant op de 1 of andere manier!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:16

vind het niet zoveel overbrengen..
Het model voegt niks toe en kijkt erg levenloos en haar make up is ook niet echt goed gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:09

Wauw, wat veel fototechnisch, goed onderbouwd en fijn gebracht commentaar hier zeg.... [/sarcasme]

Wat voor licht heb je gebruikt hiervoor? Lachen De achtergrond vind ik best netjes geworden, ik geloof dat ik op foto 1 alleen een naad zie halverwege de foto ongeveer, op de achtergrond, zou dat kunnen? Wat betreft je model: ze heeft een erg mooi gezicht, ik denk alleen dat ze met wat meer uitstraling op de foto's had kunnen staan. Probeer haar te vragen wat meer af te wisselen wat betreft blikken, ze kijkt nu op de meeste foto's wat verveeld- dat is denk ik waarom veel mensen de uitstraling missen. Verder, make-up is natuurlijk persoonlijk, ik vind dit ook niet zo mooi, zit er een reden achter? Het is nogal opvallend, extreem, en geeft een wat 'uitgelopen' look, zelf houd ik daar wat dit soort foto's betreft niet zo van (ivm met haar vrij 'nette' uitstraling en de neutrale, zwarte achtergrond), ik denk wat meer neutrale, nettere make-up haar beter had gestaan. Ook had ik even gelet op haar wenkbrouwen: op de eerste foto bijvoorbeeld, zitten die wat door de war, even netjes maken voor de fotosessie voortaan dus Haha! Haar huid lijkt wat glimmerig, was het gewoon warm of komt het bijvoorbeeld door gebruik van je flitser?
Nu fototechnisch, want daar gaat het tenslotte vooral om. Ik ben fan van foto 2 qua standpunt en compositie, deze is erg origineel en haar gezicht komt mooi uit. Bij foto 3 lijken de verhoudingen van haar gezicht wat vreemd uit te komen, ze krijgt een vrij grote wang/kin vergeleken met op de andere foto's, door de hoek waaruit de foto is gemaakt, probeer dat te vermijden. Een foto van recht opzij zoals foto 4 kan opzich mooi zijn, maar je had hierin nog wat creatiever kunnen zijn. Ze staat er nu erg centraal op, qua compositie, precies zo in het midden.

Wat ook direct opvalt, is je scherpte: sommige foto's zijn onscherp of bij anderen ligt de scherpte niet mooi (zoals bij foto 3: scherpte ligt op het haar). Kijk goed naar waar je de scherpte wilt hebben, in dit geval zou ik voor een vrij grote scherptediepte kiezen zodat gewoon haar hele gezicht scherp is en/of scherpstellen op de ogen, dat komt vaak mooier uit dan op het haar. Veel succes verder met je opleiding Haha! !

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:16

Ik vind de foto's niet spreken. Snap dat met in elkaar geflanst materiaal je niet het optimale eruit kan halen, maar alleen een zwarte achtergrond helpt je niet. Wat voor licht heb je gebruikt? Waarom de tekening op haar gezicht en waarom alleen vanaf de zijkant fotograferen?

Misschien was het wel heel gaaf om haar haar wild te maken (op de foto zie ik een soort haarstuctuur wat heel wild kan staan) en dan idd met de tekening. Op deze foto's staat totaal geen uitdrukking en daarom spreken ze niet.

Eigelijk moet je jezelf van te voren afvragen, wat wil ik fotograferen. Een bang iemand, een fashion iemand, kwaad iemand etc. Dan pas kan je beginnen met het fotograferen omdat je dan je model kan begeleiden en haar je visie kan geven. Verder zou ik meer met het licht spelen. Probeer verschillende dingen tijdens het fotograferen zodat je kan zien wat er bij jouw thema werkt. je kan veel bereiken met normaal daglicht of lamplicht in huis of je flitslicht.

edit: Overigens zie ik het model geen contact maken met de camera terwijl ze soms wel in de lens kijkt. Misschien komt dat ook omdat ze niet weet wat jij van haar verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:20

hmm je hebt een groothoek lens gebruikt, dat is niet echt handig voor portret foto's. De verhoudingen zijn er een beetje door vertekend... 50 mm is over het algemeen wel een nette afstand (brandpunt afstand...? hoe noem je zoiets ookal weer)..

Verder is het licht erg hard, waardoor haar porieen erg opvallen, dat is opzich niet echt gewend.. Als je mooi zacht diffuus licht gebruikt, krijgt je model ene mooie gladde egale huid.. Een goedkope manier om dit te doen is om gewoon een a4'tje over je lamp/flitser heen te plakken... Of iets wits te gebruiken, wat reflecteerd, dan kan je via dat het licht op je model laten reflecteren.. De kleuren worden dan wsl ook iets mooier; hoewel ik daar niet echt over kan oordelen aangezien m'n beeldscherm nu brak is...

