Verzameltopic; Fototechnisch commentaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeF

Verzameltopic; Fototechnisch commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:00

Hallo Bokkers!

LEES HET VOLGENDE EVEN 'GOED' DOOR!!!

Om te beginnen willen we even wat duidelijkheid creëren..

Er bestaat al zoiets als het AmateurfotografenTopic, oftewel; AT. Ooit was dit een topic waar fotografie absolute hoofdzaak was en iedereen ontzettend veel opstak van elkaars tips en trics.
Helaas is dit het laatste jaar enorm veranderd en is het topic omgetoverd tot een rasechte huiskamerpagina. Degene die al het langst lid zijn en het meest trouw zijn aan de goede oude status van het topic, zijn opgestapt. En sterker nog, de rest merkt dat niet eens! Ik denk dat dat opzich al genoeg zegt. Het is gewoon niet meer bij te houden en het overzicht is compleet verstoord.

Discussie's over maatregelen en mogelijke opties voor verbeteringen zijn al vaak gevoerd en uiteindelijk kwam er een aantal topics uit welke we voor wilden leggen aan de moderators. Hieruit is er slechts 1 voortgekomen, namelijk een topic over taxaties en prijzen, welke niet echt op een succes uitliep.

Vele mensen in AT streven naar een serieus fotografentopic waar offtopic berichten ten strengste verboden zijn. Hier is de huiskamer niet het juiste forum voor, waardoor wij nu besloten hebben het hier te proberen.

We weten dat het risico op een slotje groot is, maar we willen toch vragen ons een kans te geven dit topic tot een succes te maken. We weten namelijk zeker dat het een grote vooruitgang zou kunnen boeken op het huidige topic(!)

Waarom een verzameltopic en niet gewoon allemaal een apart topic openen met foto's waarop fototechnisch commentaar gewenst is?
Omdat we de laatste jaren een groep hebben gevormd. We kennen elkaar inmiddels redelijk goed en kennen daardoor ook beter elkaars fotografiestijl. Daarbij denk ik dat met een groep waarin mensen elkaar kennen, er meer (nuttige) reacties op foto's gegeven zullen gaan worden. Dit omdat de mensen die hieraan deelnemen zichzelf ook verdiepen in het vak en dus ook meer kunnen zeggen dan alleen; Ik heb er geen verstand van, maar ik vind het een mooie foto! Op deze manier kan iedereen de lat voor zichzelf steeds hoger gaan leggen en hopen we in een kortere tijd meer vooruitgang te kunnen boeken.

Nu, de regels in dit topic:

1) Het is de bedoeling dat hier enkel foto's geplaatst worden waarop men graag serieus fototechnisch commentaar wilt. Voor iemand een foto plaatst, dient men eerst goed na te denken of hij wel de moeite waard is!

2) Het plaatsen van een foto is pas toegestaan als je vooraf commentaar met een, wanneer mogelijk, toegevoegde waarde hebt gegeven op een voorgaande foto.. Zet dus je commentaar bovenaan je bericht en kom daarna met de foto. Heb je al eerder commentaar gegeven op die foto's, dan kun je dat er ook even bij vermelden Knipoog.

3) Plaats geen foto's waarbij je het grotendeel van het commentaar zelf al duidelijk aan zag komen, bijvoorbeeld een zeer storende achtergrond. "Ik kon er niks aan doen" is geen geldige 'smoes', het resultaat telt!

4) Wanneer iemand commentaar geeft op andermans foto, dient dit goed onderbouwd te zijn! Leg je argument duidelijk uit en geef daarbij aan wat beter had gekund of juist heel goed is. Complimenten mogen gegeven worden, maar reacties als "Leuke foto" zijn niet toegestaan, hiervoor hebben we namelijk geen fototechnisch topic nodig..

