hoe beginnen met fotograferen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

hoe beginnen met fotograferen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:30

Hallo bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat, anders wil ik de mods vragen om het te verplaatsen Bloos

Ik heb op dit moment maar 1 hobby : Paarden!!
Nou vinden meer mensen in mijn omgeving het verstandig om er een andere hobby erbij te gaan zoeken.
Nu lijkt mij fotograferen wel leuk, en ik heb een nikon coolpix l3.

Maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik moet beginnen, natuurlijk kan ik wel gewoon een foto maken, maar om nou leukere foto's te maken, heb ik geen idee waar ik op moet letten!!

Iemand tips/ideeen voor mij??

Alvast bedankt!!

__Leonie

Re: hoe beginnen met fotograferen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:15

Hmm, ik zou zeggen gewoon oefenen... daar ben ik ook nog steeds mee bezig en ik moet zeggen dat het al steeds beter lukt.
En waar op letten...: gewoon dat ze scherp zijn en dat ze een leuke compositie hebben. Maar vooral eerst lekker oefenen!!

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:30

je kan erook boeken voor kopen

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:58

Staat hier niet goed.. Tem even

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:00

JITP => UK

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:22

Veel kijken naar andere foto's, op verschillende fotosites kijken en vooral kijken naar hoe ze de wereld zien. Fotograferen is op een andere manier tegen dingen aankijken, en dat heb je of heb je niet. Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:39

Even naar de bieb, of Google, en uitleg zoeken over sluitertijd en diafragma compositie en instellingen, en dan lekker veel uitproberen!

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:50

tip: je fantasie laten werken!
bv als je een boom wilt fotograferen:
je kan op je rug gaan liggen beneden aan de stam en je toestel tegen de stam plaatsen naar boven gericht. Je kan de schors fotograferen. Of kleurschakeringen van de schors, mos, bladeren die je mooi vindt...

een bloem fotograferen: van onder, van opzij, van boven, een beetje wazig of juist heel scherp, heel veel bloemetjes of juist eentje,...
of een beestje dat op zo'n bloem zit, kan soms ook heel leuk zijn. (de meeste beestjes zijn te snel voor mij Haha! )

een paard dat met z'n neus tegen je camera plakt
een paard dat geeuwt, rolt, showt,....
z'n oog, oor, hoef,....

noem maar op!! Laat je fantasie werken en dan krijg je vaak grappige en/of mooie foto's.
Op het internet vind je ook wel wat inspiratie en tips.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:52

Zoals gezegd is; laat je fantasie gaan, koop eenboekje, laat je inspireren door anderen en probeer is een foto te reconstrueren, daar leer je ontzettend veel van! Lachen

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:56

Okee dankje!!
Ik ga een keertje wat proberen, en dan zal ik hem ff plaatsen ..Knipoog

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:47

Oamaru schreef:
Fotograferen is op een andere manier tegen dingen aankijken, en dat heb je of heb je niet. Lachen

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Je kunt nog zoveel cursussen doen, boeken lezen enzovoorts maar als je er geen oog voor hebt kun je het beter laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:50

Idd Oamaru. Fotograferen kan je niet echt leren uit een boek of een cursus. Op een dag zeggen: 'Fotograferen lijkt me wel leuk, maar hoe begin ik.' is niet echt een goede basis. Lachen Als je fotografeert kom je er vanzelf wel achter waat je op 'moet' letten, en dat zijn precies de dingen die uit jezelf komen, die JIJ bijzonder vind. Daar zijn niet echt regeltjes voor. Zeker niet als je het hobbymatig wil doen. Sommige mensen zijn zelfs weg van onscherpe plaatjes, ik ken ze. Ja

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:32

Ik ben begonnen met 'standaard' plaatjes na te schieten.. Zoals een waterdruppel, de binnenkant van een roos ed. Die zetten in vervolgens op internet met mn instellingen erbij en kreeg ik van allerlij fotografen tips, adviezen ed om mn eigen foto te verbeteren. Zo leerde ik mn camera kennen en dan zie je op een gegeven moment steeds meer dingen waarvan je denkt: dit zou een mooie foto zjin!

Een paar voorbeelden van dat soort plaatjes die ik geschoten hebt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andere voorbeelden zijn: zonsondergang, paarden en mensen.. hier kan je eindeloos op oefenen en uitvinden wat je wel of niet leuk vind!! Ook niet onbelangrijk Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:36

Die middelste.... te gek zeg, Romyv! En tja: het beste is gewoon proberen proberen proberen! En maak je niet druk als je een verkeerde foto hebt, daarvoor bestaat de wisfunctie! Haha!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:09

HorseyDude schreef:
Die middelste.... te gek zeg, Romyv! En tja: het beste is gewoon proberen proberen proberen! En maak je niet druk als je een verkeerde foto hebt, daarvoor bestaat de wisfunctie! Haha!

gewoon een zwarte emmer half vullen met water en onder de kraan zetten.. als je net zolang blijft klikken tot je tevreden bent, kan je de rest wissen ja! hahaha

lang leven digitaal schieten!!!

Ik vind het belangrijkste om feedback te krijgen op mn werk.. iedereen ziet andere dingetjes, uit hoemeer hoeken dat belicht wordt, hoe meer je zelf ook gaat zien!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:55

Ik denk toch ook dat het een beetje is "je hebt het of je hebt het niet". Maar je moet het natuurlijk wel proberen voordat je weet of je 't hebt of niet Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:02

Je moet er inderdaad wel oog voor hebben en gevoel.
Of je dat hebt kan je alleen maar zien nadat je veel, heel veel foto's hebt gemaakt. Laat ze beoordelen door anderen die je eerlijk op de goede en minder goede dingen durven te wijzen.

Probeer met kinderen/dieren/bloemen op ooghoogte de foto's te maken, hierdoor heb je een werkelijk idee van de grootte ipv van dat je er bijv. op neer kijkt als je van bovenaf de foto maakt. Het gezicht is hierdoor bijvoorbeeld al veel sprekender.
Probeer in het begin de zon achter je te houden, hierdoor voorkom je overbelichte foto's. Neem van een bepaald onderwerp foto's vanuit verschillende posities. Wees met digitaal foto's maken niet zuinig, wat je echt niet mooi vind is heel makkelijk weg gegooid.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:45

Ja idd gwn foto's maken als je een digitaal toestel hebt. Voor de tour operator van mijn ouders ga ik ieder jaar naar Congo op reis als "de fotograaf" (ahum) met een snertfototoestel van 60€, maar ik neem wel gemiddeld 1200 foto's per week... en daardoor zitten er ook foto's bij die bruikbaar/mooi zijn, de rest wis'k

(en nu aan't sparen voor een serieus fototoestel!!!) Haha!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:41

Je moet er inderdaad oog voor hebben, maar daar moet je achter komen en je meot het ontwikkelen..
Je moet ook leren hoe je een foto scherp krijgt en hoe je het gewenste resultaat krijgt, dan kan zo'n cursus je een aardig stuk op weg helpen Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:51

Ik snap niet waarom je een nieuwe hobby moet hebben van jou vrienden??? Verward
Als je toch al blij bent met paardrijden hoef je toch niet perse een andere hobby erbij?