Overigens, zonlicht dat door ramen heen schijnt, is vaak ook erg zacht Haha! (niet altijd hoor).. Maar ik zou het flitsen wel zoveel mogelijk proberen te berperken.. Want en je model wordt niet egaal belicht én het is erg hard...

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 19:39

De laatste 3 reactie's heb ik echt wat aan! Ik wil deze fotoshoot ook nog een keer over doen, waarschijnlijk word de make-up wel anders, maar daarom plaats ik het ook.

Het is voor mij de eerste keer om echt zo mensen te fotograveren en voor haar de eerste keer om voor de camera te staan.

Waarom zwart achtergrond en die make-up? Omdat ik dacht dat bij de makeup zwart achtegrond mooi past, ik wou ook een soort 'black' foto crearen. De make-up, daar wil ik mee bedoelen dat het niet mooi is te veel make-up en naturel daarom vaak veel beter is.

De laatste 3 bedankt voor jullie reactie. aan de rest heb ik niet zo heel veel waar ik voortaan mee kan gaan werken.

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:12

Het aller eerste wat me opvalt is de make-up. Ik vind de tekening bij het oog echt niet mooi staan en het accentueert alleen maar meer de glimmende huid. Daarnaast lijken door haar rode lippen haar wangen ook alleen maar roder. Ik heb bijna het idee alsof het lijkt dat ze zweet. Probeer in de voorbereidingen al alles goed te doen. Laat het model haar gezicht goed reinigen met wat tonic o.i.d. Lachen Ik zou de make-up niet te overdreven doen maar gewoon een beetje naturel houden, mascara om de ogen wat te accentueren en misschien nog een beetje oogpotlood en hier en daar wat foundation Knipoog

Daarnaast valt het me op dat ze iets zwarts aan heeft. Dat is niet echt handig omdat je zelf ook al voor een zwarte achtergrond hebt gekozen waardoor ze nogal wegvalt tegen de achtergrond. Je zegt zelf al dat je niet over een studio beschikt maar probeer wat lampen te regelen die je op het model kunt richten zodat je in ieder geval genoeg licht hebt.

Maak foto's uit verschillende hoeken en vraag het model om verschillende uitdrukkingen aan te nemen zodat je heel veel verschillende beelden krijgt en dus ook heel veel keuze hebt. Als je een camera hebt die je een beetje in kan stellen zou ik je diafragme (F-getal) zo laag mogelijk zetten, zo krijg je mooie scherptediepte in protretfoto's. Kijk ook goed naar de standpunten waaruit je de foto neemt. Neem bijvoorbeeld foto 3, die is enigsinds van onderen genomen waardoor het gezicht van je model gelijk veel dikker oogt. Probeer ook dat soort dingen te voorkomen!

Verder veel succes!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:05

B_rOwny schreef:
De laatste 3 bedankt voor jullie reactie. aan de rest heb ik niet zo heel veel waar ik voortaan mee kan gaan werken.

Nou geen dank hoor dat wij óók aandacht aan je hebben besteed, alle overige reacties staan ook vol met commentaar over de foto's (geen onliners dus) dus daar kan je ook wat mee. De anderen hebben het slechts samengevat en hier en daar iets toegevoegd. Zal vaker proberen te helpen zeg.. Ondankbaar gedoe.

Sorry hoor maar dit kan ik absoluut niet hebben, wij steken er allemaal aandacht in en jij bedankt er slechts 3 (terwijl die vrijwel dezelfde info geven Verward ) en de rest wordt afgewimpeld onder het mom van ''hier heb ik niks aan''. Bedankje dat we er uberhaupt tijd en aandacht aan besteden was wel op z'n plaats geweest, of je nou wat aan het commentaar hebt of niet (en dat heb je wel want er wordt vrijwel hetzelfde gezegd als die 3 reacties, alleen formuleren zij het anders). Het mag dan misschien niet allemaal fototechnisch zijn met allerlei termen maar als jij een model op de foto zet zonder uitstraling, met een vette huid en die erbij loopt als een clown dan zal het totaalplaatje ook nooit wat worden: dat is dus óók nuttig commentaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:09

RRF, daar ben ik het niet mee eens. Jij zegt alleen dat de make-up slecht is maar geeft geen suggesties voor verbetering. Jij zegt dat ze uitstraling mist maar geeft niet aan waar dat volgens jou aan ligt. Jij zegt dat er technisch niet veel op te zeggen is en doet dat dus ook niet..