5) Alle takken van fotografie zijn welkom, dus we richten ons niet alleen op paardenfotografie! Op deze manier hopen we meerdere mensen te kunnen helpen en leer je zelf ook een breder inzicht te krijgen op meerdere gebieden.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bij deze vast 2 foto's, van ons beide 1, als opstapje van het topic.

Foto 1, gemaakt door Saskia van Es - Hippo in Vision;

Afbeelding

Foto 2, gemaakt door Esmée Franken - E.Fotografie;

Afbeelding

We hopen met een groep sérieuze mensen een nieuwe frisse start te kunnen maken en weer veel van elkaar te kunnen gaan leren!

Heel veel succes gewenst, namens:
Esmée Franken & Saskia van Es
Laatst bijgewerkt door EsmeeF op 31-08-08 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Verzameltopic; Fototechnisch commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:14

Ik zou hier graag bijkomen.
Wil nl echt serieus commetaar etc!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:15

Het is niet de bedoeling dat mensen nu zeggen wanneer ze erbij willen, gewoon plaatsen en nu al consequent beginnen met alleen het plaatsen van foto's en het geven van commentaar!!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:19

Ik zal dan maar eens een start maken door jullie foto's van commentaar te voorzien Lachen.
Saskia: Fijne (inmiddels al bekende) foto. Ik vind je uitsnede alleen minder fijn. Ik zou graag iets meer ruimte om het hoofd heen willen zien, juist omdat de groene achtergrond de foto extra versterkt. De houding van het paard vind ik mooi en sierlijk, alleen de teugels zijn nog een beetje op de voorgrond, misschien zou je eens kunnen proberen om de trensteugel van de hals te halen en deze door iemand vast te laten houden.
Esmée: Vrolijke foto. Ik vind de Andalusiër er mooi attent op staan. Jammer dat de eigenaresse (?) niet dezelfde kant opkijkt als het paard. Ook vind ik haar roze polo wel erg duidelijk aanwezig, je zou in het vervolg mensen van tevoren kunnen vragen om erop te letten niet te felle kleding aan te trekken tijdens de reportage, omdat dit de foto minder aantrekkelijk kan maken. Ik denk dat als je de combinatie geheel voor de groene struik geplaatst zou hebben, je weer een heel andere foto zou krijgen omdat het roze het groen versterkt. Ik weet niet of dit het paard niet geheel weg zou laten vallen, want de aandacht zal bij de eigenaresse blijven en ik weet niet of dit je eigen bedoeling is.
Verder ben ik erg blij met dit UK-topic en hoop ik dit net zoals jullie lang te kunnen behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:20

Goed idee voor het maken van dit topic!
Ik zat in het AT topic om serieus commentaar te krijgen en ook om foto's van andere te bekijken en zo te kijken wat ik bij mezelf kan verbeteren, helaas werden mijn foto's daar ondergesneeuwd door het vele offtopic gedoe.

Meelezen + posten zal ik hier zeker Haha!..
(al ben ik geen ster in commentaar geven, maar goed)

Om meteen maar te beginnen met de bovenste twee foto's Clown
Saskia, ik vind het een super foto.. Rustige achtergrond en fijne kleuren!
Esmee, heerlijk dier op de foto, helaas lijkt het gezicht van het meisje + achtergrond hier overbelicht (maar kan ook aan beeldscherm liggen)

Zal meteen zelf ook een foto plaatsen:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:22

Oke, hier mijn commetaar.
Ier: Ik vind dat het paard een beetje té weinig opvalt, vind persoonlijk iets teveel gras scherp. Knipoog

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:24

Ier: Ik vind je kleuren erg mooi. Jammer dat het paard er niet heel wakker bijstaat en het gezicht van het dier weinig spreekt. Ook jammer van de poepvlek op z'n flank Knipoog. Verder vind ik het scheve halster en de manen niet verkeerd staan, dat maakt de foto speelser Ja.

