[FOTO] Mijn eerste shoot. Paard & Ruiter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

[FOTO] Mijn eerste shoot. Paard & Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:30

Gisteren heb ik mijn eerste Shoot gedaan.

De ruiter is Simone (zit ook op bokt) en haar VZ paard Joel.
Joel is 3 jaar en Simone rijd hem door.

Ik fotografeer met een Nikon D60 18-55VR.
Ik ben nog helemaal een beginner. De camera heb ik sinds juli maar nog niet zoveel gebruikt.
Tips en advies zijn MEER dan werkom.

De Foto's:

001:
Afbeelding

002:
Afbeelding

003:
Afbeelding

004:
Afbeelding

005:
Afbeelding

006:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mireille op 04-09-08 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [Foto] > [FOTO]

GinaLoveStar

Re: [Foto] Mijn eerste shoot. Paard & Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:32

Mooierd zeg.. maar je heb volgens mij een strenge binnen hand

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:34

Strenge binnenhand? het gaat over de foto's, niet over de kwaliteiten van de ruiter toch?

Wat zijn je instellingen? Aan de hand daarvan heb ik nog wel een aantal tips over compositie, licht, instellingen ed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:34

Probeer goed te kijken naar waar het licht vandaan komt. Op foto 1 en 4 zie je dat de voorkant van zijn hoofd precies in de schaduw valt, dat is jammer.
En de laatste foto is scheef, probeer de achtergrond recht te houden.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:35

Haha ginalovestar, da's een ander forum Huilen van het lachen
Ik vind de foto's erg mooi scherp en ik vind de contrasten ook wel erg mooi moet ik zeggen.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:39

Hetzelfde wat mijn bovenbuurvrouw Goof ook zegt. Bij de laatste foto zie ik ook een paal, vind ik een beetje storend. Het moment vind ik daar ook niet echt geweldig. Maar voor een eerste shoot vind ik het verder niet verkeerd!
Oefenen baard kunst tenslotte Lachen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:40

Ik heb de sportstand gebruikt.
Het was rond 7 uur dus lage zon viel me ook een beetje tegen.

SOrry, de ruiter kan je vanaf hier geen tips geven

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:42

Goof & Mitxa @ Ik zal er de volgende keer meer op letten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:45

Ik heb het al bij iemand anders voorbij zien komen, maar probeer inderdaad naar de lichtinval te kijken, kijk bijv. naar foto 1 en 3.
Foto 1 kun je mooier maken door iets te croppen en zo het onderste donkere deel van de hals eruit laten.

Bij foto 2 heb ik zelf het idee dat de scherpstelling op de kaak zit, maar dan kan ook gezichtsbedrog zijn ivm glim en niet-glim. Kun je iets met photoshop/ psp? Dan kun je bijvoorbeeld dat kleine vlekje wegwerken op de kaak, geeft ook gelijk een heel ander resultaat. Vind het een leuke compo!

Foto 5 is mooi scherp, probeer hier eens een andere uitsnede van te maken zodat je alleen het oog met nog wat huid en hoofdstel in beeld hebt, zonder de pony.

Vind ze zeker niet slecht, helemaal niet als dit je eerste shoot is! Ga vooral door!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:46

Ik heb alleen fotofilter

yvvv@ Bedankt voor de utgebreide uitleg! Lachen

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:57

Ik vind ze erg goed gelukt Helga!
Nogmaals Bedankt,

OT Ik wou net topic maken, en toen lukte het niet omdat ze te groot zijn! Boos!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:02

klopt (Aa) moet je ze eerst ff op je pc zetten en dan weer op internet zetten en dan 400x400 Knipoog deze hierboven zijn al 400x400.

Ik vond het leuk hoor Lachen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:05

met alleen de sportstand kan ik niet zoveel :s maar zal je proberen het een en ander uit te leggen..

de basis van je instellingen bestaat uit 3 dingen:

1. ISO.. dit is de lichtgevoeligheid van je film bij een analoge camera.. hoe hoger je ISOwaarde (bv3200) hoe gevoeliger je camera op licht is.. geschikt voor donkere situaties. Het nadeel is dat een hoog ISO voor ruis zorgt (de foto wordt korrelig)

2. Diafragma (Fwaarde).. dit is de grote van het gat in je langs waar het licht in valt, vergelijkbaar aan je pupil. Hoe groter het gat, hoe meer licht er in valt. Bij een groot gat, heb je een kleine Fwaarde.. Dus F4 is het gat groter dan bij F32. Bij een groot gat heb je minder scherpte, waardoor je dus scherpte diepte krijgt. Dit betekend dat je onderwerp scherp is, maar j achtergrond wazig.

3. SHutter of sluitertijd.. spreekt voor zich.. het gemakkelijkste is om dit automatisch te laten doen.

tips voor de instellingen: ik zou hem op F5,6/5,8 ofzo zetten (gezien je met je kitlens schiet kan je niet tever zakken) en je iso kan je iets hoger zetten maar zou ik mee uitkijken. 400 is vaak max om de foto echt mooi te houden bij nikon..