Dat doe ik allemaal wel, dus ik zeg absoluut iets anders dan jij. Jij geeft pure kritiek zonder tips voor verbetering, anderen hier geven nog wel tips of leggen uit waar iets aan ligt.
En wij brengen het anders, ja... gelukkig maar Lachen Want als je iets aardig brengt, ook de goede puntjes uitligt en netjes tips geeft en niet alleen zegt wat er mis is, zijn mensen eerder geneigd het goed op te vatten en ook van je commentaar te willen leren. Is zowel leuk voor de fotograaf zelf als degene die tips geeft Lachen

Dingen als "en moest ze er dus verplicht zo belabberd bijlopen? Sorry hoor, maar als je deze make-up zo gekozen hebt dan vind ik het wel heel ernstig. Ziet eruit alsof ze net van een feest afkomt wat 8 uur geduurd heeft en in het zwembad is gedonderd." en "... een fatsoenlijk model ..." zijn nou eenmaal erg onaardig om te zeggen, ze komen niet echt heeeel aardig over zegmaar Haha! Het is niet nodig iets vrij bot te zeggen als het ook anders kan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:10

ik ben het helemaal met redrumfox eens.. Ik kan hier ook geen commentaar meer geven wat niet gegeven is. Ben wel benieuwd wat het model er van vond? Vond ze zichzelf zo mooi op de foto staan dat ze, ze op internet wou? Ze staat er namelijk echt niet charmant op..( en dat is licht uitgedrukt..)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:20

WW: ik had het inderdaad subtieler kunnen brengen, maar (met alle respect hoor) ik vind het echt heel ernstig als ze serieus voor deze make-up heeft gekozen. Dan kies ik al eerder voor zo'n ''kort-door-de-bocht'' aanpak, maar je hebt zeker gelijk. Ik geef inderdaad pure kritiek, maar ik denk dat bvb ''make-up is knudde'' al genoeg zegt, ik neem aan dat iedere gek wel kan bedenken dat die make-up erg overdreven is en beter bij een carnavaloptocht past ipv op een kwalitatieve fashionfoto. En ''model heeft geen uitstraling op de foto's'' lijkt me ook duidelijk zat: fotograve moet meer tips geven wat ze nou precies wil en het model begeleiden. Ik zou niet weten hoe ik dat via internet duidelijker zou moeten zeggen, ja ik kan wel een paar alinea's volschrijven maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. Ik vind het een beetje overbodig werk om dat erbij te zetten, laat ik het zo zeggen: zelf zou ik zulk commentaar meteen begrijpen en ik denk dat de meeste mensen die zo nu en dan een camera in de hand hebben dat wel kunnen. Neem aan dat de meeste mensen hier op bokt wel zo snugger zijn dat ze denkstappen kunnen maken en zelf wat inzicht tonen.

Maar goed, ik vind sowieso dat er wel een bedankje vanaf mag. Al is het alleen al voor de moeite. Ik had het misschien subtieler kunnen brengen maar ik vind ''het model loopt er belabberd bij'' geen verkeerde opmerking, het is nog zacht uitgedrukt zelfs want als je deze make-up zo gekozen hebt met het doel een mooie foto van kwaliteit te maken mét uitstraling dan doe je toch echt iets heeeeeel erg verkeerd. Dan kunnen voor mijn gevoel iets hardere woorden geen kwaad. Er altijd maar omheen draaien is nou eenmaal niet mijn ding, ik ben liever duidelijk en recht voor z'n raap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:28

Redrumfox schreef:
WW: ik had het inderdaad subtieler kunnen brengen, maar (met alle respect hoor) ik vind het echt heel ernstig als ze serieus voor deze make-up heeft gekozen. Dan kies ik al eerder voor zo'n ''kort-door-de-bocht'' aanpak, maar je hebt zeker gelijk. Ik geef inderdaad pure kritiek, maar ik denk dat bvb ''make-up is knudde'' al genoeg zegt, ik neem aan dat iedere gek wel kan bedenken dat die make-up erg overdreven is en beter bij een carnavaloptocht past ipv op een kwalitatieve fashionfoto. En ''model heeft geen uitstraling op de foto's'' lijkt me ook duidelijk zat: fotograve moet meer tips geven wat ze nou precies wil en het model begeleiden. Ik zou niet weten hoe ik dat via internet duidelijker zou moeten zeggen, ja ik kan wel een paar alinea's volschrijven maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. Ik vind het een beetje overbodig werk om dat erbij te zetten, laat ik het zo zeggen: zelf zou ik zulk commentaar meteen begrijpen en ik denk dat de meeste mensen die zo nu en dan een camera in de hand hebben dat wel kunnen. Neem aan dat de meeste mensen hier op bokt wel zo snugger zijn dat ze denkstappen kunnen maken en zelf wat inzicht tonen.