Saskiaatje

Foto 1;
Scherpte-diepte vind ik erg mooi. Hoewel ik het idee krijg dat de ogen licht onscherp zijn. De compositie is centraal, maar dat vind ik bij dit plaatje juist goed. De achtergrond past perfect bij het paard en bij de foto. Een perfect plaatje, als het hele hoofd scherp was geweest.

Foto 2;
Rechtsbovenin vind ik ietwat overbelicht. De kleuren van de foto vind ik heel erg mooi. Een leuke combinatie van een donker paard met een roze shirt. De foto is erg scherp en de foto geeft me een vrolijk gevoel. Ook bij deze foto is de achtergrond niet storend. Ja, ook een goed plaatje.

Afbeelding

Anoniem

Afbeelding
Iso.
100
Sluitertijd.
1/4000
F-nummer.
2.2

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:25

Toch nog even een opmerking:
Ik vind het jammer dat er nu alleen maar commentaar op foto's gegeven kan worden en dat er in dit topic niet meer over andere fotogerelateerde zaken gepraat mag worden. Ik zou het fijn vinden als je soms ook eens om advies zou kunnen vragen over bv auteursrechten of verkoop van foto's aan anderen. Zulk soort zaken is al een hoop kennis over opgedaan door veel mensen hier op Bokt en kan voor nieuwelingen erg leerzaam zijn.
Nog een opmerking voor de opneningspost: graag de exif gegevens bij de foto's plaatsen, zodat men kan zien hoe de foto gemaakt is.
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 31-08-08 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:26

@ Ier: Zie hier een correcte foto maar niets spectuculairs zodat de foto je aantrekt. De kleuren en scherpte zijn goed. Misschien dat het paard meer attender mocht kijken maar dit heb je helaas niet in handen. Je had iets meer naar links kunnen staan, want volgens mij leunt ze naar voren.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:26

yvonnepuntnl schreef:
Ik vind het jammer dat er nu alleen maar commentaar op foto's gegeven kan worden en dat er in dit topic niet meer over andere fotogerelateerde zaken gepraat mag worden. Ik zou het fijn vinden als je soms ook eens om advies zou kunnen vragen over bv auteursrechten of verkoop van foto's aan anderen. Zulk soort zaken is al een hoop kennis over opgedaan door veel mensen hier op Bokt en kan voor nieuwelingen erg leerzaam zijn.

Daarvoor heb je het andere topic Lachen

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:27

Ier; Ik vind de ruimte om het paard opzich niet erg, geeft wel een lekkere ruimtelijke sfeer. Vind het wel erg jammer dat het paard erg sloom en slaperig op de foto staat. Voorafgaand aan een shoot kun je de eigenaar/eigenaresse van het paard vragen of ze voor wat dingen wil zorgen waar het paard attent op wordt. De een reageert op een emmer met brokken, de andere op een knuffeltje of een rammelaar. Sommigen op hinnikgeluidjes en anderen op klappen in de handen. Dat is altijd verschillend. Deze dingen helpen je wel een paard mooi, stoer en attent op de foto te krijgen Knipoog.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:27

Saskia: Inderdaad een foto die ik al eerder heb gezien, maar nog nooit commentaar op heb gegeven. Aan de rechterkant vind ik het jammer dat de teugel er niet op staat, en de linkerteugel (voor ons links dan), lijkt door deze compositie uit zijn/haar neus te komen en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Verder wel een erg mooi houding van het paard, mooi attent en rustige achtergrond Ja

Esmée: Het paard staat er prima op, de enorme voorpluk zit niet voor zijn ogen, en de oren staan attent, dat is prima. De roze polo vind ik inderdaad iets te fel, zelfs zo fel dat het bijna rood lijkt. Het hoofd is hier trouwens níét overbelicht en de compositie vind ik verder prima.