Betreffende het licht vindi k het persoonlijk vaak mooier om het paard in de schaduw te zetten zodat je een gelijke lichtverdeling hebt. Wanneer je hem in de zon zet, zorg dan dat er geen schaduw van objecten erop vallen (jezelf, een paal ofzo..) en dat jij de zon in je rug heb. ZO krijg je de meest gelijkmatige verdeling.. natuurlijke schaduw is niet erg, kan je leuk mee spelen.. maar in het begin moet je eerst de basis leren..

hoop dat je er iets mee kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:13

op Foto 2 heb ik t idee dat je depaardenmond en het bit vooral wou fotograveren? Dan vnd ikdat er teveel kaak op staat, je had hem iet meer naar links moeten nemen probeer niet te fotograveren wat je niet nodig heb zoals bij t oog nog teveel hoofd. Kies de juiste achtergrond ( geen palen dus Tong uitsteken )
Verdere commentaar staat boven mij gegeven Lachen

Wel scherpe foto's trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:24

Bekende locatie Clown

Foto 1: Jammer van de schaduw rechts op de hals en voor op het hoofd.
Foto 2: Foto komt wat druk over door het hoofdstel en bij het bit zit wat viezigheid (wat wellicht nog wel valt te photoshoppen)
Foto 3: Paard kijkt een beetje.. euuhm angstig? en loshangende teugel stoort wat.
Foto 4: Wederom jammer van de schaduwen Ja (en paard lijkt nog al in zn mond getrokken te worden aan het bit te zien)
Foto 5: Leuke foto, maar vrij standaard Ja
Foto 6: Paal links stoort erg en moment had mooier gekunt, bijvoorbeeld voorbeen (bijna) gestrekt.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:29

Vind het mooie foto's....
Probeer veel te oefenen met bv de A stand op je camera.. Zoals boven al genoemd is met ISO, Diafragma en sluitertijd zo kan je heleboel zelf instellen en je foto's zo optimaal mogelijk maken...

Suc6 je bent op de goede weg Lachen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:09

F stand dat ken ik niet Tong uitsteken Waar kan ik zowiets vinden op me camera.

Romyv@ Bedankt voor het commentaar ga ik aan werken.
Cinnepin@ Bedankt
Ier@ Ik kan noiet zo best fotoshopen Tong uitsteken
Baxter@ dankje! Ik zal die stand eens uitproberen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:13

stap is niet echt een gang om te fotograferen omdat je geen zweefmoment hebt wat het mooiste op de foto is.. de meeste actie zie je in galop en het mooiste zweefmoment in draf.. tel mee met de passen en probeer het juiste moment te pakken (wat heel moeilijk is!) en wat ook belangrijk is: horizon recht houden Knipoog

kortom, je moet op alles tegelijk letten! Daarom is het wel handig dat je een beetje kan photoshoppen, dan kan je nog wat kleine dingetjes in orde maken.. gewoon downlaoden en lekker mee spelen!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:28

Kan je fotoshop gratis van i-net vissen????? Nee toch? Ik heb het wel gehad in engels maar snapte er niets van Tong uitsteken

Romyv

Re: [FOTO] Mijn eerste shoot. Paard & Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:26

het is wel een lastig programma ja! Ik had er een rothekel aan omdat er niets van begreep en niets mee kon.. nu 2jr verder kan ik er heel veel mee en vind ik het echt onmisbaar! Simpelweg omdat je de puntjes op de I kan zetten..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:07

Ziet er al goed uit hoor voor een 1e keer Ja

Commentaar over schaduw is al gegeven en tips over diafragma ed ook.

Ik wil je graag wat andere tips geven...

Je hebt nu vrij rustige beelden vastgelegt en dat is mooi om mee te beginnen...als je wat meer gaat fotograferen,probeer eens andere hoeken dan normaal vast te leggen.
Schuin van achter...alleen een been in actie...een stuk hoofd met een oor.Maak de beelden speels en spannend.
Persoonlijk houd ik enorm van beweging in een foto.

Met licht kun je natuurlijk ook gaan spelen,kijk waar het licht vandaan komt en hoe de schaduw valt.Een lage zonstand creëert een lange schaduw...past dit in je beeld.
Vooral straks winterdag moet je daar opletten.In de winter heb je op een zonnige vriesdag vaak wel enorm mooi licht.Je krijgt felle kleuren.
De herfstzon geeft vaak een wat zachter beeld...vooral als het nog wat warm is.In de ochtend en namiddag is er dan vaak ook nevel.Dit kan echt schitterende plaatjes geven Ja

Tegenlicht foto's of foto's met sunflares kunnen ook mooi zijn.Let wel op dat je niet met je (tele)lens direct in de zon kijkt ivm oogbeschadiging. Knipoog

Als je een beetje in mijn profiel bladerd zul je wel wat voorbeelden tegenkomen,ze zijn wel met "mijn album"geladen dus dat verslechterd de kwaliteit aanzienlijk.

Veel plezier met je camera!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:11

Tinky@ Bedankt voor de tips!