Natuurlijk, maar je kan ook uitleggen wat voor make-up jij mooi zou vinden bij dit soort foto's. Stijlvol, netjes, kleurrijk, onopvallend, volledig naturel, donker, licht, etc... om maar wat te noemen hoor Ja Net als bij de uitstraling: hoe zou jij willen dat het model zou kijken of zou staan voor meer uitstraling? Wat ontbreekt er nou aan dat ze geen uitstraling hebben?
Je punten zijn duidelijk, dat zeker Haha! Haha! En begrijpelijk- alleen probeer ook duidelijk aan te geven wat de verbetering zou kunnen zijn, dus echt tips of ideeen brengen, want dat is waar iemand echt van leert... nu weet ze dat de make-up prut is volgens jou, maar zelf vond ze het kennelijk passend of leuk, anders had ze het niet gedaan. Dus is het aan jou om uit te leggen wat jij passender vindt voor deze foto, gezien de TS het zelf misschien niet zo goed weet als beginner zijnde Lachen Dat kan. Niet iedereen heeft ook voor make-up, niet iedereen kan meteen creatief fotograferen... niet iedereen kan z'n commentaar op een gouden schaaltje met rood strikje verpakken, dat is ook begrijpelijk hoor, ik ken 't goed Haha! Maar probeer je altijd af te vragen als je commentaar geeft, wat je een echte verbetering zou vinden, en verwerk dat ook in je commentaar. Dan komt het minder af als puur 'afkraken' maar heeft het een iets leerzamer aspect zegmaar.

Je opmerking over inzicht tonen of snugger zijn raakt kant nog wel in dit geval, voor mij Lachen

Citaat:
Maar goed, ik vind sowieso dat er wel een bedankje vanaf mag. Al is het alleen al voor de moeite. Ik had het misschien subtieler kunnen brengen maar ik vind ''het model loopt er belabberd bij'' geen verkeerde opmerking, het is nog zacht uitgedrukt zelfs want als je deze make-up zo gekozen hebt met het doel een mooie foto van kwaliteit te maken mét uitstraling dan doe je toch echt iets heeeeeel erg verkeerd. Dan kunnen voor mijn gevoel iets hardere woorden geen kwaad. Er altijd maar omheen draaien is nou eenmaal niet mijn ding, ik ben liever duidelijk en recht voor z'n raap.

Je blijft nogal bot in mijn ogen, en ach, als jij dat graag wilt zijn en zo wilt overkomen... is dat niet mijn zaak Haha! maar het wordt niet overal even zeer gewaardeerd denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Natuurlijk kan je duidelijk zijn, maar nogmaals, leg dan ook duidelijk uit wat jij had gedaan. Ik ben het wel met je eens dat een bedankje jouw kant op ook had gemogen, en ieders kant op sowieso- mensen nemen tenslotte wel de moeite te reageren, en dat is fijn, want dan hebben ze wel echt naar de foto's gekeken en eroverna gedacht.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:31

Ik kan hier nou wel commentaar op geven, maar ik ben het gewoon met je eens. Je hebt gelijk: ik had vast wel wat argumenten kunnen bedenken. Ik ben er alleen te lui voor vrees ik. Sigaar Maar zal er de volgende keer iets meer aandacht aan besteden, hoewel ik erbij blijf dat dit ook wel voldoet maar het kan inderdaad beter.

Ja bot ben ik nog altijd. Moet nog altijd in m'n onderschrift zetten dat men mijn reacties maar met een korreltje zout moet nemen. Ach ja, wordt vanzelf wel duidelijk. Haha!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:53

ik vind het niet echt mooie foto''s

ik zou het model ook anders fotograferen ze is nu op een manier gefotografeerd waar op haar hoofd heel dik lijkt. ook haar uitstraling is wat matig. het komt niet over.
ook de make-up had ik anders gedaan en een ander shirtje aan. iets opener en de make up wat lichter naturel. ook haar haar had ik iets wilder gedaan persoonlijk

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:46

Moderatoropmerking:
En daarmee is deze discussie tussen RRF en WW hier klaar? Anders maar verder via PB dames Knipoog

Het is niet verkeerd om te vertellen dat je iets niet mooi vind. Het is ook niet verkeerd om te zeggen dat je van iemand graag wat meer onderbouwd commentaar wil zien. Maar komen er dat soort reacties; reageer dan niet al te overtrokken. Knipoog Dat geldt voor beide verhalen dus.