Ier: Eigenlijk wel een prima foto, maar ik had hem íéts meer ingezoomd. Ook lijkt het paard een beetje duf, hij/zij knijpt met het rechteroog (voor ons rechts), waardoor het paard al een stuk minder oplettend kijkt. De volgende keer kun je dus beter zijn/haar aandacht trekken met iets. De achtergrond/omgeving is mooi rustig, geen hekken oid, dus dat heb je prima gedaan.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:29

SaskiaKur schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Daarvoor heb je het andere topic Lachen

OK akkoord; en de exif gegevens?

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:30

@ Boterkoekje: Een heerlijk spontane foto. Ik vind hem iets te flets. Daarnaast was de foto meer 'af' geweest als je iets meer bewerking aan het gezicht deed. Niet té veel.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:31

yvonnepuntnl schreef:
Nog een opmerking voor de opneningspost: graag de exif gegevens bij de foto's plaatsen, zodat men kan zien hoe de foto gemaakt is.

Dat is in dit topic niet toegestaan. Voor dat soort zaken kun je gebruik maken van de volgende topics;

Gezonde discussie;
[HK] Je prijzen bepalen als paardenfotograaf: gezonde discussie

Amateurfotografen Topic;
[HK] Dé Fotografen blijven maar even in deel 7!!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:32

Boterkoekje; Scherpstelling is opzich goed. Vind het jammer dat het meisje haar ogen wat dichtknijpt, waarschijnlijk door de zon. Verder had ik de foto nét iets minder van boven genomen. Op dit moment lijkt het meisje in verhouding tot haar lichaam een erg groot hoofd te hebben Knipoog.

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:33

Goed initiatief Lachen

Saskia: Fijne foto maar ik vind de linkerzijde van de foto iets te afgekapt (noemde edelweis volgens mij ook al). De foto wordt naar mijn gevoel zo een beetje teveel ingekaderd. Verder fijne kleuren en goed contrast.

Esmee: Op de een of andere manier spreken de kleuren me niet helemaal aan en ik denk dat het komt door het grote lichte vlak rechts boven in de foto. In mijn ogen wordt de foto daardoor toch enigzins flets oid. Nee, ik vind de kleuren niet denderend. Compositie vind ik wel erg fijn!

Ier: Fijne foto met mooie kleuren. Compositie is erg centraal maar stoor ik me toch niet heel erg aan in deze foto. Schaduw hier en daar is soms wat jammer (zoals de schaudw onder het hoofd die helemaal doorloopt naar het been) maar over de zon heb je verder weinig te zeggen. Nee ik vind het wel een goede foto.

Boterkoekje: Vind het geheel eigenlijk nogal fel. Alles is wit en licht en dat benadrukt haar rode wangen ook heel sterk. Standpunt van de foto vind ik wel leuk maar de belichting is niet erg geslaagd.

Saskiaatje: Ik vind de foto een beetje flets. De kleuren knallen op de een of andere manier niet helemaal. Daarnaast vind ik het jammer van de schaduwen over het hoofd heen, met name die van het oor vind ik wat storend. Compositie is wel leuk gevonden.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:33

Saskiaatje:
Ik vind dat er links wat teveel ruimte is. Een béétje ruimte is mooi omdat het paard in die richting kijkt, maar dit vind ik teveel vrije onbenutte ruimte. Verder had ik één stap meer naar links gezet, zodat er een klein stukje meer nek/hals zichtbaar zou zijn.

Boterkoekje: Mooie spontane foto. Het zwarte op de grond stoort mij. Verder vind ik de compositie en de hoek waarvanuit de foto is genomen erg leuk, dit maakt de foto nog speelser Ja

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:36

yvonnepuntnl schreef:
OK akkoord; en de exif gegevens?

We hebben deze regel al eerder in proberen te voeren, dat is helaas niet echt gelukt omdat de meningen verschillend zijn over deze kwestie. Ik denk dus dat dat vrijblijvend moet zijn. Je kunt er misschien meer van opsteken omdat je ook tips kunt krijgen met betrekking tot je instellingen, maar wanneer je dat niet nodig vind, hoeft het niet Knipoog. Jij kunt natuurlijk de instellingen erbij plaatsen, zodat jij toch de gewenste tips krijgt.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:46

Foto 1 in de startpost ga ik volledig mee met Edelweis, wat meer ruimte links had de foto net wat fijner gemaakt om naar te kijken. Verder wel heel erg mooie kleuren en goede scherptediepte.

Foto 2 in startpost vind ik heel de rechterkant wat te overbelicht, wat nog versterkt wordt door de roze polo. Beetje jammer, want paard staat er wel mooi en goed belicht op.

Saskiaatje, vind de foto niet heel boeiend. Was blijkbaar ook midden op een heel zonnige dag waardoor je kleuren wat flets geworden zijn en de schaduwen op het gezicht veel te hard zijn. Wanneer het zo zonnig is kan je bijna niet zonder reflectiescherm of je had het paard met zn achterhand richting zon moeten zetten om de schaduw op het hoofd te vermijden.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:49

Saskiaatje; Je had de foto beter net wat meer van links kunnen nemen, zodat je wat meer van het lijf en de hals had gezien. Daarnaast was er zo te zien inderdaad een hardnekkige zon. Ik stoor me aan de blauwe vlek op de achtergrond, die zou eventueel nog weggeshopt kunnen worden, maar ook dan zou ik niet zo te spreken zijn over deze foto. Volgende keer beter Lachen.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:51

Saskiaatje, de foto is uit een leuke hoek genomen! Let alleen op dat je de zon recht van voor op het paard krijgt want nu heb je veel overblichte en onderblichte stukken door de schaduw wat de foto veel minder mooi maakt.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:04

Super topic! Hopen dat het open kan blijven en het een succes zal worden. Ja

Oké, ik zal ook mijn mening geven. Lachen

Saskia:
Hier valt geen commentaar op te geven. De achtergrond is super mooi rustig en egaal. Leidt totaal niet af. Positie is erg mooi, paardje komt heel goed uit. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat de vele teugels een beetje druk zijn, maar ik vind eigenlijk dat ze hier netjes liggen, mooi naast elkaar en toch een soort 'geordend'. Ja Nu ik nog eens kijk: misschien toch iets meer ruimte links. Ja Iets meer groen voor zijn neusje dus. Maar dat is echt een kleinigheidje.

Esmee:
Het paard en het meisje staan er super op, heerlijk scherp ook en fijne kleurtjes. Enige wat me opvalt is de ietwat drukke achtergrond. Omdat de bomen overgaan in lucht krijg je allemaal 'stippeltjes', gewoon van de takjes en blaadjes daaraan. Ik zou het fijner hebben gevonden als de hele achtergrond groen geweest was, nu leidt het iets af. Gelukkig zit achter het grootste deel van het onderwerp wel de groene kleur, daar steekt het lekker tegen af. Erg mooi! Lachen

Ier:
Technisch goede foto. Jammer dat het paardje niet helemaal wakker kijkt en persoonlijk vind ik de omgeving iets te aanwezig. Vooral het gras op de voorgrond leidt de aandacht af, omdat dit ook binnen het scherpte gebied valt. Alle sprietjes zijn scherp en trekken aandacht. Iets meer zoomen had hier fijn geweest. Ja Wel fijne kleurtjes.

Saskiaatje:
Vind de pose wel erg leuk, maar jammer van de erg lichte achtergrond (lucht) en de schaduw op zijn wang. Aan de andere kant komt zijn profiel dan wel weer mooi uit. Ja

Boterkoekje:
Vind persoonlijk dat de foto erg licht is, meisje lijkt ook wat met haar ogen te knijpen door het licht. Ook leidt haar shirtje een beetje af van haar ogen, wat toch meestal het belangrijkste moet zijn op zo'n foto. Ja Ook stoort de zwarte vlek (schaduw?) aan de linkerkant me, omdat de foto voor de rest erg lichte tinten heeft.

Lachen Nu eventjes een foto van mij. Ja

Afbeelding